Pension of aan huis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 19:08

Hoi allemaal,
Mijn partner en ik zijn op zoek naar een huis buitenaf. We denken erover om de paarden aan huis te nemen. Voordelen zijn er genoeg, met name overal zelf over kunnen beslissen. Maar de nadelen, zoals de hoeveelheid werk, de kosten en het gemis van stalgenoten, kan ik niet goed inschatten. Wat waren voor jullie de doorslaggevende factoren om de paarden aan huis te nemen en hoeveel tijd zijn jullie eraan kwijt?

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:12

Onze grootste reden was dat we toch buitenaf wilde wonen.
Om niet dichtbij andere mensen te wonen.
Genieten van de rust en de ruimte.
Toen we dat besloten hadden wilde we dan ook wel de paarden aan huis en zijn dan ook gaan zoeken op locaties met minimaal 7500m2 grond.

Het werk is hoe je het inricht en dat is met de kosten ook wel zo.
Mijn ervaring beter de eerste keer even flink in de buidel tasten dat het goed is dan is daarna onderhoud niet veel werk meer en ook de kosten niet meer zo duur.
Of je de stagenoten mist is voor iedereen anders. Dit kun je ook deels oplossen door bijvoorbeeld met iemand in de buurt te gaan buiten rijden of naar een rijvereniging te gaan.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:14

Ik heb paarden thuis,
Voordelen heb je al genoemd.Geen reistijd en je kan alles zelf regelen qua voer/stal/weidebeleid.

De nadelen:
De winterwinter... als de boel bevroren is en de kou waarin je elke dag staat drollen (vaak in het donker) te scheppen.
En als je weg wilt (van een dagje tot 2 weken vakantie).
Dan moet je veel regelen en iemand hebben die je paarden kan doen (zoals jij het wilt).

Ook als je ziek bent kan het wel eens een opgave zijn je beesten te doen.
Zorgen voor voldoende ruigvoer, mest opslag/afvoer en weide onderhoud is soms ook wel een geregel.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:21

Aan huis is heel leuk maar er komt gewoon veel geld en veel werk bij kijken. Soms denk ik toch ook, oh had ik ze nu maar gewoon op pension staan. In de winter een binnenpiste, geen gedoe met extra paarden nodig als gezelschap en als je er dan maar 2 hebt, altijd miserie als je er 1tje weg haalt, als je een dagje weg wil weet je dat je paard toch het nodige krijgt, ...
Maar uiteindelijk heb ik ze toch heel graag aan huis en ben ik blij dat ik alles zelf kan beslissen en dat mijn paarden veel buiten kunnen. Maakt mij immens gelukkig om ze samen te zien staan en ondertussen hun hooi wegknabbelen. Dus voor mij nooit meer anders, al vervloek het soms toch ook hoor :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:46

De tijd op zich valt wel mee, ben denk ik een uur per dag kwijt op mijn gemakje verdeeld over de dag. Het is meer dat je niet zo makkelijk weg kan. Het niet hebben van reistijd is wel heerlijk, net als het zelf bepalen wat er precies wanneer gebeurd. Stalgenoten mis ik niet, had ik altijd meer last dan lol van :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:09

Ik heb ze nog net niet aan huis, maar op 5 min fietsen. Doe alles zelf. Met liefde want ik heb exact alles zoals ik t hebben wil.

Zorg vooral dat de dagelijkse klusjes zo min mogelijk tijd in beslag nemen, anders kom je al gauw niet meer aan rijden toe. Denk aan een ruime schuilstal met voerhek waar je een 500 kg baal achterzet. Ruime droge uitloop om te scharrelen. Mesthoop niet aan het eind van een lang modderig pad maar goed te bereiken. Dat soort dingen.

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:15

Ik rij veel minder nu ik ze thuis heb staan. Ben meer bezig voor de paarden dan met de paarden. En als ik wil rijden en ze dan zo lekker zie staan eten vind ik het sneu om voor alleen mijn plezier te gaan rijden.
Terwijl als ik echt naar stal moet ik eerder zou gaan rijden omdat ik er speciaal voor kom en dure stalling betaal.

