pony galoppeerd veel te snel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anxhenriette
Berichten: 48
Geregistreerd: 16-03-18

pony galoppeerd veel te snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 12:05

hoii,

er is vast al een forum met dit onderwerp, maar ik heb mijn antwoord nog niet gevonden daarin.
het probleem is dat als ik aan wil galoperen ze alleen maar heel hard wil galoperen.
ik had er veel last van gehad, maar na een tijdje luisterde ze veel meer en ging het veel beter. maar sindskort rijd er een jong meisje op haar dat dr niet kan houden, en toen is het probleem weer terug gekomen.
ik probeer haar altijd op de volte te zetten, maar meestal gooit ze haar hoofd omhoog en galoppeerd keihard een eigen weg. ik heb advies gekregen om een thiendeman te gebruiken, maar ze loopt dan heel "opgekropt'' in plaats van relax aan de teugel.
verder helpt de thiendeman wel aardig, ze kan in iedergeval niet dr hoofd omhoog gooien. maar ja het is niet de bedoeling dat ze zo opgekropt gaat lopen..

hebben jullie nog tips???


Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: pony galoppeerd veel te snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:09

Tempo controle. Eerst in stap en draf, luistert ze naar je hulpen? Been is reactie, ho is ho.

Als je aangaloppeert, gaat ze dan in galop steeds harder of rent ze met aangalopperen al onder je vandaan? Met het eerste kan je proberen om aan te galopperen, en dan weer naar draf. Steeds langer een stukje galopperen en dan weer naar draf. Jij bepaalt het tempo, niet zij.

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

Babootje

Berichten: 26024
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:10

Veel les nemen.
Je probleem is 'rijtechnisch' en ook speelt consequent zijn een rol. Het meisje dat er dan nu ook bij rijdt helpt daar ook niet aan mee. Een thiedemann is voorlopig voor jou een goede oplossing (en voor dat andere meisje) . Misschien kun je hem wat losser zetten.
Verder moet je de pony eerst maar eens leren luisteren naar je hulpen. Dus consequent zijn halt is halt en niet over 3 of meer passen. Geldt ook voor de andere gangen. Linksom is linksom. Zelfde geldt voor rechtsom. Dat eerst maar eens onder de knie zien te krijgen.

Anxhenriette
Berichten: 48
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 12:16

Binkie_Eline schreef:
Tempo controle. Eerst in stap en draf, luistert ze naar je hulpen? Been is reactie, ho is ho.

Als je aangaloppeert, gaat ze dan in galop steeds harder of rent ze met aangalopperen al onder je vandaan? Met het eerste kan je proberen om aan te galopperen, en dan weer naar draf. Steeds langer een stukje galopperen en dan weer naar draf. Jij bepaalt het tempo, niet zij.


oke dankjewel, ga ik een proberen! ja meestal als ze het seintje krijgt om in galop te gaan schiet ze onder me vandaan. als ik geen duidelijk seintje geeft gaat ze alleen maar harder draven

Anxhenriette
Berichten: 48
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 12:17

Babootje schreef:
Veel les nemen.
Je probleem is 'rijtechnisch' en ook speelt consequent zijn een rol. Het meisje dat er dan nu ook bij rijdt helpt daar ook niet aan mee. Een thiedemann is voorlopig voor jou een goede oplossing (en voor dat andere meisje) . Misschien kun je hem wat losser zetten.
Verder moet je de pony eerst maar eens leren luisteren naar je hulpen. Dus consequent zijn halt is halt en niet over 3 of meer passen. Geldt ook voor de andere gangen. Linksom is linksom. Zelfde geldt voor rechtsom. Dat eerst maar eens onder de knie zien te krijgen.


ja les nemen is idd een goede optie! de hulpen heeft ze aardig onder de knie, maar als ik zeg dat ze langzamer moet galoperen dan schiet ze snel over in draf

Babootje

Berichten: 26024
Geregistreerd: 25-06-05

Re: pony galoppeerd veel te snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:31

Dat heeft meestal te maken met balans. Denk maar aan een fiets; als je langzaam fietst is het moeilijker om je balans te houden dan dat je sneller fietst. Zo is het bij een paard ook. Het paard gaat, omdat ie het nog moeilijk vind om met de ruiter zijn balans te vinden, ook sneller lopen. Ik kan me voorstellen dat hij ook de spieren op de juiste plek mist. Dat kun je ook oefenen met longeren met een bijzetje.

