Risico op katten aids

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Risico op katten aids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 12:01

Geen idee eigenlijk wat ik met dit topic wil bereiken, maar ik wil graag jullie mening horen.

Mijn ex schoonmoeder heeft 3 katten. Een htk kater van zo'n 10 a 11 jaar. Gecastreerd toen hij een maand of 6 was. Een echte buiten kat, vangt alles wat los en vast zit. En gaat een gevecht met andere katten niet uit de weg. Al is hij de laatste 2 jaar wel wat relaxter geworden met buurkatten.
Kat heeft al jaren onverklaarbare huidproblemen, onbekende allergie misschien. En het laatste half jaar een paar keer ontstekingen gehad in zijn kaak. De dierenarts wilde hem op aids testen.
Ik kan mij bij deze kat voorstellen dat hij wil testen, al is het maar om het uit te sluiten.

Kat nummer 2 is eigenlijk de kat van mijn ex en dus ook mijn kat geweest. Maar mijn ex mag geen huisdieren waar hij nu woont, dus de kat is bij zijn moeder gebleven (ex heeft eerst een jaar bij zijn moeder in gewoond na de scheiding).
Dit is een 7 jarige oosters korthaar kater. Ook met 6 maanden gecastreerd. Hij komt vrijwel niet buiten, alleen in de tuin want hij durft eigenlijk niet verder.
Een enorme lieve en tolerante kat naar de andere katten. Heeft volgens mij nog nooit gevochten.
Hij heeft als kitten niesziekte gehad. En af en toe krijgt hij wel eens een prut oogje, wat zo weer over is met even zalven/ druppelen.
Deze kat heeft een slecht gebit en snel ontstekingen aan zijn tandvlees. Iets wat veel voor komt bij het ras. En het niesziekte virus doet hier ook geen goed aan.

Kat nummer 3 is een htk kater van 3 jaar. Ook weer met 6 maanden gecastreerd. Deze kat komt uit Griekenland. Hij is met 15/16 weken naar Nederland gekomen. Komt ook niet verder dan de tuin (meestal). Geen vechtersbaas. Deze kat is nooit ziek geweest, behalve dat hij de laatste tijd ook wel eens prutoogjes heeft (misschien vanwege de oosters korthaar?)

Nu is mijn sm van de week met alle drie de katten naar de dierenarts geweest. De oudste had weer een ontsteking in zijn kaak. En de andere 2 prut oogjes.
De dierenarts wilde alle drie de katten testen op aids. Want als de een het had, was de kans groot dat de andere 2 het ook hadden.

Naar mijn mening is dit onzin. Er kunnen best aids katten en niet aids katten samen leven zonder besmetting. Onderling is er nooit ruzie en ook nooit ruzie geweest.

Maar goed, alle drie de katten zijn getest en ze hebben alle drie geen aids. Maar waar het mij om gaat is dat ik vind dat de dierenarts geen juiste informatie heeft gegeven.
Mijn sm kan bijna niet rondkomen door omstandigheden, dit is bij de dierenarts bekend. Ze heeft alles voor haar dieren over.
Maar ik vind dat de dierenarts nu onnodig onderzoek heeft gedaan en haar dus ook op onnodige kosten heeft gejaagd.
Hij had ook in eerste instantie alleen de oudste kat kunnen testen.

Wat is jullie mening?
Nogmaals, geen idee wat ik ermee wil hoor. Maar ik ben gewoon een beetje pissig op die dierenarts. ;)



troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Risico op katten aids

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 12:04

Tja je sm is zelf verantwoordelijk natuurlijk. De taak van de da is zijn professionele advies te geven, niet meer en niet minder, en je sm moet vervolgens kiezen. In een gebied met veel aids gevallen snap ik heel goed dat dit advies gegeven is.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 12:06

TinkerTreas schreef:
Geen idee eigenlijk wat ik met dit topic wil bereiken, maar ik wil graag jullie mening horen.

