Konijnen een geschikt huisdier voor mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

Konijnen een geschikt huisdier voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 02:32

Ik heb er nooit echt bij stilgestaan, al vond ik ze altijd wel leuk om te zien. Maar nu ik recent een programma zag waarbij er 2 konijntjes bij een gezin geplaatst werden en daar vermeld werd dat je ze zindelijk kon maken was ik verkocht :+ Had eerder altijd iets van "dan zitten ze in een (grote) kooi en that's it, als ze loslopen moet je er constant achteraan om op te ruimen". Maar dit hoeft dus blijkbaar niet (ongelukjes daargelaten) en dat maakt het wel heel wat leuker!

Maar ik vraag me af of in mijn situatie het een geschikt huisdier is.
Sowieso zouden het er minstens 2 (een ram en voedster blijkt het makkelijkst, uiteraard beiden 'geholpen') worden maar zitten ze altijd binnen want geen tuin. Heb +- 60m2 woonoppervlakte en een terras van 3.5 op 4 (met muurtjes, veronderstel dat ze daar niet over kunnen?). Is dit genoeg ruimte?

Verder vraag ik mij af hoe het met konijnen gaat mbt alleen zitten. Op de dagen dat ik werk ben ik 9 tot 11u van huis (ook 's nachts). Kunnen ze dan gewoon vrij rondlopen? Of toch beter op een kamer/in een kooi en kan dit voor zo lange tijd? Is er kans dat de buren er op de 1 of andere manier last van hebben?

Hoe zit het met de aanschafkosten en de rassen? Las dat je konijnen voor 10 euro kan kopen, maar ben zelf helemaal weg van het ras Nederlandse hangoordwerg. Welke prijs moet ik daarvoor verwachten? En is het ras geschikt voor een beginner? Ga ook eens kijken of hier (België) konijnenopvang bestaat want een 2e kans geven is natuurlijk altijd leuk. Al zoek ik dan wel zindelijke konijnen of die nog zindelijk gemaakt kunnen worden (en dus wat jonger) en weet niet of dat zo simpel is.

Zijn er nog dingen die je echt moet weten voor je aan konijnen begint? Het is nog niet voor direct en misschien gebeurd het ook wel niet, maar ik informeer me graag over alles. Dus brand los zou ik zeggen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-18 02:35, in het totaal 1 keer bewerkt


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Konijnen een geschikt huisdier voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 02:34

Ga er wel van uit dat ze alles slopen. Gordijnen, konijnenhol in! je bank... :o

Anoniem

Re: Konijnen een geschikt huisdier voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 02:37

Oei, echt? Dus je kan ze eigenlijk toch niet 'onbeheerd' in huis laten? Dacht dat het misschien zou gaan als ze genoeg dingen hadden (kooi met graafmogelijkheden, kartonnen dozen, ... moet nog opzoeken wat allemaal kan)?

Sabri

Berichten: 1387
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 02:43

https://www.dierenbescherming.nl/dierenasiel/het-knaaghof

Neem daar een kijkje of bel ze even. Zijn zeer ervaren en geven uitstekende adviezen over wel/geen juiste aanschaf voor een konijn. Teven hebben ze daar daadwerkelijk tientallen prachtige konijnen in prachtige glazen hokken zitten, zo kan je ze prima bekijken en heb je ook nog eens even waarschijnlijk een leuk uitje.

lshannah
Berichten: 417
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: 075

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 02:55

Ik heb twee konijnen ‘gratis’ gekregen via Marktplaats, omdat ik liever een paar afdankertjes een tweede kans wilde geven dan twee in een winkel kopen.

Anyway, ze waren redelijk snel zindelijk (lees: schep hun drolletjes telkens in hun toiletje). Die van mij zitten wel in de tuin met een grote ren waar ze 24/7 bij kunnen, maar 24/7 los in huis lijkt me geen strak plan. Ze kunnen inderdaad overal aan gaan knagen en dat lijkt me niet handig. Dit zou ik dan doen wanneer ik er zelf bij ben.

Voordeel is wel dat het minder tijd vergt dan bijvoorbeeld een hond, maar ik heb een Teddy Widder wiens vacht dan weer extra aandacht nodig heeft. Er is ook een Nederlands konijnenforum waar je heel veel informatie vandaan kan halen. Mocht je toch twee konijnen in huis halen dan is het het makkelijkst als het al een bestaand koppel is, anders zouden ze elkaar de tent uit kunnen vechten.

