Prikkelgevoelig kindje 9 maanden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Prikkelgevoelig kindje 9 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 21:34

Heb lang zitten twijfelen of ik een topic zou openen hiervoor, ik weet niet of ik er wat mee op schiet. Maar wie weet zijn er moeders die dit herkennen, of anders kan ik elk geval even m'n verhaal kwijt. :)

Mijn man en ik hebben een dochtertje van nu 9 maanden oud. De eerste 2 weken ging het allemaal wel goed, maar daarna heeft ze 4 maanden lang alleen maar gehuild. Dl ging steeds slechter drinken en slapen, en groeide minder. Na deze 4 maanden geprobeerd om thuis het roer om te gooien, zodat ons overprikkelde en oververmoeide meisje tot rust kon komen. Omdat dit niet het gewenste resultaat had is ze anderhalve week opgenomen geweest in het ziekenhuis. Hier had ze een geluidsdichte kamer voor haarzelf, slapen ging een stuk beter dan thuis en ook drinken ging wat beter dan voorheen.

Eenmaal thuis konden we weer van voor af aan beginnen. Dl werd wakker van elke auto die iets te hard over de drempel reed voor ons huis, elk geluidje binnenshuis zorgde ervoor dat ze wakker werd. Drinken ging ook weer heel slecht. Langzamerhand wende ze een klein beetje aan de geluiden thuis. Maar nog steeds is ze een hele lichte slaper.

Afgelopen maanden zijn we doorgekomen met periodes waarin het wat beter ging maar ook veel mindere periodes.

We zijn er wel achter dat ze erg prikkelgevoelig is. Daarom proberen we er op te letten dat we niet te veel dingen in een dag of week plannen. Drukke dagen (2 dagen Kdv) wisselen we af met rustiger dagen. Ze slaapt overdag heel weinig, 's morgens een uurtje als ik geluk heb en 's middags weer. 's nachts kan ze de klok rond slapen als ze er vroeg in ligt. Wel wordt ze meestal 1 of 2x wakker omdat ze honger heeft.

In slaap komen is drama. 's Avonds maar overdag ook. Ik ben letterlijk de helft van de dag bezig met haar in slaap te krijgen. Nu ook weer. Ze is zoooo moe maar slapen ho maar. Ben zelf intussen ook op, net als ml die er elke ochtend 5 uur uit moet.

Overdag is ze op dr vrolijkst als ze net uit bed is. Maar dit is maar kort, daarna is ze vaak jengelig. waardoor ik niet zoveel doen kan.

Als ze in bed ligt en slaapt / moet slapen kan ik ook niks doen. Ze wordt wakker van elk kleinste geluidje. Ik kan niet naar het toilet, kan niet douchen, kan niks te drinken pakken als ze slaapt. Het klinkt heel overdreven maar dit is echt zo. Ze is zo overdreven alert dat ze overal wakker van schrikt. Je zou zeggen dat ze vanzelf aan de huisgeluiden went maar dit is dus niet zo. Haar kamer beter isoleren dan nu is geen optie. We gaan binnenkort wel verhuizen maar ben bang dat het niet veel oplost.

Doordat ze zo slecht slaapt eet ze ook slecht. Met moeite een paar stukjes brood, groente afhankelijk van hoe moe ze is. Knijpfruit is wel populair, dus dat krijgt ze nu veel zodat ze toch wat eet en wat vocht binnenkrijgt. Drinken gaat ook mondjesmaat.

Op dit moment krijgen we gelukkig wel wat hulp, maar dat bestaat vooral uit praten. Wel fijn voor de mentale ondersteuning maar ik ben nu vooral ook op zoek naar praktische adviezen.

Osteopaat, homeopaat, huisarts, chiropractor hebben we (onder andere) al geprobeerd.

Excuus voor het warrige verhaal, en ieder geval bedankt voor het lezen :) als iemand adviezen heeft mbt slapen / eten en drinken dan hoor ik het graag!


Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:43

Oei wat zwaar lijkt me dat :(:)

Hoe is ze als je haar bij je laat slapen? Misschien scheelt het als ze vanuit jouw veilige armen/draagzak de wereld kan leren kennen?

