Ons tweede jaar met Elano!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Ons tweede jaar met Elano!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 14:50

Een jaar vol ups en downs, zo kan ik 2018 zeker wel noemen. Maar Elano en ik zijn er voor elkaar. Wat een geweldig dier heb ik toch! Zeker als ik terug kijk naar dit jaar, mag ik zeker niet klagen! Waarbij ons jaar niet al te best begon, gaat het nu véél beter met hem! En als het met mij minder gaat, dan weet hij mij elke keer weer op te vrolijken.

-Elano
-Irish Cob
-Ruin
-5 april 2015
-Van mij sinds 26-11-2016

December 2017, onze eerste lesje. Een vrijheidsdressuur lesje, kijken of het wat voor mij en Elano is. Ik zelf vind het leuker om te kijken dan te doen, Elano vond het wel reuze interessant.
Afbeelding

Helaas in december de uitslag gekregen PSSM1 positief. Toen had hij nog geen symptomen, maar helaas kwam daar snel verandering in. Ik zat niet lekker in mijn vel, mijn hond was ziek en onze andere hond werd de dag na mijn verjaardag ingeslapen.. Dus ik deed niet heel veel met Elano in december en januari. Ik zag hem veranderen in negatieve zin. Ik herkende mijn eigen paard niet. De vrolijke, knuffelige clown werd een paard dat niet bepaald vrolijk te noemen was, wilde liever geen knuffels en de grapjes waren ook ver te zoeken. En hij was ook veranderd in zo'n 'slome tinker'. Hij is alles behalve sloom. En dan het schrikken, pfff. Hij schrikt bijna nooit. Meestal als hij schrikt komt dat door eenden (ja echt. :')).. Maar hij schrok van alles en niets. Zelfs honden vond hij ineens eng? Hij is dol op honden, hij vind ze zelfs iets te leuk.
Dus ik moest kijken wat er veranderd was en de grootste verandering was de beweging. Dus hop, schema gemaakt en begonnen met 5 min lopen om de dag. Met 2 weken enorme verbetering te zien bij hem. Dus we bouwden het rustig verder op en hij werd beetje bij beetje weer wat meer zichzelf.
Queenie en Elano, mijn twee maatjes bij elkaar! <3
Afbeelding

Dus in februari zijn we langzamerhand meer gaan wandelen. Het schrikkerige begon ook langzamerhand af te zakken en hij werd weer wat vrolijker. Vaker spelen, vaker aandacht vragen, spieren die steeds een beetje minder hard werden. We gingen vooruit! Maar uiteraard nog lang niet hoe ik hem wilde hebben.
Afbeelding

In maart konden we eindelijk weer 'veilig' fietsen. Hij schrok bijna niet meer, dus hop met de fiets een stukje op pad. Fietsen vind Elano helemaal geweldig. Want fietsen betekend langer kunnen draven. En draven is leuk! Maar, we hielden de draf nog maar kort. Ik wilde niet te snel gaan, want dan zou het kunnen zijn dat hij weer last zou krijgen van zijn spieren. En dat ging al met ups en downs. Ik moest hem zelfs een graasmasker om doen, want zonder masker had hij nog meer last van zijn spieren. Hij was niet zo blij met dat stomme ding. :(:)
Afbeelding

5 April is Elano jarig. Elano is 3 jaar geworden! Dat moet natuurlijk gevierd worden. Met zijn feestmuts had hij dikke lol! Hij kreeg allerlei leuke cadeautjes, zodat we andere dingen kunnen doen, zoals lange lijnen, longeren en nog veel meer.
Afbeelding

In april hebben we ook een fotoshoot gedaan. Waarbij hij ook even los mocht staan en hij bleef keurig staan. Het bit vond hij nog wel wat gek (kauw kauw kauw), want zo vaak heeft hij het bit niet in. We doen zo'n beetje alles bitloos, dusja.
Afbeelding

