Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 17:38

Hallo! Vorig jaar was er ook een topic hierover, en dat was erg leuk. Dus bij deze.

Wil jij dit jaar een kerstdiner zonder vlees/vis of helemaal vegan serveren, doe hier tips op! Zodat kerst ook voor de dieren een feest is van vrede op aarde *\o/*
Er bestaat al een vega(n) topic ([VT] Het bokt vegetariërs en veganistentopic waar je ook zeker eens kunt komen kijken ;) ) maar het idee van deze is om ook handig te zijn voor mensen die bijv een vegetariër/veganist op bezoek en/of te eten krijgen en niet zo goed weten waar te beginnen.

Waar dit topic dus NIET voor bedoeld is is om de discussie over het wel of niet eten van vlees/vis, of waarom veganisten geen ei willen eten, (meestal) ook niet van eigen kipjes. Daar zijn al zát andere topics over :) Ook komische opmerkingen als "nou ik ga lekker extra veel vlees eten deze kerst hoor lekker puh" mag je achterwege laten.

Even wat standaard tips:
Een vegetariër eet geen vlees, vis of producten die hieruit zijn afgeleid (zoals gelatine). Met name dat laatste kan het nogal verschillen hoe streng die persoon erop is. Bij twijfel, bel diegene gewoon even op, dat wordt gewaardeerd!
Sommige mensen noemen zichzelf vegetariër maar eten wel vis. De officiële term daarvoor is pescetariër, maar persoonlijk heb ik bijna nog nooit iemand zichzelf zo horen noemen. Over het algemeen is het beter om ervan uit te gaan dat je gast geen vis eet!

Waarop letten:
- Kaas bevat soms dierlijk stremsel. Nogmaals, dat is persoonsafhankelijk of diegene hier waarde aan hecht. Op de verpakking staat meestal of het geschikt is voor vegetariërs.
- Sommige oosterse producten hebben verborgen vlees of vis, boemboe en woksaus bevat bijvoorbeeld vaak garnalenpasta oid.
- Vlees heeft een best wel intense smaak. De vleesstukjes uit een soep vissen bijvoorbeeld is meestal niet zo'n succes, dat zou ik dus niet aanraden.
- Sommige vegetariërs worden echt naar van vleesvervangers omdat het ze teveel aan vlees doet denken. Mocht je deze producten willen gebruiken, vraag het even om teleurstelling te voorkomen :)

Een veganist eet niets van dierlijke oorsprong: naast vlees en vis dus ook geen melk, ei, honing of zaken die hiervan afkomstig zijn. Dit lijkt misschien wat overweldigend maar het valt reuze mee. Er zijn heel veel veganistische producten op de markt, ook in het koekjesschap, bij de kaas, melk, snoep en chocola, vleesvervangers.. Overal! :)

Waarop letten:
- 'Eitwit' als ingrediënt is niet per se niet-veganistisch. Het kan ook komen uit groenten, bonen etc. Meestal staat het er dikgedrukt bij als het van ei afkomstig is.
- Als je sojamelk (of amandelmelk, of sojayoghurt, of ...) gebruikt in een gerecht moet je opletten welk type je pakt. Er bestaat naturel en ongezoet: voor hartige gerechten moet je absoluut de ongezoete pakken! Staat het er niet op, lees dan bij de ingrediënten of er suiker toe is gevoegd. Naturel (lees: gezoete) sojamelk in een roomsausje oid is een ware verpesting van je maaltijd :=
- In elke productcategorie zijn wel veganistische producten te vinden, maar ook veel niet-veganistische producten! Zo zit in paprikachips vaak melkaroma en veel koekjes bevatten ei. Gelukkig worden steeds meer producten voorzien van het vegan logo, lekker makkelijk: https://www.v-label.eu/wp-content/uploa ... /vegan.png (deze is er ook in "vegetarisch" variant - dan is ie dus wel geschikt voor vegetariërs, maar niet voor veganisten! Andersom kunnen vegetariërs de vegan producten natuurlijk óók eten :) ) . Naturelchips daartegen is vrijwel altijd vegan, en heel veel koekjes en snacks van de budgetmerken zijn vegan (want ei en melk is duur). Je kunt natuurlijk ook gaan voor lekkere nootjes bij de borrel, of een rauwkostdip met hummus. Het kan heel eenvoudig zijn :)

Voor mensen die bang zijn geen koekjes/zoutjes etc te kunnen serveren, ik raad je aan om hier eens te kijken: https://gewoonvegan.nl/ . Deze site staat vol met allerlei producten in de supermarkt die vegan zijn. Heel handig!