Mijn ex schoonmoeder heeft 3 katten. Een htk kater van zo'n 10 a 11 jaar. Gecastreerd toen hij een maand of 6 was. Een echte buiten kat, vangt alles wat los en vast zit. En gaat een gevecht met andere katten niet uit de weg. Al is hij de laatste 2 jaar wel wat relaxter geworden met buurkatten.
Kat heeft al jaren onverklaarbare huidproblemen, onbekende allergie misschien. En het laatste half jaar een paar keer ontstekingen gehad in zijn kaak. De dierenarts wilde hem op aids testen.
Ik kan mij bij deze kat voorstellen dat hij wil testen, al is het maar om het uit te sluiten.

Kat nummer 2 is eigenlijk de kat van mijn ex en dus ook mijn kat geweest. Maar mijn ex mag geen huisdieren waar hij nu woont, dus de kat is bij zijn moeder gebleven (ex heeft eerst een jaar bij zijn moeder in gewoond na de scheiding).
Dit is een 7 jarige oosters korthaar kater. Ook met 6 maanden gecastreerd. Hij komt vrijwel niet buiten, alleen in de tuin want hij durft eigenlijk niet verder.
Een enorme lieve en tolerante kat naar de andere katten. Heeft volgens mij nog nooit gevochten.
Hij heeft als kitten niesziekte gehad. En af en toe krijgt hij wel eens een prut oogje, wat zo weer over is met even zalven/ druppelen.
Deze kat heeft een slecht gebit en snel ontstekingen aan zijn tandvlees. Iets wat veel voor komt bij het ras. En het niesziekte virus doet hier ook geen goed aan.

Kat nummer 3 is een htk kater van 3 jaar. Ook weer met 6 maanden gecastreerd. Deze kat komt uit Griekenland. Hij is met 15/16 weken naar Nederland gekomen. Komt ook niet verder dan de tuin (meestal). Geen vechtersbaas. Deze kat is nooit ziek geweest, behalve dat hij de laatste tijd ook wel eens prutoogjes heeft (misschien vanwege de oosters korthaar?)

Nu is mijn sm van de week met alle drie de katten naar de dierenarts geweest. De oudste had weer een ontsteking in zijn kaak. En de andere 2 prut oogjes.
De dierenarts wilde alle drie de katten testen op aids. Want als de een het had, was de kans groot dat de andere 2 het ook hadden.

Naar mijn mening is dit onzin. Er kunnen best aids katten en niet aids katten samen leven zonder besmetting. Onderling is er nooit ruzie en ook nooit ruzie geweest.

Maar goed, alle drie de katten zijn getest en ze hebben alle drie geen aids. Maar waar het mij om gaat is dat ik vind dat de dierenarts geen juiste informatie heeft gegeven.
Mijn sm kan bijna niet rondkomen door omstandigheden, dit is bij de dierenarts bekend. Ze heeft alles voor haar dieren over.
Maar ik vind dat de dierenarts nu onnodig onderzoek heeft gedaan en haar dus ook op onnodige kosten heeft gejaagd.
Hij had ook in eerste instantie alleen de oudste kat kunnen testen.

Wat is jullie mening?
Nogmaals, geen idee wat ik ermee wil hoor. Maar ik ben gewoon een beetje pissig op die dierenarts. ;)



Ja dat valt wel in het straatje geld trekkerij. Het is onzin om katten die volledig gezond ogen ook nog een keer te gaan testen zonder echte reden op een ziekte.

Tijd voor een andere dierenarts en deze niet meer opzoeken. Het zij voor een vaccinatie oid.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Risico op katten aids

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:13

Je schoonmoeder heeft zelf besloten akkoord te gaan met het onderzoek, dus is zelf verantwoordelijk voor deze keuze. Zelf had ik de "verdachte kat" laten testen en bij positief ook de rest.

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 13:31

Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk dat sm daar zelf verantwoordelijk voor is. Maar ze is psychisch een wrak (wat ook echt duidelijk is).

Of er hier in de omgeving veel aids voorkomt durf ik niet te zeggen. Ik heb er nooit iets over gehoord, maar dat zegt niets natuurlijk.

Ik weet ook niet wat zo'n snap test kost hoor, misschien zijn die niet zo duur.
Maar het valt me gewoon tegen van de dierenarts. Zij (en ik ook) komt er al jaren. Ze zijn op de hoogte van de situatie bij haar. En dan gebeurt er zoiets.

