[VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

[VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 13:12

Ruim tien jaar geleden ben ik in Canada in aanraking gekomen met leerbewerken. Ik heb daar toen zelf een riem en chaps gemaakt. Met een basis setje gereedschap weer naar huis gegaan en hier in de jaren erna af en toe een riem of iets anders kleins gemaakt. Sinds een jaar heb ik een eigen paard, een nu twee-jarig belgisch trekpaard. In mijn zoektocht naar een mooi hoofdstel kwam ik erachter dat ik eigenlijk een mix zoek van barok en western. En wat is nou leuker dan zelf je eigen hoofdstel maken! Afgelopen zomer heb ik in Engeland een mooie grote lap leer gekocht. Het basis materiaal was er, dus het ontwerpen kon beginnen. Mijn tekenkunsten zijn niet geweldig, maar het idee stond op papier.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn eigen paard is nu twee, en zijn hoofd is nog niet uitgegroeid. Ik heb dus de andere volwassen trekpaarden op stal genomen als "gemiddelde maatvoering" en het menhoofdstel van 1 van de paarden als basis om de losse onderdelen uit op te meten. De bakstukken en de frontriem heb ik in eerste instantie grofweg uit dun oud bankleer uitgeknipt en zo gekeken of mijn ontwerp/idee ook zou passen. Op de foto hieronder is het kopstuk van het originele hoofdstel, de bakstukken en de frontriem, die met witte tape vastgeplakt zit, zijn van dun leer.

Afbeelding

Toen alle maatvoering klopte, heb ik in een tekenprogramma alle onderdelen getekend, zodat de rondingen en hoeken allemaal hetzelfde zijn. Alleen het kopstuk heb ik niet uitgetekend, die kon ik rechtstreeks van het menhoofdstel overtekenen en uitsnijden. (ongelukkige foto met het zonlicht..) Daarna de "riemen" dunner maken.

Afbeelding

Afbeelding

Het kopstuk is inmiddels klaar om (donkerbruin) geverfd te worden. Het is een erg leuke klus om te doen. Maar ik heb wel al veel meer geld uitgegeven dan ik van te voren dacht. Naast het leer heb ik ook een hoop gereedschap en dingen als gespen en concho's gekocht. Dat maakt dat het uiteindelijk wel een duur hoofdstel gaat worden. Maar het is een leuke hobby! Ik zal de komende tijd updates plaatsen als er weer wat af is.

Afbeelding

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl


Amber90
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-11-15

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 13:14

Wauw! Ontzettend gaaf! Ik blijf meekijken.

lideli

Berichten: 2434
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 13:36

Stoer project! Ik volg ook :)

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 13:40

Knap hoor! Ben heel benieuwd hoe je dit hoofdstel maakt en natuurlijk het eindresultaat..

Geen leven zonder horsies!

Kencamo

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:22

Gaaf project! Ik ben heel benieuwd, dus ik volg. :-)

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 11:11

Leuk dat jullie volgen! Vanochtend de tekeningen op dik A3 papier uit laten printen en uitgeknipt. Linksonder is het bakstuk, rechts de neusriem. Dit zijn alleen de "vormen" die afwijken van de 2,5cm brede riemen waar ik standaard vanuit ga. De neusriem ga ik uit 1 stuk leer maken en wordt dus veel langer. Het getekende stuk is alleen het stuk wat over de neus komt te liggen, niet wat aan de onderkant er nog bij moet. Voor de bakstukken geldt ook dat die aan beide kanten langer gemaakt moeten worden om de gesp en het bit vast te kunnen maken.

Ps. ik maak de foto's van dit project met mijn telefoon, maar er zit een barst in de lens... vandaar dat de foto's wat wazig zijn. Ik maak de foto's voor mezelf als documentatie. Ik hoop dat ze voor jullie duidelijk genoeg zijn.

Afbeelding

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

Kencamo

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:14

tjaakje schreef:
Leuk dat jullie volgen! Vanochtend de tekeningen op dik A3 papier uit laten printen en uitgeknipt. Linksonder is het bakstuk, rechts de neusriem. Dit zijn alleen de "vormen" die afwijken van de 2,5cm brede riemen waar ik standaard vanuit ga. De neusriem ga ik uit 1 stuk leer maken en wordt dus veel langer. Het getekende stuk is alleen het stuk wat over de neus komt te liggen, niet wat aan de onderkant er nog bij moet. Voor de bakstukken geldt ook dat die aan beide kanten langer gemaakt moeten worden om de gesp en het bit vast te kunnen maken.

Ps. ik maak de foto's van dit project met mijn telefoon, maar er zit een barst in de lens... vandaar dat de foto's wat wazig zijn. Ik maak de foto's voor mezelf als documentatie. Ik hoop dat ze voor jullie duidelijk genoeg zijn.

[ [url=m/qEOJp9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Foto's zijn duidelijk genoeg. :-) Hoe lang ben je nou bezig met zo'n project?

