Hoe ontspannen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 00:19

Hoi Bokkers!

Al een hele tijd heb ik momenten dat de spanning heel hoog is. Dat begon al in klas 1 op de middelbare school als ik een presentatie moest houden, maar ook voor bepaalde personen die heel veel van mij wisten. ( als ik dan eens wat verteld had aan een ouder iemand, voelde ik de volgende keer spanning. ) Ik ben introvert, dus vertel weinig over mijzelf, wat dit als gevolg heeft.

Ik ben hier momenteel mee aan het werk met iemand, deze momenten zijn er gelukkig niet vaak. Ik zit verder prima in mijn vel, maar dit is iets wat ik altijd gehad heb. Op zo n moment dat ik zenuwachtig ben, bijvoorbeeld voor een presentatie of een moeilijk gesprek over bijv mijzelf, voel ik die spanning. Dan trillen mijn benen en ik heb echt een spanning in mijn bovenbenen. Herkennen mensen dit? :)

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 00:25

HA, altijd. :7
Al praat ik met een klasgenootje over welk lesuur er komt. Dat was bij mij al in groep 4, :') Ben eraan gewend, nouja, doe je dat ooit? Sterkte in iedergeval, :Y) Ik lees mee, heb geen tips voor je.. Sorry.. :evaw:

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 00:31

Ben ik in ieder geval niet de enige :+ Ik heb het gelukkig niet in normale dingen, maar echt alleen als ik iets moet doen wat ik lastig vind.

Sterkte ermee jij :D Lijkt me enorm lastig als je dit heel vaak heb, ook bij normale dingen.

Dewii
Berichten: 4549
Geregistreerd: 19-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 00:35

Ik herken het wel. Ik ben ook behoorlijk introvert. Nu had ik er met presentaties nooit zo veel last van: wel inderdaad met moeilijke gesprekken of als ik iemand om hulp vroeg (bijv een docent).... Nu heb ik het eigenlijk nooit meer: ik voel wel spanning maar het is nog maar heel licht en komt veel minder vaak voor. Hoe dat verbeterd is, durf ik niet te zeggen, het zijn meerdere factoren. Deels door de jaren heen. En ik doe nu ook echt mijn best om rustig te blijven, maar ook toe te geven dat ik iets spannend vind en dat dat okee is :D.

Verder kreeg ik een fijne tip van een psycholoog voor gesprekken: me meer concentreren op de feiten. Wat zegt de ander precies? Hoe wil ik daarop reageren? Wat gebeurt er? Wat wil ik zeggen? En niet (teveel) denken aan hoe ik overkom, of ik wel aan een verwachting voldoe of dat ik het wel goed doe. Dat helpt mij wel, misschien jou ook?

Wat betreft presentaties.... bijna iedereen wordt daar wel een beetje zenuwachtig van en snapt het als iemand anders dat is. En je publiek weet toch niet wat je wil zeggen. Misschien helpt het om een flesje water mee te nemen? Zodat je tussendoor even een slokje kan drinken en een moment kan/moet pakken om iets rustiger te worden?

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 00:40

Dat tweede is wel een goeie. Dat is iets wat ik eens ga proberen.

Ik heb inmiddels geen presentaties meer, dus dat scheelt al een hoop stress!

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:14

Wees blij dat het enkel trillende benen en gespannen bovenbenen zijn. Ik word altijd kotsmisselijk bij spanning..

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:18

Heb ik ook. :) Enige oplossing voor mij was om ermee te oefenen en het toch te doen. Bij mij hangt het samen met faalangst. :) Als je erachter komt dat het, ook als je stottert of een fout maakt, toch best meevalt kun je het makkelijker relativeren.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:23

Ja is wel herkenbaar, het wordt gelukkig minder met de jaren en het groeien van het zelfvertrouwen bij mij. Ook helpt het om te leren je adem te reguleren en je echt bewust te zijn/ worden van wat je voelt en wat die emotie veroorzaakt. Meestal zit er een (onbewust) gevoel achter wat die spanning veroorzaakt.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 21:00

Matheno schreef:
Wees blij dat het enkel trillende benen en gespannen bovenbenen zijn. Ik word altijd kotsmisselijk bij spanning..

Mijn stem gaat ook onwijs trillen. Maar nog vervelender dat inderdaad! :(:) Lijkt me helemaal beroerd.

upendo schreef:
Heb ik ook. :) Enige oplossing voor mij was om ermee te oefenen en het toch te doen. Bij mij hangt het samen met faalangst. :) Als je erachter komt dat het, ook als je stottert of een fout maakt, toch best meevalt kun je het makkelijker relativeren.

Is het helemaal over bij jou nu daardoor?
Ik moet inderdaad gewoon alles loslaten en de confrontatie aangaan maar ik hou het onbewust vast en dan lukt het me niet om die spanning los te laten.