Ex heeft trouwens wel de kosten voor zijn kat betaald.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:50

Een sneltest is over het algemeen niet zo duur en vaak wordt er dan als je ze alledrie tegelijk test ook een andere prijs berekend of consultkosten die wegvallen/verminderen. Ik vind het ook helemaal niet gek om alledrie de katten die samenleven te testen al helemaal als je zegt dat de kat van wie de DA aids vermoedde een vechter is/was.
Katten die samen leven en redelijk goed met elkaar overweg kunnen zullen ook willen "helpen" met een gewond mededier. Denk daarbij aan een likje/snufje aan een wondje of de ligplaats "schoonmaken" van een beetje bloed. Zo steken katten in 1 huishouden vaak elkaar aan mits ze goed met elkaar overweg kunnen of als ze helemaal niet met elkaar overweg kunnen door een keer een haal te geven.

Als jouw ex schoonmoeder het niet had kunnen betalen dan had ze het ook kunnen aangeven dat ze liever eerst die ene wou testen. Een normale dierenarts doet er dan ook niet moeilijk over en dan had ze de kosten van 1 kat bespaard aangezien haar zoon de kosten van zijn kat op zich heeft genomen.

If you're rich: live your life to the fullest.
If you're poor: screw everything and become a hobbit

BigOne
Berichten: 38187
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:59

TinkerTreas schreef:
Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk dat sm daar zelf verantwoordelijk voor is. Maar ze is psychisch een wrak (wat ook echt duidelijk is).

Of er hier in de omgeving veel aids voorkomt durf ik niet te zeggen. Ik heb er nooit iets over gehoord, maar dat zegt niets natuurlijk.

Ik weet ook niet wat zo'n snap test kost hoor, misschien zijn die niet zo duur.
Maar het valt me gewoon tegen van de dierenarts. Zij (en ik ook) komt er al jaren. Ze zijn op de hoogte van de situatie bij haar. En dan gebeurt er zoiets.

Ex heeft trouwens wel de kosten voor zijn kat betaald.

En waarom neem je dit niet even met de da op dat ze dit niet weer moet doen!! Mocht er weer zo iets voorkomen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 15:01

bigone schreef:
TinkerTreas schreef:
Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk dat sm daar zelf verantwoordelijk voor is. Maar ze is psychisch een wrak (wat ook echt duidelijk is).

Of er hier in de omgeving veel aids voorkomt durf ik niet te zeggen. Ik heb er nooit iets over gehoord, maar dat zegt niets natuurlijk.

Ik weet ook niet wat zo'n snap test kost hoor, misschien zijn die niet zo duur.
Maar het valt me gewoon tegen van de dierenarts. Zij (en ik ook) komt er al jaren. Ze zijn op de hoogte van de situatie bij haar. En dan gebeurt er zoiets.

Ex heeft trouwens wel de kosten voor zijn kat betaald.

En waarom neem je dit niet even met de da op dat ze dit niet weer moet doen!! Mocht er weer zo iets voorkomen.


Ik zit er inderdaad over te denken om dit te doen. Maar aan de andere kant is het natuurlijk ook mijn zaak niet meer.
Maar ik moet volgende week toch even langs de dierenarts. Dus ik denk dat ik het toch even ter sprake breng. Ik weet natuurlijk ook niet precies hoe het gegaan is, aangezien mijn sm niet heel betrouwbaar is in wat ze vertelt.

Pikeur

Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:53

Ik heb wel soortgelijke ervaringen met een dierenarts waarin ik honderden euro’s heb uitgegeven aan een kat die vanaf het begin af aan niet meer te redden bleek. Ben uiteindelijk met de kat overgestapt naar een andere dierenarts en die heeft meteen toen ze de uitslagen van het eerste onderzoek van de eerste dierenarts zag aangeraden de kat in te laten slapen.
Ik begrijp dus wel hoe je je voelt, je gelooft de dierenarts tenslotte op zijn woord en dan hou je er toch een rotgevoel aan over.