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 00:18

Ik heb geen idee eigenlijk. Ik ben er twee weken geleden mee begonnen, werk in m'n vrije tijd af en toe een uurtje of twee eraan. Ik heb als doel dat hij eind van de winter klaar moet zijn. Ik denk dat als ik mijn uren als "werkuren" zou rekenen en er bij op zou tellen voor de maakkosten van het hoofdstel, dat je daar ook een prima zadel voor kunt kopen :') Maar voor een deel ligt dat ook aan het feit dat ik dit voor de eerste keer doe. Ik moet het ontwerp gaandeweg uitdenken, heb geen pasklare mallen. Ik ben inmiddels 4 keer naar stal geweest de afgelopen weken om daar weer een paar paarden uit het land te trekken om te gebruiken als paspop. Veel tijd gaat zitten in het ontwerpen en nadenken over keuzes: gespen naaien of klinken, wat voor gespen, hoe maak ik de neusriem vast aan het hoofdstel, welke volgorde van werken is het beste. Kortom: hij zit niet in een weekendje in elkaar.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

Mareeq

Berichten: 701
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:36

Heel gaaf! Ik volg! :)

Santos_05

Berichten: 3059
Geregistreerd: 23-12-04

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 06:31

Wat leuk om te volgens. Je krijgt een prachtig origineel hoofdstel ;)

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023

Kencamo

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 20:35

Logisch! Haha daar moet je maar niet te veel over nadenken (hoeveel tijd en geld er in zit). Je hebt straks wel een heel gaaf hoofdstel. :-)

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 21:00

Ja, daar verheug ik me ook echt op!

Vandaag even m'n dag niet. Na drie keer op m'n duim geslagen te hebben bij het gaatjes slaan (wijf!!!) heb ik het opgegeven. Te slechte concentratie blijkbaar en ik wil niet iets vernielen. Ik heb op een reststukje leer maar even wat verfproefjes gedaan. Als dat mis gaat, is het niet erg.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

Kencamo

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:15

Soms heb je van die dagen (heb ik ook wel eens haha), dan kan je inderdaad beter even stoppen en wat anders gaan doen!

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:15

Wat gaaf zeg! Ik volg ook, ben heel benieuwd naar het eindresultaat :)

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-18 20:02

Vandaag een dagje aan het werk geweest. De bakstukken zijn nu zo goed als af. Op het verven en naaien (gespen eraan) na. Behalve het basis gereedschap wat ik in Canada gekocht had, heb ik daar toen ook het boek Lucky 8 belt book gekocht. Hierin staat stap voor stap beschreven hoe je tooling en stamping toepast op leren riemen. Er staan daarnaast ook verschillende flower patronen in. Het patroon van deze flowertooling heb ik samengesteld uit twee verschillende ontwerpen. Simpelweg inscannen, in Photoshop een beetje knippen en plakken en vervolgens uitprinten op overtrekpapier.

Ik ben echt verbaasd over de kwaliteit van het leer. Andere stukken leer die ik heb zijn vrij stug en stamping kost best wat moeite. De eerste slagen in dit leer sloeg ik bijna door het leer heen, zo zacht is het. Het leer komt van Baker Tannery uit Engeland. Bij toeval kwam ik daar tijdens onze vakantie terecht. Iedereen die aan leerbewerken doet of leerlooien interessant vindt, kan ik aanraden om daar eens langs te gaan. Ze looien het leer op antieke wijze en de hele tannery is ook daadwerkelijk antiek. De foto's op hun website zeggen genoeg.
http://www.jfjbaker.co.uk/

En dan natuurlijk de foto's van de bakstukken.


Afbeelding

Afbeelding

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 10:24

Ik ben vergeten om foto's te maken van het maken van de frontriem. Maar die is inmiddels ook af, en ik heb alles wat nu af is gister geverfd. Het valt toch niet mee om leer gelijkmatig geverfd te krijgen. Vooral rond de tooling. De tooling en stamping zit best diep en ik heb het idee dat het leer door het stampen dichtgeschroeid wordt. Op die plekken pakt het de verf een stuk minder goed. Maar het is gelukt en ik ben erg tevreden met het resultaat tot nu.

Afbeelding
Afbeelding

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:00

Wordt mooi!

Geen leven zonder horsies!

lideli

Berichten: 2434
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:09

Tof hoor! :j

Phrono

Berichten: 8931
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:36

Mooi zeg! Ik volg :-)

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 09:23

Dank jullie wel!

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

Lipydo

Berichten: 4201
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:38

Yay, nog iemand die bezig is! Ziet er al tof uit, ben benieuwd hoe je de neusriem gaat doen.

Slim om concho’s te gebruiken, want alles geheel naaien ben ik echt van op terug gekomen. Wat een pokkewerk! :D

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 09:55

Jij doet ook leerwerk? Leuk! Ik gebruik nu alleen concho's op de plekken waar het hoofdstel uit elkaar moet kunnen, dus onderaan de bakstukken om het bit erin te hangen. Verder zijn de concho's die ik gebruik alleen decoratief. De frontriem, gespen aan de bakstukken, keelriem en neusriem ga ik wel naaien. Maar wie weet ben ik ook helemaal klaar met naaien als ik dit hoofdstel af heb. Ik vind het er wel sjiek uit zien als het genaaid is.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

Lipydo

Berichten: 4201
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:20

Ah, beter dat je wel de rest gaat naaien. Het maakt het zeker af! Vooral veel geduld hebben en eelt creëren op je vingers.

Ik ben in een opwelling begonnen, omdat ik hét hoofdstel niet kon vinden. Eerste projectje met YouTube kennis dus haha. Maar ik vind het zo leuk om te doen dat ik elk vrij momentje pak om er aan te werken. Ben een Portugees hoofdstel aan het maken die met en zonder bit te gebruiken is, dus een extra keelriem voor de balans.

Spoiler:
Afbeelding

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 10:28

Oeh, die wordt ook mooi!!! Het is redelijk verslavend werk inderdaad. Ik moet mezelf er echt voor behoeden om niet elk vrij kwartiertje eraan te werken. Als ik dat doe, ga ik te gehaast werken en dat moet niet.
Gaaf dat je hem onderlegd maakt! Ik heb die uitdaging voor nu nog maar even laten liggen.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl


freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:33

Gaaf project!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annaxmaex, Anoukjuuuhh, Muisssx, zoedeloe en 9 bezoekers