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:21

Eerder stond ik op halfpension, waar ik ook dus het meeste zelf deed.
Maar waar je dan niet kan doen wat je zelf wil.
Het is is wel gezelliger, maar je kan ook afspreken met anderen of iemand mee nemen.
De kosten zijn veel lager.
En je kan alles doen zoals je wil, welk voer, hoeveel, altijd buiten enz.
Zelf vind ik het ideaal thuis.
Ik heb een arabier en twee mini's, het opruimen is een half uur werk elke dag.
Het voeren totaal afhankelijk van hoe je het gaat doen, onbeperkt kost weinig werk, je zet een baal voordroog neer en de rest regelen ze zelf.
Tuurlijk heb je onderhoud aan je bak/paddock/weide.
Maar dat is af en toe.
Het lastige is idd als je op vakantie gaat, maar eerder was dat voor mij niet heel anders, op pension moest ik ook iemand hebben die mijn paard verzorgde.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:23

In hoeverre heeft je partner wat met paarden?
Met paarden aan huis veranderd toch je hele levensstijl, even zomaar weg is lastig en er draait nu eenmaal veel om de paarden. Is je partner gebreid de verzorging opzich te nemen als jij ziek word of wat breekt? Paarden aan huis is een behoorlijke taak, er is altijd werk. Wij hebben ze altijd al aan huis gehad en met de winter weleens naar een stal met binnenbak gebracht, was altijd blij ze weer thuis te hebben, je kunt het precies zo doen als je wilt, bij een pensionstal is het vaak onmogelijk om alles te willen hoe je het graag zou willen zien. Mochten jullie beiden het verzorgen en buiten klussen leuk vinden dan zou ik ze zeker aan huis halen.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:29

Er is een groot verschil in hoe je ze aan huis gaat houden, qua huisvesting, maak je een Paddock Paradise of gaan ze in stal en in een weiland etc etc. wat voor ondergrond heb je. wat voor onderhoud heb je aan het geheel, in welke staat is alles?
Ik wil hier alleen maar zeggen, dat het niet ophoudt met alleen de paarden voeren en strontscheppen.
bomen en hagen die gesnoeid moeten worden, de schuilstallen om de zoveel jaar schilderen. onkruid beheersing. etc etc.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:33

Duidelijk aan huis. Ik bepaal hoe lang ze buiten staan, Waar ze buiten staan, wat en hoeveel ze eten, wat en hoeveel bodembedekking in de stal, geen gezeur wie er in welke paddock mag in de winter, wel of geen dekens, geen zoek geraakte spullen die per ongeluk geleend zijn. Geen zeurende stal genoten of stal eigenaar. fijn mijn eigen instructie. Geen gruwelijke prijsverhogingen. Geen vreemde mensen aan mijn paarden of ongevraagd op mijn paard. Zelf mijn eigen dierenarts, smid en tandarts.

Ja ik heb veel werk, het kost ook een hoop, moet voor vakantie een oppas hebben. Die heb ik mijn pa doet dit dan. Mijn dochter van bijna 20 doet ook heel veel, kan terug vallen op mijn zus en zij op mij. We hebben geluk schoonouders wilden van hun schapenboerderij af en wij wilden het heel graag. Mijn man heeft niets met paarden maar vind het leuk dat ik en dochter er zo van genieten.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:36

