Ongevraagd voeren: ok of not done?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fortitude

Berichten: 3080
Geregistreerd: 03-08-08

Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 22:16

Hoi Bokkers!

Mijn paard wordt ongevraagd door anderen gevoerd, niet in de wei maar op stal. Vermoedelijk zelfs door stalgenoten, geen idee wie. Paard vindt zichzelf zielig maar is echt niet te dun :)

Tijd geleden een halve kilo brok uit de bak gevist en een koliekerig paard overgehouden. Daarna vaker dingen gevonden, vanavond was het een bananenschil. Vrij onschuldig en ze lust het niet, maar dan nog... Ik wil niet dat anderen haar voeren en heb op de stal Facebook gevraagd of mensen hiermee willen stoppen. Ik krijg lacherige reacties, want ja grappig joh zo'n banaan. Snap ik, maar zo grappig vind ik de situatie niet. Ik voer echt serieus nooit andere paarden zonder dat ik weet dat de eigenaar er ok mee is, is dat nou echt teveel gevraagd?

Goed, mijn frustratie is er weer uit maar wat vindt Bokt van ongevraagd paarden voeren? Doen jullie het wel eens? Is het jullie wel eens gebeurd? Hoe zouden jullie hierop reageren? Ik ben ontzettend benieuwd :)

[o]


RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:21

Snap dat je dat niet wilt!

Heb mijn paard is aangetroffen met een ingevlochte voorpluk, vond dat ook niet chill.

Maar even serieus, jij weet wat hij wel/niet kan eten.... Misschien toch een bordje bij de box hangen?

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:23

Ik zou de stalhouder vragen iedereen officieel aan te spreken dat elkaars paarden voeren niet is toegestaan tenzij er uitdrukkelijk toestemming is gegeven.
Stalgenoten zouden het hier echt niet moeten proberen :n

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Sneeuwvlok23

Berichten: 187
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:25

Ik snap ook dat je het vervelend vindt. Natuurlijk is het goed bedoeld van degenen die bijvoeren en vinden ze het leuk om met paarden te frutten, maar het kan idd ook gevaarlijk zijn - het koliek wat je eerder al noemde. Misschien kan je vragen aan stalgenoten die je echt vertrouwt om het ook een beetje in de gaten te houden en de personen die ongevraagd bijvoeren er dan op aan te spreken?

Steppe

Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:29

Not done.
Brutaal dat dit gebeurt bordje op de deur en al je stalgenoten vriendelijk doch zeer dringend verzoeken jouw paard niet te voeren.

mysa

Berichten: 10379
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:31

Mag gewoon niet. Ben blij dat mijn ppid-er thuis staat. Alsnog vond ik wel gemaaid gras, boterhammen met ham etc, in de wei die net buiten mijn zicht valt. Ik zou doen wat hierboven gesuggereerd wordt, bordje en medewerking pensionhouder vragen. Je fb-bericht is ook goed.

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:31

Not done!
Zo heeft iemand laatst de manen van mijn shet afgeknipt, gewoon de wei in gaan en knippe...

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:33

Mijn paard wordt niet gevoerd of gepoetst of wat dan ook zonder mijn toestemming vooraf.
Op de huidige stal met allemaal volwassen paardeneigenaren is dit vanzelfsprekend. Op de vorige stal waar ook manegeponies stonden iets minder, daar verdween nog wel eens wat in mafje. Die kon heel hongerig kijken blijkbaar. Nadat er duidelijk op de stal geschreven stond "verboden te voeren" was de boodschap helder.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Lughnassadh

Berichten: 1773
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:36

Echt een no go wat mij betreft.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Telpeva

Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:36

Not done, ik heb een verzorgpaard gehad met een slokdarmverlamming: een goedbedoelde appel of wortel zorgde bij haar voor slokdarmverstoppingen, bij die kwaal betekend het dat de dierenarts erbij kan komen om het dier te spoelen + risico op dood. Dus nee, ik ga voor niet voeren, ook niet maar een peentje of maar 1 snoepje, NIKS voeren aan een paard dat niet van jou is tenzij je daarvoor toestemming hebt. Niet alleen om bovenstaande reden dat een dier iets gevaarlijks kan mankeren waardoor het bepaald voedsel écht niet mag hebben, maar ook gewoon omdat je van andermans eigendom af hoort te blijven.