Je moet in ieder geval een praktijk vinden die bij je past, en misschien van tevoren aangeven als je budget beperkt is zodat ze mee kunnen denken wat haalbaar is. Ik denk dat heel veel mensen niet aan geld denken als ze naar de dierenarts gaan, als hun dier maar beter wordt. Je kunt ook niet van de dierenarts verwachten dat je wel met de katten naar hem toe komt maar dat hij ze niet mag onderzoeken

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 18:32

Pikeur schreef:
Ik heb wel soortgelijke ervaringen met een dierenarts waarin ik honderden euro’s heb uitgegeven aan een kat die vanaf het begin af aan niet meer te redden bleek. Ben uiteindelijk met de kat overgestapt naar een andere dierenarts en die heeft meteen toen ze de uitslagen van het eerste onderzoek van de eerste dierenarts zag aangeraden de kat in te laten slapen.
Ik begrijp dus wel hoe je je voelt, je gelooft de dierenarts tenslotte op zijn woord en dan hou je er toch een rotgevoel aan over.

Je moet in ieder geval een praktijk vinden die bij je past, en misschien van tevoren aangeven als je budget beperkt is zodat ze mee kunnen denken wat haalbaar is. Ik denk dat heel veel mensen niet aan geld denken als ze naar de dierenarts gaan, als hun dier maar beter wordt. Je kunt ook niet van de dierenarts verwachten dat je wel met de katten naar hem toe komt maar dat hij ze niet mag onderzoeken


Ze komt al jaren bij deze dierenarts. En hij weet ook van de financiële situatie. Ze is het afgelopen half jaar meerdere keren geweest ivm de ontstekingen van de oudste kat. En die is toen geopereerd, waar toen een betaal regeling voor is afgesproken.
Ze eet liever zelf droog brood dan dat de beestjes iets te kort komen.
Maar misschien is het handig als de volgende keer iemand mee gaat die er ook een beetje oog voor heeft. Zodat er geen onnodige dingen worden aangepraat.
Nu was haar buurvrouw mee, maar die heeft zelf niet zo veel met dieren.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:42

Saranghea schreef:
Een sneltest is over het algemeen niet zo duur en vaak wordt er dan als je ze alledrie tegelijk test ook een andere prijs berekend of consultkosten die wegvallen/verminderen. Ik vind het ook helemaal niet gek om alledrie de katten die samenleven te testen al helemaal als je zegt dat de kat van wie de DA aids vermoedde een vechter is/was.
Katten die samen leven en redelijk goed met elkaar overweg kunnen zullen ook willen "helpen" met een gewond mededier. Denk daarbij aan een likje/snufje aan een wondje of de ligplaats "schoonmaken" van een beetje bloed. Zo steken katten in 1 huishouden vaak elkaar aan mits ze goed met elkaar overweg kunnen of als ze helemaal niet met elkaar overweg kunnen door een keer een haal te geven.


Heb je hier enige onderbouwing voor? Al het onderzoek dat ik gelezen heb laat namelijk juist zien dat onderlinge besmetting van FIV in een huishouden praktisch nooit voorkomt.

De dierenarts in dit verhaal heeft dan ook onjuiste informatie gegeven. De kans is namelijk helemaal niet groot dat een aidskat andere katten in het huishouden besmet. Zolang ze elkaar niet half vermoorden en het bloed niet in het rond vliegt.

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Risico op katten aids

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:27

Gezien de test niet betrouwbaar is qua uitslag snap ik wel dat ze alle 3 getest zijn. 3x negatief maakt kans op aids echt klein gelukkig.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Risico op katten aids

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 20:18

Een negatieve snaptest is betrouwbaar :j alleen bij een positieve snaptest moet er nog een Western Blot achteraan, omdat de snaptest vaak vals positief is.

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:06

Catnip schreef:
Saranghea schreef:
Een sneltest is over het algemeen niet zo duur en vaak wordt er dan als je ze alledrie tegelijk test ook een andere prijs berekend of consultkosten die wegvallen/verminderen. Ik vind het ook helemaal niet gek om alledrie de katten die samenleven te testen al helemaal als je zegt dat de kat van wie de DA aids vermoedde een vechter is/was.
Katten die samen leven en redelijk goed met elkaar overweg kunnen zullen ook willen "helpen" met een gewond mededier. Denk daarbij aan een likje/snufje aan een wondje of de ligplaats "schoonmaken" van een beetje bloed. Zo steken katten in 1 huishouden vaak elkaar aan mits ze goed met elkaar overweg kunnen of als ze helemaal niet met elkaar overweg kunnen door een keer een haal te geven.


