Paard op pensioen, wanneer, waar en hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Paard op pensioen, wanneer, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 13:24

Dit is eigenlijk nog een beetje een ver van mijn bed show maar ook een onderwerp dat heel vaak door mijn hoofd spookt de laatste tijd nu mijn paard wat ouder wordt, ik droom er zelfs over. Hij is deze zomer 15 jaar geworden en merk dat hij toch een dagje ouder wordt in tegenstelling toen ik hem kocht. Verder is hij medisch wel echt nog helemaal oké en ik train hem nog 3-4 keer in de week intensief. Maar nu dus mijn vragen, wat als het nu tijd is om op pensioen te gaan? Hoe gaat dat verder en waar?

-Mijn paard blijft sowieso bij mij tot zijn dood. Maar staat nu op een redelijk prijselijke pension stalling, ik heb nu de gedachte van "minimum nog 3 jaar en maximum nog 5 jaar." Dat hij maximum tot zijn 20 jaar blijft rijden. Ik doe hem er namelijk geen plezier mee om hem nog tot oud te rijden, hij heeft daar geen nood aan en is niet super werkwillig, dus ik gun hem ook een lang, zalig pensioen. Maar wat doe je dan? Gaan jullie op zoek naar een weide en wat is zo ongeveer het prijskaartje van een paard dat op pensioen is?
-Wanneer beslis je nu dat het goed geweest is? Als er nu medisch van alles fout gaat als hij 18 is, zou ik het er ook gewoon bij laten en hem 'vervroegd' op pensioen zetten.
-Wat doe je daarna? Ik zou als hij nog kan eventueel eens een keer in de week gaan wandelen als het past, maar ik zou geen rondjes meer in de bak gaan rijden, zoals ik zei, daar doe ik hem geen kwaad mee maar ook geen plezier.
-En koop je dan een ander paard? Ik zou dit echt wel heel graag willen, maar natuurlijk moet dat financieel en qua tijd ook gaan. Wat mijn toekomst zal uitwijzen kan natuurlijk heel anders zijn, maar ik zou het wel erg vinden om niet meer te rijden of geen eigen 'project' meer te hebben.

Het zou me dus erg helpen om te kunnen schetsen wat jullie allemaal hebben gedaan met jullie oudje. Zodat ik toch een beetje een visie heb en hoe dit allemaal in zijn werk gaat/hoe oud jullie paard was/en waarop ik me moet 'voorbereiden'.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard op pensioen, wanneer, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:29

Je zou iemand kunnen zoeken die een maatje zoekt voor zijn/haar paard.Dat zou ook ons plan zijn om als mijn oude dame er niet meer is een maatje in een soort van pension te nemen voor mijn paard.

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Paard op pensioen, wanneer, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:53

Mijn eerste pony ging op zijn 32ste !!! met pensioen. Werd er dood ongelukkig van, op zijn 34ste ging ie weer beginnerslessen op de manege lopen. Op zijn 38ste mocht ie op rust.. en 40 ingeslapen. Misschien is het goed om minder intensief te werken maar... vooral wel in beweging houden, anders worden ze heel snel heel oud. Net als mensen. Bewegen bewegen... bewegen. Pensioen? Mijn paarden zijn 17 en 18 en aan pensioen denk ik nog helemaal niet. Ik hoop met ze aan de gang te kunnen blijven nog een jaartje of... 10. En dan .. misschien zelf ook maar met pensioen!

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Paard op pensioen, wanneer, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:59

Ik denk dat je vanzelf wel gaat merken als hij toe is aan pensioen.... en ik zou hem dan inderdaad niet direct ergens op een weitje zetten, maar misschien naar een iets minder prijzige stal verhuizen met veel uitrij mogelijkheden (pas op: buitenritten kunnen ook enorm zwaar zijn voor paarden). Zodat je inderdaad nog wel met hem aan de slag kan maar gewoon wat minder.

Mocht hij nu inderdaad dusdanig geblesseerd raken dat hij helemaal niets meer kan behalve op de wei staan, dan zou je hem naar een rusthuis oid kunnen brengen. Ik ken verschillende mensen die 1 paard in een rusthuis hebben en 1 paard op een pensionstal, maar of je dat financieel red kan ik niet voor je beslissen!

