Student weigeren uit werkgroep?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 23:25

Ik ben even benieuwd naar iets. Ik studeer rechten aan de universiteit
Vanuit mijn studie hebben ze enorm strenge regels opgemaakt wat betreft 'huiswerk'. Je hebt online opdrachten die je verplicht voor de werkgroep maken, nog een zwik opdrachten die verplicht zijn en tijdens de werkgroep moeten worden besproken, en dan nog online opdrachten die je op dezelfde dag na de werkgroep moet inleveren.

Nou hebben ze als regel bedacht, dat je als student 1x afwezig mag zijn van de werkgroep, of 1x 1 set opdrachten niet hoeft te maken. Doe je het vaker dan dit, dan wordt je geweigerd uit de werkgroep.

Nou stond ik hier behoorlijk van versteld, ik ben zelf een behoorlijk brave student, maar ook ik betaal een godsvermogen aan studiegeld en mogen ze me dan überhaupt gewoon weigeren voor een groot deel van het onderwijs als ik 2x geen opdrachtjes heb gemaakt?

Ze hebben voor 1 van de vakken zelfs gesteld, dat je minstens 17 van de 20 vragen goed moet, anders telt het niet mee voor een ingeleverde opdracht. Ik had er 15 van de 20 goed, die andere 5 kon ik écht niet uit komen, en dat is dus gewoon genoteerd als dat ik mijn huiswerk niet had gemaakt. Ik was echt stomverbaasd.

Ik moest dit echt even van me af schrijven, ben hier zo boos over! Ik wil echt wel goed me best doen, maar dit beleid ontmoedigt mij enorm! Is dit überhaupt toegestaan, gezien de hoeveelheid geld die ik er voor betaal en het feit dat die werkgroepen gewoon als onderdeel van het betaalde onderwijspakket gelden?

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!


Femek2902

Berichten: 1320
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:42

Geen idee of het echt mag, maar ik herken het wel van de UvA, daar hadden we ook zulke absurde regels omtrend de werkcolleges van statistiek.
Je moest zelfs tijdens het werkcollege een bepaald aantal opdrachten af hebben anders kreeg je een aantekening dat je het niet goed genoeg had gedaan. Je mocht 3 punten halen, en je kreeg een punt als je je huiswerk niet had gedaan en ook als je tijdens het werkcollege niet genoeg had gedaan en twee punten als je er een werkcollege niet bij was, ook als dit door ziekte kwam. Dan moest je het maar bij een ander werkcollege inhalen diezelfde week.

Gianti

Berichten: 10940
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:46

Hier ook herkenbaar van UvA :') niet voorbereid betekend exit en sommige werkgroepen hebben ook een ingangstoets die je of het plekke of van te voren moet maken.

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:46

Wij hadden dit ook precies hetzelfde. Daar kwam nog bij dat roosters elke week volledig anders waren, je dit pas de week ervoor te horen kreeg en je van 8 uur smorgens tot 8 uur savonds beschikbaar moest zijn. Veel studenten met een baan kwamen hierdoor heel vaak in de problemen en we hebben hier ook zo vaak over geklaagd. Maar het heeft nooit iets uitgehaald.

Kern van het verhaal was dat ze gewoon verwachten dat je doordeweeks buiten je studie geen leven hebt :+

Een springer voor de trein gaf (naast dat het een vreselijke gebeurtenis is) ook altijd flinke stress en boosheid bij iedereen want als je al eens ziek was geweest kon je het vergeten.



lies1998

Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:53

Jeetje wat bizar. Ik studeer zelf aan de Wageningen University en herken dit totaal niet.

Is er geen studiebegeleider oid waar je het kan aankaarten?


Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 00:09

In Nijmegen kennen ze dit ook :D Het is even wennen, maar het functioneert uiteindelijk wel. Je hebt zelf veel meer aan je werkgroepen als je daar goed voorbereid naartoe gaat.