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:09

Het zou een balansprobleem kunnen zijn. - Daar zijn een boel oplossingen voor, zoals rechtrichten en het dier leren om aan een losse teugel, puur op jouw zwaartepunt van stap naar halt stil te houden., daarna hetzelfde uit draf.
In termen van gehoorzaamheid (= jij bent de baas en jij wenst het tempo te bepalen) gooi de ijzerwaren en de thiedeman in de hoek.
Een touwtje om de hals (aka balansteugel van Tellington),werkt vele malen beter. (Niet alleen paardvriendelijker, maar ook effectiever. Je werkt in dicht bij het zwaartepunt van het dier, op de plek waar veulens van mama leren stoppen.)

En het zou een kwestie kunnen zijn van minder ideaal uit de schouder kunnen komen of een niet goed functionerend SI gewricht. (In dat geval is het geen rijtechnisch probleem, maar heeft een fysio zin.)
Sluit dit duidelijk uit voordat je verder gaat!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

DreamponyBo

Berichten: 30
Geregistreerd: 16-06-17

Re: pony galoppeerd veel te snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:35

misschien kun je proberen om je paard met jouzelf of dat meisje erop aan de longeerlijn te laten lopen. Hierdoor moet ze wel op de volte blijven en je hebt iemand vanaf de grond die kan helpen.

oxydrain
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-11-18

Re: pony galoppeerd veel te snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:47

Een slof kan je wel goed helpen zodat ie zn hoofd niet omhoog doet. Als hij te snel wilt heeft hij hier wel respect voor hoor. Dan gewoon belonen.

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:07

Mijn pony had dit ook, en dit had met balans te maken. Met lessen en consequente duidelijke hulpen zijn we vanaf gekomen. Als mijn pony is moeilijk vindt vlucht ze, en een aantal jaar geleden reed ik nog niet goed genoeg om hier wat mee te kunnen. In deze tijd heb ik zelf ook gebruikt van een thiedeman en uiteindelijk van een martingaal, om vervolgens geen hulpteugel mee nodig te hebben.

oxydrain schreef:
Een slof kan je wel goed helpen zodat ie zn hoofd niet omhoog doet. Als hij te snel wilt heeft hij hier wel respect voor hoor. Dan gewoon belonen.

Verder vindt ik niet dat een slofteugel aangeraden moet worden, op het moment dat het niet duidelijk is wat de (on)kunde van de ruiter is. Een verkeerd gebruikte slof levert in mijn ogen alleen maar meer problemen op. Een thieman of martingaal zijn in deze situatie een stuk verstandiger denk ik zo.

En als je bijrijder teveel rijtechnische problemen veroorzaakt zou ik haar persoonlijk niet meer laten rijden, maar die keus is natuurlijk aan jou.

Maar vooral, neem alsjeblieft les van een goede instructeur, dit gaat je gigantisch helpen en ik vindt het persoonlijk ook nog super leuk! Al die nieuwe inzichten en de zichtbare vooruitgang, maar ook het gevoel je paard te kunnen controleren.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:36

oxydrain schreef:
Een slof kan je wel goed helpen zodat ie zn hoofd niet omhoog doet.

Daar kan je beter een martingaal voor gebruiken.
Verder klinkt het inderdaad als een balansprobleem, TS.


Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:48

Citaat:
Een slof kan je wel goed helpen zodat ie zn hoofd niet omhoog doet. Als hij te snel wilt heeft hij hier wel respect voor hoor. Dan gewoon belonen.


1) Het enige wat de slofteugel doet is de kracht van jouw hand versterken.
Dit citaat stelt dus: trek goed hard, daar krijgt hij respect voor.
Ik vind respect een raar woord, als je met kracht van je paard 'wint', maar het dier verder maar in zijn eentje laat puzzelen met zijn problemen, verlies je volgens mij respect.
Je dier zal zich nooit jouw vriendje voelen.
Je dier gehoorzaamt omdat het dier soms niet anders kan, maar zal jou bij je eerste fout afstraffen.

2) Ďe positie van het hoofd is niet zo balangrijk in de zin dat een dier loeihard kan met hoog en met laag gehouden hoofd.
Voor het dier zelf maakt het wel uit: in een houding getrokken is het balansprobleem erger, en vergroot je de kans dat het dier terugvalt op zijn vluchtinstinct.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

JanneVoss
Berichten: 20
Geregistreerd: 09-11-18

Re: pony galoppeerd veel te snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:43

neem les! mensen op bokt kunnen hier moeililjk bij helpen omdat ze het niet in het echt zien gebeuren

horsegirl007
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-11-18

Re: pony galoppeerd veel te snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:34

Ik denk dat les nemen hier de beste optie is inderdaad!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 6 bezoekers