Voer wat aanzet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Voer wat aanzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 15:06

Het wordt weer frisser, en ondanks dat de dames netjes onder de juiste dekens staan, zie ik ze toch weer iets terug vallen. Ik zou ze dus graag iets bijvoeren wat aanzet. De paarden staan 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer.

Wie heeft er goede opties voor een muesli of brok die wat aanzet, maar niet veel extra energie geeft? Momenteel krijgen zij 1,5 kg (fries, 162, niveau Z2) en 3/4 kg (kwpn, 162, niveau L1/2) van Pavo Sportsfit, aangevuld met lijnzaadolie. Het zijn geen snelle eters, om die reden voer ik liever geen luzerne of slobber.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)


OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Re: Voer wat aanzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:10

Misschien een vitaminebrok?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Voer wat aanzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:12

Wat meer olie er overheen doen dan je nu doet. Dat zet goed aan en kunnen ze meestal wel tegen hoor.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:13

Een vitaminebrok gaat hier niet bij helpen, als het puur om aanzetten gaat.

Hoe vaak lopen ze in de week?

Je zou de olie kunnen ophogen.
Wat voor ruwvoer voer je? Je zou voor een rijkere variant kunnen kiezen.
En als je de paarden iets meer tijd voor het eten kunt geven, zou ik toch denken aan een echte dikmaker zoals senioren priores, luzerne of een eiwitrijke grasbrok, zoals Fetura. Dat zet nu eenmaal het meeste aan. Je hoeft er geen kilo's van te voeren overigens, zeker niet als ze normaal redelijk op gewicht blijven. Dan is het kwestie van een beetje extra en geen hele emmers extra.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:16

Ik gebruik daar zelf pavo nature's best voor. Hoog ruwvoer-gehalte, hoog ruwe celstof-gehalte en gemiddeld in energie (0.8ewpa), maar gemakkelijk bij te voeren. Ook aan knettergekke paarden gevoerd die er niet drukker van werden. Tot maximaal 0.5kg/100kg paard per maaltijd, gewoon omdat dat sowieso de maximale hoeveelheid per maaltijd is dat ik een paard krachtvoer wil geven. En dat maximaal 2x per dag i.v.m. de vitaminen en mineralen, maar dan wel inclusief de hoeveelheid sportsfit.

Verder olie bijvoeren. Ik weet niet hoeveel lijnzaadolie je geeft, maar een paard kan maximaal 1ml/kg paard aan olie verteren, mits heel rustig opgebouwd. Een paard van 500kg mag dus maximaal een halve liter olie (verdeeld over minimaal 2 maaltijden) krijgen. Hoewel ik dat alleen zou inzetten bij zeer specifieke gevallen, geeft het aan dat er vaak nog zeer veel groei in zit. Ik verhoog de olie met 50ml per 4 dagen over het algemeen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Anoniem

Re: Voer wat aanzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:19

seniores priores.

8nnemiek

Berichten: 43376
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Voer wat aanzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:24

Mijn belg krijgt ook seniores priores in de winter omdat hij dan snel invalt. Werkt geweldig!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Voer wat aanzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 15:32

De paarden lopen gemiddeld 5 dagen per week, gevarieerde training, dressuur gericht. Ze krijgen onbeperkt voordroog (van eigen land, zeer goede kwaliteit), hooi is sowieso uit den boze want dan krijg ik echt wandelende skeletjes, net als dat ik geen slowfeeders gebruik maar grote bakken.

Olie verhogen ga ik zoiezo mee beginnen. Ik moet wel de mest in de gaten houden, ze reageren daar snel op.

Senior Priores is geen optie, dan moeten ze te lang binnen staan. Slobber etc. zien ze als delicatesse, daar moet je van genieten ;-)

Ik zal eens kijken naar grasbrok, dat voegt het makkelijkst toe denk ik. Natures best voer ik juist aan mijn dikke paarden, omdat het overal zo laag in is, dat voelt voor mij nogal onlogisch dat dan aan hun te geven.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:35

Nature's best is gewoon gelijk aan basisbrok qua energie, dat valt heel erg mee. Het is voor een basiskrachtvoer best geconcentreerd qua mineralen, gelijk aan een sportbrok, maar dan zonder de hoge ewpa van een sportbrok. Voor dikke paarden zou ik echt naar een mineralenbrok toe gaan, want daar vind ik NB niet geschikt voor. Ik heb het ook wel als gedeeltelijke ruwvoervervanger ingezet omdat het zo goed aanzette maar tegelijkertijd veel vezels bevat. Dat bij een paard met een tandprobleem.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 15:38

Mizora schreef:
Nature's best is gewoon gelijk aan basisbrok qua energie, dat valt heel erg mee. Het is voor een basiskrachtvoer best geconcentreerd qua mineralen, gelijk aan een sportbrok, maar dan zonder de hoge ewpa van een sportbrok. Voor dikke paarden zou ik echt naar een mineralenbrok toe gaan, want daar vind ik NB niet geschikt voor. Ik heb het ook wel als gedeeltelijke ruwvoervervanger ingezet omdat het zo goed aanzette maar tegelijkertijd veel vezels bevat. Dat bij een paard met een tandprobleem.