Femek2902

Berichten: 1320
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 00:14

Ik ben zelf geswitched van universiteit en ik studeer nu aan de Rug, en hoewel ik denk dat het niveau aan de Uva qua onderwijs hoger lag ben ik hier zoveel meer op m'n plek en word ik hier gewoon behandeld als een mens als ik te laat kom of een opdracht niet optijd heb kunnen ingeleveren door omstandigheden. Dus onder de streep voel ik nu meer de behoefte om een stapje harder te zetten vanwege de betrokkenheid van de docenten en omdat ik iets interessant vind en dat levert voor mij wel winst op qua kennis opdoen. Ik lever nu iig een stuk minder half werk dan op de Uva en ik kom vaak beter voorbereid (en met een beter humeur) op werkcolleges dan wat ik deed op de Uva.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 00:43

Goed dat universiteiten iets willen doen om studenten er toe aan te zetten om heel actief mee te werken tijdens de lessen/werkcolleges. Je volgt dan veel beter de les en haalt veel meer uit je opleiding als je zich heel goed voorbereid voor de volgende les. Studeren = voltijds werken en dit moet je kwaliteitsvol en goed doen. Op je werk later moet je ook kwaliteit leveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 01:55

Jeetje. Dat je al je opdrachten moet doen lijkt me normaal. Brave student of niet, als je straks als jurist werkt kun je vast ook geen opdrachten overslaan. Maar wat je hier noemt:

DreamGuide schreef:
Ze hebben voor 1 van de vakken zelfs gesteld, dat je minstens 17 van de 20 vragen goed moet, anders telt het niet mee voor een ingeleverde opdracht. Ik had er 15 van de 20 goed, die andere 5 kon ik écht niet uit komen, en dat is dus gewoon genoteerd als dat ik mijn huiswerk niet had gemaakt. Ik was echt stomverbaasd.

... Dat vind ik wel echt heel raar. Ik vraag me inderdaad af of dit wel mag. Geef dan gewoon een lager cijfer..

Anna_98

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-04-13

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 05:57

Ik ken dit inderdaad ook van de UvA. Alleen de verlichting om ook een bepaald gedeelte goed te hebben ken ik niet en vind ik ook wel erg zwaar, je bent er om te leren, niet omdat je alles al weet.

Maar het is wel zo, ik studeer ook nog op het hbo, in het eerste jaar hadden we daar ook een aanwezigheidsplicht (aanwezig, op tijd, met boeken en goed voorbereid),als je die niet haalde mocht je dat jaar gewoon het tentamen, inclusief herkansing, niet maken. Blijkbaar mag dat dus gewoon, al hebben ze het vanaf dit jaar weer afgeschaft op de hva.

Supervixen

Berichten: 12747
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 06:34

Tja ik moet op mijn werk ook elke dag op tijd en goed voorbereid komen. Lijkt me meer dan normaal.
Die mentaliteit dat je alles maar op je sloffen moet kunnen halen merk ik ook bij stagiaires. Afmelden via de app, smoesjes waarom dingen niet af zijn, niet goed voorbereiden, niet op tijd komen. En het dan ook nog normaal vinden, geen schaamtegevoel, niks. Ik snap die strenge regels helemaal.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 06:50

Ik snap die regels ook.

RobinSputnik

Berichten: 503
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 06:54

Op de UU hebben de werkgroepdocenten ook het recht om je eruit te zetten als je niet voorbereid bent. In de praktijk echter nog niet meegemaakt. Waarschijnlijk omdat er documenten rondgaan van andere studenten waardoor iedereen altijd wel een antwoord heeft :+

Katla frá Wetsinghe (Hrefna x Gnýr) <3 Vargur frá Fensalir (Vaðalda x Glotti) <3 Spútnik frá Aquadraat (Brá x Hannibal)

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 06:56

Je kunt waarschijnlijk ook dingen vragen als je er niet uit komt. Iets meer initiatief mag wel. Het komt nu bijna zo over dat je verwacht dat als je maar een groot deel aanwezig bent je het diploma wel krijgt. Hoe verwacht je er anders in het echte leven te komen? Je leert nu juist hele waardevolle levenslessen. Maak er gebruik van.

