Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:46

Goed verwoord, Rolfje :)

Een jonge hengst uit het verrichtingsonderzoek kan inderdaad ook interessant zijn, alleen mis je dan de informatie van de nakomelingen. Ik vind dat er (in ieder geval op papier) meerdere interessante meelopen.

Verder vind ik zelf goede (achter)knieën heel belangrijk. Heb een paar paarden gereden met uiteenlopende knieproblemen en gezien de gevolgen voor het rijden let ik daar sindsdien extra op. Voor mij zou George Clooney daarom afvallen, maar dat is dus een persoonlijk aandachtspunt :)
Dan breng ik liever nog eens For Gribaldi onder de aandacht, Grib matcht ook goed met Ferro-bloed.
Laatst bijgewerkt door Aimee op 06-11-18 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:46

Die furst fohlenhof vond ik een hele fijne op de hengstenkeuring

Maar als je 1.55 bent, dat is echt niet groot, waarom dan niet out of the box denken en er bijv een mooie Duitse rijpony opzetten. Dat zijn mini dressuurpaarden met een fijn karakter en vrijer ga je de bloedvoering niet vinden

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:48

Kun je ook nog voor een spannend kleurtje gaan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:02

Ik zou voor 1 van de Du Bois ponyhengsten gaan. Daar komt in combinatie met jou merrie echt een wel 1.60 paardje uit.

Edit: en dan heb je pas echt laag dekgeld.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:16

Toch zever van die gustregeling en verzendkosten...
Als je het daar voor moet laten terwijl je bv Sir Donnerhall via D3 Ijzeren Man kan krijgen...

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:26

s0173957 schreef:
Toch zever van die gustregeling en verzendkosten...
Als je het daar voor moet laten terwijl je bv Sir Donnerhall via D3 Ijzeren Man kan krijgen...


Was meer een tip. TS gaf aan niet meer geheel zeker te zijn van Sir Donnerhall. Voordat je dan vol voor Duitse dekhengsten gaat kijken is het toch zeker iets om over na te denken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:27

s0173957 schreef:
Toch zever van die gustregeling en verzendkosten...
Als je het daar voor moet laten terwijl je bv Sir Donnerhall via D3 Ijzeren Man kan krijgen...

Wel met verzendkosten buitenland...

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:28

s0173957 schreef:
Toch zever van die gustregeling en verzendkosten...
Als je het daar voor moet laten terwijl je bv Sir Donnerhall via D3 Ijzeren Man kan krijgen...


Dekgeld: € 1.800,- excl. BTW, afdracht, toeslag gezondheidscertificaat* en verzendkosten buitenland

* indien gebruik gemaakt wordt van vers sperma zullen de kosten van de exportdocumenten in rekening gebracht worden bij de merriehouder

Dit kan best in de papieren lopen als je voor het eerst met een merrie dekt waar je niets van weet.

Sir donnerhall geeft ze trouwens ook niet zo gezond en dan doel ik niet op WFFS.

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 22:34

Even een pas op de plaats gemaakt, bedankt idd Aimee en rolfje. Nu weer realistischer gaan kijken.

For Gribaldi vind ik heel aansprekend, op lopen overtuigd hij me niet helemaal. Goed dat je dat zegt over die knieën van George Clooney, idd iets dat ik in de gaten moet houden (misschien tegenstrijdig dat ik hem dan aandraag, terwijl For Gribaldi kwalitatief beter loopt :Y) )

Met een ponyhengst fokken heb ik ook over nagedacht. Ben alleen bang dat die te fijn uit gaan vallen. Klinkt misschien heel raar, maar ik wil wel wat paard houden. Merk dat dat op de wedstrijden toch wel in het voordeel werkt. Als he dan een klein paard wordt, maar wel grof dan toont dat toch meer. Pff heb toch veel noten op m'n zang :=

Hoe vallen de Du Bois hengsten, en dan Don Cremello en Cassanova uit qua hoogte? Meer naar de merrie of naar de hengst? Ik dacht altijd dat dat groter hengsten waren, tonen dus iig wel :')

Edit: Sir Donnerhall is van de baan hoor, is idd te gek voor mij qua dekgeld

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:50


denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 23:22

Rolfje schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=KOALefK8LoM
Ik word sowieso ongelukkig als ik deze hengst zie :D Ben overigens niet bekend met het feit dat hij afwijkende knieen fokt of problemen daarmee.

Vind toch heel veel van die filmpjes weinig representatief, maar nu ik zo eens kijk, volgens mij heb ik de verkeerde hengst voor me :')

Edit: ja ik had me dus Giovanni voor de geest gehaald }:0

Heb overigens even in m'n NRPS hengstenboekje gekeken, ook ivm de ponyhengsten. De merrie waar mee ik ga fokken vergroot dus ook, maar ik kan me nog niet voorstellen hoe een paard uit een ponyhengst er dan gaat uitzien en vooral lopen. Als ik dan denk aan mijn welshje dan is dat toch wel een krabbelaartje. Moet ik die hengsten gewoon zien als paardhengsten ook qua lopen? Dat dat dus mee wordt vererfd?

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:42

Rolfje schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=KOALefK8LoM
Ik word sowieso ongelukkig als ik deze hengst zie :D Ben overigens niet bekend met het feit dat hij afwijkende knieen fokt of problemen daarmee.