Een grote kooi is ook een aanrader, maar niet voldoende voor hun beweging. Wellicht dat je binnen een soort van ren kan maken? Heb ik ook weleens op dat konijnenforum gezien.

In vergelijking met de cavia’s die ik vroeger had moet ik eerlijk toegeven dat ik m’n Nijntjes toch echt wel leuker vind :)

Gelooft nog steeds in sprookjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 03:01

@Sabri : Waarschijnlijk een leuk uitje ja, een rit van ruim 2u enkel :P
Het is ook nog niet voor direct, ben me gewoon aan het oriënteren of het misschien iets voor de toekomst is (ergens volgend jaar ten vroegste) want ik heb helemaal geen ervaring.

@lshannah : dank je voor je reactie. Hoe groot zou je dan moeten denken voor een kooi/ren als ze daar 9 tot 11u in moeten vertoeven? Een eventuele andere optie is de garage, daar is minder kans op dingen stuk maken en daar hebben ze ook wat ruimte (is een dubbele garage waar 1 geheel van gemaakt is). Maar als ik met de fiets naar het werk ga staat de auto er wel dus dan weer minder plaats.. En ik weet ook nog niet hoe de temperatuur er zomer/winter gaat zijn, vermoed dat het er vrij warm wordt (zuidgericht) en dat is in huis minder.

Ga dat forum eens opzoeken, bedankt.

lshannah
Berichten: 417
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: 075

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 03:22

[***] schreef:
@Sabri : Waarschijnlijk een leuk uitje ja, een rit van ruim 2u enkel :P
Het is ook nog niet voor direct, ben me gewoon aan het oriënteren of het misschien iets voor de toekomst is (ergens volgend jaar ten vroegste) want ik heb helemaal geen ervaring.

@lshannah : dank je voor je reactie. Hoe groot zou je dan moeten denken voor een kooi/ren als ze daar 9 tot 11u in moeten vertoeven? Een eventuele andere optie is de garage, daar is minder kans op dingen stuk maken en daar hebben ze ook wat ruimte (is een dubbele garage waar 1 geheel van gemaakt is). Maar als ik met de fiets naar het werk ga staat de auto er wel dus dan weer minder plaats.. En ik weet ook nog niet hoe de temperatuur er zomer/winter gaat zijn, vermoed dat het er vrij warm wordt (zuidgericht) en dat is in huis minder.

Ga dat forum eens opzoeken, bedankt.


Ik zou het uit m’n hoofd niet zo weten, maar op dat forum (en verder online) kan je wel het eea vinden. In de garage zou je evt nog een losse panelenren kunnen gebruiken en variëren qua ruimte. Het lijkt me niet onmogelijk en het is wel gezellig met twee konijnen.

Gelooft nog steeds in sprookjes

8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Konijnen een geschikt huisdier voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 07:20

Ik heb ooit een heel leuk binnenkonijn gehad, en die was super braaf. Gebruikte de kattenbak als wc :+ En die liep dag en nacht los zonder aan stoelpoten of kabels te knagen. Maar dat was geen super tam konijn.

Later heb ik twee ontzettend leuke konijnen gehad waarvan het mannetje juist enorm tam was. Die zaten buiten, maar als ie je zag kwam die naar je toe en wilde opgepakt en geknuffeld worden <3
Zindelijk worden ze vrij snel, en knagen kun je vaak oplossen door voldoende knaagspeeltjes en wilgentakken aan te bieden en de stoelpoten en meubels in en sprayen met anti-bijt. Ik heb hier nooit meegemaakt dat ze gaan graven in de bank of andere dingen stuk maken. Snoeren zou ik altijd wegstoppen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Konijnen een geschikt huisdier voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 07:53

Zou je in de garage niet een stuk af kunnen zetten als ren( en hok er dan in)? Dan kunnen ze daar gewoon standaard verblijven en haal je ze binnen als je thuis bent...
Qua temperatuur kan je werken evt met mobiele airco in de zomer ...en de kou in de winter kunnen ze prima handelen als ze genoeg stro/ hooi hebben en geen tocht( wel uitkijken voor tempverschillen bij binnenhalen dan)

Anoniem

Re: Konijnen een geschikt huisdier voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 08:08

Dat is misschien ook een optie.. al ga ik even moeten kijken hoe het qua ruimte-indeling zit als ik er éénmaal woon. Hoe zit het dan als ik ze binnen haal, kunnen ze dan binnen in een hoekje hun behoefte doen? Of is dat echt kooi-gerelateerd want als ze binnen zitten kunnen ze niet zelf terug naar de garage..


