Samenwonen, wanneer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Samenwonen, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 18:45

Ik hoop dat de titel zichzelf wel een beetje verklaart.

Wat was het moment in je relatie dat jullie gingen samenwonen? Was dat iets dat 'gewoon' gebeurde, heeft 1 van de 2 het echt geopperd? Hoe lang waren jullie samen?

Het is een vraag die mij de laatste tijd nogal bezig houdt, vandaar dat ik bokt even inschakel :')

Even heel kort; zijn sinds maart samen, kennen elkaar met kerst 1 jaar. Wonen eind bij elkaar vandaan, zien elkaar daardoor alleen weekenden. Na maand of 5 kwam het gesprek er eens op en kwamen we erachter dat ik er wel voor open stond maar hij nog niet. Ik heb totaal geen haast om te gaan hokken omdat ik wil dat hij er óok klaar voor is. En zolang dat niet zo is gaat het prima zo. Maar potverdorie ik heb geen babyfever maar samenwoonfever :')

Star <3 † 12-3-2018
Target :+: † 18-9-2012


verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Samenwonen, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:49

Geen idee meer hoe we er zo op kwamen, maar ineens kochten we een huis en daar gingen we in wonen :') Het voelde gewoon goed en dit is wat we wilden. Denk dat we na 3/4 jaar een huis gingen kopen en dat was toen een jaar later klaar. Daarvoor waren we niet eens vaak samen ofzo.
Beetje raar, maar is allemaal goed gekomen. Nu wonen we 8 jaar samen, 5 jaar getrouwd, 1 peuter en 1 baby on the way. 8-)

[o]

butengeweun

Berichten: 3651
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:50

uhm hij begon te zeuren dat hij geen zin meer ha dom met spullen te sjouwen. Dus toen maar geopperd dat ik de kat in een mandje zou doen en bij hem kwam wonen. Wel mijn eigen huis nog even aangehouden. Dit was nadat we ongeveer een jaar een relatie hadden. We hadden er wel al over gepraat en mijn paard was al verhuisd naar een stalling daar in de buurt voor de winter.

Dus hier was het eerder wanneer was hij klaar voor de kat

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 18:53

butengeweun schreef:
uhm hij begon te zeuren dat hij geen zin meer ha dom met spullen te sjouwen. Dus toen maar geopperd dat ik de kat in een mandje zou doen en bij hem kwam wonen. Wel mijn eigen huis nog even aangehouden. Dit was nadat we ongeveer een jaar een relatie hadden. We hadden er wel al over gepraat en mijn paard was al verhuisd naar een stalling daar in de buurt voor de winter.

Dus hier was het eerder wanneer was hij klaar voor de kat


Dat zit volgens mij wel goed. Mijn kat is meer met hem dan mij bezig als vriendlief hier is hahaha. Normaal regel ik in een weekend iemand die voert, maar met kerst mag kat mee uit logeren, omdat ik oppas met feestdagen beetje vervelend vond om te vragen.

Star <3 † 12-3-2018
Target :+: † 18-9-2012

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:53

Ik ben een paar weken geleden gaan samenwonen met mijn vriend. We zijn deze week 1,5 jaar samen.
Bij ons is het "gebeurd" doordat ik echt in een rotsituatie zat thuis met mijn zus. Ik werd echt depressief ervan dus er moest iets veranderen.

Nu wonen we samen in een klein studiotje zodat we kunnen blijven sparen en willen over maximaal een jaar of 2 hopelijk een huis samen kopen.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:53

Ehm, bij ons na een paar jaar toen we wel echt samen verder wilden en weg wilden uit ons studentenhuis. Was een mooie volgende stap :)

