Nieuwe Petries te strak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Nieuwe Petries te strak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 18:48

Ik heb vorige week petrie laarzen gekocht, in de winkel zaten ze best oke! Heel strak dat wel, maar aangezien de verkoopmedewerker zei dat je ze lekker strak moet kopen ivm oprekken en inzakken van de laars heb ik daar maar naar geluisterd.

Vandaag ging ik er mee rijden, ik kan gewoon bijna niet lopen op de laarzen... Bij mijn kuiten zitten ze strak maar niet vervelend strak! Mijn voet lijkt wel te breed voor de laars, mijn voeten worden afgekneld lijkt wel. Op geven moment tijdens het rijden gingen mijn voeten ook heerlijk tintelen. Na even stappen zonder beugels en voeten bewegen was het weer weg, maar dit lijkt me toch niet normaal? -O-

Rekken de petries zo erg uit? En wat zeggen jullie... ruilen of niet? Kan het opgerekt worden bij de schoenmaker?

Westhof

Berichten: 2903
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:50

Mijn petries zaten ook behoorlijk strak toen ik ze net had, nu zitten ze prima. Maar zó strak als bij jou lijkt me ook niet goed. Je voet moet niet helemaal afgekneld worden.

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:52

Ik heb ook laatst laarzen gekocht, die prima zouden passen. Ik heb nooit goed passende laarzen gehad dus was weer terug naar de winkel gegaan om te vragen of het wel klopte dat ik ze amper dicht kreeg. Met duim achter de rits ging het heel makkelijk :+
Heb er door huis mee gewandeld, trainingen mee gereden (bedoeld voor concour). Heb ze bijna een jaar maar ik kan nu zeggen dat ik mn voeten blijf voelen tijdens het rijden en ze dus eigenlijk wel lekker zitten.
Maar dat heeft even geduurd.. Vind het nu super fijne laarzen :')

Ze gaf ook aan dat ze meestal past met panysokken, die dunnen. Weet je wel? Ik heb gepast met gewone normale sokken, omdat ik daarmee altijd rij. Dus had dat ook aangegeven.

Ze zei tegen mij dat zolang ik mn voet kon voelen het prima was. Het moest geen pijn doen en ik moest er niet zo vele ongemak van vernemen.
Bij jou klinkt het eigenlijk net te..

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:53

Hetzelfde wat jij beschrijft had ik ook. even doorheen en dan zitten ze goddelijk.
Ik heb mijn laarzen vooral veel aangedaan thuis, met auto rijden. Wil echt niet meer zonder.

LieZ_Horses
Berichten: 2205
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:54

Ik heb mijn Petries (Melbourne) ook strak gekocht. De eerste 3 dagen kon ik mijn hakken niet uitdrukken zo strak zat het maar nu kan ik niet meer zonder ze.

Heb je de laarzen met je rijbroek en rijsokken gepast?

bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 18:57

maratjesammy schreef:
Hetzelfde wat jij beschrijft had ik ook. even doorheen en dan zitten ze goddelijk.
Ik heb mijn laarzen vooral veel aangedaan thuis, met auto rijden. Wil echt niet meer zonder.


Oke dus gewoon doorzetten? :o Ookal tintelen ze zo?

bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 18:58

LieZ_Horses schreef:
Ik heb mijn Petries (Melbourne) ook strak gekocht. De eerste 3 dagen kon ik mijn hakken niet uitdrukken zo strak zat het maar nu kan ik niet meer zonder ze.

Heb je de laarzen met je rijbroek en rijsokken gepast?


Ja heb ze met rijsokken gepast! Ik draag altijd die dunne panty sokjes van HV polo en heb daarmee ook gepast. Het is niet zo zeer dat het bij mijn kuit te strak zit, maar de laarzen lijken te smal of mijn voeten te breed :+

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:01

bokker01 schreef:
maratjesammy schreef:
Hetzelfde wat jij beschrijft had ik ook. even doorheen en dan zitten ze goddelijk.
Ik heb mijn laarzen vooral veel aangedaan thuis, met auto rijden. Wil echt niet meer zonder.


Oke dus gewoon doorzetten? :o Ookal tintelen ze zo?


Zo erg tintelen dat ik dacht dat ik een blauw been over zou houden. Maar het wordt echt beter

bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 19:03

Maratjesammy: Ja precies! Ik dacht echt dat mijn hele voeten blauw zouden zijn erna :') Dan maar even doorzetten dus!

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:04

Welk model heb je?

Een model met elastiek rekt natuurlijk eerder op dan een model zonder elastiek.
Verder moet je bij een model zonder elastiek gewoon de maat kopen van je kuitomtrek. Anders worden ze te ruim, ziet het er niet uit en krijg je dat ze bij je enkel érg gaan inzakken.