Verder bevat de website van veganchallenge https://veganchallenge.nl echt super veel makkelijke en lekkere recepten voor smeersels, hoofdgerechten, bijgerechten, cake, koekjes etc etc. die natuurlijk ook geschikt zijn voor vegetariërs.

Verder ben ik echt enorm fan van Bosh! en hun kerstdiners. Kijk in de beschrijving op Youtube voor de uitgeschreven recepten, en voor hun andere fantastisch lekkere recepten (op hun Facebookpagina staan er nog meer :Y) )




Goed ik geloof dat dit wel een goede algemene uitleg is, laten we lekker recepten gaan uitwisselen *\o/*

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:03

Leuk Magrathea!
Handige tips voor ieder die vega(n) koken nog niet zo gewoon is :)

Jij wil hier vast het recept van je bulgur kaasje wel delen :). Ik wil graag een vegan kaasplankje maken en die klinkt echt heel chill!

Show a little faith, there's magic in the night

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 18:13

https://vegetus.nl/gefermenteerde-bulgurkaas/ :Y)
Ik moet zeggen dat hij wat steviger had gemogen. Maar hij zit nu al bijna 2 weken in een pot olijfolie en is nog steeds super lekker (je merkt dat de smaak ook echt beter wordt met de tijd).
Ook heb je er een goede blender of keukenmachine voor nodig, die van mij kreeg het niet zo mooi glad helaas. Maar dat deert niet :D Hij is echt perfect in de börekrolletjes die ik nu bijna dagelijks eet hihi
Oja, als je de bulgur afgiet heb je een soort probiotica-vloeistof over, die kun je gebruiken om andere kaasjes kaziger te laten smaken, en je kunt het ook invriezen voor later gebruik :Y)

Andere ideetjes voor je kaasplank:
https://vegetus.nl/vegan-rijstkaas/ deze staat ook nog in de koelkast, is niet per se kazig maar wel een mooi stevig hartig hapje. Klein beetje korrelig. Het maken is ook heel makkelijk, de ingrediënten mengen en als ie aan het stomen is heb je er geen omkijken naar :) Moet je wel echt een paar dagen van tevoren doen zodat ie kan afkoelen en nog een beetje kan rijpen.
En mijn all-time favorite is toch wel deze: https://vegetus.nl/knoflook-kruidenroomkaas/ zó makkelijk en lekker! Met kokosolie is ie stevig, als je die weglaat is het een smeersel voor op toastjes ofzo :)

Edit: deze wil ik ook eens proberen, vind het fermeteren nog wel een beetje spannend maar dit ziet er nog wel makkelijk uit :Y) https://vegetus.nl/frans-cashewkaasje/

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:17

Blond.... Natuurlijk had ik voor kaasrecepten ook op vegetus kunnen kijken... Thanks!

Die roomkaas heb ik al vaker gemaakt en is inderdaad echt heel erg lekker.

Show a little faith, there's magic in the night

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 18:18

Hihi, misschien vraag ik voor de kerst wel dat boek waar ze het altijd over heeft :~ hmmmm kaas

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:26

Wacht even hoewel ik geen vegetarier ben lees ik wel mee. Altijd lekker vleesloze gerechten. Maar ik lees hier absoluut melkvrije kaas :oo die ben ik nog nooit tegen gekomen ook niet in de bio winkel. Ivm mijn erge lactose/koemelk allergie en kaas lekker vinden smaakt het naar kaas en waar kun je die proeven?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 18:45

karuna schreef:
Wacht even hoewel ik geen vegetarier ben lees ik wel mee. Altijd lekker vleesloze gerechten. Maar ik lees hier absoluut melkvrije kaas :oo die ben ik nog nooit tegen gekomen ook niet in de bio winkel. Ivm mijn erge lactose/koemelk allergie en kaas lekker vinden smaakt het naar kaas en waar kun je die proeven?