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

mairead

Berichten: 3213
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 06:59

Volgens mij was t in Leiden ook niet zo streng. Ten minste; niet in mijn tijd. Maar ik studeerde Talen. Echter heb ik van Leidse rechtenstudenten ook nooit verhalen gehoord dat het zo streng was...

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:04

Die strenge regels zijn er niet voor niets. Ik kan het goed begrijpen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

ryukapple

Berichten: 1762
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:07

lies1998 schreef:
Jeetje wat bizar. Ik studeer zelf aan de Wageningen University en herken dit totaal niet.

Is er geen studiebegeleider oid waar je het kan aankaarten?


Is bij sommige vakken in Wageningen ook hoor. Bij het vak dat ik nu volg is het ook max een discussiegroep een tussentest en een practicum missen anders is het dag examen. Maar dat je een min aan vragen goed moet hebben en het anders niet gemaakt is vind ik wel onzin. Geef dan idd gewoon wat aftrek ofzo hier als je niet goed meedoet met de discussie zorgt dat gewoon voor aftrek.

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 07:23

Ik snap inderdaad wel dat er gewoon opdrachten moeten worden gemaakt, dat lijkt me ook vrij normaal. Ik snap dan ook niet de opmerkingen over lakse studenten of dat we niet zouden willen werken oid. Maar om maar even wat te noemen, 2 jaar terug heb ik hele ernstige longontseking gehad waarbij ik 2 weken niks kon doen, dan had ik dus gewoon pech gehad.

Het tijdsraam waar binnen deze opdrachten gemaakt mogen worden is ook zeer klein, op maandagmiddag het hoorcollege met de info die je nodig hebt voor de vragen, dan op dinsdagochtend het werkcollege. Dus in minder dan 24 uur een hele zwik opdrachten, de opdrachten die je achteraf krijgt moeten ook diezelfde dinsdag worde ingeleverd. Als er dan eens iets belangrijks tussenkomt dan heb je dus meteen een groot probleem.

Zoals andere ook al aangaven, ik werk naast mijn studie ook nog gewoon. De studie die ik vorig jaar volgde bood veel meer ruimte om dingen op een moment te doen dat je zelf uit kwam, zodat je ook nog tijd had voor andere activiteiten. Zoals praktijk ervaring, stages of werken

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:33

Het probleem met werkcolleges is dat veel studenten geen donder doen. Ik snap wel dat ze daar zat van zijn eigenlijk. Misschien zijn ze met deze regels wat de andere kant op geschoten maar met een beetje planning moet het toch goed te doen zijn? En anders benader je de docent toch, als je aangeeft dat je heel gemotiveerd bent willen ze vast met je meedenken.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:55

Zooo dat is wel streng idd :oo In Nijmegen moest je de opdrachten af hebben en mocht je meestal 2 werkcolleges missen. Vaker dan 2 keer niet aanwezig/opdracht niet af? Tentamen/herkansing niet maken.

Nu zit ik in Tilburg en ze mogen je de toegang tot werkcolleges weigeren indien je niet bent voorbereid. Echter hoef je ze niet te volgen.


Ik snap die strenge regels echt niet. Bij 15-jarige middelbare scholieren: ja. Bij volwassen mensen van 20+ die studeren omdat ze willen (of later leuk werk willen) en niet meer moeten. Die ruim 2000 + boeken en overige per jaar betalen om te mogen studeren? Nee. Dat je voorbereid moet zijn om het werkcollege te mogen volgen: oke, dat is logisch. De docent wil wel betrokken studenten lesgeven. Maar het tentamen niet mogen maken als je niet bij voldoende werkcolleges was?? Waar slaat dat toch op. Dan haal je je tentamen niet omdat je te veel hebt gemist: jammer voor jou. Jouw probleem, wordt een jaartje extra betalen en studeren. Eigen verantwoordelijkheid, ooit van gehoord?