Lumi

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Konijnen een geschikt huisdier voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 08:36

Ik ken ook iemand die het konijn altijd los had binnen.
Wat ook nog een optie is, is om als je er niet bent een panelenren te gebruiken. Staat niet mooi, maar zet je wel gemakkelijk neer. Als je er dan niet bent hebben de konijnen toch een stuk uitloop zonder dat ze ergens bij kunnen, en als je er dan wel bent klap je de ren zo weg.


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 08:41

Ja hoor, je kunt je konijnen op meerdere plekken een toilet aanbieden. Het kan wel zijn dat ze zelf hun plek uitzoeken. Je kunt ze natuurlijk wel sturen met de wc-bak waar ze op getraind zijn, maar hier moet het toiletje echt precies tien centimeter van de muur af staan, anders leggen ze hun keuteltjes er naast. :')

Wat ik grappig vind is hoe goed ze de weg kennen in eigen huis. Onze konijnen slapen in de hal (eentje maakt door ziekte bijna geen wintervacht aan), maar spelen overdag buiten. Vroeger liepen ze zelf door de huiskamer naar achteren, maar omdat onze hond daar nu meestal zit, pakken we ze op. Als de hond weg is en ik laat ze voor de grap eens los, dan weten ze precies waar ze heen moeten. En soms maakt er eentje een detour omdat hij nog even langs ‘t plekje moet waar altijd hun wc-tje stond. Zo schattig! :D

Buiten wat hier al gezegd is zou ik je wel willen attenderen op de dierenartskosten. Vaccinaties voor een konijn zijn net zo duur als voor ‘n hond en ook sterilisaties zijn prijzig. Ik zou je aanraden om je konijnen ieder jaar na te laten kijken door de dierenarts, te vaccineren en preventief te behandelen tegen myiasis. Daarnaast vind ik het steriliseren van een ram niet afdoende: ik zou ook de vroedster laten behandelen. Heel veel vrouwtjeskonijnen sterven aan baarmoederkanker, want je met sterilisatie kunt voorkomen.

Zou dus ook zeker even kijken waar je in jouw buurt een konijnkundige dierenarts kunt vinden: niet iedere dierenarts weet goed raad met konijnen.

Denk dat het ook slim is om te neuzen naar juiste voeding (ook goed konijnenvoer (en hooi) is prijzig: denk aan een euro of 10,- voor een zak van 1,5 kilo). Ook is het slim om een klein EHBO-kitje te hebben, vooral desinfecterende spray en dwangvoer heeft me hier al eens gered (maar okee: ik heb er dan ook een konijn bij dat ontzettend gammel is. ;) ).

LadyFiesta
Berichten: 684
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 08:58

Hoi TS, wat denk je er goed over na!
Onze konijnen binnen hebben ook alles gesloopt, enorme gaten in de gordijnen etc. Maar dat kan erg verschillen. Nu zitten ze buiten in een ren en lopen door de hele tuin als wij er zijn.

Heb je in de garage wel genoeg daglicht?

Qua voer is Science Selective goed en in grote zakken gekocht nog wel betaalbaar, maar nog steeds wel prijziger dan ander voer.
https://www.konino.nl/webwinkel/aanbied ... ve-rabbit/
Zit je op €3/kg zeg maar.

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 08:59

Hier staan een hoop voorbeelden van huisvesting http://www.konijnenparadijs.com/index.php/huisvesting
Wat betreft loslopen en zindelijkheid, ga er alleen niet 100% vanuit dat altijd maar goed gaat. Zorg dat je huisvesting ook geschikt is als ze toch wat meer in het verblijf moeten zitten.

Mijn ervaring is dat de voedster ook laten castreren erg helpt met de zindelijkheid. Maar een paar verdwaalde keuteltjes kwam ik altijd wel tegen. En knagen gebeurde ook incidenteel, mijn voedster had ineens op haar oude dag het snoer van de telefoon doorgeknaagd, terwijl ze al een paar jaar niet zo iets had gedaan.

marley93

Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 09:06

Bernice Muntz heeft erg veel info op haar site staan. Zij leeft en ademt konijnen, heb laatst les van haar gehad over het (clicker)trainen van konijnen.
Je kan haar wellicht even googelen en op haar site kijken.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anoniem

Re: Konijnen een geschikt huisdier voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 21:30

Bedankt nog voor de reacties, sites en namen, ik ga het zeker allemaal bekijken!