Anoniem

Re: Samenwonen, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:58

Wij zijn vrij snel gaan samenwonen. Morgen zijn we een jaar samen en we wonen sinds half juli in ons appartement. Bij ons ging het vrij natuurlijk, ik woonde (tijdelijk) bij mijn moeder toen ik hem leerde kennen en hij in een studentenhuis maar dan met allemaal werkenden. Toen we drie maanden samen waren ben ik voor vijf maanden naar Zuid Afrika gegaan en we hebben toen eigenlijk gelijk gezegd dat als het goed ging en we waren nog samen als ik terugkwam, we rustig zouden gaan kijken voor een huurhuisje in Amsterdam. Toen nog met hele absurde eisen (parkeerplek of in ieder geval korte wachtlijst voor vergunning, twee slaapkamers, onder de 1100 euro, mooie keuken, binnen de ring). Al voordat ik terugkwam uit ZA kreeg mijn vriend een telefoontje dat hij per 1 september uit zijn woning zou moeten en daardoor zijn we concreter en met lagere eisen gaan zoeken. We wonen nu in Badhoevedorp, twee slaapkamers en vrij parkeren, maar wel iets duurder dan ons oorspronkelijke budget.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:01

wij zijn na +/- 3 maanden gaan samenwonen, inmiddels 2 jaar samen en nog steeds gelukkig.
bij ons was het niet echt gepland, woonden maar een halfuur met de bus uit elkaar maar zagen elkaar door werk echt weinig. toen mijn baan stopte én mijn huur afliep opperde hij dat ik maar een baan bij hem in het dorp moest zoeken en dan bij hem wonen :+

het wonen gelijk gedaan, de baan liet nog bijna een jaar op zich wachten.

als het voor allebei goed voelt, gewoon doen. kapot gaan kan het altijd, of je nou na 3 maanden, 3 dagen of 3 jaar gaat samen wonen ;)

met L' ego kun je niet bouwen.

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:01

Met een maand of 6, en er was eigenlijk geen echt ‘moment’. Hij had al een eigen huis, steeds meer spullen verhuisden zijn kant op en ik was ook bijna altijd daar. Toen uiteindelijk mn laatste restjes kleding en spullen ook maar ingepakt

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Boedha_1981

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:01

Na 3 maanden trok hij bij mij in en na 3/4 jaar samen te zijn kochten we ons huis. Hier ging het ook gewoon “vanzelf”. Ik woonde al op mezelf en we sliepen eigenlijk altijd bij mij aangezien hij nog thuis woonde.

Diva Royal v.Sandreo : ZZ-Licht + 8wp

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:01

Wij woonde na een paar maanden samen in een studentenhuis maar dat was minder dan ideaal. Toen op enkel zijn naam een huurappartement kunnen krijgen na ongeveer een jaar en 2 jaar later kocht hij een huis waar we nu samen wonen.

Bij je ouders heb je amper vrijheid en privacy en in een studentenhuis is dat niet veel beter dus denk dat het heel anders is als je al op jezelf woont voor je elkaar kent.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:02

Mijn man is bij me ingetrokken toen we een half jaar samen waren. Ik woonde toen nog bij mijn ouders, maar hij werd gewoon in het huishouden meegenomen.
Sowieso was het voor hem dichter bij zijn opleiding, en het was gunstiger qua stufi om uit huis te gaan.

Volgens mij na een jaar of anderhalf hebben we een appartement gehuurd, en afgelopen maart waren we bijna 7 jaar samen en hebben we ons huis gekocht waar we nu in wonen :) dit wel met het oog op onze kindjes, dat was niet ideaal in de flat waar we zaten :)

Goof

Berichten: 28755
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:04

Wanneer? Eigenlijk op de 2e date :')
Mijn man ging na de 2e date mee naar huis, bleef slapen en is nooit meer weg gegaan. Na anderhalve maand ongeveer heeft hij al zijn spullen verhuisd naar mij en is officieel ingetrokken.
Wij hebben het nooit besproken, het gebeurde en dat was top.

