Wat voor paarden heb jij gereden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Wat voor paarden heb jij gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 22:33

Daar ben ik toch wel benieuwd naar! Wat voor paarden hebben de Bokkers gereden, waar kan je echt niet mee samen werken, waar mee wel?

Ben erg benieuwd!

Lijkt me fijn als iedereen de foto's plaatst, tot 1 per paard, per post. Anders worden het wel erg veel foto's gok ik zo. :')

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22


Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Wat voor paarden heb jij gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:42

Weinig bijzonders, ben zo'n volwassene die liever op pony's rijdt (van die dikke 1m40 types) :P
Krijg een soort hoogtevrees of prestatie-angst op grote hoog opgooiende dieren, hoe braaf ze ook zijn.
Kan en durf meer op zo'n vaak 'karaktervoller' klein opne*kertje dan op een grotese :')

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat voor paarden heb jij gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:44

Zolang het geen merrie is vond ik alles best

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 22:49

Lau schreef:
Zolang het geen merrie is vond ik alles best


Het grappige dus; dat denk ik ook áltijd. Komt voornamelijk door mijn eerste verzorgpaard, dat was een enorme, sullige ruin. Of nouja, sullig. Lief maar wel een lafaard. Maar goed, op zo'n moment ga je dara wat voor voelen en zo krijg je dat voorkeur voor ruinen! En die heb ik dus ook! Zeker, mocht ik ooit een paard kopen, wordt het ábsoluut een ruin.
Maar op de een of andere manier is 9/10 paarden die hier een bijrijder zoekt een merrie. Ik heb een ruin gereden, en drie merries. Daarnaast ga ik binnenkort bij een bonte, Gelderse merrie kijken. Merrie... :')
Ik ben er altijd huiverig voor, maar uiteindelijk gaat het toch wel goed. Nu hopelijk weer weer, lol.

Maar goed, ik maak even mijn werkstuk af, en dan zal ik even mijn ervaringen vertellen. :')

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22


BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:49

Op alles maar toch voorkeur voor ruinen, merries moet je vragen en hengsten moet je voor zijn maar een ruin, och daar komt het vaak wel goed mee.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:49

Ik kon van kleins af aan altijd al beter om gaan met ruinen en hengsten. Wij hebben 2 paarden gehad, een haflinger mighty daar kon ik letterlijk alles mee en we hebben een KWPN merrie gehad Bonny, daar kon ik niet eens een volledig rondje door de bak sturen. :') Ook vind ik lastigere paarden een stuk fijner en leuker om mee te werken dan die brave paarden.
Afbeelding

Bentley, kerstmuts, 8 maanden

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wat voor paarden heb jij gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:50

Heel veel! Van shetlanders tot clydesdales en alles daar tussenin. :') Wel echt voorkeur voor koudbloeden en het liefst ruinen!

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:05

Kwa aparte paarden.... Ik heb op friesen gereden,

Een kruising welsh/quarter.. Naja rijden? ik wilde graag weten hoe het was om eens in een western zadel te zitten. We waren op die stal voor een clinic exclusief voor het ghc. Er kwam een vragen ronde en ik vroeg gewoon of ik het eens mocht voelen.
Echt een ontzettend gaaf schitterend paard was dat.

Een kruising kwpnr/Belgisch trekpaard van 1,83 leuk dier erg eigen willetje maar eenmaal ze je kende was ze voor heel veel te porren, wilde haar adopteren ik liep er stage. Maar de eigenaren van de stichting deden zo moeilijk en raar dat ik er vanaf gezien heb.