Ik voer het puur bij voor de smaak, het zelfde maatbekertje als de pavo vital krijgen ze aan NB, omdat er dus verder niks in zit.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Voer wat aanzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:41

Ah, dan zal het qua hoeveelheid ook meevallen. Ik schat 90g NB.
Wij gebruiken een shettenschep voor de NB, dat is 185g NB, de marstall Force is dan 290g. Maar de pavo vital beker bevat 140g marstall force, iets minder dan de helft, us dat zal met de NB niet anders zijn.

Je moet wel echte hoeveelheden gaan voeren van NB wil je verschil maken qua hoeveelheid.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6624
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Voer wat aanzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:46

Wat destijds bij mijn merrie heeft geholpen om haar even flink aan te laten komen is merriebrok. Dit is alleen iets wat je niet voor een langere tijd wil geven, dus het is de vraag of dat je idee is of dat het echt puur is om even wat extra vetjes te geven en er dan weer mee te stoppen.

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

Popstra
Berichten: 13709
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Voer wat aanzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:07

Carli Wafer

Ik l*l niet met de wind mee nee...

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Voer wat aanzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:23

Olie toevoegen aan het huidige rantsoen of seniores priores bijvoeren. Luzernebrok van havens zet ook goed aan trouwens

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Voer wat aanzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 10:19

Senior Priores is geen optie helaas, het weken is geen probleem, echter doen ze er zo lang over om het op te eten dat het geen optie is (ter vergelijking, 1/4 voerschep slobber wordt bijna een half uur over gedaan).

Tijdelijk op de merriebrok heb ik ook aan gedacht, alleen zou tijdelijk dan de hele winter zijn, gezien die vetjes niet zo goed blijven plakken. Ik kijk dan liever naar een product wat meer passend is bij hun arbeid.

Ik kijk nu naar Pavo Ease&Exel of 18+, beide zijn namelijk hoog in eiwit en olie gehalte.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

IngridP

Berichten: 678
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Voer wat aanzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:22

Ik voer subli merriebrok bij als het gewicht terugloopt. Na de castratie van ons hengstje werkte dit super.

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Voer wat aanzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:31

Maismeel zet aan. Pulp ook.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:32

Merriebrok zet aan en anders Seniores Priores van Subli is een mooie dikmaker, onze ruin valt in de winter ook altijd in, door dit bij te voeren kan ik hem mooi op gewicht houden.
Zie nu je opmerking over SP maar heb je ze met eten apart binnen staan? Het maakt op zich toch niet zo uit hoelang ze er over doen?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:37

Princesj schreef:
De paarden lopen gemiddeld 5 dagen per week, gevarieerde training, dressuur gericht. Ze krijgen onbeperkt voordroog (van eigen land, zeer goede kwaliteit), hooi is sowieso uit den boze want dan krijg ik echt wandelende skeletjes, net als dat ik geen slowfeeders gebruik maar grote bakken.

Olie verhogen ga ik zoiezo mee beginnen. Ik moet wel de mest in de gaten houden, ze reageren daar snel op.

Senior Priores is geen optie, dan moeten ze te lang binnen staan. Slobber etc. zien ze als delicatesse, daar moet je van genieten ;-)

Ik zal eens kijken naar grasbrok, dat voegt het makkelijkst toe denk ik. Natures best voer ik juist aan mijn dikke paarden, omdat het overal zo laag in is, dat voelt voor mij nogal onlogisch dat dan aan hun te geven.


Ik weet niet welke olie je geeft maar daar zit ook energie in. In lijnzaadolie tenminste.
Je wil je paard graag dikker maar wil er net niks voor doen. Dat is jammer. Paarden worden dikker van vezels. Dus je zal toch aan de luzerne of bietenpulp/ seniores moeten. Of andere ruwvoeders.
Seniores werkt het snelst is is zo gemakkelijk. Beetje water er bij nachtje laten staan en klaar om te geven.en dat kan toch ook gewoon als ze buiten staan. Of na het rijden

Grasbrok moet je meestal ook weken.