En één troost, uiteindelijk wordt het beter :D

Sneeuwmaan

Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Re: Prikkelgevoelig kindje 9 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:46

Hebben jullie al eens een verzwaringsdeken geprobeerd? Of omdat ze nog erg klein is inbakeren?

Toos onderschriftloos

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Prikkelgevoelig kindje 9 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:49

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een vriendin van me wel. Die had ook heel veel baat bij inbakeren en overdag in de draagdoek.

Kindje werd een heel stuk rustiger van het contact

Heel veel sterkte

Julius <3

Alja

Berichten: 25580
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:49

Geen advies maar wil je wel sterkte wensen

ONDERSCHRIFTLOOS

theadora99

Berichten: 3629
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:51

Je hebt van die "oorkappen" met elastiek voor kleine kindjes.. mijn zus gebruikt die voor als ze ergens heen gaan met veel geluid, maar misschien is het iets?

♡♡♡♡♡

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:52

Dikke knuffel, want het is hartstikke zwaar om zo lang bezig te zijn om je kindje in slaap te krijgen. Ik herken het.

Bij ons is dat opgelost door te sleutelen aan het ritme. En door te leren hem zelf in slaap te laten vallen. Uiteindelijk aan de hand van een coach een redelijk makkelijke inslaper gekregen.

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 21:52

Speirs schreef:
Oei wat zwaar lijkt me dat :(:)

Hoe is ze als je haar bij je laat slapen? Misschien scheelt het als ze vanuit jouw veilige armen/draagzak de wereld kan leren kennen?

En één troost, uiteindelijk wordt het beter :D


Hoi, bedankt voor je reactie. Ik heb haar heel veel gedragen altijd, en nog wel. Maar ze is te alert en ziet dan te veel om in slaap te vallen. Wanneer ze 's nachts aan het spoken is doe ik het nog wel eens wanneer ik haar niet stil krijg.

En dat het uiteindelijk beter wordt daar houdt ik me idd altijd maar aan vast. Maar vind het tegelijkertijd zo jammer dat ik er nu niet meer van kan genieten..

Sneeuwmaan schreef:
Hebben jullie al eens een verzwaringsdeken geprobeerd? Of omdat ze nog erg klein is inbakeren?
verzwaringsdeken is ze nog wel echt te klein voor.. inbakeren hebben we eerder altijd gedaan maar daar is ze nu weer te oud voor. Wordt ze ook heel boos van. We hebben wel een verzwaringsknuffel die we soms gebruiken, bijvoorbeeld voor het naar bed gaan bij mij op schoot.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:53

Ooh ellende, ik herken het zo van ons eerste jaar.
Hier was een draagdoek een uitkomst en daar hing ie de hele dag lekker in. Dan ging ie af en toe ook lekker slapen.

Is het trouwens ook een couveusekindje? De mijne wel, schijnt vaker voor te komen dat ze dan zo prikkelgevoelig zijn.

[o]

MizzMontana

Berichten: 5675
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:55

Heftig emoe!
Komt ze veel buiten? Klinkt misschien gek want daar zijn wellicht meer prikkels, maar aan onze eigen kinderen kan ik echt merken dat ze beter slapen als ze genoeg in de buitenlucht zijn geweest. Of eigenlijk slapen ze slechter als we weinig buiten komen.
Nou heb ik wel de luxe om gelijk vanuit huis het bos in te lopen en dus geen druk verkeer oid tegen kom. Ik weet niet of dat voor jou een optie is? Wellicht in de draagdoek zoals hiervoor genoemd.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:56

Emoe schreef:
Heb lang zitten twijfelen of ik een topic zou openen hiervoor, ik weet niet of ik er wat mee op schiet. Maar wie weet zijn er moeders die dit herkennen, of anders kan ik elk geval even m'n verhaal kwijt. :)

Mijn man en ik hebben een dochtertje van nu 9 maanden oud. De eerste 2 weken ging het allemaal wel goed, maar daarna heeft ze 4 maanden lang alleen maar gehuild. Dl ging steeds slechter drinken en slapen, en groeide minder. Na deze 4 maanden geprobeerd om thuis het roer om te gooien, zodat ons overprikkelde en oververmoeide meisje tot rust kon komen. Omdat dit niet het gewenste resultaat had is ze anderhalve week opgenomen geweest in het ziekenhuis. Hier had ze een geluidsdichte kamer voor haarzelf, slapen ging een stuk beter dan thuis en ook drinken ging wat beter dan voorheen.