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:05

Wij zijn deze maand 2 jaar samen en hebben net onze eerste woning gekocht. Hebben het gewoon gedaan, beide klaar mee om thuis te zitten onder oog van ouders. Willen gewoon ons eigen ding


xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:08

Wij zijn gaan samenwonen na drie jaar. Ik woonde destijds in Duitsland en toen ik na anderhalf jaar besloot weer naar Nederland te verhuizen was de keuze om te gaan samenwonen snel gemaakt. We hadden het helemaal gehad met niet samen zijn. Hij was gelukkig net verhuisd naar een woning waar dat mogelijk was, dus dat we niet hoefden te zoeken maakte het wel een stuk makkelijker. Inmiddels een dikke drie jaar verder en nog altijd happy samen :+:

Eefsel2109

Berichten: 1110
Geregistreerd: 24-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:09

Ik kreeg na een 2 weken relatie sleutel van zijn huis. Toen bijna altijd hier gebleven. Na een tijdje de hond overgebracht(die was nog bij mijn ouders) en toen woonde we officieel samen :P ja het was snel en ondanks dat ik van tevoren riep dat ik alles heel rustig aan zou doen is dat niet gelukt :')

Wij zijn beide wel wat ouder. Ik 24 en hij 28 toen wij een relatie kregen :)

Blijf altijd jezelf, het origineel is altijd meer waard dan een kopie.

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 19:10

Wat grappig hoe dit uit elkaar loopt bij iedereen. Ik weet dat vriend bij een vorige lange relatie (9jaar, vanaf vrij jong) wel heeft samengewoond omdat zijn ex een huis erfde en hij wilde helpen het hoofd boven water te houden. Dat is nogal naar stuk gegaan, waardoor ik wel snap dat hij er niet zomaar in wil springen..

Krijg wel het idee dat hij al wel wat aan het idee begint te wennen. is hier al eens doordeweeks blijven slapen (vervolgens kneitervroeg de wekker om te gaan werken), heeft inmiddels een eigen sleutel en meer van die kleine dingetjes. Maargoed ik wacht rustig af haha..

Star <3 † 12-3-2018
Target :+: † 18-9-2012

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:12

Ben eigenlijk vanaf dat we elkaar leerde kennen bijna elke dag bij hem geweest en sliep eigenlijk altijd als het kon bij hem. (ondanks de afstand van +/- 100km en dat mijn werk ook doorging, was bijna al mijn geld kwijt an benzine door dat geintje)
Na 4/5 maanden zei die zou je je niet gewoon inschrijven als je hier toch al praktisch woont. :')
Dus heb toen gelijk mijn werk opgezecht toen ik iets in zijn buurt had gevonden.

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34595
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:14

Goof schreef:
Wanneer? Eigenlijk op de 2e date :')
Mijn man ging na de 2e date mee naar huis, bleef slapen en is nooit meer weg gegaan. Na anderhalve maand ongeveer heeft hij al zijn spullen verhuisd naar mij en is officieel ingetrokken.
Wij hebben het nooit besproken, het gebeurde en dat was top.


Hier precies zo. Inmiddels ruim 10 jaar getrouwd :j

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:14

Ik ben toevallig afgelopen week officieel gaan samenwonen :) Officieel, omdat ik al sinds eind mei bij hem in zijn studentenkamertje opgehokt zat. Ik was de eerste 5 maanden van dit jaar in het buitenland voor stage, en het idee was dat ik een maandje bij hem zou zitten zodat ik de tijd had om een fijne studio/appartement voor mezelf kon vinden. We hadden het er voor mijn terugkomst al kort over gehad, maar zeiden toen dat het te snel was. Toen ik 2/3 weken bij hem zat en wat studio's ging bezichtigen kwam het hoge woord eruit: hij zou het toch wel erg jammer vinden om weer alleen te wonen... <3
Maar samen op die studentenkamer was natuurlijk niet ideaal, dus de zoektocht begon naar een appartementje. Na een helse zoektocht hebben we dus een aantal weken geleden EINDELIJK ons plekje gevonden!

