Jachthond, reu 1 jaar castreren?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Jachthond, reu 1 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 09:50

Hoi,

ik zit enorm in dubio en wil graag wat advies en ervaringen. Ik heb een labrador reu (geen field trial) die twee weken geleden 1 jaar geworden is.
Hij is behoorlijk aan de maat en mooi slank en gespierd. Het is een geweldig beest in huis en luistert goed.
Ik wil er jachttraining mee gaan doen. Op dit moment doe ik EGH2 met hem en een apporteercursus, wat hij beide erg goed doet. Hij werkt erg graag met mij en heeft een zeer fijn temperament.
Hij zit mooi in zijn vacht en glimt als een spiegeltje.

Toch twijfel ik om hem te laten castreren. Hij drupt eigenlijk zo goed als dagelijks pus druppeltjes. Hij houdt het zelf ook schoon, maar verliest regelmatig toch iets op de vloer. Ik moet echt dagelijks met wegwerppoetsdoekjes de plekjes van de vloer boenen. Ik vind dat erg vies.
Ik heb het al schoongehouden met een speciale voorhuidcleaner voor honden. Na twee dagen was het weer terug. Ook heb ik het met gewoon afgekookt water gespoeld en hele slappe kamillethee. Maar telkens komt het binnen enkele dagen terug.

Sinds kort tilt hij soms zijn poot wat op, maar meestal hurkt hij. Thuis plast hij helemaal uit en plast hij één keer. Tijdens wandelen aan de lijn mag hij van mij geen korte plasjes doen. Maar als hij los is doet hij dit wel.

Ook loop ik er tegenaan dat hij veel op de teef van een vriendin van mij wilt rijen. Samen wandelen is niet leuk meer zo. Haar teef laat het gebeuren. Zodra een teef hem duidelijk maakt hier niet van gediend te zijn, geeft hij na 2 keer op.
Natuurlijk ben ik er zelf ook bij en grijp ik in, maar het is niet leuk lopen zo. Ik vraag me alleen af of dit gedrag wel verdwijnt van castreren?
Verder heb ik niet het idee dat hij erg last heeft van zijn hormonen.

De reden dat ik (nog) niet gebeld heb om hem te laten castreren is dat ik bang ben dat hij slomer wordt, terwijl hij met apporteercursus een heerlijk temperament heeft.
Ook is hij keurig slank en wil ik dit zo houden en ik ben bang dat zijn vacht meer en vaker gaan verharen door het castreren.
Ik baal vooral van dat pus druppelen.

Hebben jullie ervaring met gecastreerde reuen? Zijn ze veel verandert qua karakter, temperament en vacht en conditie?
Hebben jullie andere tips voor mij?

Ik las ook over vit. C maar de DA raadt dit af. Castreren willen ze eigenlijk alleen doen met ene reden en dit zou voor hun een reden zijn om hem wel te castreren.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:57

Delphi schreef:
Ook loop ik er tegenaan dat hij veel op de teef van een vriendin van mij wilt rijen. Samen wandelen is niet leuk meer zo. Haar teef laat het gebeuren. Zodra een teef hem duidelijk maakt hier niet van gediend te zijn, geeft hij na 2 keer op.
Natuurlijk ben ik er zelf ook bij en grijp ik in, maar het is niet leuk lopen zo. Ik vraag me alleen af of dit gedrag wel verdwijnt van castreren?
Verder heb ik niet het idee dat hij erg last heeft van zijn hormonen.

Zelf ben ik niet zo fan van castreren, tenzij medisch echt noodzakelijk.

Hier lopen 2 teven en 3 reuen. Maar 1 van mijn teven, rijdt op de reuen. Bij haar is het puur dominantie.