Voordelen vind ik onder andere je eigen weidebeleid, ik bepaal wanneer en hoelang ze erop staan. Zelf voer bepalen, hoeveelheid en wanneer. Geen gezeur en geroddel van stalgenoten, aangezien je het nooit goed genoeg doet. Het gemak om er even heen te lopen voor een knuffel of gewoon even kijken.
Het geluksgevoel als je toegehinnikt wordt als je aan komt lopen... ;)
Nadeel is inderdaad als je weg wilt, of op vakantie wil gaan. En ja, je bent er elke dag druk mee, zeker als ze ook nog de wei op of af gezet moeten worden, maar meestal wisselen we dat met elkaar af. Dus dan valt het ook weer mee. Zo ook als 1 van ons ziek is.
En ik kan me voorstellen dat de motivatie om te rijden minder wordt als je niet op een stal staat, maar heb een fijne bijrijdster, we rijden 2x per week samen en ik heb nog een keer alleen les, dus die regelmaat heb ik gelukkig wel gehouden.
Overigens hebben we wel in de loop van de jaren geleerd waar we het onszelf makkelijker in kunnen maken. Dus paddock met inloopstal, geen dekens meer, mestbeleid etc.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:40

Mariska_28 schreef:
Ik rij veel minder nu ik ze thuis heb staan. Ben meer bezig voor de paarden dan met de paarden. En als ik wil rijden en ze dan zo lekker zie staan eten vind ik het sneu om voor alleen mijn plezier te gaan rijden.
Terwijl als ik echt naar stal moet ik eerder zou gaan rijden omdat ik er speciaal voor kom en dure stalling betaal.


Haha herkenbaar ... Dan staan ze zo lekker te grazen en gelukkig te wezen..

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:55

Ik vind dat "alles zelf beslissen" reuze meevallen. :o Uiteraard kan je wel beslissen wat voor voer je paard krijgt, hoeveel hooi en welke bodembedekking. (al kan dat op een goede pensionstal meestal ook nog wel). Maar even beslissen dat je een binnenpiste wilt of dat je kwalitatieve verlichting wilt langs de buitenpiste die de buren niet stoort of dat je een aparte wasplaats wilt (sjips, moet ik bijbouwen?), dat doe je ook niet 1,2,3. Je bent vaker gebonden aan een financiële grens. Waterbakken die bevroren zijn, dan moet je een oplossing bedenken. Maar tegen dat je de oplossing gevonden, gekocht en geïnstalleerd hebt (stroom doortrekken als je een waterbakverwarmer wilt installeren), is de vriesperiode alweer voorbij. :+
Alles zelf beslissen wilt ook zeggen alles zelf doen en regelen en zorgen over maken. Om even de andere kant van de medaille te belichten. :D
Het heeft voor- en nadelen, maar dat heeft pension natuurlijk ook wel.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:06

Mariska_28 schreef:
Ik rij veel minder nu ik ze thuis heb staan. Ben meer bezig voor de paarden dan met de paarden. En als ik wil rijden en ze dan zo lekker zie staan eten vind ik het sneu om voor alleen mijn plezier te gaan rijden.
Terwijl als ik echt naar stal moet ik eerder zou gaan rijden omdat ik er speciaal voor kom en dure stalling betaal.

Geldt ook voor mij! En dus; als je ze aan huis wilt hebben, moet je 'paarden houden' ook erg leuk vinden. Als je vooral rijden belangrijk vindt zou ik ze nooit naar huis halen.
Hoewel ik me afvraag of ik nog zou kunnen aarden op een pensionstal :+ ...

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:37

Ik vind thuis opwegen tegen de nadelen. Mijn sportpaarden bracht ik met sneeuw naar een pensionstal. Oh wat was ik blij als ze thuis waren!!! Gehele dag op de wei vind ik zooooo belangrijk voor ze. En dat ik alles kan beslissen.

Voordelen voor MIJ:
- Met stip op 1 mooie droge grote weide. Lekker spelen en eten.
- Zelf de stal doen zoals je wil. Kunnen voeren en bijstrooien wat je wil.
- Je bent niks kwijt en kan je spullen neerpleuren waar je wil.
- Lagere kosten als je het huis niet telt.
- ik vind het buiten prullen juist lekker. Even buiten zijn frisse neus zonder het MOETEN rijden.
- Geen last van roddel gedoe.

nadeel
- Je moet wat regelen als je op vakantie gaat. Maar misschien kunnen ze in pension of naar vrienden of vrienden in huis.
- in de kou water sjouwen maar ik vond het ook wat hebben.