Heb je hier enige onderbouwing voor? Al het onderzoek dat ik gelezen heb laat namelijk juist zien dat onderlinge besmetting van FIV in een huishouden praktisch nooit voorkomt.

De dierenarts in dit verhaal heeft dan ook onjuiste informatie gegeven. De kans is namelijk helemaal niet groot dat een aidskat andere katten in het huishouden besmet. Zolang ze elkaar niet half vermoorden en het bloed niet in het rond vliegt.

Praktijkervaring is mijn onderbouwing hiervoor, toegegeven helaas geen grote onderzoeken die het onderbouwen. Onderlinge besmetting komt niet snel voor omdat fiv niet lang buiten het lichaam kan leven dus katten kunnen rustig uit hetzelfde bakje eten en hetzelfde water drinken. Maar dat maakt het niet onmogelijk. 2 katten die bijvoorbeeld zichzelf en de ander tegelijkertijd wassen of een besmette kat die met een wond rondloopt en wordt gewassen op die wond door een gezonde kat binnen een kort tijdbestek. Katten zijn van nature heel schoon op zichzelf en omgeving dus willen ze best nog wel eens helpen als een vriendje een wond heeft.
Er is helaas geen onderzoek gedaan naar hoelang fiv buiten de kat kan overleven, dat is ook een struikelblok als je mensen moet vertellen dat hun kat die ze altijd als huiskat hebben gehouden toch is aangestoken door de kat die ooit buiten een vechtersbaas was. In de praktijk komt het echter meer voor dan de theorie doet lijken.

If you're rich: live your life to the fullest.
If you're poor: screw everything and become a hobbit

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Risico op katten aids

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:27

Apart, bij mij is de praktijkervaring hetzelfde als de theorie en het onderzoek dat ernaar gedaan is.
Ik zet rustig FIV-positieve opvangkatten tussen mijn eigen negatieve katten, net als mijn tientallen mede-opvanggezinnen doen en al vele jaren doen. Nog nooit heeft er een besmetting plaatsgevonden.

Door elkaar te wassen vindt er overigens geen besmetting plaats, speeksel is veilig. Enkel bloed en sperma is een risico.

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Risico op katten aids

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:49

Ik heb gemerkt dat sommige dierenartsen in NL niet veel kaas hebben gegeten van katten met FiV. Iemand die ik ken heeft laatste een kat positief getest en die had overigens nog weinig tot geen verschijnselen. De arts begon gelijk over inslapen etc. Terwijl een symptoomvrije kat een kwalitatief goed leven kan hebben. En niet gevaarlijk hoeft te zijn voor de mede katten in huis.

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:03

Hier dus wel degelijk meegemaakt dat 1 logeerkat een andere poes besmet heeft, en mogelijk nog een tweede ook, door waarschijnlijk 1 x een haal te geven, wat bij katten die altijd bij elkaar blijven ook wel eens kan voorkomen.

Ik zou niet graag de dierenarts van die schoonmoeder willen zijn… als die man niets mag onderzoeken, want het mag niks kosten< waarom kómt ze daar dan?

Nederland zit vol met mensen die voor een duppie klaar denken te zijn, of inspelen op sentiment van de dierenarts dus ik kan me wel voorstellen dat zo'n dierenarts het "nooit goed doet"... daarbij: 3x aidstest voor 1 consult zal de kop niet kosten, en zo ja, dan tja… ik ken iemand in de schuldsanering die in plaats van haar aangereden kat te laten inslapen, voor een peperdure operatie koos. . Het is dus ook maar net wat de eigenaar voor de kat overheeft.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:11

bigone schreef:
En waarom neem je dit niet even met de da op dat ze dit niet weer moet doen!! Mocht er weer zo iets voorkomen.


Dit dus….