Maar kan ook andere oorzaken hebben. Zoals spanning of onzekerheid


kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Jachthond, reu 1 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:05

Hier ook niet fan van castreren. Kijk eens naar supplementen. Er is veel op de markt. Het rijden op andere honden heeft vaak geen seksuele oorzaak.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:06

Meerdere DA’s gaven aan dat castreren zeker geen garantie is voor het druppelen. Wat bij mijn reu echt geholpen heeft is schoonhouden met zo’n cleaner (die je ‘er in spuit’) en dan een broekje aan, zodat hij er zelf niet bij kan. Dit hebben we 2 weken gedaan en sindsdien is het echt over.
En mijn reu is nu 11.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:06

Ik lees even mee. Die van ons heeft ook last (of beter: wij hebben er last van) de pusdruppels. Verder af en toe wat een matcho, maar geen echt dominant gedrag. Niet naar ons, niet naar honden. Heel fijne hond verder, dus wat dubbel ook om voor dat ene punt te gaan castreren en mogelijk aan de rest ook verschil te zien...

Princesj

Berichten: 4544
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:10

Wij zijn eerst voor en Suprelorin gegaan bij onze reu, hij kan nog wel eens onzeker uit de hoek komen. We wilden zeker weten dat een eventuele castratie geen invloed zou hebben op zijn gedrag. Hij reed of drupte niet, maar zijn penis bleef geregeld niet binnen en we waren bang voor de bijbehorende risico's. De Suprelorin werkt bij een grote hond een half jaar.

Tot nu toe zijn we zeer positief, het gedrag is niet ernstig veranderd. Hij is aan de lijn iets stabieler geworden zelfs (absoluut niet lui, werken is werken).

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

eva1969

Berichten: 4025
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:33

Ik heb mijn boxer om die druppels chemisch laten castreren om dat ik bang was dat bij castratie zijn gedrag teveel zou veranderen (onzeker was hij al). Uiteindelijk bleek dat zijn gedrag idd wat veranderde in niet positieve zin, dat de chemische castratie zeker niet voor 100% zijn werk deed en al heel snel helemaal niet meer, maar die druppels zijn sindsdien verdwenen en ook niet meer teruggekomen.
Wellicht is chemisch castreren dus een optie voor je, ook om te kijken of het gedrag naar de teef van je vriendin verbetert.
Overigens heb ik ook geprobeert zijn pieleke met Surolan (?) te reinigen maar dit deed hem duidelijk pijn dus daar was ik snel mee klaar.

Insta: ArtbyEvaRoeters

Schuur_

Berichten: 4831
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Jachthond, reu 1 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:39

Ik heb mijn Vizsla op 1 jarige leeftijd laten castreren om de druppels en omdat hij altijd losloopt en ik geen zin heb dat hij bij de loopse buurvrouw binnenbreekt of zich als een idioot gaat gedragen. Ik had als voorbeeld een rottweiler van vrienden en dat was echt een hel en wou absoluut niet dat mijn schatje zo zou worden.

Achteraf gezien heb ik er eerlijk gezegd wel spijt van dat ik hem zo vroeg heb laten helpen. Een volgende hond zou dat niet gebeuren maar, en dat zeg ik ook eerlijk, zou ik beter in staat zijn om op dit gedrag te reageren dan ik een jaar geleden bij Jack kon.

En ik vind het zwaar vervelend dat ongecastreerde reuen niet tot de orde worden geroepen door hun baasjes. Jack heeft verschillende vriendjes, gecastreerd en ongecastreerd en dat gaat allemaal prima maar af en toe wandelt er hier en daar een reu mee die gewoon niet te handelen is door de eigenaar. Dat is ook de reden dat ik neit meer meega op raswandelingen etc.

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Jachthond, reu 1 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:05

Ik zou een tijdje blijven spoelen met afgekoelde kamillethee, en/of eventueel een plasband om in huis. Verder zou ik vooral afwachten totdat hij volwassen is (en ondertussen blijven opvoeden natuurlijk zodat ongewenst gedrag er niet in slijt), die puspiemel kan namelijk echt nog over gaan.

koeien op de weg...