Mijn paarden stompten af door het altijd binnen rijden vond ik.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:53

Ik heb de mijne ook aan huis staan, ik zou niets anders meer willen. Natuurlijk heeft het nadelen ook, je bent veel bezig met verzorgen, uitmesten, voeren, hooi geven, ... . Alles is voor jou, maar dat vind ik ook juist een hele leuke gedachte. Ik ben elke dag met mijn paarden bezig (het moet wel, dus ook als je ziek bent of als het zoals vorige week, staat te gieten :brr: ) en je leert ze zo ook echt kennen :j

Op vakantie gaan en dagjes weg moeten bij ons sowieso al geregeld worden. Mijn man is melkveehouder, dus wij zijn sowieso al gebonden, dat scheelt wel een groot stuk qua aanpassing :)

Maar die wegen voor mij echt niet op tegenover de voordelen die het heeft voor mij :) Ik zou het voor geen geld van de wereld meer willen missen...
- Je bent volledig je eigen baas. In het begin liepen mijn paardjes hier gewoon op de weide. Ondertussen werken we aan een paddock paradise. Gewoon op ons gemakje en dat kan ook, op ons eigen tempo en dingen veranderen kan ook gewoon zonder dag je moet overleggen :j
- Je ziet je paardjes elke dag. Ik leer ze zo ook veel beter kennen :)
- Je kan letterlijk dag en nacht bij ze komen. Er zijn genoeg nachten dat ik niet kan slapen of als we aankomen van een feestje, dat ik nog even snel ga kijken hoe ze lekker liggen te snoezen <3
- Ik heb 2 sobere paardjes en ik kan nu perfect controleren wat ik ze geef. Hoeveel ruwvoer, hoeveel krachtvoer, welke supplementen, ... .
- Medische zorgen: mijn Fjord had koliek in december, ik heb hem volledig zelf mee kunnen opvolgen. Vlekje heeft RAO en PPID, die kan ik ook helemaal zelf monitoren :)
- Je moet elke dag even buiten komen, ook als je eigenlijk geen zin hebt. Klink misschien meer als een nadeel, maar voor mij is dit ook echt een ideale manier om mijn hoofd leeg te maken :j

En natuurlijk, wakker worden met dit uitzicht, da's onbetaalbaar <3
Afbeelding
Afbeelding

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:26

Irene793 schreef:
Hoi allemaal,
Mijn partner en ik zijn op zoek naar een huis buitenaf. We denken erover om de paarden aan huis te nemen. Voordelen zijn er genoeg, met name overal zelf over kunnen beslissen. Maar de nadelen, zoals de hoeveelheid werk, de kosten en het gemis van stalgenoten, kan ik niet goed inschatten. Wat waren voor jullie de doorslaggevende factoren om de paarden aan huis te nemen en hoeveel tijd zijn jullie eraan kwijt?

De voornaamste reden is het welzijn van mijn paard. Op pension was het nooit zoals ik (/mijn paard) het graag zag en ik zag dat mijn paard daar last van had. Het zo afhankelijk zijn van een ander en eigenlijk overgeleverd aan de nukken en grillen van die ander voor het welzijn van mijn paard vond ik vreselijk.

Nu bepaal ik alles zelf, kijkend naar de behoeften van mijn paard en ik vind het heerlijk, ik zou ook echt niet anders meer willen. Het brengt een grote verantwoording met zich mee maar als ik zie hoe mijn paard zich thuis voelt en geniet dan geniet ik daar met volle teugen van. Ook het gevoel dat ze nu meer 'huisdier' is en we nu meer 'samen' leven ipv dat ik haar maar een paar uur per week zie vind ik heerlijk.