Maar ik merkte dat Elano nog niet happy was en ik was ook niet happy op het plekje waar we stonden. Er kwam uiteindelijk ook niet veel meer verbetering in bij zijn lichaam. Bovendien moest ik hem meerdere keren bijvoeren, wat ik niet trok en nog had hij honger.. Dat werkt gewoon niet voor ons. We moesten om de dag lopen. Ik kon hem ook geen vakantie geven, want dan kreeg hij met dag 2 al last van zijn lichaam. Dus besloten te verhuizen.
Op de dag dat we verhuisden, besloot ik met de fiets te gaan. Veel gedraafd en zelfs voor het eerst in galop.. Niet helemaal de bedoeling. Op een drukke weg met groot verkeer en galop kent hij niet op commando. Maar zo braaf als hij is, luisterde hij keurig. In eerste instantie vond ik hem ook heel gek draven. _O-
En zo zijn we op 30 mei verhuisd naar ons nieuwe plekkie.
Afbeelding

Eerste paar dagen nog met graasmasker op het land, maar al snel gooide hij het masker af en had ik zo'n 'ach schijt' moment. Ik dacht, laten we kijken wat er gebeurd zonder masker.. En hij deed het er goed op, dus toen helemaal afgelaten. We waren nog wel even om de dag beweging gaan geven, gewoon voor de zekerheid. Maar uiteindelijk durfde ik hem ook vakantie te geven en dat ging gewoon helemaal goed! *\o/*
Afbeelding

Het ging alleen maar beter en beter met Elano. Zo waren we in juli een paar keer gaan zwemmen. De zee is dichtbij op loopafstand. Er is ook een park met een waterplas waar we konden spetteren. Heerlijk genieten van mijn knappe paard. Elke dag zag ik hem nog meer opknappen. Zowel in zijn lichaam, maar vooral in zijn koppie! <3
Afbeelding

En wat ben ik blij dat we op dit mooie plekje staan. Onbeperkt eten, leuke vriendjes en vooral een happy paard! Daarbij is het niet alleen voor Elano luxe, ik heb ook luxe gekregen. Mooie wandelroutes, een bak en een roundpen. Het is alleen verder weg fietsen, maar dat vind ik helemaal niet erg. Want het is het meer dan waard! Tjah, en de vetjes die Elano nu krijgt, dan is dat maar zo. Maar hij doet het kwa lichaam nu al 100X beter en is er helemaal happy! En hij is nog jong, dus echt kilometers maken komt later pas. Dus wie weet is hij over een paar jaar wel mooi op gewicht wanneer we heleboel kilometers per week gaan maken.
Afbeelding

In augustus deden we steeds een beetje meer. Van lange lijnen, fietsen, wandelen, grondwerk.. Alles is leuk! Elano snapt steeds beter wat er gevraagd wordt en wilt enorm graag leren. Zeker nu hij geen honger meer heeft, valt er met hem te werken. Zo konden we gewoon met zijn tweeën naar buiten met lange lijnen zonder iemand erbij. We hadden dat nog maar een paar keer geoefend en het was al een poos terug dat ik erachter gelopen had. 2 Rondjes in de bak gedaan en hop naar buiten. We hadden zelfs een drafje gedaan, dapper paard! Hij is voorop nog wel eens een watje namelijk. :+
Afbeelding

In september had Elano weer even vakantie gekregen, alleen hoe verder we kwamen in de vakantie.. Hoe vervelender hij werd. Meneer wilde liever wat leuks doen samen dan vakantie vieren.
Ook mocht zijn tandjes gedaan worden in september, hij at zijn 'brokjes' slecht. Dus ik wilde zijn tanden voor de zekerheid laten doen in de hoop dat het daarmee opgelost kon worden of toch ergens anders in moest zoeken. Hij had kleine haakjes, dus het kon goed zijn dat hij daarom niet graag wilde eten. Hij deed gerust een uur over zijn hapje terwijl hij normaal met 10 minuten klaar moest zijn. Hij is al niet zo snel, maar een uur vond ik toch wel te gek worden. :roll:
Afbeelding
Maar daarna at hij wel weer wat sneller. Nog niet helemaal, dus we blijven gewoon uitproberen wanneer hij het wel graag eet en wanneer niet. En dat voor een tinker, dacht dat die alles zouden eten.. Hahah, niet die van mij dus. :+

In oktober iets gedaan wat ik begin dit jaar eigenlijk niet kon voorstellen. Voor het eerst op Elano gezeten! Totaal niet op de planning, dus zonder cap.. En ik als schijterd dat niet zonder cap durf, stapte zomaar zonder angst op een onbeleerd paard. Wat een geweldig gevoel was dat zeg! Helemaal trots op mijzelf en Elano. <3
Afbeelding