Degene die wij noemen zijn inderdaad melkvrij en die maak je dan zelf. Vooral het roomkaasje vind ik een erg lekker alternatief, lijkt op Boursin. Maar in de winkel zijn ook lekkere dingen te koop :) Is wel echt duur helaas.
In Den Haag kun je bijv terecht bij de Veggie4u, en deze webshop: https://www.vmarktutrecht.nl/webshop/koelkast/kaas/ heeft ook bijv het merk No Muh, wat echt heerlijk is <3 (of nou ja ik vind het heerlijk, in het andere topic bleek dat niet iedereen er enthousiast over was :o )
Het kost wel een godsvermogen maar voor die ene keer is het erg lekker.
Oja en voor 'gewone' kaas kun je ook naar de AH en de Jumbo, die hebben allebei melkvrije kaasplakjes en geraspte kaas (het merk Violife en Wilmensburger). Maar vooral de Wilmensburger vind ik 'zo' niet zo lekker, gesmolten wel :Y)
Als ze het niet hebben bij jouw supermarkt kun je bij de balie vragen of ze het voor je inkopen!

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:50

De ecoplaza heeft Charlie kazen, zijn ook schreeuwend duur, maar ik vind ze wel lekker. Het zijn iets meer speciale kazen, ipv de plakjes kaas voor op brood. Ik vind willemsburger niet te eten en de violife gaat wel.

Show a little faith, there's magic in the night

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:04

Vind dit zo’n leuk topic, vorig jaar ook een paar leuke recepten erin gezien.

Zo’n kaasplankje lijkt me leuk, weer eens wat afwisseling bij de tapenade en houmous.

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (België)

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:11

Tof topic!
Ik ben al een paar jaar vegetariër en sinds dit jaar mijn zusje ook. Wordt dus nog iets leuks verzinnen voor kerst.

Vorig jaar had ik een soort van veggie 'beef' wellington gemaakt, gewoon kant en klaar bladerdeeg en dan oesterzwammen gebakken in de pan met wat peper, zout en provencaalse kruiden, in het bladerdeeg doen en dan nog een tijdje in de oven. Was best geslaagd!

Het jaar daarvoor had ik een simpele quorburger :+

Nothing is impossible, the word itself says 'I'm possible! ~ Audrey Hepburn
[ITP] Knappe tinker Dokus door Joyce Toebat

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:11

Leuk topic! Kroepoek is ook vlees hè (want garnalen). Snap alleen nooit dat vegetariërs wel vis eten, dat zijn toch ook dieren?

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:17

Violife valt af ivm ingredienten waar ik allergisch voor ben de naturel slices een twijfel, nature moi zou moeten kunnen, simply v valt af zucht, jeezini zou moeten maar weinig ivm beta caroteen,

Maar ben met zoeken naar ingredienten op een site terecht gekomen en even geneusd. Ze verkopen waar ik al lang naar op zoek ben. Kookroom melk en soya vrij. Daar twee pakjes van besteld, idem kaas van bedda, test met meerdere soorten slagroom (o jongens dat is lang geleden <3 ) chocomouse die ik weer met de room kan mixen. Cappucino en caramelsaus, alles soya en melkvrij en nagenoeg alles ook caroteen/wortel/pompoen vrij. Pakje kan ik komende week ophalen bij pakjespunt. :j

Dan testen en als het lekker is kan ik weer genieten van boterhammen met "kaas" capucino, slagroom. En champgnonroomsaus maken, eerder pakjes gekregen in een box en de bevielen goed,goedkoop is het niet maar ik ben met mijn allergie toch al een dure eetklant. -O-

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Rosanneh1
Berichten: 633
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:31