Maar je moet het werk eromheen ook wel echt leuk vinden, anders hou je het niet vol denk ik. Als jij en je paarden jullie prima thuis voelen op een pension dan denk ik dat ik ze niet snel aan huis zou nemen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 01:07

Ik heb ze sinds 9 maanden aan huis en moet er niet aan denken om ze weer op pension te hebben, zou ze echt teveel missen en zou dan alle mooie momenten missen. (Lekker erbij gaan liggen als ze slapen, prachtige zonsondergangen en ben veel minder gehaast want ik ben toch thuis.
Wel flink wat kosten eerste jaar qua aanschaf, alles voor zadelkamer, afrastering, kruiwagens etc.
Stalgenootjes mis ik niet, komt regelmatig iemand mee op buitenrit en heb ook nog les op een klein stalletje in de straat en daar ook wel wat aanspraak.
Partner helpt ook mee met voeren en uitmesten, vind de hoeveelheid werk meevallen maar vind het ook niet vervelend om te doen.
Rijden doe ik juist veel vaker nu, maar ik ben overdag ook altijd lekker vrij. ☺

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 02:20

Wat een leuk topic! Hier nog geen paarden aan huis, maar de bedoeling is dat ik en mijn vriend over 2,5/ 3 jaar ook een huisje gaan zoeken waar de paarden bij kunnen wonen. Lijkt me heerlijk :)

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Pension of aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 07:43

De doorslag voor mij om ze thuis te nemen was het feit dat ik dan helemaal zelf kon beslissen over de verzorging. Dat ik nu zelf alle controle heb en niet meer afhankelijk ben van anderen heeft me enorm veel rust gegeven (hoewel ironisch genoeg mn laatste pensionplekje echt fantastisch was).

Het is inderdaad veel werk, dat moet onderdeel worden van je routine. Hoe efficiënt alles is ingedeeld en of ze zelf in en uit de stal lopen maakt echt een wereld van verschil. Wij moesten alles aanleggen; was niet grappig qua prijs maar het voordeel is dat ik alles efficiënt kon indelen. Heb ongeveer een uurtje werk per dag (ik doe het 's ochtends, maar ben in principe niet eens aan een tijd gebonden) en in de weekenden doe ik de grotere klussen zoals terreinonderhoud (momenteel heb ik dit zelfs uitbesteed). Dus ik vind het qua werk wel meevallen :)

Qua gemis van stalgenootjes heb je veel zelf in de hand. Je kan mensen uitnodigen (aan huis heb je immers toch nooit maar 1 paard), maar ik woon bijvoorbeeld ook in een heel paardrijke buurt, dus samen gaan rijden zou altijd kunnen. Ook heb je misschien nog les, evt een vereniging, etc. Persoonlijk speelt mijn grootste sociale leven zich ook af buiten de paarden om. Ik mis daardoor niet echt iets.

De nadelen voor mij zijn dat het echt élke dag moet. Ik verzorg ze om 6.00u 's ochtends, ook in de storm of hagel. Plus ik ben niet zo'n klusser, maar ik moet het nu wel regelen als iets kapot is i.p.v. dat ik het alleen maar hoef te melden O:)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:13

Irene793 schreef:
Hoi allemaal,
Mijn partner en ik zijn op zoek naar een huis buitenaf. We denken erover om de paarden aan huis te nemen. Voordelen zijn er genoeg, met name overal zelf over kunnen beslissen. Maar de nadelen, zoals de hoeveelheid werk, de kosten en het gemis van stalgenoten, kan ik niet goed inschatten. Wat waren voor jullie de doorslaggevende factoren om de paarden aan huis te nemen en hoeveel tijd zijn jullie eraan kwijt?


Bij twijfel niet doen. :o
Het is echt een manier van leven vind ik, tenminste wanneer je serieus bezig bent en dus ook elke dag met je paard(en) wilt werken.
Een dagje weg,vakantie, ziek worden of paard ziek, zijn echt wel heel lastig.
Daarbij neemt het bijhouden van alles zoveel tijd in beslag dat er niks meer van rijden komt.

Maar als het je wens is, dan heb je er alles voor over.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:21

Het is een manier van leven, niet alleen voor jou, ook voor je partner. Houdt hij van paarden/ is hij bekend met buitenaf wonen?
Als je graag en regelmatig op vakantie gaat, dan is het vrij onpraktisch.