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paard op pensioen, wanneer, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 14:21

Sunny43: zolang hij echt goed blijft zoals hij nu is zet ik hem inderdaad niet op pensioen :) Beweging is sowieso een must voor mij en hij dus ook op een weide kan. Hij staat nu met een gepensioneerd politiepaard op de weide in de zomer, en die was ook iets van een 18-20 toen die met pensioen ging denk ik. Zalig dat je pony zo oud is geworden! Denk dat die van mij een maximum van 30-35 zou kunnen bereiken met zijn grootte. Jammer genoeg doe ik mijn paard echt geen plezier met nog zoveel te werken als hij écht wat ouder zou zijn, hij valt nu al soms in slaap bij het opzadelen :')

Ryanne: Bij ons op stal zijn er achteraan weides met inloopstal voor paarden die gepensioneerd zijn, geen idee hoeveel dat kost maar weet niet of ik dat zou doen omdat er bij ons op dit moment vrijwel geen wandelmogelijkheden zijn. Inderdaad, als ik lange wandelingen maak zou ik dat ook zeker regelmatig doen zodat hij wel een beetje conditie heeft, en anders zijn het gewoon korte wandelingetjes. Maar ik doe hem volgens mij geen plezier met echt nog te dressuren of springen.

Hij is nu sinds zijn 11 ook bij mij en is vanaf zijn 3-11 jaar eigenlijk wel gebruikt als intensief sport/springpaard. Hij heeft nooit echt rust periodes gehad vermoed ik, bij mij ook nooit langer dan een week hooguit twee weken.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:22

CalipsoLover schreef:
Wat doe je daarna? Ik zou als hij nog kan eventueel eens een keer in de week gaan wandelen als het past, maar ik zou geen rondjes meer in de bak gaan rijden, zoals ik zei, daar doe ik hem geen kwaad mee maar ook geen plezier.


Wat voor soort paard heb je? Als je namelijk een pony achtige hebt (haflinger, fjord, merens enz.) dan is 20 jaar totaal niet oud. Tevens vind ik het ras ook bepalend als het gaat om wel of niet 24 uur buiten. Een paard (bv kwpn) dat het altijd goed heeft gedaan op pensionstalling en een of twee dagdelen buiten, zou ik als hij oud is niet 24 uur op de wei gooien. Maar ook dat is afhankelijk van het paard.
Een haflinger, merens enz. daarentegen zou ik weer niet op stal houden. Dus kijk ook naar het ras.

Je hebt pensioen en je hebt pensioen. Zie dik gedrukte in jouw quote. Wij zijn met onze oudste merens (nu 24 jaar) gestopt toen hij ouder werd met wedstrijd rijden en intensief dressuren in de bak. Hij vond dat ook niet leuk. Dit soort paarden doen het goed op 24 uur buiten. Maar buiten rijden vindt hij gewoon heel erg gezellig en ik doe hem echt geen plezier om hem dat te ontnemen. Ik kan me voorstellen dat je stopt als hij ouder wordt met rondjes rijden want dat is voor elk paard geestdodend. Dus ga al wat meer met hem buiten rijden en ga dit voorbereiden.

sunny43 schreef:
Misschien is het goed om minder intensief te werken maar... vooral wel in beweging houden, anders worden ze heel snel heel oud.
Ben ik het helemaal mee eens, dus rijd hem later om de dag minimaal voor een leuke buiten rit. Kijk met onze merens doen we het nu ook rustiger aan, ook al wil hij dat zelf nog helemaal niet.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 14:31

pien_2010 schreef:
CalipsoLover schreef:
Wat doe je daarna? Ik zou als hij nog kan eventueel eens een keer in de week gaan wandelen als het past, maar ik zou geen rondjes meer in de bak gaan rijden, zoals ik zei, daar doe ik hem geen kwaad mee maar ook geen plezier.