Heb er helemaal niet bij stilgestaan maar in de garage is totaal geen daglicht, dus die optie valt af.
Zouden ze genoeg hebben aan zo'n 5 m2 (inclusief kooi)? Dan kan ik ze daar in zetten als ik werken ben, en dan voor de rest vrij in huis (hoewel ik mij afvraag of dat zo handig is als ik slaap, maar anders zitten ze wel heel lang op die oppervlakte natuurlijk...).

Bedankt ook voor de reacties ivm de (dierenarts)kosten. Ik bedoelde inderdaad ook dat ik beiden zou laten helpen want had gelezen dat dat voor een vrouwtje op termijn ook minder risico heeft. En een DA moet ik ook nog zoeken maar zal vast wel te vinden zijn.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Konijnen een geschikt huisdier voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 23:43

Het is zeker mogelijk om konijnen binnen te houden, maar houd er wel rekening mee dat konijnen graag knagen en je er dus wel voor moet zorgen dat ze niet aan kabels/snoeren kunnen gaan knagen. Daarnaast kan een konijn niet het onderscheid maken tussen jouw dure salontafel of bankstel en z'n eigen speelgoed, het kan dus voorkomen dat een konijn aan je spullen gaat knagen als je 'm niet in de gaten houdt.

Een verblijf van 5m2 is prima voor twee kleine konijnen, zeker als ze daarnaast nog regelmatig door het hele huis mogen ravotten als je zelf thuis bent. Ik zou ze als je niet thuis bent en 's nachts toch wel 'opsluiten'.

Mijn ervaring is dat de meeste konijnen wel min of meer zindelijk zijn als in: ze gebruiken een vaste plek voor hun ontlasting. Konijnen zijn op zich redelijk goed te trainen op het gebied van zindelijkheid, maar houd er wel rekening mee dat ongelukjes kunnen voorkomen. Er bestaan speciale 'konijnentoiletten', maar een kattenbak zou ook prima kunnen voldoen.

Een leuk forum om mee te kletsen en kennis op te doen is BunnyBunch, daar vind je volgens mij ook tips over het zindelijk maken van konijnen en informatie over de huisvesting van konijnen binnenshuis.

Mijn konijnen zitten buiten, maar mocht je meer willen weten mag je ook altijd een PB sturen. :)

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Konijnen een geschikt huisdier voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 23:52

Konijnen zijn leuk!!
Maar als je vraagt wat je van tevoren moet weten: ze hebben best een geur en kunnen elkaar ook onder piesen. Of tegen de muur piesen _-:(

Ik houd ze dus, alle zes :* , lekker buiten. Als de garage een optie is, zou ik persoonlijk daar voor kiezen. En dat je ze dan naar binnen laat wanneer je daar zin in hebt.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Konijnen een geschikt huisdier voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 00:19

Wat goed dat je er zo goed over na denkt!

Ik heb zelf altijd buiten konijnen gehad. Ze zitten in een hok van 3x2 inclusief binnen verblijf, overdekt gedeelte, zandbak en verschillende plateau's waar ze op kunnen zitten. Eerst zaten ze met 3 dwergkonijnen op 6 vierkante meter, dat is voor mij wel het maximale aantal konijnen voor die oppervlakte. Deze week is er eentje overleden dus nu zitten ze met z'n tweetjes.
Als er voldoende dingen zijn waar ze wél aan mogen knagen die ook nog erg aantrekkelijk zijn, is de kans kleiner dat ze aan je meubels beginnen. Denk dan aan bijvoorbeeld wilgenhout of takken van een appelboom. Konijnen houden ook van voedsel verrijking. Ik strooi regelmatig kun brokken door het hok heen ipv in een bakje en heb verschillende ruifjes op meerdere plekken waar ze hun hooi krijgen.
Ook geef ik ze wel eens verse of gedroogde kruiden in een wc rolletje die ik dicht vouw, dat mogen ze dan eerst kapot maken en slopen en daarna lekker eten. Konijnen zijn slimmer dan je denkt :)
Qua zindelijk maken heb ik het als volgt gedaan, mijn konijnen hebben eigenlijk zelf de plek uit gekozen waar ze hun behoefte doen, naast één van de hooiruifje. Op die plek heb ik een wc bak neer gezet waardoor ze het nu netjes daar in doen.