De kosten vallen of staan met de regio waarin je zit, de hoeveelheid grond die je hebt, hoe je ze wil houden wat je überhaupt wil en wat er allemaal al gerealiseerd is bij je toekomstige huis..

Zelf bepalen hoe lang ze op de wei/buiten staan klinkt bijvoorbeeld wel leuk, maar als je de hele dag moet werken valt dat natuurlijk ook tegen. Hetzelfde als mooie droge weide, dat is echt afhankelijk van de regio en het weer.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:45

Voor ons was d doorslaggevende reden dat we een plek hadden waar we beide bezig konden zijn met onze hobby zodat we elkaar ook nog konden zien.

Mijn man kluste veel aan hobby-auto's en dat deed hij bij iemand anders in een loods, en ik reed paarden bij anderen en verzorgde mijn pony in pension. Dat stalgeld betaalde ik van mijn "zakgeld" dus geen geld voor een tweede paard.

Het eerste jaar met pony aan huis reed ik nog elders 3x per week, maar dat ging al snel tegenstaan, dus toen een eigen dressuurpaard gezocht.

Kosten: veel hoger qua investeringen en hypotheek dan 2 paarden volpension. Maar dat komt uit ander potje.

Om het werk te verdelen, oppas te hebben voor de paarden met vakanties , gezelligheid en om onderhoudskosten te drukken, hebben we een paar paarden in pension.

Daar moet je wel tegen kunnen en ik heb geleerd dat ik kritisch moet zijn wie ik op mijn erf laat. Het moet klikken op persoonlijk vlak en het moet klikken qua ideeën over houden van paarden, mentaliteit, en het paard moet passen in je systeem en in de kudde. Zo niet, krijg je ergernissen of wisselingen.

Dagjes weg en vakantie zijn lastiger als je niet 24/7 ruwvoer/weidegang kunt geven omdat ze er te dik van worden en ze niet zelf in en uit de wei/paddock/stal kunnen kiezen.

Kan dat wel geeft het veel vrijheid en is het makkelijker oppas te vinden.

Mijn man en kinderen gaan graag op vakantie en op avontuur. Mijn man baalt er soms wel van dat we niet spontaan weg kunnen en soms niets kunnen regelen met de paarden.

Voor mij is het werk lichamelijk zwaar. Ik kreeg met meer paarden last van mijn lijf. Met de jaren hebben we wel dingen steeds beter voor elkaar gekregen. Maar heb geleerd dat ik echt alleen helpende pensionklanten aan moet nemen en 6 is het maximale aantal paarden en pony's.

Minder tijd en zin om te rijden.
Maar makkelijker te combineren met jonge kinderen. Omdat je met babyfoon kunt gaan rijden als ze slapen. En tussendoor klusjes doen. In begin in de kinderwagen er bij, later als ze even in de box zitten met babyfoon mee en als ze spelen waar jij bezig bent als dat veilig is qua paarden.

We waren rijk geweest als we waren blijven wonen in onze tussenwoning, en hadden meer tijd over gehad. Maar wij genieten van ons buitenleven.

Mijn man voelt zich veel vrijer dan in de woonwijk waar iedereen je in de gaten hield. Het buiten leven is een goede hobby en tijdsbesteding. Je hebt het altijd druk, en er zijn altijd wel dingen die moeten gebeuren :D

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:36

Trouwens, over het niet weg kunnen: ik herken dat niet zo. In de ochtend even het hoognodige doen (bij ons is dat vnl de stenen poepvrij en hooi bijvullen) en met een half uurtje ben ik ready to go. Heb ik alleen de volgende dag iets meer werk :) dagjes weg zijn dus geen enkel probleem.

Oppas vinden voor vakantie vind ik tot nu toe niet moeilijk, omdat iemand in principe maar 1x per dag hoeft te komen en zelf mag weten hoe laat. Wij hebben ook een bedrijf thuis dus toezicht genoeg :)

Echt alles staat of valt met je systeem en manier van paarden houden.