Magrathea schreef:
https://vegetus.nl/gefermenteerde-bulgurkaas/ :Y)
Ik moet zeggen dat hij wat steviger had gemogen. Maar hij zit nu al bijna 2 weken in een pot olijfolie en is nog steeds super lekker (je merkt dat de smaak ook echt beter wordt met de tijd).
Ook heb je er een goede blender of keukenmachine voor nodig, die van mij kreeg het niet zo mooi glad helaas. Maar dat deert niet :D Hij is echt perfect in de börekrolletjes die ik nu bijna dagelijks eet hihi
Oja, als je de bulgur afgiet heb je een soort probiotica-vloeistof over, die kun je gebruiken om andere kaasjes kaziger te laten smaken, en je kunt het ook invriezen voor later gebruik :Y)

Andere ideetjes voor je kaasplank:
https://vegetus.nl/vegan-rijstkaas/ deze staat ook nog in de koelkast, is niet per se kazig maar wel een mooi stevig hartig hapje. Klein beetje korrelig. Het maken is ook heel makkelijk, de ingrediënten mengen en als ie aan het stomen is heb je er geen omkijken naar :) Moet je wel echt een paar dagen van tevoren doen zodat ie kan afkoelen en nog een beetje kan rijpen.
En mijn all-time favorite is toch wel deze: https://vegetus.nl/knoflook-kruidenroomkaas/ zó makkelijk en lekker! Met kokosolie is ie stevig, als je die weglaat is het een smeersel voor op toastjes ofzo :)

Edit: deze wil ik ook eens proberen, vind het fermeteren nog wel een beetje spannend maar dit ziet er nog wel makkelijk uit :Y) https://vegetus.nl/frans-cashewkaasje/



https://www.vegetariantimes.com/recipes ... h-herb-oil

Als we het dan toch over vegan kaasjes hebben... deze was zo lekker dat ik hem in 1x naar binnen wilde proppen 8-)

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:23

Op tweede kerstdag kook ik altijd alleen voor mezelf na een dag heerlijk rondlummelen in huis. Aangezsien ik dan eigenlijk geen uren in de keuken wil staan, leek dit recept voor vegan beef Wellington me wel eenvoudig genoeg om te willen maken. Maar er zitten allemaal ingredienten in de 'egg wash' die ik weinig gebruik en waarvan na opening pak/blik een heleboel overblijft, zoals aquafaba, maplesyrup en amandelmelk ...
Waar kan ik de eggwash mee vervangen? Is bv. alleen neutrale/zonnebloemolie gebruiken genoeg?

Als iemand het perfect romige recept voor vegan aardappelpuree heeft, houd ik me trouwens ook aanbevolen! :Y) (Ik maak nooit aardappelpuree)

Anoniem

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:29

Heel leuk topic! Wij hebben een vegan kerstdiner.

Kerstavond:
? Moet nog 3 hapjes bedenken

Eerste kerstdag:
1e gang: Amuse granaatappel basilicum crostini
2e gang: Uiensoepje
3e gang: Geroosterde pompoen carpaccio
4e gang: Portobello stew
Bijgerechten 4e gang:
- Stoofperen
- Gratin Dauphinois
- Geroosterde wortels met tahini en granaatappel
- Aardappelpurree
5e gang: Caramel Pecan Brownie Trifles

Tweede kerstdag weten we ook nog niet.

Miesemuisje

Berichten: 3084
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:29

portobello stew klinkt heerlijk! <3 <3

Anoniem

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:32

Die is echt fantastisch! Ooit het originele recept voorbij zien komen bij een bokker, volgens mij Poes? Maar dat weet ik niet meer zeker. Dit is 'mijn' recept.