Wat voor soort paard heb je? Als je namelijk een pony achtige hebt (haflinger, fjord, merens enz.) dan is 20 jaar totaal niet oud. Tevens vind ik het ras ook bepalend als het gaat om wel of niet 24 uur buiten. Een paard (bv kwpn) dat het altijd goed heeft gedaan op pensionstalling en een of twee dagdelen buiten, zou ik als hij oud is niet 24 uur op de wei gooien. Maar ook dat is afhankelijk van het paard.
Een haflinger, merens enz. daarentegen zou ik weer niet op stal houden. Dus kijk ook naar het ras.

Je hebt pensioen en je hebt pensioen. Zie dik gedrukte in jouw quote. Wij zijn met onze oudste merens (nu 24 jaar) gestopt toen hij ouder werd met wedstrijd rijden en intensief dressuren in de bak. Hij vond dat ook niet leuk. Dit soort paarden doen het goed op 24 uur buiten. Maar buiten rijden vindt hij gewoon heel erg gezellig en ik doe hem echt geen plezier om hem dat te ontnemen. Ik kan me voorstellen dat je stopt als hij ouder wordt met rondjes rijden want dat is voor elk paard geestdodend. Dus ga al wat meer met hem buiten rijden en ga dit voorbereiden.

sunny43 schreef:
Misschien is het goed om minder intensief te werken maar... vooral wel in beweging houden, anders worden ze heel snel heel oud.
Ben ik het helemaal mee eens, dus rijd hem later om de dag minimaal voor een leuke buiten rit. Kijk met onze merens doen we het nu ook rustiger aan, ook al wil hij dat zelf nog helemaal niet.


BWP, springpaard... Hij staat nu elke dag buiten in de lente/zomer/herfst en s'nachts binnen. De winter staan ze altijd binnen, maar laat hem dan als ik niet rij of train wel een paar uurtjes in de paddock of rij hem een keer meer in de week. Nu rij ik 'maar' 3-4 keer per week intensief of gaat hij aan de longe. Ik zou hem zelf niet 24 uur op de weide gooien inderdaad, ik merk dat hij in de winter ook weer heel snel naar binnen wil. Ik vrees een beetje dat ik hem niet gelukkig ga maken met 24/7 op de weide. Rij hem sowieso niet altijd om de dag nu, dus dan zou er ook geen groot verschil zijn tussen het pensioen en nu :=

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Paard op pensioen, wanneer, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:52

Doe je ook buitenritjes met hem? Af en toe een boom mee pakken om te springen? Eens lekker voluit laten gaan? Veel afwisseling? Heeft je paard een maatje waar ze samen mee buiten staat?
Heb je het idee dat je paard gelukkig is of ongelukkig.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:53

Mijn nu 30jarige haflinger mocht met 22 met "de V.U.T." na een carriere van 18 jaar als manegepony.
Toen kwam hij bij mij en ik denk dat hij schier ongelukkig was geworden als ik hem enkel als weideversiering had gehouden en niet meer had gereden.
Hij vond bakwerk niet zo leuk, maar wij zijn bosritten blijven maken en daar ging hij helemaal in op! Heb echt nog zo onwijs veel leuke dingen met hem gedaan, mee op vakantie, enjoy the ride, meerijden op Horse Event, etc.

Ook nu hij 30 is, wordt hij nog licht bereden, in dit geval sinds een paar maanden niet meer door mijzelf, maar nog wel door 2 verzorgmeisjes van 13-14 jaar.
Zelf neem ik hem nog geregeld mee voor een lange wandeling door het bos, of naast de fiets voor wat meer tempo en als mijn andere paard weer helemaal fit is na een blessure mag de senior ook mee als handpaard het bos in.
Rust roest, stilzetten worden ze zeker niet gezonder van en die van mij is ook nog eens gek op aandacht, vandaar de verzorgmeiden erbij, en dan nog dus ook zelf de nodige tijd met hem bezig.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 15:12

pien_2010 schreef:
Doe je ook buitenritjes met hem? Af en toe een boom mee pakken om te springen? Eens lekker voluit laten gaan? Veel afwisseling? Heeft je paard een maatje waar ze samen mee buiten staat?
Heb je het idee dat je paard gelukkig is of ongelukkig.