Eenmaal thuis konden we weer van voor af aan beginnen. Dl werd wakker van elke auto die iets te hard over de drempel reed voor ons huis, elk geluidje binnenshuis zorgde ervoor dat ze wakker werd. Drinken ging ook weer heel slecht. Langzamerhand wende ze een klein beetje aan de geluiden thuis. Maar nog steeds is ze een hele lichte slaper.

Afgelopen maanden zijn we doorgekomen met periodes waarin het wat beter ging maar ook veel mindere periodes.

We zijn er wel achter dat ze erg prikkelgevoelig is. Daarom proberen we er op te letten dat we niet te veel dingen in een dag of week plannen. Drukke dagen (2 dagen Kdv) wisselen we af met rustiger dagen. Ze slaapt overdag heel weinig, 's morgens een uurtje als ik geluk heb en 's middags weer. 's nachts kan ze de klok rond slapen als ze er vroeg in ligt. Wel wordt ze meestal 1 of 2x wakker omdat ze honger heeft.

In slaap komen is drama. 's Avonds maar overdag ook. Ik ben letterlijk de helft van de dag bezig met haar in slaap te krijgen. Nu ook weer. Ze is zoooo moe maar slapen ho maar. Ben zelf intussen ook op, net als ml die er elke ochtend 5 uur uit moet.

Overdag is ze op dr vrolijkst als ze net uit bed is. Maar dit is maar kort, daarna is ze vaak jengelig. waardoor ik niet zoveel doen kan.

Als ze in bed ligt en slaapt / moet slapen kan ik ook niks doen. Ze wordt wakker van elk kleinste geluidje. Ik kan niet naar het toilet, kan niet douchen, kan niks te drinken pakken als ze slaapt. Het klinkt heel overdreven maar dit is echt zo. Ze is zo overdreven alert dat ze overal wakker van schrikt. Je zou zeggen dat ze vanzelf aan de huisgeluiden went maar dit is dus niet zo. Haar kamer beter isoleren dan nu is geen optie. We gaan binnenkort wel verhuizen maar ben bang dat het niet veel oplost.

Doordat ze zo slecht slaapt eet ze ook slecht. Met moeite een paar stukjes brood, groente afhankelijk van hoe moe ze is. Knijpfruit is wel populair, dus dat krijgt ze nu veel zodat ze toch wat eet en wat vocht binnenkrijgt. Drinken gaat ook mondjesmaat.

Op dit moment krijgen we gelukkig wel wat hulp, maar dat bestaat vooral uit praten. Wel fijn voor de mentale ondersteuning maar ik ben nu vooral ook op zoek naar praktische adviezen.

Osteopaat, homeopaat, huisarts, chiropractor hebben we (onder andere) al geprobeerd.

Excuus voor het warrige verhaal, en ieder geval bedankt voor het lezen :) als iemand adviezen heeft mbt slapen / eten en drinken dan hoor ik het graag!


Mijn nichtje heeft dut ook gehad, kan zijn dat er aardstralen onder het bedje zitten. Dus je kunt proberen om het bedje een keer ergens anders neer te zetten :) bij Mn nichtje was het hierna over

Roze schoentje

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:57

Heftig voor jullie, dit maakt je kapot.

Heb je al eens geprobeerd om juist muziek oid af te spelen tijdens haar slapen, zodat ze door dit geluid alle andere geluiden niet hoort?

Onze dochter was de eerste drie maanden een huilbaby, toen vond ze haar duimpje en was het over. Ook bleek ze een koemelkeiwitallergie te hebben, is dit bij je dochter getest?

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 22:06

theadora99 schreef:
Je hebt van die "oorkappen" met elastiek voor kleine kindjes.. mijn zus gebruikt die voor als ze ergens heen gaan met veel geluid, maar misschien is het iets?


Dankjewel, ik zal er eens naar kijken. Ben wel benieuwd hoe lang ze ze op zou houden.. :D

DiantaM schreef:
Dikke knuffel, want het is hartstikke zwaar om zo lang bezig te zijn om je kindje in slaap te krijgen. Ik herken het.

