Help, ik weet het niet meer (hondenvoer)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Help, ik weet het niet meer (hondenvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 08:43

Hoi allemaal,

Ik zit momenteel echt met mijn handen in het haar.

Mijn duitse herder van 11 jaar oud heeft een zeer gevoelig maag en darmstelsel, altijd al gehad. Tevens heeft hij diverse allergieën, namelijk voor :

* kipeiwit
* gevogelte
* granen
* suikers en zoetstoffen
* huisstofmijt (maar die heeft er in deze niet zoveel mee van doen).


Hij heeft het tot zijn 10 jaar goed gedaan op rauw voeding, eerst barf ( zelf samen stellen, daarna kvv).

Rond zijn 10 jaar kwam aan het licht chronische alvleesklierontsteking. Moest op letten met vet eten, hij kreeg toen smuldier en dat is vrij vet.
Hij kreeg er ook steeds vaker buikpijn door ( je hoorde zijn buik gewoon rommelen).

Ben toen overgestapt op een ander merk, nuvo. Hier kreeg hij best harde ontlasting van, dus op aanraden scheutje zalmolie erdoor.
Werkte helaas niets, dus toen klein beetje smuldier erdoor en dat hielp wel wat in het begin.

Maar, nu is het zo dat hij door zijn spondylose soms moeite heeft om de ontlasting eruit te krijgen, ik ben toen overgestapt op een andere (iets vettere) smaak.
Ook dat hielp niet, had uiteindelijk als resultaat dat ik hem moest gaan toucheren regelmatig ( in overleg met dierenarts uiteraard). Dit betekent de ontlasting er met de vinger uithalen.
Dit waren dan ook harde drollen waar hij de kracht niet voor had door waarschijnlijk de spondylose.

Wel vonden we regelmatig een drol bij zijn billen in de ochtend. Hij heeft dan niet gevoelt dat het eruit kwam.

Overgestapt op brokvoeding, lang gezocht welke dan geschikt zou zijn. Uiteindelijk gekozen voor de brok die hij in de vakantie ook krijgt, taste of the wild pacific stream.

Maar nu komt het, hij eet met lange tanden en heeft behoorlijk last van winderigheid.
De ontlasting is nu wel goed.
Is dit nog een kwestie van wennen? Hij krijgt het nu ongeveer 3 weken.

Ik word er gewoon moedeloos van dat ik het juiste niet gevonden krijg.

Voer wat hij nu heeft is 13 kilo voor 59 euro.

Tips, adviezen het is allemaal welkom.

Groetjes

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Help, ik weet het niet meer (hondenvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:50

Ik moest hier gelijk aan denken: https://www.brekz.nl/orijen-hondenvoer/ ... nvoer.html
Onze hond was ook altijd winderig maar op Orijen deed hij het fantastisch! Volgens mij bevat deze variant geen allergenen voor je hond.
Dit voer meng je met warm water wat wellicht de geur aantrekkelijker maakt voor je hond? En gelijk wat vocht toevoegd om de ontlasting soepel te houden?

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

wyoming

Berichten: 2496
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: Help, ik weet het niet meer (hondenvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:58

Je kan ook nog de brokken even in de magnetron zetten om ze iets op te warmen, dan komt er meer geur vanaf en eten ze ze soms makkelijker. (Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar heb het wel een keer als tip van mijn da gekregen)

<3 30-07-2014 <3 12-06-2018 <3

kiwiwitje

Berichten: 20100
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Help, ik weet het niet meer (hondenvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:00

Ik zou terug gaan naar KVV. En hierbij iets van orgaanvlees of groente bij kan voeren. Van orgaanvlees en groente word de poep vaak zachter. Groente ivm vezels die het allemaal wat zachter maken. En even opletten of je misschien eentje met lager calcium percentage kan voeren wil ook nog wel helpen.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Help, ik weet het niet meer (hondenvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:14

Ik zou ook terug kvv gaan voeren en gekookte groenten en olie toevoegen om de ontlasting zachter te houden. De tip om een kvv met lager calciumgehalte te nemen is ook een goede.

ivm de olie, wat versta jij onder een scheutje? Bij verteerbare olie kan je eigenlijk best veel geven zonder dat het noodzakelijk platte stoelgang geeft. Ik voer bijvoorbeeld tot 60ml/dag en mijn teef heeft nog steeds mooie vast drollen.

Voor brok kan je eventueel nog bij Wolfsblut kijken. Hier heb ik goede ervaringen mee bij mijn allergische honden.