Tot een jaar geleden waren wij heel veelzijdig, gingen ook veel gaan wandelen maar helaas is er het een en het ander gebeurt, dus focussen we ons nu vooral op dressuur met hier en daar eens een kruisje, af en toe maakt een vriendin van mij nog eens een sprong met hem en laat ik hem vrijspringen, merk eigenlijk vooral hierin dat hij niet meer de jongste is, hij durft al eens te struikelen tijdens het springen. We staan sinds een klein jaartje op een nieuwe stalling en hier is wandelen zo goed als uitgesloten, af en toe ga ik eens de velden in met hem maar daar blijft het bij.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:24

Mijn paard is nu 19. Ik snap je heel goed hoor! Hoe en wanneer ga ik merken dat ze te oud word.... Soms vraag ik me ook of of ik niet te veel van haar vraag. 2 a 3 keer per week vrij intensieve dressuur training, 1x rustige training of bosrit en 1 a 2x per week longeren. Maar is nog nooit zo fit en gespierd geweest zoals nu en ze kan het nog makkelijk aan. Heb wel iets meer tijd nodig met losrijden, maar daarna is ze behoorlijk los. En in haar hoofd denk ze dat ze nog 10 is :D. Zoals het nu gaat kunnen wij nog wel wat jaartjes door.

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:35

dan is het misschien belangrijk om als je het idee hebt dat ie een dagje ouder wordt, juist een stalling te zoeken waar je lekker naar buiten kunt, wandelen aan de hand, met de fiets of erop. Tja ik heb mijn ene paard op de leeftijd van 14 gekocht... ben gewoon helemaal nog niet met pensioen bezig.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 19:11

ninne1 schreef:
Mijn paard is nu 19. Ik snap je heel goed hoor! Hoe en wanneer ga ik merken dat ze te oud word.... Soms vraag ik me ook of of ik niet te veel van haar vraag. 2 a 3 keer per week vrij intensieve dressuur training, 1x rustige training of bosrit en 1 a 2x per week longeren. Maar is nog nooit zo fit en gespierd geweest zoals nu en ze kan het nog makkelijk aan. Heb wel iets meer tijd nodig met losrijden, maar daarna is ze behoorlijk los. En in haar hoofd denk ze dat ze nog 10 is :D. Zoals het nu gaat kunnen wij nog wel wat jaartjes door.

Ooh dat is fijn! Wel dat merk ik dus ook, mijn paard is sowieso echt geen soepele en merk dat hij dus nu ook wat stijver is dan 4 jaar geleden, ik rij hem ook al sinds hij 9 was, heb hem uiteindelijk gekocht toen hij 11 was. Dus we gaan wel al een tijdje mee. Hij heeft echt hele goede dagen maar ook dagen dat hij er echt geen zin in heeft. Die dagen zijn er nu ook iets meer dan vroeger. Maar merk inderdaad dat hij nu ook echt heel mooi staat, hij is in zijn achterhand en hals eindelijk wat gespierder. Moest hij zo doorgaan dan weet ik ook dat ik hem echt nog wat jaren kan rijden.


sunny43 schreef:
dan is het misschien belangrijk om als je het idee hebt dat ie een dagje ouder wordt, juist een stalling te zoeken waar je lekker naar buiten kunt, wandelen aan de hand, met de fiets of erop. Tja ik heb mijn ene paard op de leeftijd van 14 gekocht... ben gewoon helemaal nog niet met pensioen bezig.

Helaas ben ik al een heleboel stallen afgegaan in de buurt vanwege dat ik heel snel moest verhuizen een jaar geleden, en ik woon tussen twee grootsteden in, dus hier is écht heel weinig wandelgelegenheid, tenzij aan de grens van Nederland maar dan zou ik al wat dichter moeten wonen of een trailer kopen, maar alleen op stap gaan lukt helaas ook niet. Ben misschien wel van plan als het zo ver is hem misschien terug op mijn vorige stalling te zetten, daar kan ik wel een klein beetje wandelen (tourtje van ongeveer 20min), er is daar ook een weide met inloopstal en is ook de mogelijkheid om een tweede paard daar te zetten, het zou namelijk wel fijn zijn dat als ik ooit een tweede paard koop ze samen te kunnen zetten.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:17