Tigress

Berichten: 8919
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:05

Hier een gecastreerde reu met een puspiemel, en een flinke ook! Castratie geeft totaal geen garantie.
Mijn intacte reu (2 jaar) heeft het ook, maar dat hou ik momenteel aardig onder controle door vitamine C pillen te geven. Ik merk aanzienlijk verschil :j
Het rijden kan meerdere redenen hebben, en hoeft niet altijd met overseksualiteit te maken. Daarbij, als het een gewoonte is geworden, gaat castratie ook niks meer uithalen waarschijnlijk.

Qua dikker worden na castratie; dat ligt aan de eigenaar. Je dient het voer aan te passen aan de hond. Ballen weg betekend niet meteen dat een hond te dik gaat worden. De stofwisseling komt lager te liggen, dus de baas hoort er dan rekening mee te houden. Hoe het zit met het sloom worden weet ik niet. Er is een DA die zegt dat dat te maken heeft met het overgewicht (dus dat het in verband staat met elkaar).
Castratenvacht, ja...daar heb je kans op doordat de hele hormoonhuishouding op zijn kop wordt gezet. Het hoeft niet zo te zijn, maar het is een aanwezig risico.

Daarbij zijn er flink wat risico's aan castreren, meer dan enkel een castratenvacht.

Voordelen van castratie van de reu kunnen zijn:
1. Het risico op testikelkanker wordt met iets minder dan 1% verkleind;
2. Het risico op niet aan kanker gerelateerde prostaatproblemen wordt verkleind;
3. Het risico op peri-anale fistels wordt verkleind;
4. Het risico op diabetes wordt misschien verkleind. (De gegevens hierover zijn echter niet doorslaggevend)

Behalve dat castratie zeker niet altijd een oplossing is voor probleemgedrag, heeft het ook nog eens een aantal risico’s. Risico’s die bij een eigenaar niet altijd bekend zijn. Laura Sanborn heeft in het artikel The Long-term health effects of spay/neuter in dogs (2007) de voor- en nadelen van castraties op een rij gezet. De medische nadelen van castratie van een reu zijn volgens haar:

1. Als een reu wordt gecastreerd voordat hij volwassen is, neemt het risico op botkanker bijna vier keer zo veel toe.
2. Verhoging van het risico op een hemangiosarcoom (tumor) in het hart met een factor van 1,6
3. Verdrievoudigd risico op een te trage schildklier
4. Vergroot het risico op dementie bij de oudere reu
5. Verdrievoudigd het risico op overgewicht
6. Verviervoudiging van het risico op prostaatkanker. Hierbij moet opgemerkt worden dat in tegenstelling tot mensen, reuen niet snel prostaatkanker krijgen. Uit onderzoek is gebleken dat slechts 0,6% van de overleden reuen prostaatkanker had.
7. Vergroot het risico op kanker aan de urinewegen. Ook hiervoor geldt net als bij prostaatkanker, dan deze meestal kwaadaardige tumorsoort relatief weinig voorkomt. Minder dan één procent van de honden met kanker, heeft deze tumorsoort.
8. Vergroot het risico op orthopedische problemen
9. Vergroot het risico op bijwerkingen van vaccinaties
10. Het is ook bekend dat vele reuen na de castratie sociale problemen krijgen, ze worden dan gezien als teef en worden bereden, worden afgesnauwd.

Dit is voor mij de overweging om, ondanks dat een hond niet voor de fok gebruikt wordt, hem alsnog intact te houden (of op zijn minst te castreren wanneer hij volledig volwassen is).

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

dierenfan
Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:12

De mijne zit altijd met zijn banketstaaf op zijn achterpoten... Had buikbal en daarom gecastreerd maar blijft het doen.

Andere reu is woensdag gecastreerd had ook een binnen bal. Hij gooide pielemoos er nooit uit en laatste week regelmatig.