Een hackney pony die eigenlijk echt to much was voor iedereen in die les( ik was zelf 10) maar ja pony was te klein voor de puber / volwassenen lessen. En ik moest eigenlijk al een meer gevorderden les in maar dat ging niet ivm dat mijn ouders naar de camping wilde op zaterdag. Dus ja he mooi makkelijk zet, gwen er maar op en zolang ze zitten blijft is het prima. _O-


En een boulonnais.Mooi paard strontvervelend karakter. Kon je mee buiten rijden tot een bepaalde afstand en daarna ging ze gewoon achterwaarts de sloot in tot ze vond dat haar hoofd weer in de goede richting stond dan pas ging ze weer voorruit. Beest was zo afgestomd en dik door die mensen dat ze helemaal niks voelde en je kon dus ook alleen maar mee liften op haar. Je begon er echt niks tegen. Hoe creatief je het ook probeerde. Afgestapt. Met een zweep, met sporen, teugels er aan. Juist helemaal geen spanning op de teugels. Een tweede persoon mee op een ander paard. Omdraaien en achterwaarts tot ze die grens over was. Maar nop.. No way Jose. Die ging niet voorbij die grens. _O- _O-


Voor de rest veel kwpn paarden en enkele tuigertjes die niet bijzonder genoeg waren voor de aangespannen sport.fjorden gereden, haflinger, Arabieren.

Ik heb alleen nog nooit op een Spanjaard gereden. Of zo 'n enorme Clydesdale.


Ik heb overigens wel een voorkeur voor ruinen en hengsten. Ben niet zo een merrie mens doorgaans.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Wat voor paarden heb jij gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:15

Dat van merrie's vind ik een beetje onzinnig. Mijn merrie, én die ik heb gehad, waren absoluut niet anders dan de ruinen die ik heb gereden. Nou heb ik niet belachelijk veel paarden gereden, maar tot nu toe, zijn toch de merries die voor mij voorop komen. Vind ze net wat meer karakter hebben, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Wat voor paarden? Tja, mijn eerste paardje was een tinkertje. Hoewel ik hem zelf heb ingereden, toch wel gek geworden op het ras. Mijn andere paardje was een New Forest, nou weet ik niet of het aan het ras ligt maar ze was enorm druk. Werkwillig, maar net iets te. Niet kattig, zeker niet. Juist te lief ofzo. Moeilijk uit te leggen. Ik heb niks met drukke paarden, of hete paarden, óf hoge paarden, O:) Geef mij maar zo'n kleine koudbloed die soms is een bokje geeft bij het aanspringen in galop. +:)+ . Ik heb wel veel rassen gereden, maar uit m'n hoofd ken ik ze niet hoor. _-:( Arabieren vind ik persoonlijk niks. Maar misschien is dat gewoon een ''reputatie'' van ze, ik heb er wel een gereden, maar dat was een manege paard, dus ik weet niet of dat meeteld, aangezien ze een beetje dood voor het been zijn. ( Btw, ook weer een merrie. <<) ) Ik hou het lekker bij de koudbloeden, ook zeker later, lekker breed stevig en karakter. Niet gevaarlijk. Hengsten heb ik nooit gereden, weer ook niet hoe ze zijn onder het zadel. Is dat een verschil? Dat vraag ik me dan af.. O:)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:27

Anastasia24 schreef:
Dat van merrie's vind ik een beetje onzinnig. Mijn merrie, én die ik heb gehad, waren absoluut niet anders dan de ruinen die ik heb gereden. Nou heb ik niet belachelijk veel paarden gereden, maar tot nu toe, zijn toch de merries die voor mij voorop komen. Vind ze net wat meer karakter hebben, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Wat voor paarden? Tja, mijn eerste paardje was een tinkertje. Hoewel ik hem zelf heb ingereden, toch wel gek geworden op het ras. Mijn andere paardje was een New Forest, nou weet ik niet of het aan het ras ligt maar ze was enorm druk. Werkwillig, maar net iets te. Niet kattig, zeker niet. Juist te lief ofzo. Moeilijk uit te leggen. Ik heb niks met drukke paarden, of hete paarden, óf hoge paarden, O:) Geef mij maar zo'n kleine koudbloed die soms is een bokje geeft bij het aanspringen in galop. +:)+ . Ik heb wel veel rassen gereden, maar uit m'n hoofd ken ik ze niet hoor. _-:( Arabieren vind ik persoonlijk niks. Maar misschien is dat gewoon een ''reputatie'' van ze, ik heb er wel een gereden, maar dat was een manege paard, dus ik weet niet of dat meeteld, aangezien ze een beetje dood voor het been zijn. ( Btw, ook weer een merrie. <<) ) Ik hou het lekker bij de koudbloeden, ook zeker later, lekker breed stevig en karakter. Niet gevaarlijk. Hengsten heb ik nooit gereden, weer ook niet hoe ze zijn onder het zadel. Is dat een verschil? Dat vraag ik me dan af.. O:)