Diep van binnen weet je het zelf vaak wel wanneer je paard op pensioen moet :) Ik heb deze zomer mijn merrie van 12 jaar op actief pensioen moeten zetten, niet echt de leeftijd waarop je een pensioenpaard verwacht natuurlijk. Helaas kampt zij met chronische luchtwegproblemen, waardoor het in droge periodes niet zo goed gaat met haar. Vandaar mijn keuze om haar uit de sport te halen en te verhuizen naar een 'paddock paradise' waar zij lekker paard kan zijn. Ze staat daar nu sinds september en haar gezondheid gaat enorm goed, dusdanig dat ik haar 1x per week relaxed rijd. De bedoeling is om bosritten te gaan doen, tot zover ze het qua gezondheid aan kan :j Voor mijn eigen wedstrijdambities heb ik er een tweede jonge pony bij gekocht.

Het verschilt zo erg per paard, maar op een gegeven moment merk je het wel. Ik heb tevens ook gekozen voor een stalling verder weg (30 minuten met de auto) omdat dat DE plek was voor haar.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 19:30

Ghostattack schreef:
Diep van binnen weet je het zelf vaak wel wanneer je paard op pensioen moet :) Ik heb deze zomer mijn merrie van 12 jaar op actief pensioen moeten zetten, niet echt de leeftijd waarop je een pensioenpaard verwacht natuurlijk. Helaas kampt zij met chronische luchtwegproblemen, waardoor het in droge periodes niet zo goed gaat met haar. Vandaar mijn keuze om haar uit de sport te halen en te verhuizen naar een 'paddock paradise' waar zij lekker paard kan zijn. Ze staat daar nu sinds september en haar gezondheid gaat enorm goed, dusdanig dat ik haar 1x per week relaxed rijd. De bedoeling is om bosritten te gaan doen, tot zover ze het qua gezondheid aan kan :j Voor mijn eigen wedstrijdambities heb ik er een tweede jonge pony bij gekocht.

Het verschilt zo erg per paard, maar op een gegeven moment merk je het wel. Ik heb tevens ook gekozen voor een stalling verder weg (30 minuten met de auto) omdat dat DE plek was voor haar.


Zou ik van twee paarden het prijskaartje mogen weten? Mag ook via pb :D

Waarom ik hier eigenlijk vooral mee in mijn hoofd zit is omdat ik merk dat als ik hem een weekje rust geef of twee weken laat staan hij daar enorm van geniet, ik ben onlangs geopereerd en kon hem pas na 10 dagen bezoeken en na 3 weken terug rijden. Natuurlijk was hij helemaal uit conditie en wat stijver, maar hij had zo te zien echt wel genoten van zijn vakantie.

CarolineCF
Berichten: 702
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:53

CalipsoLover schreef:
Ghostattack schreef:
Diep van binnen weet je het zelf vaak wel wanneer je paard op pensioen moet :) Ik heb deze zomer mijn merrie van 12 jaar op actief pensioen moeten zetten, niet echt de leeftijd waarop je een pensioenpaard verwacht natuurlijk. Helaas kampt zij met chronische luchtwegproblemen, waardoor het in droge periodes niet zo goed gaat met haar. Vandaar mijn keuze om haar uit de sport te halen en te verhuizen naar een 'paddock paradise' waar zij lekker paard kan zijn. Ze staat daar nu sinds september en haar gezondheid gaat enorm goed, dusdanig dat ik haar 1x per week relaxed rijd. De bedoeling is om bosritten te gaan doen, tot zover ze het qua gezondheid aan kan :j Voor mijn eigen wedstrijdambities heb ik er een tweede jonge pony bij gekocht.

Het verschilt zo erg per paard, maar op een gegeven moment merk je het wel. Ik heb tevens ook gekozen voor een stalling verder weg (30 minuten met de auto) omdat dat DE plek was voor haar.


Zou ik van twee paarden het prijskaartje mogen weten? Mag ook via pb :D

Waarom ik hier eigenlijk vooral mee in mijn hoofd zit is omdat ik merk dat als ik hem een weekje rust geef of twee weken laat staan hij daar enorm van geniet, ik ben onlangs geopereerd en kon hem pas na 10 dagen bezoeken en na 3 weken terug rijden. Natuurlijk was hij helemaal uit conditie en wat stijver, maar hij had zo te zien echt wel genoten van zijn vakantie.