Elisa2 schreef:
Ja is wel herkenbaar, het wordt gelukkig minder met de jaren en het groeien van het zelfvertrouwen bij mij. Ook helpt het om te leren je adem te reguleren en je echt bewust te zijn/ worden van wat je voelt en wat die emotie veroorzaakt. Meestal zit er een (onbewust) gevoel achter wat die spanning veroorzaakt.

Daar ben ik nu mee bezig inderdaad, om te kijien wanneer het gebeurt en wat ik dan voel. Het probleem is alleen dat ik wel wat voel, maar niet precies weet wat ik voel.

Bedankt allemaal! Fijn dat het bij een paar met de jaren minder wordt. Had stiekem gehoopt dat dit weg zou gaan na mijn puberteit maar helaas nog niet :D

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Re: Hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:27

Ik vond presenteren ook altijd spannend! Blackte in de 4e compleet out en daarna nog vaak dat ik mn hart intens voelde kloppen als het er weer aan kwam. Maar... ik sta nu zelfs voor de klas :+ . Het hielp bij mij echt om het gewoon te doen. Als ik dat niet had gedaan, was ik echt nog steeds net zo bang geweest

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 10:19

Dat je niet precies weet nog wat je voelt is niet erg..zolang je het maar accepteert dat je het hebt. Het "grappige" met gevoelens die je liever niet wilt is dat hoe harder je ze negeert, hoe sterker ze worden. Als het er mag zijn wordt het meestal al kleiner.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 10:30

Ik heb het ook.
Wat helpt is oefenen ermee.

Ik heb presentaties op scholen gegeven. Doodeng in het begin.
Uiteindelijk ging het steeds makkelijker. Werd ik minder nerveus.

Ik ben nog wel nerveus als ik solo of met orkest moet optreden.
Maar fouten maken mag.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 10:34

Je kan eventueel voor een presentatie Valdispert nemen.
Dat is op basis van Valeriaan en helpt het zenuwachtige gevoel en spanning wat te verzachten.

En bedenk: je bent niet de enige hierin!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:28

Kijk eens naar Headspace :) Dat is een meditatie app die bij mij wonderen verricht. Ik was altijd nogal bevooroordelend over meditatie, maar nu vind ik het geweldig. Het zijn korte, begeleide stukjes die je beluistert (3, 5 of 10 minuten). Je hebt meditaties in verschillende categorieƫn voor verschillende situaties (bv. voor het slapengaan, als je stress hebt, verdrietig bent, boos bent, volgens mij ook zelfs voor als je een belangrijke presentatie moet geven) die allemaal op andere dingen focussen.

Het klinkt stom, maar zulke dingen leiden je aandacht even van alles om je heen af (al is het maar voor 3 of 5 minuten) en vaak voel ik me achteraf als een helemaal ander persoon. Je leert hier ook technieken die je in het dagelijkse leven kan gebruiken, trouwens. Sindsdien gebruik ik bv. veel vaker mijn ademhaling in moeilijke situaties om rustig te worden. Zo zat ik laatst op een vliegtuig met veel turbulentie en ik word ontzettend snel bewegings/reisziek, maar door me op dat moment te focussen op mijn ademhaling en mijn drukpunten op de stoel (rug, billen, bovenbenen), werd mijn aandacht helemaal afgeleid en kon ik me ergens anders op focussen, en werd ik niet ziek.

Zo moest ik laatst vaccins krijgen, maar ik ben als de dood voor naalden en had een halve paniekaanval in de auto. Even Headspace op, meditatie voor stress/angst, en met 3 minuten was ik er bovenop :)

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 11:47

EmmaK95 schreef:
Ik vond presenteren ook altijd spannend! Blackte in de 4e compleet out en daarna nog vaak dat ik mn hart intens voelde kloppen als het er weer aan kwam. Maar... ik sta nu zelfs voor de klas :+ . Het hielp bij mij echt om het gewoon te doen. Als ik dat niet had gedaan, was ik echt nog steeds net zo bang geweest

Ik heb 1 keer gehad dat ik presenteren leuk vond en dat is 4 jaar geleden aan het einde van mijn havo dat ik 5 presentaties in 2 dagen moest doen. De laatste kon ik van genieten :+
Ik hoef nu niet meer te presenteren dus kan het 'helaas' ook niet veel oefenen.

Elisa2 schreef:
Dat je niet precies weet nog wat je voelt is niet erg..zolang je het maar accepteert dat je het hebt. Het "grappige" met gevoelens die je liever niet wilt is dat hoe harder je ze negeert, hoe sterker ze worden. Als het er mag zijn wordt het meestal al kleiner.

Dat merk ik heel erg inderdaad.


Headspace ga ik eens naar kijken! De rest ook bedankt!
Ik kan mezelf thuis prima rustig krijgen, alleen kan het binnen 1 minuut weer er in schieten zeg maar :D En op zulke momenten kan je vaak niet even van die uitgebreide dingen doen.