Bij ons is dat opgelost door te sleutelen aan het ritme. En door te leren hem zelf in slaap te laten vallen. Uiteindelijk aan de hand van een coach een redelijk makkelijke inslaper gekregen.


Dankjewel, vanaf hoe oud kun je naar een Slaapcoach eigenlijk?


verootjoo schreef:
Ooh ellende, ik herken het zo van ons eerste jaar.
Hier was een draagdoek een uitkomst en daar hing ie de hele dag lekker in. Dan ging ie af en toe ook lekker slapen.

Is het trouwens ook een couveusekindje? De mijne wel, schijnt vaker voor te komen dat ze dan zo prikkelgevoelig zijn.


Nee geen couveusekindje! Wel ingeleide bevalling, daar zou het misschien ook nog te maken mee kunnen hebben.
MizzMontana schreef:
Heftig emoe!
Komt ze veel buiten? Klinkt misschien gek want daar zijn wellicht meer prikkels, maar aan onze eigen kinderen kan ik echt merken dat ze beter slapen als ze genoeg in de buitenlucht zijn geweest. Of eigenlijk slapen ze slechter als we weinig buiten komen.
Nou heb ik wel de luxe om gelijk vanuit huis het bos in te lopen en dus geen druk verkeer oid tegen kom. Ik weet niet of dat voor jou een optie is? Wellicht in de draagdoek zoals hiervoor genoemd.


Ik zou misschien wel vaker naar buiten kunnen gaan met dr inderdaad, goede tip! Ik wandel wel elke zondag een uur in het bos (heb dezelfde luxe als jou haha). Dan is ze helemaal soezerig als wel thuiskomen, en dan verwacht je echt dat ze lekker zal gaan slapen. Maar eenmaal in bed is ze weer helemaal hyper en gek aan het doen. Net zo lang tot het weer huilen is.. maar kan wel eens proberen om ook doordeweeks vaker te gaan wandelen.

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:11

Ohh ellende..
Zo herkenbaar!

Mijn dochter is nu een jaar oud en vanaf de geboorte was het mis. Ze heeft tijdens de bevalling zoveel bloed binnen gekregen waardoor ze 14 dagen ziek was en we haar constant in de gaten moesten houden ivm stikken (ze deed haar hoofdje niet opzij met spugen)

Van ieder geluidje werd ze wakker, in slaap komen drama, gewoon precies wat jij nu hebt.

5 maanden lang altijd maar huilen en op een gegeven moment weet je het gewoon niet meer. Ik had haar een aantal nachten bij mij in bed gedaan en mijn hand op haar buik. En daarna in bedje naast mijn bed en toen na een aantal dagen weer naar haar kamer.

Ritueel telkens het zelfde voor het slapen gaan. De tijden zijn altijd hetzelfde behalve als ze ziek is. Haar bedje heb ik naar de andere kant van haar kamer verhuisd en een wat zwaardere slaapzak aan.

Tijdens het in slaap proberen te komen heb ik op haar kamer muziekje via babyfoon aan en die speel ik net zo lang af tot ze een poosje slaapt.

Ik kan nu tijdens haar slaapjes ook geen geluiden maken. De deur beneden dichtdoen wordt ze al wakker van.

Maar ik probeer het positief te bekijken. Zolang ze snachts nu maar slaapt vind ik het goed.

Heel veel succes, ik hoop dat je iets vindt wat ook maar een beetje gaat helpen!!

Rex & Jazz

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 22:12

Francieen ze heeft op verschillende plekken geslapen, hebben zelfs 2 weken elders gewoond maar maakte geen verschil.

Benita we gebruiken nu een aantal wekeb ewan het droomschaapje, met hartslaggeluiden en rustgevend muziekje. Werkte eerst heel goed maar heb het idee dat de nieuwigheid er een beetje af is voor dr.

Voor de rest iedereen bedankt voor de reacties! Draagzak wordt al veel gebruikt, maar ze wordt wel zwaarder inmiddels dus wordt wel minder nu.