Mijn paardje is net overleden. Wij hebben een mini paddock paradise aan huis met schuilstal (met nog 2 kleine pony's en het paard van mijn man). Ik twijfel nu of ik nog een nieuw paard zal kopen of een actief pensioenplekje zal aanbieden. Ik zou het verschrikkelijk vinden om helemaal niet meer te rijden, maar 1 a 2 x per week een (stap) buitenritje is voor mij goed genoeg en ik weet zeker dat er meer mensen zijn die er zo inzitten. Je zou dus ook kunnen overwegen of je iemand kan vinden die de faciliteiten heeft om je paardje een goede oude dag t bieden en hem / haar wil opvangen. Als ze ouder zijn moet je wel afspraken kunnen maken over delen medische kosten e.d..

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:05

je ziet op den duur wel dat hij het rustiger aan moet doen, ze geven he echt wel aan.. maar hou er ook rekening mee dat je zelf dan ook een knop om moet zetten en genieten van recreatieve ritjes of wandelingen.. dan kunnen ze het nog lang volhouden.. Ik heb naast mijn eigen pony nog een verzorgpony van 27 die sinds 1 jaar met prepensioen is.. we wandelen nog regelmatig samen en rijden is nog 20-30 minuutjes met een jong meisje op de rug.. dat gaat nog prima en hij geniet er ook nog van. van stilzetten werd hij echt ongelukkig.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard op pensioen, wanneer, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:23

Je merkt het inderdaad wel aan het paard zelf, de ene word dood ongelukkig van niets doen en geen aandacht meer krijgen en de ander maakt het niet zoveel uit.

Hoe kon je merken dat hij genoten had van zijn vakantie Calipsolover? als hij stijf is..heeft ie dan geen last van artrose? dat hij daarom ook minder graag werkt?

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:15

CalipsoLover schreef:
-Mijn paard blijft sowieso bij mij tot zijn dood. Maar staat nu op een redelijk prijselijke pension stalling, ik heb nu de gedachte van "minimum nog 3 jaar en maximum nog 5 jaar." Dat hij maximum tot zijn 20 jaar blijft rijden. Ik doe hem er namelijk geen plezier mee om hem nog tot oud te rijden, hij heeft daar geen nood aan en is niet super werkwillig, dus ik gun hem ook een lang, zalig pensioen. Maar wat doe je dan? Gaan jullie op zoek naar een weide en wat is zo ongeveer het prijskaartje van een paard dat op pensioen is?


Mijn paard blijft gewoon staan waar die nu staat. Ik heb veel tijd en moeite gestoken in het zoeken naar het perfecte plekje waar zowel ik als paardlief gelukkig zijn, ik zie niet in waarom ik dan dat zou moeten veranderen enkel gebaseerd op een leeftijd. Juist een oude boom verplant je niet imo, maar dat beslist iedereen voor zich natuurlijk. :)

CalipsoLover schreef:
-Wanneer beslis je nu dat het goed geweest is? Als er nu medisch van alles fout gaat als hij 18 is, zou ik het er ook gewoon bij laten en hem 'vervroegd' op pensioen zetten.


Wanneer ik merk aan het paard dat die het niet fijn meer vindt. En daarbij is het ook een proces van afbouwen. Als je paard niet meer blij wordt van flink trainen in de bak, maar het wel nog leuk vindt om dressuurmatig heel simpel soepel gehouden te worden, dan moet je hem natuurlijk niet van de ene op de andere dag stilzetten.

CalipsoLover schreef:
-Wat doe je daarna? Ik zou als hij nog kan eventueel eens een keer in de week gaan wandelen als het past, maar ik zou geen rondjes meer in de bak gaan rijden, zoals ik zei, daar doe ik hem geen kwaad mee maar ook geen plezier.


Dat wijst volgens mij zichzelf uit. Je kan inderdaad gaan wandelen of buitenritjes rijden of helemaal niks doen. Er is daarin geen goed of fout.