Ik vind het zonder toestemming voeren of trutten met andermans dier dan ook absoluut niet goedbedoeld trouwens, ik vind het een egoïstisch toe-eigenen van iets dat niet van jou is. De mens doet een dier niet vertroetelen omdat het dier dat zo leuk vind, een mens doet dat omdat die dat zelf leuk vind.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Fortitude

Berichten: 3080
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 22:37

Ik ben blij te horen dat ik niet gek ben, ik vind dit namelijk echt heel erg.

Ze staat in de uithoek van de stal dus ook niet een plek waar je snel langs loopt, maar 'helaas' vinden veel mensen haar leuk. Er komen bijna geen kinderen dus het wordt hoogstwaarschijnlijk door volwassen stalgenoten gedaan. Misschien toch maar heel sneu een bordje gaan ophangen dan.

Ik snap echt niet dat mensen ook gewoon voorplukken gaan vlechten of manen gaan knippen. Echt, wtf bezielt je 8)7

[o]

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:39

Absoluut not done! Schandalig zelfs. Uberhaupt iets met andere paarden doen zonder overleg.

Ik zou een bordje op stal hangen. Maar... komen er ook mensen echt van buiten bij jullie op stal? Hoe moet ik dat zien?

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Avalanche

Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:40

Belachelijk.
Een beetje eigenaar weet wat paard wel en niet mag, en heeft een voerbeleid wat daarbij past. Daarbij: snacks zijn voor veel dieren een slecht idee (voor veel mensen ook trouwens :D voor mij iig wel :') ) en je zal maar net een paard hebben dat heftig reageert op brok, en dan idd een halve kilo brok vinden...... da's niet grappig....

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:42

Absoluut not done.
Vind het ook echt super flauw irritant en gewoon gemeen dat je stalgenoten hier lacherig over doen. Zou voor mij reden zijn te verkassen. Voer zelf ook nooit paarden van anderen, vind dat dat niet hoort. Je zit niet aan andermans paarden en je voert ze al helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 06-11-18 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Avalanche

Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:43

VanHuisUit schreef:
Absoluut not done.
Vind het ook echt super flauw irritant en gewoon gemeen dat je stalgenoten hier lacherig over doen. Zou voor mij reden zijn te verkassen.

Voor mij ook :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:47

Not done!
Gewoon niet voeren en wil je het wel eerst toestemming vragen.. een dier kan er ziek van worden.

Fortitude

Berichten: 3080
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 22:50

Gimme_Joy schreef:
Absoluut not done! Schandalig zelfs. Uberhaupt iets met andere paarden doen zonder overleg.

Ik zou een bordje op stal hangen. Maar... komen er ook mensen echt van buiten bij jullie op stal? Hoe moet ik dat zien?

Nee eigenlijk komen er geen vreemden. Het is ook alleen pension, dus geen manege oid.

Tsja het zijn altijd dezelfden die zo reageren natuurlijk, het overgrote deel hoor je niet, die reageren helemaal niet. Pensionstal drama heb je overal, daar laat ik me niet door wegjagen, daar zijn mijn beide paarden nu te gelukkig voor! Ik spreek die specifieke mensen hier wel op aan als ik ze zie, dan is het weer uit de lucht. Plus dat het me geen *piep* kan schelen wat een ander ervan vindt, het zal niet de eerste op stal zijn die mijn bestaan niet eens meer erkent :')

[o]

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:51

Absoluut niet oké.
Je weet nooit wat een paard voor voer nodig heeft, of wat een paard juist absoluut niet mag.
Daarnaast vind ik het sowieso verschrikkelijk als iemand ongevraagd aan mijn spullen of dieren zit, of dat nou mijn paard of mijn auto is. Zonder te vragen blijf je er van af.

JM :#

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:52

Goh. Ik vind het knap dat je je zo kan opstellen. Ik zou toch ergens wel met lood in mijn schoenen naar stal gaan als er zo'n sfeer zou hangen. Lijkt me lastig inderdaad als je ziet dat de paardjes het wel fijn hebben.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper


upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:55

Er zijn twee stalgenoten die mijn paard met mijn toestemming soms een snoepje voeren, de rest voert mijn paard niet en daar zou ik ook niet blij van worden. Niet als eigenaar van het gevoerde paard, maar ook niet als eigenaar van een paard die daar in de buurt staat: krijg je voernijd van.