There is beauty in everything, even the things that scare us.


Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:17

kiwiwitje schreef:
Ik zou terug gaan naar KVV. En hierbij iets van orgaanvlees of groente bij kan voeren. Van orgaanvlees en groente word de poep vaak zachter. Groente ivm vezels die het allemaal wat zachter maken. En even opletten of je misschien eentje met lager calcium percentage kan voeren wil ook nog wel helpen.

Dit wilde ik ook schrijven. Pens/boekmaag toevoegen of psyliumvezels bijvoeren en idd minder bot.
Mijn honden krijgen dunnere ontlasting als ze vlees van Tammenga krijgen, normaal eten ze Darf. Van Darf hebben ze ook kvv in de smaak pens/zalm of pens/haring, hiervan voer ik aan mijn reu een blok naast een blok normale kvv om zijn ontlasting goed te houden.

Sprakeloos

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Help, ik weet het niet meer (hondenvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:22

En meer vis gaan geven? Is er verschil met vlees vet en visvet?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Help, ik weet het niet meer (hondenvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:02

Royal Canin Fibre respons. Ideaal voor honden die om welke redenen dan ook problemen hebben met de ontlasting kwijt te kunnen.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:13

Begin alsjeblieft niet aan rotzooi als Hills of royal canin. Die willen alleen maar grof geld verdienen.

Er zijn zoveel soorten KVV
Ik voer al heel lang dogmeat en natuur en dier.

Onze honden hebben ook beide kip allergie en daarnaast rund. En graan.
Wij doen KVV in de avond en barf zelf samenstellen in de ochtend.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:44

Marjo89 schreef:
Begin alsjeblieft niet aan rotzooi als Hills of royal canin. Die willen alleen maar grof geld verdienen.

Er zijn zoveel soorten KVV
Ik voer al heel lang dogmeat en natuur en dier.

Onze honden hebben ook beide kip allergie en daarnaast rund. En graan.
Wij doen KVV in de avond en barf zelf samenstellen in de ochtend.


Wat een onzin. Het gaat erom of de hond er mee geholpen is. Bij KVV verdient de fabrikant ook geld. :+ en in dit geval is de hond er niet mee geholpen.

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re: Help, ik weet het niet meer (hondenvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:09

Kijk ns op de site van renske natuurlijke diervoeding

Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had mijn leven er exact hetzelfde uit gezien!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:12

Elke fabrikant zal proberen zo veel mogelijk winst te maken.
Als je echt een goed advies wil zou ik Mizora op bokt vragen, zij is echt goed op de hoogte en een van de weinige mensen die goed gebruik maakt van de wetenschappelijke kennis die er is.

Overigens hoef je niet perse alle granen te vermijden, in witte rijst bijvoorbeeld zitten geen gluten dus wellicht reageert je hond wel goed op een mix van rijst met lam bijvoorbeeld. En dan zou ik een krokante brok proberen want die zijn veel lichter verteerbaar dan geperste brokken.

Als je hond voedsel moeizaam verteert zou ik om heel eerlijk te zijn weinig verbetering verwachten op vers vlees. Of je moet er zelf meer vezels en koolhydraten bij gaan voeren maar dat lijkt me een gedoe. Eiwitten en vetten zijn een stuk moeilijker te verteren dan koolhydraten in bijvoorbeeld rijst. Misschien voor je gevoel minder leuk omdat we tegenwoordig graag een 'wilde honden' dieet willen benaderen, maar het gaat erom dat de hond het goed op zijn voer doet.

Er zijn best situaties waarbij ik vers vlees zou overwegen maar ik vind dit er niet een van.

Kleine edit trouwens want ik merk dat er weinig mensen van op de hoogte zijn: ik zou voorlopig even de brokken met aardappel en peulvruchten vermijden omdat het erop lijkt dat deze ingrediënten de opname van taurine negatief beïnvloeden waardoor je hond hartproblemen kan ontwikkelen.
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 06-11-18 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 20:14

Bedankt voor alle reacties :j

Ik ben altijd echt een voorstander geweest van rauw voeding, en nu nog trouwens hoor.
Alleen, in deze gaat het er niet meer om waar ik voorstander van ben maar wat mijn herder het beste kan verdragen.