CalipsoLover schreef:
-En koop je dan een ander paard? Ik zou dit echt wel heel graag willen, maar natuurlijk moet dat financieel en qua tijd ook gaan. Wat mijn toekomst zal uitwijzen kan natuurlijk heel anders zijn, maar ik zou het wel erg vinden om niet meer te rijden of geen eigen 'project' meer te hebben.


Een tweede paard komt er niet zolang mijn huidige paard leeft. Financieel is dat niet aantrekkelijk en ook qua tijd zou het nog veel meer stretchen zijn met als gevolg dat mijn pensioenpaard toch net iets minder aandacht krijgt dan ik zou willen. Ik vind het aantal jaren niet intensief kunnen rijden maar een kleine opoffering in ruil voor de jaren plezier die je aan je paard gehad hebt. Uiteraard is een tweede paard helemaal ok als je het financieel kan trekken, maar ik zou de 20+paarden die 'met spijt in het hart' te koop staan (omdat dat jongere paard na verloop van tijd toch wel interessanter is en het toch best wel veel geld kost om twee paarden te onderhouden) niet de kost willen geven.

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:20

Je merkt het zelf aan je dier.
Mijne is 25 en hobbelt gezellig nog een paar keer in de week met me mee.
We rijden gewoon veel buiten, spelen in de bak, beetje longeren, wandelen en soms ook nog een lesje meepakken, gewoon om aan mijn houding te werken en haar nog wel lekker soepel te hebben.
Ik heb haar op pensioen gezet, na 2 weken brak ze de tent af en ben ik haar weer op gaan pakken. Mevrouw was het er niet mee eens :+.

Dus gewoon aankijken hoe ze zich voelen!
Moet wel zeggen dat zij 24/7 buiten staat met een vriendje.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard op pensioen, wanneer, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:49

Ons plan is om als onze dame van 36 er niet meer is een pensioen pony in een soort van pension te nemen.De eigenaar krijg dan een super plek.We zoeken wel iemand met een pony waar niet op gereden wordt.Probleem is alleen dat de pony binnen 2 dagen bij ons moet zijn omdat onze ruin niet alleen kan staan.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:16

Eerlijk ts, ik vraag mij oprecht af of dit paard en jij wel een match zijn.

15 jaar en gaan struikelen met springen heeft niets met ouderdom te maken, een paard van 15 is namelijk niet oud en gaan met een veel heftiger sportleven nog als jonge goden naar jeugdruiters en lopen daar nog zeker 3/4 jaar op leuk niveau mee. Ik zou eerder aan atrose denken.

Het klinkt mij eerder als een flegmatiek/niet goed in zijn vel zittend paard in de oren.

Ik heb er hier ook een hoor die liever niet werkt, ze is braaf genoeg om het te accepteren, maar ik heb haar tot gezelschap van de jonkies gebombardeerd. Ze heeft volgens mij gewoon geen lol in rijden, heeft niet echt een rijtypische bouw wat de zaken niet vereenvoudigd en boeit het geen reet of ik wel of niet rijdt.
Maar bij een paard van 15 over ouderdom gerelateerde zaken praten kan ik niet echt vatten. Ik zou medisch gaan kijken als hij echt klachten geeft.

En als jullie niet klikken en hij gezond is, hem gewoon op pensioen gooien of bij iemand die wel buiten rijdt (zijn leven klinkt nu niet al te interresant namelijk) en zelf een paard kopen die wel klikt qua rijden.

(Ik snap dat ik heel wat 'aannames' doe, dus je hoeft het zeker niet met mij eens te zijn en vergeet gerust de helft. Maar een paard van 15 beginnende ouderdomskwalen..neehhh daar geloof ik niet in. )

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Re: Paard op pensioen, wanneer, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:22

1 van mijn paarden is 22 en gaat nog lang niet met pensioen.
Stilzetten is nooit goed dan roesten ze vast.
Ze loopt nog als een 4 jarige rij nog de marathon met haar en ze loopt mee met onze rijtuigritten met toeristen.
Ze staat 24/7 buiten.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:26

Er zijn een aantal goede particuliere pensioenstallen in Nederland waar het interessant kan zijn om je paard te plaatsen. Paard blijft dan nog wel van jou, inclusief de kosten, maar de lasten van de verzorging worden uit handen genomen. Afhankelijk van de voorzieningen en lokatie en mate waarin er voor je paard wordt gezorgd is het prijzig tot aardig betaalbaar. Heb hele mooie locaties voorbij zien komen, paarden lijken er ook heel gelukkig. Maar net als bij opfokstallen, het is verstandig wel goed te controleren of ze echt zo mooi zijn als ze lijken.