En voor mensen die hier zeggen dat je op je werk ook deadlines hebt: die heb je op de universiteit sowieso, namelijk je tentamendatum. Of je je werkcolleges nu volgt of niet. Wat heb je later op je werk nodig? Ik dacht eigen verantwoordelijkheid om je taken zo te plannen dat ze op tijd af zijn. Die krijg je in mijn ogen niet door zoveel werkcolleges te verplichten, maar gewoon die ene deadline van de tentamendatum aan te houden.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:08

Eerlijk gezegd snap ik de regels wel. Toen ik studeerde, had je deze regels namelijk niet. Gevolg is dat je in een werkgroep zat met allemaal mensen die niet waren voorbereid en/of de eerste helft van de collegereeks had gemist. Daardoor was je alleen bezig met herhaling van de basisstof en hadden de werkgroepen nauwelijks toegevoegde waarde.
Dat ze eisen mogen stellen lijkt me meer dan logisch. Je betaalt natuurlijk niet alleen om passief colleges te mogen volgen. Je betaalt voor onderwijs, daarbij horen ook verplichtingen aan jouw kant. Bovendien, als jij niet bent voorbereid of teveel colleges mist, hinder je daarbij andere studenten die ook gewoon collegegeld betalen. Je bent niet alleen consument (ik betaal, dus bepaal), je gaat zelf ook een verplichting aan.

De enige regel die mij oneerlijk voorkomt is dat je bijna alles goed moet hebben. Uiteindelijk ben je er om te leren. Ook als je je wel goed voorbereid kun je nog steeds fouten maken. Veel universiteiten/faculteiten hebben ook een soort studentenraad, zou je daar misschien je probleem eens kunnen aankaarten?

Verder geef je aan weinig tijd te hebben om je voor te bereiden omdat je eerst het hoorcollege wil volgen. Misschien is het toch slim in het weekend al de vragen goed door te nemen en te bekijken wat je wel kan beantwoorden en waar je nog de verdieping uit het hoorcollege voor nodig hebt. Ik denk dat je dat veel werk kan schelen op maandag en bovendien weet je dan ook beter op welke punten je nog meer informatie nodig hebt. Mijn ervaring met de studie was dat je toch een behoorlijk eind komt met alleen je literatuur.

Silenna

Berichten: 2983
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:19

Dat je goed voorbereid naar school moet komen en je huiswerk moet maken lijkt me niet meer dan logisch.
Maar punten aftrek krijgen als je in de les één opdracht te weinig af krijgt..? Dat vind ik echt belachelijk. Ik heb zelf te kampen met enorme faalangst + dyscalculie en werk daarom vaak wat langzamer omdat alles me enorm veel inspanning kost.
En 17/20 vragen goed moeten hebben, dat is gewoon idioot. Je zit daar toch om te leren?
En dan is iedereen zo verbaasd dat een kwart van de studenten te kampen heeft met burn-out klachten..

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:50

Ik heb altijd zoiets van als je je huiswerk niet doet, dan haal je het niet en heb je gewoon pech. Doe dan wel een technische studie, maar zoiets hadden wij nooit bij gewone vakken. Enkel praktijk vakken (lab/werkplaats) waren verplichte aanwezigheid, maar dat is nooit vaak geweest, en er was vaak nog wel wat te regelen als je niet kon.

Cijfers geven voor huiswerk heb ik één keer gehad, met honours wiskunde. Dat was voor één van de 6 vakken en aan het begin ( en bij de andere 5 ) nooit aan de orde geweest.. Toen kostte het ineens zo ontiegelijk veel tijd, en haalde ik alsnog allemaal 4'en dat ik een mail heb gestuurd dat het óf moest stoppen, óf ik zou stoppen. Want ik vond het erg leuk maar wel onwijs lastig..
Uiteindelijk gehonoreerd en dus gebleven. Netjes latijd mijn best gedaan en geslaagd met honours :).

Maar om even aan te geven: ik vind cijfers voor huiswerk (want dat is dit eigenlijk ook) gewoon belachelijk.. Geef in elk geval ruimte en tijd voor vragen stellen en de opdrachten maken.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

plieza

Berichten: 198
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:02

DreamGuide schreef:
Ik snap inderdaad wel dat er gewoon opdrachten moeten worden gemaakt, dat lijkt me ook vrij normaal. Ik snap dan ook niet de opmerkingen over lakse studenten of dat we niet zouden willen werken oid. Maar om maar even wat te noemen, 2 jaar terug heb ik hele ernstige longontseking gehad waarbij ik 2 weken niks kon doen, dan had ik dus gewoon pech gehad.