Ik durf niet weer terug te gaan naar rauw, hij heeft daar de laatste tijd zo enorm veel ongemak van gehad. Ook al liet hij het toucheren goed toe, prettig was het niet voor hem. Daarbij, als ik er enkele uren niet ben en hij heeft nood terwijl hij de ontlasting niet kwijt kan, moet hij wachten tot ik er weer ben dat vind ik echt sneu.
Ik heb zelf al wat gepuzzeld met meer orgaanvlees toevoegen maar ook dat werkte op een gegeven moment niet meer.
Zijn vacht is wel heel veel beter geworden nu sinds hij op taste of the wild staat, maar ja.... die winderigheid. Ik geloof ook wel dat hij daar buikpijn van zal hebben.

De brokjes van de andere hond wil hij overigens wel eten, die zijn grover maar daar zit helaas gevogelte in.
De andere hond wil geen rauw vlees, eet met lange tanden of eet gewoon helemaal niet.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Help, ik weet het niet meer (hondenvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:30

Onze podenco heeft ook een boel allergieën (toevallig ook huisstofmijt al heeft dat er inderdaad niets mee te maken) en doet het heel goed op een mix van paard en aardappel. Zijn begonnen met paardenbiefstuk en later overgegaan op orgaanvlees van de welbekende slachter uit Nijkerk. Zijn ontlastingsproblemen en darmproblemen zijn hiermee volledig opgelost. Wil niet zeggen dat het voor jouw hond ook werkt, maar bij ons werd verteld paard of struisvogel omdat dat "onbekend" vlees is voor zijn darmstelsel. Proberen kan altijd!

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 20:34


Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Help, ik weet het niet meer (hondenvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:03

Heb je al eens enzymen over het voer gedaan en gekeken hoe hij het daar op doet? Aangezien hij pancreatitis heeft kan dat weleens helpen.

koeien op de weg...

SamElisa

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-04-17
Woonplaats: omgeving Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:10

Marjo89 schreef:
Begin alsjeblieft niet aan rotzooi als Hills of royal canin. Die willen alleen maar grof geld verdienen.

Er zijn zoveel soorten KVV
Ik voer al heel lang dogmeat en natuur en dier.

Onze honden hebben ook beide kip allergie en daarnaast rund. En graan.
Wij doen KVV in de avond en barf zelf samenstellen in de ochtend.


Uit nieuwsgierigheid, mag ik vragen wat er verkeerd is aan Hills?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:17


Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Steppe

Berichten: 2796
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:20

En blikvoer vam terra pura of buddy's bite.
Mijn hond kan niet tegen brokken en kip en granen is taboe. Hij heeft snel last van zijn maag. Door de terra pura(biologisch en niet goedkoop) heeft hij veel mknder last van zijn maag mijn hond krijgt wild en paard en zalm en dat gaat goed. Mooie drollen niet te hard niet te zacht. Ik ben er blij mee
Misschien eens een keer proberen

Isa_Sofie

Berichten: 223
Geregistreerd: 03-12-17

Re: Help, ik weet het niet meer (hondenvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:19

https://energique.nl ! Ik ben in hun fabriek geweest en hun missie is echt om goed hondenvoer te maken. Ze zijn best klein, dus je moet het wel bestellen in de dierenwinkel.
Ze hebben ook een hypoallergeen wat bij mijn hond heel goed heeft gewerkt. Ze hebben er ook een op basis van insecten. Het ziet er heel vies uit maar de hond vind het lekker en het is beter voor het milieu. Ik kan dit je zeker aanraden.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:27

Wij voeren NATURIS persbrok. Is koudgeperste persprek op natuurlijke basis. Je kan kiezen op vleessoort en op allergenen. gezien de leeftijd zou ik gaan voor de lam versie (lagere energiewaarde) deze krijgt mijn oudere bordercollie ook.
De persbrok verteerd als vlees, zinkt dus in de maag. En omdat hij koudgeperst is blijven alle voedingswaarden behouden.
Mijn BC is altijd een moeilijke en gevoelige eter geweest. Met Naturis geen problemen meer! Hij blijft mooi op gewicht, eet smakelijk zijn bak leeg, legt 1-2x per dag een mooie drol haha.. voor ons ideaal! En mijn dierenarts begint het ook aan te schrijven nadat hij het verschil in conditie met eigen ogen heeft waargenomen bij mijn honden.

Prijs kwaliteit is heel goed! 15kg voor +- 41euro (afhankelijk van welke brok)
Nadeel: je vind het niet makkelijk en moet mss online bestellen.

Onze Stafford krijgt kip en zalm (hogere energiewaarde) ook van Naturis.

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 141 bezoekers