Mijne wordt 24 dit jaar en gaf afgelopen jaar aan dat bakwerk onder het zadel niet meer leuk was. Ze staat eigenlijk op pensioen, zeker nu het 's avonds vroeg donker is kunnen we niet het bos in voor een ritje. We doen af en aan nog wat bejaardengymnastiek aan de hand om soepel en sterk te blijven, en ze kan soms uitrazen in de longeercircel. Staat verder 24/7 op een paddock paradise in een kleine groep zodat ze blijft bewegen, maar staat ook iedere dag even apart zodat ze bij kan eten. Bij slecht weer kan ze gebruik maken van een eigen stal. Heb ik de overige luxe nodig, niet echt meer, maar ze is op d'r plek, ik ook en het is mogelijk dingen aan te passen aan haar behoeften. Daar wil ik best wat meer voor betalen :)

Ook hier geen nieuw paard voordat deze gaat. Ik wil mijn tijd, energie en ook geld besteden aan deze, maar ik heb geluk dat ik af en toe met paarden van stalgenoten mag spelen. Had ik in een goedkopere regio gewoond had ik er misschien wel een tweede bij genomen, maar dan hadden we ook nooit op zo'n fijne stal kunnen staan, dus erg is het niet.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:45

Deze vragen hebben bij mij ook lang in mijn hoofd gezeten tot vorig jaar.

Mijn kwpner is nu 27 en altijd erg werkwillig geweest. Toen ze 20 was heb ik haar uit de sport gehaald om echt alleen nog maar te gaan genieten. Tot haar 25e actief gereden nog. Eerst gewoon op niveau nog omdat ik haar geen plezier deed met wat rondjes in de bak. Op haar 24e merkte ik aan haar dat ze Wat moeite begon te krijgen met het niveau en de bak niet leuk mee vond. Toen besloten om actief buiten te gaan rijden met haar, waar we beide van genoten. Op haar 25e begon ze wat te kwakkelen met haar gezondheid (onder andere artrose in voorbeen) en heb ik haar niet meer gereden. Wilde haar hierna weer oppakken in het rijden om nog in beweging te houden, maar dat is nooit meer gebeurt. Met haar 26e heb ik het en keer of 4 geprobeerd, maar zodra ik al begon met optuigen dan had mevrouw de bui al hangen. Toen besloten dat het genoeg geweest was en het zadel de kast in zou gaan en er niet meer uit zou gaan komen.
Longeer haar nog wel en doe grondwerk met haar. Verder wandelen we veel samen, maar erop gaan zitten doe ik niet meer.

Heb de luxe dat ik haar aan huis heb staan dus ook besloten haar hier te houden tot ze op is. Toen haar pony maatje ingeslapen werd wel de keuze gehad weer een rijpaard te kopen, maar bewust niet gedaan. Voor mijn gevoel vond ik dit niet eerlijk naar haar toe. Dus weer een jong pony maatje erbij gehaald die zij nu opvoedt en haar wat uitdagingen geeft.
Wat ik gedaan zou hebben als ik haar niet aan huis zou hebben weet ik eerlijk gezegd niet. Heb haar met 23 jaar naar huis toe gehaald vanuit jarenlang pensionstallingen om haar meer rust en aandacht te kunnen geven.

Kan haar als ik wil 24/7 op de weide zetten, maar heb gekozen voor een paddock paradise idee met op tijd de weidegang erbij. Ze kan zelf kiezen of ze buiten gaan staan of op stal.

Je merkt zelf wel aan jouw paard wanneer het genoeg is geweest.ik dacht ook altijd van ja hoe dan? Tot het moment daar is, dan krijg je je antwoord vanzelf.