Het tijdsraam waar binnen deze opdrachten gemaakt mogen worden is ook zeer klein, op maandagmiddag het hoorcollege met de info die je nodig hebt voor de vragen, dan op dinsdagochtend het werkcollege. Dus in minder dan 24 uur een hele zwik opdrachten, de opdrachten die je achteraf krijgt moeten ook diezelfde dinsdag worde ingeleverd. Als er dan eens iets belangrijks tussenkomt dan heb je dus meteen een groot probleem.

Zoals andere ook al aangaven, ik werk naast mijn studie ook nog gewoon. De studie die ik vorig jaar volgde bood veel meer ruimte om dingen op een moment te doen dat je zelf uit kwam, zodat je ook nog tijd had voor andere activiteiten. Zoals praktijk ervaring, stages of werken


Even twee dingen uitgelicht, als je ernstige longontsteking hebt kan je dit bij je docent aankaarten, of bij de examencommissie. Die kunnen dan besluiten dat je aan een uitzonderingssituatie voldoet en dat een soepelere omgang met de regels gerechtvaardigd is. Dus dit is niet van toepassing in het algemeen.
Verder is het inderdaad zo dat de werkdruk hoog is. Dit is ook een vorm van schifting. Als jij de werkdruk niet aankan omdat de opdrachten voor jou teveel tijd kosten is misschien het niveau te hoog. Zo simpel redeneert de universiteit. Zeker bij een grote studie als rechten. Dus dan moet je keuzes maken in hoeveel uur je waar in wil steken. Je geeft ook aan dat je nog werkt. De UvA bijvoorbeeld vindt oprecht dat studenten dat allemaal zelf mogen weten, maar ze verwachten wel dat je je aan je studieverplichtingen houdt. Doordeweeks (en in het weekend stiekem) vinden ze dat jij je moet vrijhouden voor studeren. Als het jou allemaal gemakkelijk af gaat en je daarnaast kan werken, geen probleem. Als dat niet zo is, jouw probleem. Jij wil rechten studeren.

Dat je 5 van de 20 opdrachten niet kan maken omdat je er echt niet uitkomt vind ik persoonlijk opvallend. Kon je niet met medestudenten overleggen wat er verwacht werd? Of op wat voor een andere manier dan ook proberen toch de opdrachten te maken? Er wordt bij de UvA een hoge mate van zelfredzaamheid verwacht. Ik weet niet aan welke universiteit je precies studeert, maar als het de UvA is zal je veel zelf moeten doen en uitzoeken. Dat klinkt heel hard en dat is het gedeeltelijk ook. Maar de meeste universiteiten hebben zoveel studenten, zeker bij studies zoals rechten, dat ze het om meerdere redenen niet als privéonderwijs kunnen organiseren. Met dus ook de gevolgen dat het in de pas meelopen is of pech hebben.

M2+5 / L+3 ~ verkocht

snuffie123
Berichten: 1284
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:08

Herkenbaar. Bij ons ook een bepaald % dat je aanwezig moest zijn, werkcolleges voorbereid moest hebben, etc.

Echter hebben ze dit nar 2 jaar weer afgeschaft (godszijdank). Bij ons zijn ze er denk ik achter gekomen dat het niet zoveel zin had. :')

Maar zo te zien gebeurd het vaker. Wij hadden een bundel met alle rechten en plichten die we hadden. Heb jij die misschien ook? Ik heb er nog weleens wat uitgehaald namelijk waarbij ze dus echt ongelijk hadden en dit moesten veranderen.

Toch denk ik dat ze deze regels wel mogen stellen, alleen vind ik het bepaald aantal vragen dat je goed moet hebben wel twijfelachtig. Ik snap de gedachte, maar je sluit er dus ook studenten mee buiten die wél hun best doen, maar het toch niet goed hebben en die les dus juist nodig hebben.
Is er een decaan oid waarbij je het kan aankaarten?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, miereneter en 12 bezoekers