Ingrediënten (4 pers.)
• 2 eetlepels. olijfolie
• 500 gram portobello of cremini-paddestoelen gesteeld en grof gehakt
• 1 grote ui fijn gehakt
• 2 wortels in plakjes
• 4 gehakte knoflookteentjes
• 250 ml droge rode wijn
• 30 gram bloem
• 2 liter plantaardige bouillon
• 2 eetlepels. tomatenpuree
• 1 kilo rode aardappelen gehakt in kleine blokjes
• 3 eetlepels verse tijmblaadjes
• 2 eetlepels gehakte verse rozemarijn
• 1 theelepel liquid smoke (te vervangen door vegan BBQ saus)
• zout en peper naar smaak

Bereiden
1. Smeer de bodem van een grote pan in met olie en plaats op middelhoog vuur.
2. Snijd de paddestoelen en voeg ze toe aan de pan. Bak tot ze zacht zijn in circa 5 minuten.
3. Voeg de groenten toe en kook tot ze zacht zijn, circa 5 minuten. Af en toe doorroeren.
4. Voeg de rode wijn toe en breng aan de kook. Laat sudderen tot de wijn ongeveer gehalveerd is. Roer ondertussen de bloem door de wijn heen tot deze volledig is opgenomen.
5. Voeg al roerend de bouillon, tomatenpurree, aardappelen en kruiden toe.
6. Zet het vuur laag en laat sudderen, onbedekt, tot de aardappelen en groenten zacht zijn, ongeveer 45 minuten, af en toe roeren. Voeg een beetje meer water toe aan de pot als het mengsel te dik
wordt en begint te sputteren.
7. Breng op smaak met de liquid smoke (of BBQ saus), peper en zout.

Miesemuisje

Berichten: 3084
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:33

dat ga ik een keer testen, dankjewel :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 02:59

antje_vip schreef:
Leuk topic! Kroepoek is ook vlees hè (want garnalen). Snap alleen nooit dat vegetariërs wel vis eten, dat zijn toch ook dieren?

Dit geef ik dus ook aan in de OP, over het algemeen doen vegetariërs dit niet :)

Goeie van de kroepoek, die wordt ook vaak vergeten. Voor zover ik weet is cassavekroepoek wel altijd geschikt voor vegetariërs en veganisten!

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 08:05

Cassave is een wortel en inderdaad geschikt voor vega(n)s.

Gaby, je kunt inderdaad alleen olie, of bijvoorbeeld een beetje ongezoete sojamelk nemen voor de eggwash. Het wordt alleen gebruikt om een golden bovenkantje te krijgen.

Show a little faith, there's magic in the night

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-18 11:06


We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Anoniem

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 11:08

Oatley is in elk geval erg lekker! Altijd als ik bij de Ikea ben gaat er weer een hoop mee.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 11:50

Dat is op hinnik haver basis toch :+ ik ken de havermelk die is brr smerig. Maar de ah hier is een mini ah die niet veel spullen heeft die afwijken van wat jan modaal wil. Kom er verder zo min mogelijk omdat ie ook scootmobiel onvriendelijk is en een hork van een manager. Maar die heeft niks van wat jullie noemen. Zelfs het melk en soya vrije ijs waar ze mee geadverteerd hebben ooit. Hadden ze niet en bij navraag ook niet van plan om aan te schaffen. Manager reageerde toen ook tsja ik moest me niet zo alternatief opstellen en gewoon eten wat ze verkopen. :oo 8)7 {:)-:( -:(-

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:40

Magrathea schreef:
antje_vip schreef:
Leuk topic! Kroepoek is ook vlees hè (want garnalen). Snap alleen nooit dat vegetariërs wel vis eten, dat zijn toch ook dieren?

Dit geef ik dus ook aan in de OP, over het algemeen doen vegetariërs dit niet :)

Goeie van de kroepoek, die wordt ook vaak vergeten. Voor zover ik weet is cassavekroepoek wel altijd geschikt voor vegetariërs en veganisten!


*herstel: sommige ;)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Diervriendelijke kerstdiners: vega/vegan tips & recepten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:06

Ik volg ook even, ik wil graag een lekkere vegan amuse maken die mijn vlees etende familie ook lekker zal vinden... En ik wil ook een soepje maken, zat te denken aan een uiensoepje.

Always smile it makes people wonder what you're up to!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 bezoekers