Een goed opgevoede hengst merk je weinig verschil met een ruin onder het zadel. This gewoon een paard. Ja ze kunnen uit hunzelf misschien gewend zijn iets meer te sjouwen dan ruinen.

Zolang ze geen last van hun hormonen hebben vinden ze alles vaak al best en denken graag met je mee. Vaak houden ze als jonge hengst het werk iets beter vol dan een ruin van dezelfde leeftijd die al vroeg geruind is.
Een enkeling is echt een nare gevaarlijke flikkert.
En als ze wel last hebben van hun hormonen of iets enthousiast zijn kun je wel eens in een onbedoelde passage belanden O:).

Het hangt er vanaf "hoeveel" hengst ze zijn.
Toen mijn vriend de eerste keer meeging naar die van mij moest ie eerst eens even er onder gluren om te kunnen geloven dat ie wel echt hengst was. :')

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:30

Ik heb juist een voorkeur voor merries! De merries die ik ken(de) hebben een heel eigen karakter, die net wat eigenzinniger zijn dan ruinen. Met hengsten heb ik nog nooit gewerkt.

Ook een voorkeur voor rustige paarden. De wat pittigere kan ik niet rijden. Met het mennen durf ik er wel wat meer pit voor te zetten, zolang het paard er maar een rem op heeft.

Dus met een arabier die hoog in het bloed staat maak je mij niet blij :P

Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:39

Ik heb over het algemeen sneller een klik met merries! Ik houd wel van een beetje wat sensibeler paard. Vind het ook leuk om met jonge paarden te werken.

Waar ik verder niet zo goed tegen kan zijn paarden die na 100 overgangen nog steeds ontzettend lui aan het been zijn en geen sprankeltje pit tonen :')
Ook kan ik me snel irriteren aan paarden die echt sterk worden tijdens het rijden, ik kan daar gewoon niks mee.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Wat voor paarden heb jij gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:51

Doe mij ook maar mannen :D
Hoewel ik ook veel van mijn vriend zijn merries heb gereden.

Qua rassen ook vanalles denk ik, maar nog nooit op een tinker gezeten volgens mij.
En al laaaang niet meer op een smal paard

xxxmh

Berichten: 3458
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Wat voor paarden heb jij gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:55

Mijn voorkeur ligt ook wel een beetje bij merries. Heb een Friese merrie bij gereden en rijd al 3 jaar een haflinger merrie bij. Op de manege rijd ik in de carrousel en daar heb ik dan wel weer een voorkeur voor ruinen omdat die toch wat vriendelijker zijn naar andere paarden. Wij hebben op de manege best veel echte merries zeg maar. Al rijd ik nu op een tuiger ruin en dat is ook een chagrijn naar andere paarden maar die haalt niet uit ofzo.

♡ Summer ♡
B+11 L1+3

xsensibel

Berichten: 1460
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 01:48

Oef, een hele hoop.. ik heb voor een internationale springruiter gewerkt. Daar reed ik er regelmatig 7/8 per dag.. tuurlijk heb je je favorieten er tussen zitten, maar ik ben vrij makkelijk.., zo reed ik daar een 4 jarige hengst, suuuper moeilijk met opstappen maar wát een paard.