Trots op onze 2 merrieveulens ; Una bella Donna prinses G.W.( McLaren x cover story) en Uliantha G.W. ( Vaderland x Sander)

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:41

Goede ervaring met onderstaande product.
Gesneden gerst. Kwam mijn veel te magere paard heel goed van aan (in combinatie met merriebrok). Seniores priores werd hij niet dikker van. Begonnen met gesneden gerst voeren en hij werd snel dikker.
http://www.actionquality.nl/nl/assortim ... on-muscle/

http://www.paardendekensenzo.nl Spaanse vlag zweetdekens en halsters

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:44

dekensenzo schreef:
Goede ervaring met onderstaande product.
Gesneden gerst. Kwam mijn veel te magere paard heel goed van aan (in combinatie met merriebrok). Seniores priores werd hij niet dikker van. Begonnen met gesneden gerst voeren en hij werd snel dikker.
http://www.actionquality.nl/nl/assortim ... on-muscle/


Niet dikker van seniores dat is apart. Gaf je hem wel genoeg. Paarden worden er altijd dikker van. Maar je moet er soms wel flink van voeren.
Gesneden gerst kan inderdaad ook maar daar zit wel energie in. Ik verkoop zelf action quality dus ken het product

Trots op onze 2 merrieveulens ; Una bella Donna prinses G.W.( McLaren x cover story) en Uliantha G.W. ( Vaderland x Sander)

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: Voer wat aanzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:49

Wij geven hier altijd MPB mix, dat is mais, perspulp en bierbostel. Paarden eten het goed (eerste dag even wennen) en het zet goed aan. Als je een zak open maakt moet hij wel in een week op, maar met de 3 jaarlingen hier lukt dat prima. Op 1 oktober begonnen omdat onze jaarlingen wat begonnen in te vallen en nu staan er lekker gevulde teddybeertjes in de weide.

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:49

baudyh schreef:
dekensenzo schreef:
Goede ervaring met onderstaande product.
Gesneden gerst. Kwam mijn veel te magere paard heel goed van aan (in combinatie met merriebrok). Seniores priores werd hij niet dikker van. Begonnen met gesneden gerst voeren en hij werd snel dikker.
http://www.actionquality.nl/nl/assortim ... on-muscle/


Niet dikker van seniores dat is apart. Gaf je hem wel genoeg. Paarden worden er altijd dikker van. Maar je moet er soms wel flink van voeren.
Gesneden gerst kan inderdaad ook maar daar zit wel energie in. Ik verkoop zelf action quality dus ken het product


Seniores hielp maar heel weinig. (mijn andere paard word en al dik van als hij er alleen naar kijkt :D ) Kreeg 2x daags een emmer vol (geweekt natuurlijk). Maar zette niks aan. Toen tip van een vriendin gekregen (die de action quality verkoopt) om de gerst te proberen in combinatie met merriebrok en dat hielp heel goed.

http://www.paardendekensenzo.nl Spaanse vlag zweetdekens en halsters

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Voer wat aanzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:25

@dekensenzo. Ja het klopt dat de gerst met merrie brok wel aanzet alleen als je geen extra energie wil zal ik dat niet aanraden. Maar een sportpaard die gewoon flink loopt is het geen probleem.
Maar er zijn altijd onverklaarbare dingen. Van 2 emmers geweekte seniores zou een paard echt aan moeten komen.

Trots op onze 2 merrieveulens ; Una bella Donna prinses G.W.( McLaren x cover story) en Uliantha G.W. ( Vaderland x Sander)

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:35

Princesj schreef:
Senior Priores is geen optie helaas, het weken is geen probleem, echter doen ze er zo lang over om het op te eten dat het geen optie is (ter vergelijking, 1/4 voerschep slobber wordt bijna een half uur over gedaan).

Tijdelijk op de merriebrok heb ik ook aan gedacht, alleen zou tijdelijk dan de hele winter zijn, gezien die vetjes niet zo goed blijven plakken. Ik kijk dan liever naar een product wat meer passend is bij hun arbeid.

Ik kijk nu naar Pavo Ease&Exel of 18+, beide zijn namelijk hoog in eiwit en olie gehalte.



Kijk naar subli atleet!
Ik heb 3 oudere paarden staan die op onbeperkt ruwvoer net te schraal blijven.
Geweekte grasbrok is al een begin,maar ik merkte dat ze waarschijnlijk wat eiwit tekort kwamen.
Ze krijgen dan winters een 300 gram per paard per dag gemengd met een kilo geweekte grasbrok en dan zie ik wel verschil.

Denk dat het voor jou ook wel een fijn product is.
Zet anders op www.voervergelijk.nl het een en ander naast elkaar en ga vergelijken in waardes?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Heidi1989 en 38 bezoekers