Werkt beter dan achter de rug om iemand zwart maken.
Ik ken grovere gevallen van geldklopperij, ik vind 3x een aidstest nog wel redelijk meevallen, hangt er vanaf hoe er over de verschijnselen bij de katten gecommuniceerd is met de betreffende dierenarts. Je kunt het zó vertellen dat die man denkt dat er mogelijk inderdaad Kattenaids meespeelt, of wat duidelijker over de vroeger doorgemaakte niesziekte en andere verschijnselen vertellen. Dat iemand die psychisch in de knoop zit dat niet helemaal goed duidelijk kan maken, kan de DA niets aan doen.

De meeste mensen die bij een dierenarts komen met een dier, zullen toch wel akkoord gaan met een poging tot diagnostisering/uitsluiting van bepaalde ziektes...

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:38

Catnip schreef:
Apart, bij mij is de praktijkervaring hetzelfde als de theorie en het onderzoek dat ernaar gedaan is.
Ik zet rustig FIV-positieve opvangkatten tussen mijn eigen negatieve katten, net als mijn tientallen mede-opvanggezinnen doen en al vele jaren doen. Nog nooit heeft er een besmetting plaatsgevonden.

Door elkaar te wassen vindt er overigens geen besmetting plaats, speeksel is veilig. Enkel bloed en sperma is een risico.

Mijn praktijkervaring is dus anders, al ben ik heel blij voor jullie dat het goed is gegaan.
Sperma, bloed en speeksel zijn helaas allemaal even risicovol. In principe zit in al het lichaamsvloeistof de verwekker voor fiv het kan alleen niet lang buiten het lichaam overleven.

If you're rich: live your life to the fullest.
If you're poor: screw everything and become a hobbit

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:03

Saranghea schreef:
Catnip schreef:
Apart, bij mij is de praktijkervaring hetzelfde als de theorie en het onderzoek dat ernaar gedaan is.
Ik zet rustig FIV-positieve opvangkatten tussen mijn eigen negatieve katten, net als mijn tientallen mede-opvanggezinnen doen en al vele jaren doen. Nog nooit heeft er een besmetting plaatsgevonden.

Door elkaar te wassen vindt er overigens geen besmetting plaats, speeksel is veilig. Enkel bloed en sperma is een risico.

Mijn praktijkervaring is dus anders, al ben ik heel blij voor jullie dat het goed is gegaan.
Sperma, bloed en speeksel zijn helaas allemaal even risicovol. In principe zit in al het lichaamsvloeistof de verwekker voor fiv het kan alleen niet lang buiten het lichaam overleven.


Als speeksel FIV kan overbrengen, dan zouden katten elkaar ook besmetten door uit hetzelfde bakje te eten/drinken, of door op elkaar te niezen. Of door elkaar te wassen (zonder dat er bloedende wonden aanwezig zijn). En als dat zo was zouden al mijn katten inmiddels FIV+ moeten zijn, ik heb er eentje met FIV en niesziekte gehad (opvang) die vrolijk mijn eigen katten zat onder te niezen de hele dag :)) en mijn Zen maakt er een sport van om elke opvangkat die hier binnen komt grondig te wassen, minstens 3x per dag :') dan zou je toch denken dat mijn katten allang besmet hadden moeten zijn?

En kennen jullie BuddyKat, de opvang voor aidskatten? Dat gebouw zit vast aan het huis van een vrijwilliger, die zelf om en nabij de 10 katten heeft. De aidskatten en haar eigen katten komen steeds bij elkaar buurten en elkaars eten opeten :Y) dat gaat ook al jaren goed. Je zou indien speeksel besmettelijk is toch regelmatige besmettingen verwachten? Zeker als ze elkaar vrolijk zitten te wassen en samen uit een bakje eten.

Bloed en sperma ben ik overigens helemaal met je eens hoor, dat is gevaarlijk voor andere katten.

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 20:36

Zoolgangster schreef:
Hier dus wel degelijk meegemaakt dat 1 logeerkat een andere poes besmet heeft, en mogelijk nog een tweede ook, door waarschijnlijk 1 x een haal te geven, wat bij katten die altijd bij elkaar blijven ook wel eens kan voorkomen.

Ik zou niet graag de dierenarts van die schoonmoeder willen zijn… als die man niets mag onderzoeken, want het mag niks kosten< waarom kómt ze daar dan?