Wij zijn trouwens 24/25, kennen elkaar 2 jaar en met kerst zijn we officieel een jaar samen (daarvoor was het lastig omdat ik in het buitenland zat, waar we elkaar ook ontmoet hebben).
Laatst bijgewerkt door Tutti_Frutti op 08-11-18 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:15

Wanneer het goed voelt :j

Bij ons kwam het toevallig al heel snel op ons pad (net binnen 't half jaar), het voelde goed en we hebben het gewoon gedaan.
Wel een huurhuis, geen koop :Y) Denk dat het ook scheelt dat we beide graag uit huis wilde/een plekje voor onszelf wilde.
Ben wel nog een aantal maanden ingeschreven gebleven bij m'n moeder, maar toen het wel écht duidelijk goed zat (paar maanden later) heb ik me overgeschreven :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:15

Ik denk niet dat er per se iets is als te vroeg gaan samenwonen. Uiteindelijk ga je altijd tegen dingen aan lopen waar je niet tegenaan loopt als je niet samenwoont, als een gezamenlijk huishouden en wie er soms hele belachelijke dingen koopt bij het boodschappen doen (ik) en wie dat juist weer niet wil. Die problemen kom je tegen of je nou drie jaar samen bent of drie weken, puur omdat je elkaar niet in die setting kent.

Oh en ik denk overigens dat huur of koop wel een groot verschil maakt. Huur is nog enigszins vrijblijvend, je hoeft alleen het meubilair te verdelen als je uit elkaar gaat etc. Bij koop zit je toch al wel meer aan elkaar vast.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-11-18 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:16

Ik zou het nog eens uitgebreid met je vriend bespreken en de pro's&cons of zijn twijfels uitklaren. Als ik jou was (27 toch?) dan zou ik ook wel samenwoonfever hebben. Die heb ik al sinds ik 20 was! En wij zagen elkaar dagelijks, ik zou het erg moeilijk vinden om een eind van elkaar te wonen en enkel in het weekend te kunnen afspreken. Misschien is het zo dat hij er nog niet klaar voor is of nog twijfels heeft. Als dat zo is helpt praten enorm maar ook hem de tijd geven voor zich mentaal erop voor te bereiden. Maar als hij zoals mijn vriend is gaat hij misschien wel een duwtje in de rug nodig hebben.

Mijn vriend en ik zijn na ongeveer 4 jaar gaan samenwonen (begin januari zijn we vijf jaar samen). Ik ben nu 22 en mijn vriend is 26. Hij was/is echt wel een mama's kindje en werd thuis door zijn moeder heel goed verzorgd en verwend. Hij moest nooit iets in het huishouden doen en die luxe was hij zo gewend dat hij niet uit huis wilde. Zijn moeder wilde hem ook al langer het huis uit dus toen het voor mij goed voelde om zelfstandig te gaan wonen, heb ik wel een beetje gepusht om hem te overtuigen. Er kwam een huurappartementje vrij vlakbij de stalling van mijn paard en ook in het juiste dorp. Met goede ligging naar mijn werk én naar zijn werk, beter dan bij zijn moeder eigenlijk. Voor mij was het zoiets van "nu of nooit" omdat de ligging en ook het appartement echt precies was wat we wilden.
Dat ik nu alles in het huishouden moet doen neem ik er dan maar voor lief bij.

In ieder geval niets rushen en niets forceren. Eventjes afstellen op elkaars tempo en wie weet is het binnen enkele weken/maanden zo ver!


Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:17

Wij woonden twee weken na onze kennismaking samen. We zijn net getrouwd en negen jaar samen.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

__danielle__

Berichten: 1783
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:28

ik woonde tijdelijk weer bij mijn moeder en hij in een flatje dat hij met haast had geaccepteerd toen zijn vorige relatie stuk liep. 1 kamer flat, hij al 3 kinderen hebbend maakte dat wij vrij snel op zoek zijn gegaan naar een woning. Ik heb bijna een jaar lang de ene week bij mijn moeder geslapen en de andere week bij hem, toen kregen we de sleutel van onze koopwoning. Ik was toen al wel 16 weken zwanger :Y) :+

Zomaar voor iemand aardig zijn... Is voor jezelf, maar ook voor de ander fijn!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Nancy, Animal, Anoukjuuuhh, ElCamino, gigil, hagelslag, herr_balou, IASCrawler, roosjenat, Rupser, Sintara, Swift, teunis001, Weenck, xLiez en 155 bezoekers