Wanneer het best kat laten steriliseren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Wanneer het best kat laten steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 13:11

Omdat onze huiskat inmiddels 7 maand oud is, moeten we al beginnen nadenken wanneer we haar het best gaan laten helpen.

Wachten jullie liever de 1e krolsheid af of niet? En wachten jullie liever wanneer de 'grootste speelheid' eraf is?
Ze is namelijk heel erg actief, slaapt dan ook goed als niet overdag..alles wat beweegt moet en zal ze hebben. :P

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wanneer het best kat laten steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:28

Dt hangt er sowieso vanaf of ze soms buiten komt.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Wanneer het best kat laten steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:33

In belgie moet elke kat gesteriliseerd worden bij verkoop en herplaatsing.
In december komt mijn heilige birmaan kitten, zal dan 14 weken zijn en al geholpen. Mijn hb van 2 jaar is ook gesteriliseerd bij de gokker op 12 weken.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wanneer het best kat laten steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:41

Ik ben geen voorstander van vroegcastratie. Er zijn toch aanwijzingen voor meer kans op blaasproblemen, zeker bij katers. 6 maanden vind ik vroeg genoeg. Maar ik snap de insteek van de belgische regering wel. Kattenoverschot is namelijk een gigantisch probleem dat voor veel dierenleed zorgt.

Als ze echt niet buiten komen zou ik echter 9 maanden tot een jaar aanhouden, daarmee zijn ze veel meer volwassen geworden. Bij katten is dat een onderbuik-gevoel, bij honden geeft het goed uitgroeien (12 maanden bij kleine honden, 18 maanden bij middenmaat, 24 maanden bij grote honden) voor castratie een heel duidelijk effect op bespiering en botkwaliteit (castratie zowel voor vrouwelijke als mannelijke dieren).

Bij zeer jong helpen (dus tot 4 maanden) kies ik voor een sterilisatie, dat is het onvruchtbaar maken zonder weghalen van de hormonen. Dan laat ik ze later alsnog castreren, maar pas wanneer ze uitgegroeid zijn. Hiermee wordt wel voldaan aan de wetgeving en heb ik alsnog de voordelen van opgroeien met hormonen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Wanneer het best kat laten steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:52

Onze poes is nu ook 7 maanden. Haar houdt ik sowieso de winter binnen nog, in het voorjaar laat ik haar helpen en daarna mag ze naar buiten. Met de oudere kat ook zo gedaan, al was die iets jonger in deze tijd van het jaar. Vind persoonlijk de winter geen fijne tijd gevoelsmatig om ze dan voor het eerst naar buiten te doen.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Wanneer het best kat laten steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:53

Hier 9 katten allemaal geholpen met 4 maanden ideaal!

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wanneer het best kat laten steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 16:05

Kat komt nooit buiten, is dan ook 100% huiskat..gaat ook nooit buiten komen in de toekomst.

Ze komt enkel in contact met ons andere kat die al 14 jaar lang gecastreerd is, dus op zich geen mogelijk op zwangerschap. Maar omdat ik al vaak gelezen en gehoord heb dat je hiermee de kans op kanker kunt verkleinen, wil ik haar toch liever laten helpen.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:14

Ik heb ze alle 2 met 6 maanden laten helpen en niet de krolsheid afgewacht. Het zijn ook broer en zus, dus zat niet te wachten op een pretnestje! :n De dierenarts adviseerde het ook om met 6 maanden te doen en dan gelijk te laten chippen.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wanneer het best kat laten steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 16:24

gechipt etc is allemaal al gedaan, maar eerder dan nu kon ze toch niet geopereerd worden omdat ze fysiek niet goed genoeg was (grote achterstand omwille niesziekte en gespleten gehemelte..gehemelte is toe, maar wel net voldoende dicht)

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:25

Ook binnenkatten kunnen ontsnappen, dus ook dan gewoon laten helpen met 6/7 maanden.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Wanneer het best kat laten steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:53

Helaas al veel ellende gehad van krolse poezen. Met behoorlijke onzindelijkheid. Echt alles werd ondergepiest. En echt gepiest. Want als ze krols waren bleef de kattenbak schoon op drolletjes na. Dus ook ik zou de krolsheid niet afwachten. En met een beetje pech(zoals bij ons) blijven ze krols worden. Dus bijna letterlijk om de week.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Wanneer het best kat laten steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:31

Zou nu laten helpen, al die onnodige krolsheid hormonen zijn echt niet fijn.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Wanneer het best kat laten steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:55

Heb mijn kater met 7 maanden gedaan. Was bijna niet meer binnen te houden en voor het naar buiten gaan was castratie wel een vereisde.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Wanneer het best kat laten steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:59

Gewoon meteen laten doen. met 6 maanden kan prima en van krolsheid alleen maar nadeligheid ook zoals hierboven gaan krolse poesen nogweleens sproeien en daar word ne niet vrolijk van. Ik heb in dierenasiel gewerkt en werden de katten vaak al met 6 maanden oo vroegst geholpen en heb er nooit meegemaakt dat er complicaties van kwam.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wanneer het best kat laten steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 18:30

Dus geen 1e krolsheid afwachten?

Dat ze geholpen word is al lang zeker, maar wanneer het juiste moment zou zijn (voor of na 1e krolsheid) was nog een groot vraagteken. Ik zal haar dan volgende maand laten helpen, ze moet dan toch opnieuw op controle. :)

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer het best kat laten steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:33

Mia was tien maanden oud...
En ze is als poes behoorlijk uit de kluiten gewassen.
Ze weegt een gezonde vier kilo, en de dierenarts spreekt vol lof over haar.

Mijn kater is net zes maanden oud.
Maar zolang ik geen last van hem heb of krijg blijft hij open.

Het zijn huiskatten, dus geen last van vermeerdering.

Mijn poes is te knap, die willen de buren ook wel.
En m'n kater is te stoer, die gaat n gevecht met auto's aan.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Wanneer het best kat laten steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:46

Het is een fabeltje dat het beter is om te wachten tot na de eerste krolsheid. Je kunt dus rustig laten castreren :j