Kairos
Berichten: 2710
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Nieuwe Petries te strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:16

Petries worden op de lange termijn beter, dat heb ik al vaker gehoord. De paar keer dat ik ze aan heb gehad zaten ze bij mij ook strak :)

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Nieuwe Petries te strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:34

Maak het voor jezelf wat makkelijker door bijvoorbeeld niet gelijk een uur te willen rijden.
Ik had Petries 2e hands via MP die me zelfs blaren gaven de eerste paar keer rijden. Daarna nooit meer last van gehad en zaten ze op het laatst toch voor het mooie te ruim...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34631
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:37

Fietsen schijnt goed te helpen. Eerst inlopen/fietsen dan rijden.

Anoniem

Re: Nieuwe Petries te strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:39

Oke het ligt dus niet aan mij. _O-

Hier ook hetzelfde probleem namelijk. Maar dus nu gewoon door de zure appel heen bijten. :))

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Petries te strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:09

Had hetzelfde. Zeker geen fan. Tegen de tijd dat ze lekker zitten gaan ze stuk haha.
Ik heb enkele malen in warm (heet) water gezeten en daarna mee gaan lopen. Niet per se een aanrader maar heb ze voor werk en moet ze dus 9 uur aan. Alleen dit hielp om ze wat sneller ingelopen te krijgen. Werkte wel ;)
Overigens kan je ze ook bij petrie zelf laten oprekken.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Nieuwe Petries te strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:18

Ze vol laten lopen met warm water en daarna aandoen is idd een goeie tip.
Te strak is heel slecht voor je voeten en benen en hoort echt niet.Ik koop mijn laarzen lekker ruim maar heb dan ook de stijvere laarzen.
Heb je dunner leer en slappere laarzen dan moeten ze idd niet los zitten.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Nieuwe Petries te strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:24

Ik had echt precies hetzelfde! Maar het was op een gegeven moment echt niet leuk meer, als ik weer eens de moed bij elkaar had geraapt om ze weer eens aan te doen dan kon ik wel huilen zo pijn deed het en na 10 minuten had ik geen gevoel meer in m'n voet :Y)

Toen toch maar terug gegaan naar de winkel en daar bleek dat de ene (waar ik zoveel last van had) niet goed was opgemeten en meer dan een centimeter te smal was bij de kuit, dus toen zijn ze bij petrie geweest om op te rekken, en nu zitten ze top!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:25

Frommel nat krantenpapier op en stop het in je laarzen.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:26

maria1990 schreef:
Frommel nat krantenpapier op en stop het in je laarzen.

Als ze nat zijn (geweest) dan krimpt het toch juist alleen maar?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:31

Er schijnt een spray te bestaan die ervoor zorgt dat je schoenen/laarzen wat uitrekken en dus naar je voet gaan staan.
Oprekspray of stretch spray.
Maar geen idee of dat ook werkt voor paardrijlaarzen.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Nieuwe Petries te strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:37

Ah herkenbaar

Gewoon tijdje hele dunne panty’s aandoen
En de tijd uitzitten

En ga niet met je laarzen naar de toilet... tenzij je er wil gaan wonen.. ff opstaan is er niet meer bij.

Getup

Berichten: 8275
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:41

Mijn Petrie 's ( met ritsen) zaten helemaal niet zo raar strak.
Heb hiervoor wel laarzen van n ander merk gehah,waar mijn been van ging tintelen. Heb er 1 maand veel mee gereden,en t werd niet beter. Had ze mee op wedstrijd, maar moest of mijn beugels zo lang doen,dat ik ze verloor, of echt afzien omdat t zo pijn deed. Voelde mijn paard ook totaal niet. Beetje afzien is ok, maar volgens mij hoeft dat tegenwoordig niet meer :7 . Heb ze dus echt voor n prikkie op MP verkocht,snik

Sommigen raden juist af,er mee te gaan traplopen etc, omdat ze dan lelijk gaan vouwen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:42

Flicka12 schreef:
maria1990 schreef:
Frommel nat krantenpapier op en stop het in je laarzen.

Als ze nat zijn (geweest) dan krimpt het toch juist alleen maar?


Nee!

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Nieuwe Petries te strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:45

Heb hetzelfde gehad met mijn petries, maar dan bij de hiel. Ben uit ellende naar de schoenmaker gegaan op ze te versoepelen. Oma zei een plastic zak met water erin doen en dan in de vriezer, maar dat moet je dan net aandurven :+

Anoniem

Re: Nieuwe Petries te strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:11

Ik liep de eerste twee weken ook als een luciferhoutje rond in mijn petries. Kwam geeneens op het paard, zo strak zaten ze. :+ Inmiddels zijn ze ingelopen en zitten ze heerlijk. :j Even geduld!