Haha... tegelijkertijd laat je een filmpje zien waarop de instabiliteit van de achterknieën heel goed te zien is :Y)

Jammer dat Ziësto zelf niet beschikbaar is.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:55

Aimee schreef:
Haha... tegelijkertijd laat je een filmpje zien waarop de instabiliteit van de achterknieën heel goed te zien is :Y)

Jammer dat Ziësto zelf niet beschikbaar is.


Klein scherm op mijn telefoon en mn leesbril niet in de buurt :o Als een paard zo loopt dan klik ik echt heel snel weg ;)

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:55

Denise, waarom gaat die merrie volgens jou vergroten?
Als ik de juiste merrielijn op horsetelex heb gevonden, dan zou ik eerder bang zijn voor een kleintje. De moeder, oma en overgrootoma zijn geen reuzen.

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 00:20

Rolfje schreef:
Denise, waarom gaat die merrie volgens jou vergroten?
Als ik de juiste merrielijn op horsetelex heb gevonden, dan zou ik eerder bang zijn voor een kleintje. De moeder, oma en overgrootoma zijn geen reuzen.

Merrie zelf staat niet in horsetelex, heb net even gekeken. Volgens de eigenaar vergroot ze, op basis van wat de oude eigenaar heeft verteld.

Heb t nog eens opgezocht, moeder van de merrie is Liena. Fokt inderdaad niet groot. Toch nog eens met de oude eigenaar overleggen
Klopt volgens mij geen hout van ook merrie is zelf 1.65
Geen ponyhengsten voor mij dan, daar gaan de kleurtjes :')

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:38

denisesilver schreef:
Rolfje schreef:
Denise, waarom gaat die merrie volgens jou vergroten?
Als ik de juiste merrielijn op horsetelex heb gevonden, dan zou ik eerder bang zijn voor een kleintje. De moeder, oma en overgrootoma zijn geen reuzen.

Merrie zelf staat niet in horsetelex, heb net even gekeken. Volgens de eigenaar vergroot ze, op basis van wat de oude eigenaar heeft verteld.

Heb t nog eens opgezocht, moeder van de merrie is Liena. Fokt inderdaad niet groot. Toch nog eens met de oude eigenaar overleggen
Klopt volgens mij geen hout van ook merrie is zelf 1.65
Geen ponyhengsten voor mij dan, daar gaan de kleurtjes :')


Dan staat ze er wel op hoor!
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/65836/liena

Ik geloof er niets van dat ze met dat lijntje gaat vergroten. Maar jij wilde geen reus toch?

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 07:24

Nee wilde zeker geen reus, maar dan komt dit goed uit gelukkig!

Lunamoon
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:30

Ik heb uit een gribaldi x jazzmerrie gefokt met een Andalusiër. Wou de beweging houden met een cool karakter. Is 100% gelukt. Is nu 3,5 jaar. Wordt nu rustig voorbereid. Is nog een echte puber. Maar de merrie was ook lang een puber. En andalusiers hebben ook hun tijd nodig om te groeien. Dus je moet wel wat geduld hebben en ze niet op 3 jaar zwaar aan het werk zetten. Misschien niet direct de hengsten die je in gedachten had, maar het overwegen waard. Je mag altijd pb voor foto’s en filmpjes.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:57

For Gribaldi fokt goed, luxe en beter dan hij zelf is vind ik.

George Clooney gaat ook geen beweging meegeven, sowieso zit je qua gezondheid beter bij de kwpn'ers maar dat had ik al aangegeven.

Andere out of the box optie: Uphill, is een oudere hengst dus je weet hoe hij fokt, vrij bloed, fokt niet al te groot en een goed karakter. Merrie moet wel een goede bovenlijn hebben.

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 10:16

Ik ga even wat For Gribaldi nakomelingen opzoeken
Wat betreft spaans bloed, ik denk dat ik toch liever bij de warmbloeden kijk

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:19

denisesilver schreef:
Rolfje schreef:
Denise, waarom gaat die merrie volgens jou vergroten?
Als ik de juiste merrielijn op horsetelex heb gevonden, dan zou ik eerder bang zijn voor een kleintje. De moeder, oma en overgrootoma zijn geen reuzen.

Merrie zelf staat niet in horsetelex, heb net even gekeken. Volgens de eigenaar vergroot ze, op basis van wat de oude eigenaar heeft verteld.

Heb t nog eens opgezocht, moeder van de merrie is Liena. Fokt inderdaad niet groot. Toch nog eens met de oude eigenaar overleggen
Klopt volgens mij geen hout van ook merrie is zelf 1.65
Geen ponyhengsten voor mij dan, daar gaan de kleurtjes :')

Ik snap ook niet datje eigenaar zegt dat ze vergroot want ze heeft nog nooit een veulen gehad.

Ponyhengst kan wel hoor. Als een hengst vergroot dan doet hij dat ook op een grotere merrie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:21


fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:44

volgens haar keuringsrapport staat ze ook flink frans, ook iets om rekening mee te houden

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 13:53


fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:59

Dan heeft ze dus 2 nakomelingen gehad, van Diego en Glamourdale

hoe leken die?