Beiden hadden nooit druppels. Mijn vorige reu had dat vreselijk en met 7 maanden al laten castreren na toen al 3 maanden af zien. Dat is al 10 jaar geleden inmiddels en woonde toen nog bij mijn ouders waar dagelijks kinderen onder de 3 jaar over de vloer kwamen.
Druppelen bij hem was na castratie over.

Overigens qua temperament wees maar niet bang. Hier op de pup na alles geholpen en heb zeer actieve roedel. Doen gewoon bikejoring en vele kilometers wandelen. Mijn vorige hond heeft zijn hele leven ook gesport.

Ze dutten absoluut niet in door castratie. Wel hebben we bij allen gedragsverandering gemerkt maar enkel in positieve zin. Zeker de reu met buikbal is stukken minder agressief en blijft nog steeds relaxter worden sinds zijn castratie (bal in buik kan dit gedrag veroorzaakt hebben doordat ze in buik zich uiteraard anders gedragen dan er buiten)

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:37

Tigress schreef:
...
Qua dikker worden na castratie; dat ligt aan de eigenaar. Je dient het voer aan te passen aan de hond. Ballen weg betekend niet meteen dat een hond te dik gaat worden. De stofwisseling komt lager te liggen, dus de baas hoort er dan rekening mee te houden. Hoe het zit met het sloom worden weet ik niet. Er is een DA die zegt dat dat te maken heeft met het overgewicht (dus dat het in verband staat met elkaar).
...

Met een labrador zou ik daar niet te makkelijk over denken. Heb er meerdere bij de uitlaat die na hun castratie alles eten wat los en vast zit, de hele wandeling zijn ze bijv. op zoek naar poep om te eten, picknicktafels worden minitieus onderzocht op eetbare zaken enz. Voordeel, ze zin relatief makkelijk trainbaar met snoep, allen oppassen op je vingers, die vreten ze er bij op. Gedrag vertonen ze overigens ook bij de baasjes.

Sprakeloos

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Jachthond, reu 1 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:42

Denk dat er al genoeg tips zijn gegeven, zou het ook niet doen eerlijk gezegd. Deel is nog opvoeding, hij is jong... Dat rijden stopt wel als je zelf ook goed het corrigeert als de teef dat niet doet. En alles kan ook nog steeds voorkomen als die gecastreerd is.

Plus als je echt verder wil met jachttraining en proeven wil gaan doen, dan heb je kans dat je niet mee mag doen. Dat mag elke vereniging die een proef organiseert zelf bepalen en heb wel vaker gehoord dat iemand met een gecastreerde reu niet mee mocht doen.

LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Re: Jachthond, reu 1 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:29

Wij hebben ook een labrdor reu van nu 1 jaar en 4 maanden. Hij is nu mooi op gewicht en heeft goede spieren. Hij komt dan ook uit een werklijn. Wij castreren hem ook niet.
Hij rijd af en toe wel maar corrigeren helpt hierbij zeker. Gelukkig verliest hij geen druppeltjes.
Hij heeft af en toe wel wat pus maar dat mogen wij dan ook gewoon af doen.
Ervaring, uit het verleden, is hier dat castreren niet helpt tegen pus, druppelen of sproeien.
Als ik de voordelen en nadelen hierboven zo lees, denk ik ook niet dat wij hem ooit laten castreren. Tenzij het echt niet meer anders kan natuurlijk.

Succes TS!

:¨·.·¨:
`·.
Faro

:¨·.·¨:
`·.
Wout

Tigress

Berichten: 8919
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:52

Esther schreef:
Tigress schreef:
...
Qua dikker worden na castratie; dat ligt aan de eigenaar. Je dient het voer aan te passen aan de hond. Ballen weg betekend niet meteen dat een hond te dik gaat worden. De stofwisseling komt lager te liggen, dus de baas hoort er dan rekening mee te houden. Hoe het zit met het sloom worden weet ik niet. Er is een DA die zegt dat dat te maken heeft met het overgewicht (dus dat het in verband staat met elkaar).
...