Ennnn ze is weer wakker :(

Moiraliann
Berichten: 120
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:14

Wat lastig en vervelend dat jullie hier na zoveel maanden nog steeds last van hebben. Ik snap dat jullie ondertussen helemaal ten einde raad zijn. Helaas klinkt het erg herkenbaar. Mijn dochtertje van 9 weken oud is ook onrustig sinds ze 2 weken oud is. Overdag slaapt ze amper en met beetje mazzel krijg ik haar 1 of 2x in slaap in de draagzak. Overdag in haar eigen bedje is momenteel onmogelijk. Ook mijn dochtertje lijkt erg snel overprikkeld te zijn en wordt van iedere beweging en geluidje wakker. Ze slaapt niet in de wandelwagen, niet in de auto in de maxicosi en dus overdag niet in haar bedje. Savonds gaat ze redelijk snel slapen (ze ligt ingebakerd) zolang ze me niet ziet en wij er naast liggen. Dan slaapt ze ook lang. Na de nachtvoeding gaat ze vaak kreunen en persen en dan slaapt ze weer bijna niet. Ook is onze dochter regelmatig zeer onrustig met het drinken, maar groeit tot op heden nog goed volgens CB.

Ik snap jou wanhoop dus volledig. Ik maak me de afgelopen 6 weken al steeds zorgen. Laat staan dat je dit al maanden doet. Ik heb helaas nog geen bruikbare tips. Wij hebben nog een lichte hoop dat ze last van darmkrampjes heeft en daardoor onrustig is. Ik hou me zolang nog daar aan vast.

Ik kan je alleen maar sterkte wensen en hoop dat iemand een bruikbare tip heeft.

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:15

Volgens mij hebben slaap trainingen vanaf een half jaar een beetje zin. Maar liever iets ouders. Die van ons was 15 maanden destijds. Hele vriendelijke manier. Kost wat, maar heeft ons zoveel ademruimte gegeven.

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:16

Ik zou met gehoorbescherming heel voorzichtig zijn. Ik zit in het wereld van prikkelgevoeligheid en weet er inmiddels behoorlijk wat van. Gebruik je gehoorbescherming te vaak, te veel en te lang, en dat is al snel, dan wordt je gehoor nog gevoeliger. Dus eigenlijk zou ik dat bij een situatie als deze niet inzetten. Zelf gebruik ik om bovenstaande reden gehoorbescherming dus maar zeer zelden.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:17

Al wel eens een strikmutsje geprobeerd? Heb hele goede ervaringen gehoord bij prikkel gevoelige kindjes.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:18

Oi weer wakker.. :(:)
Wil ze misschien in je armen in slaap vallen?

Hoe gaat dat op het kdv dan eigenlijk? Ze zal overdag toch ook even moeten slapen.

Vast ritueel is ook een goed idee! En een slaapcoach kan je al wel terecht hoor, met 9 maanden!


estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:20

Google eens op sensorische integratie. Misschien herken je daar wat van?

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:20

Lughnassadh schreef:
Ik zou met gehoorbescherming heel voorzichtig zijn. Ik zit in het wereld van prikkelgevoeligheid en weet er inmiddels behoorlijk wat van. Gebruik je gehoorbescherming te vaak, te veel en te lang, en dat is al snel, dan wordt je gehoor nog gevoeliger. Dus eigenlijk zou ik dat bij een situatie als deze niet inzetten. Zelf gebruik ik om bovenstaande reden gehoorbescherming dus maar zeer zelden.

Daar heb je helemaal gelijk in :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:26

En een rustgevend muziekje om haar heen, als ze in haar eigen kamer is? Niet te hard natuurlijk, maar hard genoeg om af te leiden van zachte geluiden die haar storen?

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:27

Is ze al op allergieën getest?
En op het kdv, hoe slaapt ze dan? Lijkt me dat ze daar helemaal overprikkeld raakt.
En bij jullie in bed nemen? Slaapt ze dan beter?

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:30

Lieve ts, niets is zo vervelend en slopend als een kindje wat je uit jouw slaap houd. Als gezins en kindercoach help ik ouders daar waar ze vast lopen met hun kinderen. Dit kunnen dus ook slaap problemen zijn. Als je wil dat ik een keer met jullie mee kijk zijn jullie van harte welkom.

http://Www.boerderijcoaching.nl ik help jou de rust en ontspanning in jezelf terug te vinden, zodat je weer in verbinding komt met jezelf.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gerlindie, GoogleAdsense, IASCrawler, jufjuf, Liselot, Love_Rosie, Nayan, paddington, RianneH, Valentinotje, xSagan en 166 bezoekers