Links februari en rechts oktober. Zo'n enorm verschil in zijn hele hoofd. Als ik naar die van februari kijk kan ik gelijk weer janken, wat een pijn had hij toen. Hij wilde zo graag lopen, maar kon het eigenlijk niet.. |(
Afbeelding

Maar gelukkig gaat het met Elano de hele goede kant op. Steeds vaker heeft hij veel meer goede dagen dan slechte. Zo heeft Elano op 3 november een zadel op zijn rug gekregen en mocht hij gelongeerd worden. Hij heeft geen kick gegeven. Hij was zelfs zó braaf dat mijn nichtje even op hem mocht zitten zonder zadel. Zelfs het halve rondje stappen vond hij helemaal prima!
Hij is wel heel wat dikker geworden, vooral de laatste maand. Maar dat komt ook omdat we eigenlijk niet heel veel hebben gedaan in september/oktober door de vakantie en ziekte. Bovendien ben ik weer aan het opbouwen, want ik ga niet van 15 min naar 3 uur wandelen. Helaas is 4 november Queenie, onze andere hond, ingeslapen.. Maar gelukkig geeft Elano een heleboel troost, hij voelt dat haarfijn aan. De topper dat hij is! Dan wordt hij echt super braaf en zet helemaal geen stap verkeerd. Hij weet mij ook weer aan het lachen te maken. Op zulke momenten besef ik écht dat ik een geweldig dier ik heb!
Afbeelding

Zoals ik al zei, ben ik enorm blij met mijn knappe paard!
Afbeelding

Ik heb goede moed voor volgend jaar. Als het meezit zal er voor ons een hoop rij avonturen te wachten staan! Ik heb al helemaal zin in volgend jaar. Kan niet wachten tot ons eerste draf, onze eerste galop, onze eerste buitenrit en vooral: Onze eerste strandrit en alle andere ritten die zullen volgen!
Maar voor nu blijven we heerlijk bezig vanaf de grond en fiets. Eerst de winter maar weer gaan overleven. :D

En voor degene die het leuk vinden, ons eerste jaar:
[RIJ-ITP] Het eerste jaar samen met Elano



freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Ons tweede jaar met Elano!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:57

Wat een rollercoaster is jullie 2018 geweest zeg. Wat knap dat je zo bewust naar hem kijkt, en het zo stapje voor stapje verbeterd. Volgens mij hebben jullie een geweldige band samen <3

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Ons tweede jaar met Elano!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:55

Wat een mooierd! Heftig jaar, zeker in het begin. Geniet maar van alle "eerstes" volgend jaar :D

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 18:43

freetorun schreef:
Wat een rollercoaster is jullie 2018 geweest zeg. Wat knap dat je zo bewust naar hem kijkt, en het zo stapje voor stapje verbeterd. Volgens mij hebben jullie een geweldige band samen <3

Ja ik kijk altijd naar hem. Met grondwerk ook. Hoeveel dingen ik wel niet van hem geleerd heb. Heb in totaal 3 lesjes gevolgd inclusief de vrijheidsdressuurles en de andere twee waren vooral voor de bevestiging of alles goed gaat tot nu toe. Elano is grotendeels mijn lesgever, hij kan dingen heel goed 'vertellen' aan mij.
En een band hebben we zeker, hoe vaak hij mij verbaasd kan ik niet opnoemen. Te vaak namelijk. Zo laatst ook, paniek door eenden. Ondanks de paniek bleef hij zonder enig probleem bij mij en luisterd heel nauw naar wat hij moet doen. En als je eenmaal voor elkaar zorgt in slechte tijden, dan krijg je ook een betere band met elkaar. Ik zorg voor hem en hij zorgt voor mij. :j

xLes schreef:
Wat een mooierd! Heftig jaar, zeker in het begin. Geniet maar van alle "eerstes" volgend jaar :D

Bedankt! Genieten doe ik altijd met Elano! :D

Mirthe94

Berichten: 112
Geregistreerd: 23-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 00:52

Wat is hij veranderd, mooi paard <3

Cathan<3

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Ons tweede jaar met Elano!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:19

Wat een leuk team zijn jullie! :D

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 12:53

Wat is hij enorm veranderd, in de positieve zin. Je ziet het aan zijn blik.
Mooi overzicht en die kilometers komen er in 2019 zeker wel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers