Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 14:34

Wij willen aan één kant van onze tuin een schutting van minimaal twee meter hoog plaatsen, op onze grond.

Moeten we hier goedkeuring voor hebben van onze buren?

Wij kunnen vanuit onze tuin links en rechts zo'n zes tuinen verder kijken, op zich allemaal geen probleem. Maar de buurman links zijn we beu, en eigenlijk willen we daar dus een schutting zetten.

De afscheiding nu is groen schapendraad van zo'n 80 centimeter hoog.

Vóór dat hekje hebben wij beton, daarop zouden wij dus de schutting plaatsen. Dus volledig op eigen grond. Het groene hekje staat kadastraal gezien precies op de erfgrens.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:37

Wij hebben het wel even overlegd toen we een nieuwe schutting gingen plaatsen :)

De buurvrouw gaf aan dit eingelijk niet mooi te vinden, dus samen hebben we overlegd wat we daar aan konden doen. Nu heeft zij, op onze schutting, planten/bloemen gemaakt/laten groeien. Wij zien ze niet en hebben er geen last van, zij heeft geen last van onze "lelijke" schutting.

speurneusc

Berichten: 5369
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:39

als ie niet op de erfgrens komt dan hoef je geen toestemming te vragen aan je buren.

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:40

Op ergrens kan maar dan in overleg met buren. Anders moet hij op eigen grond staan. Maak uit je woorden op dat de verhouding niet best is dus zou hem op eigen grond zetten, mag max 2 meter hoog zijn indien het een achtertuin is.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:40

Van te voren melden is altijd netjes :)
Zou wel even nakijken in het bestemmingsplan of je ook hoger dan 2m mag plaatsen.

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:53

Is het een koop of huurhuis? Anders zijn de regels ook weer anders..informeer anders ook even bij de gemeente. Er zijn soms afwijkende regels.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 14:55

Ik weet niet wat onze verhouding is eerlijk gezegd. Dan vertelt hij een uur lang over vakanties etc, en dan zegt hij ons maanden niks.

Maar hij stoort zich aan het geblaf van één van onze honden en stuurt dan appjes waar je U tegen zegt. En vooral het laatste appje sloeg kant noch wal.

Dus eerlijk gezegd ben ik het beu om op eieren te lopen in de tuin, 'bang' dat hij weer wat te mekken heeft. Op die manier hoeven wij hem niet meer te zien, en hij ons niet meer.

2 meter is prima, 1.80 is te laag, mijn man is 1.94m. :+


Boheme schreef:
Is het een koop of huurhuis? Anders zijn de regels ook weer anders..informeer anders ook even bij de gemeente. Er zijn soms afwijkende regels.


Koophuis, en bij de gemeente zijn er geen bijkomende regels. Die had ik al gebeld.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:02

Dan zeg je: we vinden het zo vervelend dat u last heeft van onze hond. Daarom zetten wij een schutting neer, dan heeft u niet zo veel last! :D

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 15:03

amado7 schreef:
Dan zeg je: we vinden het zo vervelend dat u last heeft van onze hond. Daarom zetten wij een schutting neer, dan heeft u niet zo veel last! :D


Nouja, hij kan de hond(en) dan nog horen natuurlijk. :') Maar ik hoef me in ieder gevoel niet meer aan hem te storen.

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:06

Als hij zo raar uit de hoek kan komen zal ik het hem mededelen. Weet hij wat er gebeurt als jullie op een dag bezig zijn. En ben je hem voor. 2 meter hoog op eigen grond lijkt me een prima keuze.

Hoewel dat natuurlijk geen geblaf stopt.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 15:09

Ik heb op een eerder appje al eens gereageerd met de vragen of we ook kunnen communiceren als volwassenen? In de trant van "Hé buurvrouw, volgens mij zijn jullie niet thuis aangezien de hond weer blaft. Heel vervelend!"

Maar die hint lijkt niet te zijn aangekomen...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:16

Ik zou zeker overleggen, ook al geeft hij niet het goede voorbeeld, dan kun je zelf wel normaal proberen met elkaar om te gaan. Maar toestemming heb je niet nodig.

Zelf was ik 'not amused' toen onze buurvrouw zonder overleg een schutting heeft neergezet. Gelukkig gingen we vrij snel daarna verhuizen.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 15:24

Zij zullen zeker ook not amused zijn, hij is in dat huis geboren en waar wij nu wonen heeft altijd familie gewoond, dus hij woont er al minimaal 50 jaar op deze manier.

Het had hartstikke leuk kunnen zijn. Met de buren rechts hebben we leuk contact, die hebben ook nog nooit wat gezegd of wat dan ook.

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:27

Niet overleggen , wel melden
Dat is wat ik zou doen in jouw geval.

Nou kan ik super met de buren maar ook daar is overleg mee nu we een overkapping gaan maken inclusief nieuwe schutting .

Onze hond blaft wel eens als hij wat ziet , daar helpt de schutting dan bij jullie tegen toch ?

Misschien verrast de buur je wel en wil hij het ook graag, kunnen jullie de kosten delen en hem op de scheiding plaatsen :D

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 15:39

Nee, onze hond blaft om een nog steeds onverklaarbare reden. We hebben er vijf, en één blaft als ze alleen zijn.

Nu zijn onze honden echt bijna nooit alleen, soms letterlijk maanden niet. Als wij thuis zijn blaffen ze sowieso nooit.

Dit heeft de buurvrouw aan het begin van het jaar komen vertellen, op een normale manier overigens. Wij hebben toen ook een kaartje en een kadotjes met excuses gestuurd. Ze hadden gelijk, ik vind een blaffende hond ook echt héél vervelend.

Wij zijn er toen aan gaan werken door middel van training, en de hele zomer is het prima gegaan. Eens een blaf links of rechts, maar dat was het ook. Maar zoals gezegd, ze zijn echt zelden alleen.

Maar nu waren ze anderhalf uurtje alleen en ik had geen mogelijkheid om de camera in de gaten te houden. Toen kreeg ik weer dus weer zo'n belachelijk bericht.

Onder andere dat we toch eens rekening moesten houden met anderen ipv onszelf. 8)7

Zij hebben ook dingen waar wij ons aan irriteren, maar daar hebben wij nog nooit iets van gezegd want ja, buren... Als je directe buren hebt zul je ook wel dingen van elkaar horen, zien en ruiken.

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:31

Ik kan er ook niet tegen hoor :o

Maar het is wel een mooi excuus, minder prikkels , wat weet die buur er nou helemaal van :D

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:41

prugelpiet schreef:
Wij hebben het wel even overlegd toen we een nieuwe schutting gingen plaatsen :)

De buurvrouw gaf aan dit eingelijk niet mooi te vinden, dus samen hebben we overlegd wat we daar aan konden doen. Nu heeft zij, op onze schutting, planten/bloemen gemaakt/laten groeien. Wij zien ze niet en hebben er geen last van, zij heeft geen last van onze "lelijke" schutting.

En hoewel je op eigen grond een schutting mag neerzetten, vind ik dit heel erg netjes! +:)+

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:47

het is wel grappig...zou het bericht hier zijn: jeetje, de hond van de buren blaft, maar de buren doen er niks aan, zouden het asociale buren zijn…

nu is het bericht: onze buren geven aan last te hebben van onze hond op een asociale manier, en zijn de buren de boosdoeners.

Je kunt er flauw van zijn...maar uiteindelijk is jullie hond degene die overlast veroorzaakt...natuurlijk zou het fijn zijn als ze dan netjes daarop reageren, maar je weet ook niet wat daar speelt...ik zit zelf ook niet lekker in mijn vel momenteel, en zou om zoiets ook erg onhandig uit de hoek kunnen komen op dit...dus aangezien je verwacht dat buurman begrip heeft voor een af en toe blaffende hond, jullie dan misschien begrip voor een af en toe bozige buurman??? Je geeft zelf aan dat hij ook regelmatig heel vriendelijk doet....


verder...ook al hoeft het niet...ik zou wel melden dat jullie een schutting gaan plaatsen. Ik denk dat je dat zelf ook zou waarderen, toch??

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:53

Ik zou het toch wel melden en het op de tegengaan van onrust van de hond gooien :j

Weet je al precies welke schutting je wilt hebben? Of heb je nog verschillende opties?
Dan zou je nog kunnen zeggen tegen de buren we willen 1 van deze 3 schuttingen gaan plaatsen op onze eigen grond, daarvoor hoeven we officieel niet te overleggen maar jullie mogen kiezen welke het wordt :)

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:54

Als het op eigen grond is en aan de achtertuin hoef je in principe niet te overleggen, maar uit fatsoen is het wel beter om te doen.
Nu las ik dat je een schutting wilt van meer dan 2 meter hoog, volgens mij mag dat niet. Volgens mij is het maximaal 2 meter wat vergunning vrij mag, maar dat moet je even bij je gemeente navragen.
Ik denk dat je als je 2 meter hoog of hoger wilt, zonder overleg, al dan niet met vergunning, je gezeur gaat krijgen met je buren!

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:06

Vervelend! Ik zou het evengoed gewoon even melden dat jullie een schutting gaan plaatsen. Kan er achteraf niets gezegd worden. Je kunt aangeven dat het op jullie grond is en je zorgt dat hij er geen overlast van krijgt met het plaatsen. Kan zijn dat hij niet leuk reageert maar heb je het wel gemeld en kan hij op dat punt achteraf niets zeggen.

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:09

IHN schreef:
het is wel grappig...zou het bericht hier zijn: jeetje, de hond van de buren blaft, maar de buren doen er niks aan, zouden het asociale buren zijn…

nu is het bericht: onze buren geven aan last te hebben van onze hond op een asociale manier, en zijn de buren de boosdoeners.

Je kunt er flauw van zijn...maar uiteindelijk is jullie hond degene die overlast veroorzaakt...natuurlijk zou het fijn zijn als ze dan netjes daarop reageren, maar je weet ook niet wat daar speelt...ik zit zelf ook niet lekker in mijn vel momenteel, en zou om zoiets ook erg onhandig uit de hoek kunnen komen op dit...dus aangezien je verwacht dat buurman begrip heeft voor een af en toe blaffende hond, jullie dan misschien begrip voor een af en toe bozige buurman??? Je geeft zelf aan dat hij ook regelmatig heel vriendelijk doet....


verder...ook al hoeft het niet...ik zou wel melden dat jullie een schutting gaan plaatsen. Ik denk dat je dat zelf ook zou waarderen, toch??

Lees even, die hond heeft de afgelopen maanden één keer geblaft. Ze zijn er druk mee bezig om dat helemaal te voorkomen. Indien de buren hier hadden neergezet, ja wij willen een schutting want de hond van de buren blaft eens in de drie maanden een keer had ik het een grote zeikerd gevonden.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 20:29

Ik denk dat ik ze inderdaad schriftelijk op de hoogte ga stellen een week voordat we de schutting gaan plaatsen, ik heb alle appjes / berichtjes bewaard en ook de camera beelden van diezelfde momenten.

Mochten er dus echt problemen komen dan kunnen we alles voorleggen. Dus ook de moment waarop de hond wel blaft, en niet blaft.

Ik had nog even bij de gemeente gecheckt, tot 2 meter is inderdaad geen probleem. Dus dat is helemaal prima. De standaard 1.80m is te laag, mijn vriend is 14 centimeter groter. :+ Twee meter is dus goed te doen.

AM01
Berichten: 140
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:39

Als je de schutting als een soort (kap)schuur gaat zetten mag je hoger. Ik ben wel bang dat er meer irritatie komt van de buren, is het niet over de honden dan wel over iets anders. Zij wonen er al ruim 50 jaar en hebben altijd familie naast zich gehad. Dit is voor hen een nieuwe situatie en waarschijnlijk voelen jullie voor hen toch als een soort bedreiging. Familie kun je eerder wat zeggen in de ogen van veel mensen. Ze zullen er aan moeten wennen en dat zal lastig zijn. Schutting op eigen grond mag altijd mits niet hoger dan 2 meter. Ik zou het wel melden.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:48

Zou het gewoon melden ondanks dat je al het recht heb de schutting te plaatsen. Waar wij woonde gingen buren heel dramatisch doen over een paar struiken, zou het uitzicht verpesten. Wij hebben toen wel zo overlegd dat we tot een compromis kwamen. We hadden liever geen ruzie met de buren en een paar struiken minder, dan altijd gedoe houden met elkaar.