Dieren met een apart karakter spreken mij toch het meest aan, uitdaging vind ik leuk :j


Afbeelding

❥ Esprit

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 02:08

Bij een fokker en een handelstal gereden, dus heel wat verschillende paarden en pony's gereden.. Maar ik ben juist echt een merriemens, heb ook nog nooit een merrie vervelend gevonden eigenlijk :') Veel ruinen vind ik veel te slaafs ofzo, zo stabiel, brr. Hengsten vind ik dan wel weer leuk. Ik vind paarden met hormonen gewoon leuk denk ik :+

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Wat voor paarden heb jij gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 06:25

Alle soorten paarden. Met merries heb ik nooit een klik onder het zadel gehad met ruinen wel. Waarom geen idee maar met merries op wedstrijd gaan liep altijd uit op slechte resultaten terwijl ik met ruim en altijd winst reed. Ik heb Friezen, kwpner, haflingers, tinkers, barock pinto en dergelijke gereden

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 06:58

Ik heb van alles gereden, maar heb het liefst merries, en liefst kleinere, compactere types.
Ik heb zo'n beetje alles tussen shet en shire onder mijn bips gehad, en alles van arabier tot belg.
Als kind ooit beginnen met een haflingermerrie. Nu ben ik 30 en sinds vorig jaar terug bij een haflinger merrie ;)
Je maakt mij dood-ongelukkig met alles groter dan 1,65 (ik snap écht die noodzaak niet, maak ze gewoon een beetje breder, heb je al die hoogte niet nodig... :D )

En tjah, uitspraken als 'beware the chestnut mare' en 'rooien en valen, donderstralen'... doe mij die maar ;) vosbonte merrie was mijn maatje, toen kwam een bruine ruin (ja, precies, dat wat veel mensen wél willen) waar ik echt niet mee door een deur kon en nu een zweetvos merrie dus. Mijn allerbeste keuze ooit.

Voor klanten heb ik meestal ook pony's / kleine paarden waaraan ik les geef, gelukkig :)

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:05

Grappig topic, nog nooit echt over nagedacht!

Hier ook een echt ruinen/hengsten-mens :D
Ook veel merries gereden, maar de paarden waar ik een klik mee heb zijn altijd de mannen.

Van jongs af aan gereden op
Haflingers, fjorden, Friezen, Arabieren, welsh, new forest, kwpn’ers, Gelderse, shetties, rasloze pony’s en paarden en vooral veeeel tinkers (die hadden we thuis, mijn vriend Duuk heb ik nog en deel ik na 18 jaar met zijn lieve verzorgster. Zij heeft het stokje overgenomen.)

Ik rij inmiddels al jaren niet meer, maar zou toch nog eens graag op een Spanjaard willen zitten, en op een quarter.

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

    mairead

    Berichten: 3213
    Geregistreerd: 08-09-08
    Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

    Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:16

    Ik heb nu een eigen Fjordenmerrie. Type liever lui dan moe en over het algemeen heel braaf.

    Als kind op de manege reed ik liever op de wat grotere paarden. Zowel ruinen als merries gereden. Daar een tijd lang een vosse merrie als favoriet gehad, dat was denk ik een E-pony.

    Een vriendinnetje van me vroeger had een eigen pony die ik nog wel eens verzorgde en dat was ook een merrie, maar wat kleiner; een C of D pony.

    Toen even gestopt met rijden en als jong volwassene weer op een manege begonnen, waar ik op een gegeven moment graag op een kruising Fjord merrie reed. Ik denk dat dat ook een D pony was. Het hoefde opeens niet zo groot meer voor mij. :')

    En kort daarop kocht ik mn eigen Fjordje! Ik wilde eigenlijk liefst een ruin maar ik kwam thuis met een merrie. :')
    Sinds ik haar heb nog wel eens op paarden van stalgenootjes gereden. Grotere paarden en voornamelijk ruinen. Maar ik voel me toch het beste op mn Fjordje. <3
    En sinds ik over ben gestapt op Western met mn Fjordje heb ik wel eens een paar Western lesjes gereden op Western getrainde paarden. Waaronder ook een keer een Quarter hengst. Dat was wel een leuke ervaring!

    kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
    Fjord. Feel the difference!