Met een labrador zou ik daar niet te makkelijk over denken. Heb er meerdere bij de uitlaat die na hun castratie alles eten wat los en vast zit, de hele wandeling zijn ze bijv. op zoek naar poep om te eten, picknicktafels worden minitieus onderzocht op eetbare zaken enz. Voordeel, ze zin relatief makkelijk trainbaar met snoep, allen oppassen op je vingers, die vreten ze er bij op. Gedrag vertonen ze overigens ook bij de baasjes.

Als oud eigenaar van een gecastreerde labrador die altijd op keurig gewicht heeft gezeten (en voorheen moddervet was), weet ik dat het kan. Het is trainbaar, je moet er goed om denken, maar absoluut niet onmogelijk. Daarom, het is aan de baas om daar mee bezig te gaan om te voorkomen dat ze te dik worden. Ze worden niet ineens dik van lucht :)

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:32

Wij hebben 2 gecastreerde reuen, waarvan de jongste ook een jacht/werk hond is.
De oudste is zelfs al 17.5 jaar, de jongste is 5.
Beiden nog nooit enig probleem gehad.
Beiden goed op gewicht, hebben geen castratenvacht gekregen, zijn niet sloom geworden of ander karakter verandering gehad.
De jongste is ook een werkhond, maar zijn werklust is niets minder geworden.
Dus hier geen nadelen ondervonden aan de castratie.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:44

Wij hebben 2 labradors, in ons geval teefjes waarvan er 1 is gesteriliseerd. Hiervoor hebben wij een labrador reu gehad die ongecastreerd was

Zelf ben ik tegenstander van castratie/sterilisatie TENZIJ een hond echt last heeft van zijn hormonen op wat voor manier dan ook. In jouw situatie zou ik er dus wel voor kiezen.
Ons reutje ontdekte pas rond zijn achtste levensjaar dat er verschil in sekse was toen vond ik hem te oud nog voor castratie
Ons oudste teefje werd angstig in haar loopse periodes. Een dag voordat wij merkten dat ze begon te vloeien durfde ze bv spontaan een bruggetje niet meer over. Ze is nog steeds terughoudend in nieuwe situaties (dat is ook haar karakter), is ook bv voorzichtiger in de omgang met paarden maar haar hebben we nooit meer zo angstig gezien nadat ze is gesteriliseerd (laprascopisch omdat de hersteltijd en de ingreep lichter is voor een teefje). Ze is niet aangekomen in gewicht noch vacht verandering
Ons andere teefje heeft nauwelijks gedrags verandering, geen last van haar loopsheid, maakt zichzelf goed schoon als ze loops is, is maar 1 x in de 9 maanden loops. Dus voor mij geen reden tot overgaan op sterilisatie.
Met beide intensief getraind en jachttraining gedaan.

Daarnaast ben ik groot voorstander van na een jaar (ivm het slechter sluiten van de groeischijven) bij te jong laten castreren/steriliseren

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Jachthond, reu 1 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:47

Ooh ja wat betreft vreet gedrag
Ons reutje was een zeer lastige eter
Onze huidige dames vreten alles wat los en vast zot, dit is niet erger geworden na sterilisatie maar een waarschuwing zijn ze alle twee gevoelig voor. Tevens is ons teefje absoluut niet sloom geworden na sterilisatie

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Jachthond, reu 1 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:36

Ik zou een tijdelijke chemische castratie implantaat adviseren voor je voor operatieve castratie gaat

Werken een half jaar of een jaar(naar gelang de versie die je laat zetten)
Is formaat van een chip en word ook op die manier gezet

Ik heb er goede ervaring mee bij onze reu
, gaf een goed beeld van hoe hij zonder die hormonen rush /dat pubergedrag zou zijn etc
Zonder er gelijk aan vast te zitten.