5 m2 lijkt me een heel mooie ruimte voor een koppel, zeker als ze ook nog eens vrij mogen rondlopen als je thuis bent.
In de garage zou ik niet doen, ten eerste omdat je zelf al aangeeft dat er geen daglicht is. En ten tweede omdat je ze dan eigenlijk bijna nooit ziet, dat lijkt me ook niet leuk...

Veel plezier met de voorbereidingen! Laat je het ook hier weten als de konijnen er zijn?

Ferro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:04

Hmm, misschien is het toch niet zozeer wat voor mij, komen toch dingen naar boven waar ik nog niet bij stilgestaan heb, haha. Ik moet er sowieso eerst nog gaan wonen, alles inrichten, kijken of er nog een geschikt plekje voor hen is (die kamer van 5 m2 zal ook nog wel een kast enzo moeten komen dus of er dan nog voldoende over blijft..) en dan een tijdje er wonen om te zien of er nog centjes over zijn :Y) Dus als het zou gebeuren is het niet voor het eerste half jaar, haha, maar ik ben graag voorbereid...

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:04

Speirs schreef:
Konijnen zijn leuk!!
Maar als je vraagt wat je van tevoren moet weten: ze hebben best een geur en kunnen elkaar ook onder piesen. Of tegen de muur piesen _-:(


Als je ram dit doet is ‘ie te laat gecastreerd, simpel. :o

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Konijnen een geschikt huisdier voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:09

Tja ze komen uit de opvang, dus dat kan wel kloppen. Maar de dames kunnen ook naar achter spuiten zeg :oo

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:17

Speirs schreef:
Tja ze komen uit de opvang, dus dat kan wel kloppen. Maar de dames kunnen ook naar achter spuiten zeg :oo


Dan zijn je dames niet geholpen neem ik aan.
Konijnen die op tijd gecastreerd zijn sproeien niet (net als katten).

Ik heb lang konijnen in huis gehad en vind het echt enorm gezellig maar er zitten inderdaad overal gaten in. Vaak heb je het niet eens door totdat je verhuist en blijkt de hele achterkant van bank tot gatenkaas geworden te zijn :')
Idem met gordijnen, plinten, kleding, dekens, kabels etc.
Als je een IKEA huis hebt dan is het geen probleem, als je erg gesteld bent op je interieur zou ik het niet aanraden.

Helaas 1x een dood konijn gehad die in een kartonnen doos gekropen was waar deze een TV kabel gevonden had en op was gaan eten. Is door de koper gestorven ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:31

Nou, het wordt toevallig wel een IKEA huis maar ben toch niet van plan om alles constant te veranderen omdat de konijnen het opgegeten hebben := :')

Dat is geen leuke manier om een konijntje te verliezen ;(

Zoolgangster

Berichten: 9567
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:36

Sizzle schreef:
Speirs schreef:
Tja ze komen uit de opvang, dus dat kan wel kloppen. Maar de dames kunnen ook naar achter spuiten zeg :oo


Dan zijn je dames niet geholpen neem ik aan.
Konijnen die op tijd gecastreerd zijn sproeien niet (net als katten).

Ik heb lang konijnen in huis gehad en vind het echt enorm gezellig maar er zitten inderdaad overal gaten in. Vaak heb je het niet eens door totdat je verhuist en blijkt de hele achterkant van bank tot gatenkaas geworden te zijn :')
Idem met gordijnen, plinten, kleding, dekens, kabels etc.
Als je een IKEA huis hebt dan is het geen probleem, als je erg gesteld bent op je interieur zou ik het niet aanraden.

Helaas 1x een dood konijn gehad die in een kartonnen doos gekropen was waar deze een TV kabel gevonden had en op was gaan eten. Is door de koper gestorven ;(


Ik had een geholpen dame die wel degelijk omhoog en naar achteren kon plassen… Ik dacht zelf dat dat kwam doordat ze nogal raar in elkaar zat (was een soort van kween) ze had een open verbinding tussen blaas en baarmoeder die door de dierenarts is gehecht, maar ja, ik zat daarna toch met een konijn dat naar achteren en omhoog plaste… reden dat ik haar buitenshuis ben gaan houden, tot ze een vriendje kon krijgen bij iemand anders (bij mij op het terrein duldde ze geen enkel ander konijn) dus ging ze daar maar wonen, was ook omdat ik met een hardnekkige schouder en rugblessure zat, terwijl ze dagelijks (door haar rare bouw) moest gecontroleerd worden op myasis...

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mediatoolkitbot, TessaxQuincy, Yom en 163 bezoekers