    Safiy93
    Berichten: 383
    Geregistreerd: 06-04-16

    Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:20

    Ik ben uiteindelijk een goede match met een Arabier. Ik ben zelf vrij rustig, heb je die band met ze dan doen ze alles voor je. Vertrouwen is zo belangrijk en ze zijn enorm lief. Een merrie trouwens. Het vooroordeel van hete drukke paardjes geldt zeker voor die van mij niet. Tenzij je er iemand op zet die gaat lopen trekken en schoppen dan is ze beledigd. Maar goed dat vindt denk ik geen enkel paard leuk!

    Skippy01
    Berichten: 6498
    Geregistreerd: 01-11-06

    Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:25

    Safiy93 schreef:
    Ik ben uiteindelijk een goede match met een Arabier. Ik ben zelf vrij rustig, heb je die band met ze dan doen ze alles voor je. Vertrouwen is zo belangrijk en ze zijn enorm lief. Een merrie trouwens. Het vooroordeel van hete drukke paardjes geldt zeker voor die van mij niet. Tenzij je er iemand op zet die gaat lopen trekken en schoppen dan is ze beledigd. Maar goed dat vindt denk ik geen enkel paard leuk!


    Die vooroordelen zijn er overal ;) Haflinger / tinkers/ fjorden zijn in de ogen van veel warmbloedruiters ook errug lomp en traag en drammerig. Ik heb nauwelijks iets in mijn hand met rijden, kan haar op mijn zit rijden, ze is in het grondwerk de meest gemotiveerde pony die er is. Ze heeft alleen van nature wat kortere pasjes. Als er een andere ruiter op stapt, krijgen die dus ook maar één KEIHARDE opdracht mee: probeer haar NIET naar voren te drijven. Haar basistempo is echt met voldoende impuls, maar het voelt voor jou als warmbloedruiter misschien traag. Niet mijn probleem, en zéker niet haar probleem ;)

    Arabieren ken ik eigenlijk juist vaak als koele kikkers, mét de juiste ruiter erop. Wel beweeglijk, ze zien alles en koppie en staart gaan dan wel omhoog. Maar het échte schrikken, zie ik ze niet gauw doen eigenlijk.

    joyce B

    Berichten: 16372
    Geregistreerd: 06-08-01
    Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

    Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:25

    Ik heb heel veel paarden gereden.

    Ik houd van gevoelige werklustig en paarden die op kleine signalen reageren.

    Waar ik nietfijn mee kan rijden zijn stugge, sterke, luie paarden. Erg breed en sterk krijg ik last van mijn lijf.

    Rodeopaarden ga ik uit de weg, want ik ben geen held meer en mijn balans en zit is ook niet meer zo stevig als toen ik 14 was.

    Ik heb het fijnst gereden met paarden met veel "bloed" hoog percentage Arabieren bloed/Engels volbloed (Arabiertjes of kruisingen, NRPS, KWPN, Welsh kruisingen, Lusitano/PRE, etc.).

    Maar gevoelige werklustige haflingers of Friezen rijd ik net zo graag.

    Ik ben maar 1,63 dus van D-pony tot 1,65 is voor mij een mooie maat. Groter alleen als ze smaller gebouwd zijn en niet te lang/sterk.

    Anoniem

    Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:37

    Ik kan dus ab-so-luut niet overweg met "echte dressuurpaarden", als in paarden die Z of hoger lopen. Veelte veel knopjes :')

    meisje2000
    Berichten: 2613
    Geregistreerd: 30-10-05
    Woonplaats: ergens in friesland

    Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:45

    _Dreamer schreef:
    Ik kan dus ab-so-luut niet overweg met "echte dressuurpaarden", als in paarden die Z of hoger lopen. Veelte veel knopjes :')


    Maar je kan er wel heel veel van leren. Ik ben zelf b amazone en heb een tijdje een zpaard mogen rijden. Juist door al die knopjes ben ik me zelf heel bewust geworden van mijn houding en hulpen. Door hem heb ik echt geleerd wat wel en niet te doen.

    15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
    Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
    Www.stalaristocraat.nl kerstmuts


    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: CynThier, desireeee_x, djinnie, GekOpFjorden, Mieke, Miiej en 43 bezoekers