Wij hebben hem uiteindelijk niet operatief gecastreerd trouwens en hij is ook qua landingsgestel geheel functionerend (2 keer gepland gedekt binnen de rasvereniging regels etc)

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Jachthond, reu 1 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:34

Zou een hond van 1 niet zo snel castreren. Dan zit hij in de pubertijd. Mocht hij iets ouder zijn en dan bepaald gedrag vertonen wat je niet wilt dan zou ik het misschien overwegen. Maar zou nu nog even wachten. Evt chemisch castreren kijken wat het effect zou zijn.

Goof

Berichten: 28602
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:38

Sonja_vR schreef:
Ik zou een tijdelijke chemische castratie implantaat adviseren voor je voor operatieve castratie gaat

Werken een half jaar of een jaar(naar gelang de versie die je laat zetten)
Is formaat van een chip en word ook op die manier gezet

Ik heb er goede ervaring mee bij onze reu
, gaf een goed beeld van hoe hij zonder die hormonen rush /dat pubergedrag zou zijn etc
Zonder er gelijk aan vast te zitten.

Wij hebben hem uiteindelijk niet operatief gecastreerd trouwens en hij is ook qua landingsgestel geheel functionerend (2 keer gepland gedekt binnen de rasvereniging regels etc)


Ik heb toevallig van de week een topic geopend over chemische castratie. Bij mijn reu werkt het dus niet en blijkt de fabrikant van het product te zeggen dat het ook niets doet behalve de hond onvruchtbaar maken. Ik vind het weggegooid geld.

Sastaic

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:40

Buiten alle tips die je al hebt gekregen. Mag je niet mee doen met wedstrijden van de jacht met een gecastreerde reu. Maar als hij geen stamboom heeft mag de hond sowieso al niet mee doen.

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:44

Wij waren juist heel blij dat we dat implantaat hebben gedaan
Heeft hier gruwelijk goed geholpen met vervelend gedrag
Durf ook met zekerheid te stellen dat het ons behoed heeft van doorschieten naar echt probleem gedrag (hele reactieve fanatieke hond)
Met implantaat was het nog steeds een Heule wakkere
Maar dan zonder een hoop scherpe randjes die het leven voor het kereltje knap lastig maakten
Ken ook meerdere honden in mijn omgeving die er positief op gereageerd hebben (grote vermindering in irritant hormoon getriggerd gedrag , wat meer rust en ruimte in de kop etc )

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:08

ik heb nog nooit een reu laten castereren, druppelende peep doen we spoelen met prepusol, ik heb geen simpele hondjes maar voor nu }> , maak ik nog uit hoe ze zich gedragen

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Jachthond, reu 1 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:17

Onze reu druppelde op 1 jarige leeftijd ook enorm veel, hij is een erg actieve hond, maar wel behoorlijk bang aangelegd. Ondanks het feit dat hij niet gecastreerd was, was hij altijd heel onderdanig naar andere honden toe, tot op het punt dat hij regelmatig door anderen gegrepen werd. (We hebben hem niet van pup af aan, dus we weten helaas niet of hij slecht gesocialiseerd is)

Wij waren heel bang dat hij nog meer ingetogen zou worden, en zou veranderen in een heel zielig hoopje hond als we hem zouden castreren, dus hebben we ervoor gekozen om hem een keer chemisch te laten castreren, om te kijken welk effect dat zou hebben.

Het is hier heel goed gelukt! Geen druipende pus meer, en hij zit zelf veel lekkerder in zijn vel! Zijn vacht is nog steeds zijdezacht en glanzend. Wij hebben ook een jachthond, en hij is ook na de castratie nog steeds gék op apporteren en racet als een gek door het bos heen. Hij is er dus zeker niet minder actief van geworden.

Ik wilde even onze ervaring delen, chemisch castreren is in principe niet permanent en naar mijn mening zeker het proberen waard omdat je er dus niet aan vast zit. Voor onze hond heeft het in ieder geval heel fijn gewerkt.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Johnie en 30 bezoekers