Groot gelijk dat je het niet wil hebben en als stalgenoten zich daar niet aan houden zou ik naar de pensionhouder toe stappen.

Fortitude

Berichten: 3080
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 22:56

Gimme_Joy schreef:
Goh. Ik vind het knap dat je je zo kan opstellen. Ik zou toch ergens wel met lood in mijn schoenen naar stal gaan als er zo'n sfeer zou hangen. Lijkt me lastig inderdaad als je ziet dat de paardjes het wel fijn hebben.

Nou nou, zo'n sfeer? Ik heb een hartstikke gezellige stal hoor :) als mensen nog even van mijn paarden afblijven dan ben ik gewoon tevreden :j

Tsja en dat ene kleine handje mensen dat je liever ergens achter het behang plakt... Zoals ik al zei, die heb ik op alle stallen tot dus ver wel gehad :') mensen zullen mij vast ook niet allemaal heel leuk vinden.

[o]

Floko

Berichten: 405
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:01

Wat vervelend! Ik vind het ook niet kunnen. Je kent het dieet van het paard niet en kan er irritant gedrag mee aanleren. Briefje op de stal hangen?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:08

Fortitude schreef:
Gimme_Joy schreef:
Goh. Ik vind het knap dat je je zo kan opstellen. Ik zou toch ergens wel met lood in mijn schoenen naar stal gaan als er zo'n sfeer zou hangen. Lijkt me lastig inderdaad als je ziet dat de paardjes het wel fijn hebben.

Nou nou, zo'n sfeer? Ik heb een hartstikke gezellige stal hoor :) als mensen nog even van mijn paarden afblijven dan ben ik gewoon tevreden :j

Tsja en dat ene kleine handje mensen dat je liever ergens achter het behang plakt... Zoals ik al zei, die heb ik op alle stallen tot dus ver wel gehad :') mensen zullen mij vast ook niet allemaal heel leuk vinden.


Ik ken jouw stal niet, maar jouw berichtje deed het zo overkomen. Dus sorry daarvoor. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik andere ervaringen heb (ik heb nog nooit een nare ervaring gehad. Niet zodanig dat mensen mijn bestaan niet meer erkennen zoals jij dat schetst). Maar als het inderdaad bij een handjevol mensen blijft is dat geen reden te vertrekken :o

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Ongevraagd voeren: ok of not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:16

Lijkt me wel erg om een halve kilo brok, of banenschillen aan te treffen! ( Of andere dingen zoals brood etc. ) Nee, dat vind ik niet kunnen. Nu ik met een weitje langs de weg sta, kan ik er natuurlijk niet vanuit gaan dat er niks word gevoerd, ( Goddank de sloot die ertussen zit overgends, :') ). Een worteltje of whatever als iemand ander het vraagt, sure! Lief! Maar zoveel dat je paardje koliekerig word!? Nee. Ik ben nogal strikt in wat m'n paardjes binnenkrijgen, ( Kuch, 3 mini's en Roza die snel dikkig word. :x ) Hopelijk werkt je adv!

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:26

Anastasia24 schreef:
Lijkt me wel erg om een halve kilo brok, of banenschillen aan te treffen! ( Of andere dingen zoals brood etc. ) Nee, dat vind ik niet kunnen. Nu ik met een weitje langs de weg sta, kan ik er natuurlijk niet vanuit gaan dat er niks word gevoerd, ( Goddank de sloot die ertussen zit overgends, :') ). Een worteltje of whatever als iemand ander het vraagt, sure! Lief! Maar zoveel dat je paardje koliekerig word!? Nee. Ik ben nogal strikt in wat m'n paardjes binnenkrijgen, ( Kuch, 3 mini's en Roza die snel dikkig word. :x ) Hopelijk werkt je adv!

Hier gooien mensen ook brood, appels en zelfs in het weekend pannenkoeken over de sloot de wei in.. gelukkig zijn ze er nog nooit ziek van geweest maar ik ben blij dat ze tenminste eerlijk zeggen wat ze hier voeren, als ik er ben vragen ze het altijd maar ik denk dat er ook veel gevoerd wordt als we er niet zijn


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frummel01, Serena_Milco, Trendiction en 35 bezoekers