Nederland zit vol met mensen die voor een duppie klaar denken te zijn, of inspelen op sentiment van de dierenarts dus ik kan me wel voorstellen dat zo'n dierenarts het "nooit goed doet"... daarbij: 3x aidstest voor 1 consult zal de kop niet kosten, en zo ja, dan tja… ik ken iemand in de schuldsanering die in plaats van haar aangereden kat te laten inslapen, voor een peperdure operatie koos. . Het is dus ook maar net wat de eigenaar voor de kat overheeft.


Volgens mij schrijf ik nergens dat sm niets voor haar dieren over heeft. Ze eet liever zelf droog brood dan dat ze de dieren van zorg ontziet.
Ze heeft jarenlang voor haar man gezorgd en na zijn overlijden is ze compleet ingestort. De dieren zijn alles voor haar.

Als iemand in de schuldsanering zit nieuwe schulden maakt (bijvoorbeeld door een dure operatie), wordt diegene uit de schuldsanering gezet. Dus dat lijkt me niet slim.

Verder maak ik niemand zwart, ik heb geen namen genoemd. Het is ook mijn eigen dierenarts. En ik zal het wel even bespreken met hem van de week.
Als iemand maar 50 euro te besteden heeft in een week, maken een paar tientjes heel veel uit.
En ik vind het gewoon jammer dat een dierenarts die haar dus al jaren kent en van de situatie af weet, daar niet iets meer rekening mee kan houden.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Risico op katten aids

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:01

Nou ik weet niet welke regio jij zit, maar hier op de Utrechtse Heuvelrug betaalde ik € 60,- voor testen op FIV en FeLV. Dus kan me voorstellen dat als je dat 3x mag afrekenen het niet echt fijn is als je al krap zit.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17976
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Risico op katten aids

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:10

Maar hoe weet je nu zeker dat hij er geen rekening mee gehouden heeft? Je hebt alleen het verhaal van je schoonmoeder, waarvan je zelf aangeeft dat dat niet altijd betrouwbaar is. Je weet niet wat het gekost heeft. Je weet niet waarom het precies zo gedaan is. Je weet helemaal niks en toch reken je het je dierenarts aan.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:49

Lalidan schreef:
Maar hoe weet je nu zeker dat hij er geen rekening mee gehouden heeft? Je hebt alleen het verhaal van je schoonmoeder, waarvan je zelf aangeeft dat dat niet altijd betrouwbaar is. Je weet niet wat het gekost heeft. Je weet niet waarom het precies zo gedaan is. Je weet helemaal niks en toch reken je het je dierenarts aan.


Precies…
daarbij lijkt het me sterk dat een dierenarts in zijn computer van iedereen bijhoudt hoeveel een eigenaar aan zijn/haar kat wil besteden en waarom…. zou me nogal een administratie worden en wie weet mag dat niet eens, bovendien kan iemands financiële situatie zomaar veranderen. En alles uit het blote hoofd onthouden van de -tig klanten lijkt me ook nogal een opgave.

Volgende keer gewoon zorgen dat er een mondig persoon meegaat, als schoonmoeder naar de dierenarts gaat...

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 21:53

Lalidan schreef:
Maar hoe weet je nu zeker dat hij er geen rekening mee gehouden heeft? Je hebt alleen het verhaal van je schoonmoeder, waarvan je zelf aangeeft dat dat niet altijd betrouwbaar is. Je weet niet wat het gekost heeft. Je weet niet waarom het precies zo gedaan is. Je weet helemaal niks en toch reken je het je dierenarts aan.


Ik weet inderdaad alleen het verhaal van mijn schoonmoeder. Daarom heb ik besloten om het even te gaan bespreken met de dierenarts van de week.
Ik zelf ben van mening dat het risico op aids bij de jongste 2 katten erg klein is. En dat onderzoek van alleen de oudste voldoende was geweest. Maar misschien denk ik daar anders over na een gesprek met de dierenarts.

Ik zit me trouwens ook te bedenken, misschien mag de dierenarts dat wel helemaal niet bespreken met mij. En kan ik beter aan mijn ex vragen om even langs te gaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Damon26, Tatjanaa en 177 bezoekers