Mijn Merie is agressief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Esleerink
Berichten: 5
Geregistreerd: 08-06-18

Mijn Merie is agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 09:16

Hoi !!
Ik heb wat problemen met mijn Merie. Ze is altijd al gevoelig bij poetsen en zadelen dan hapt ze naar iedereen en ergens is het gericht maar ze schrikt van haar zelf als het raak is. Het was een tijdje minder en allen met zadelen mijn zadel maken zecht dat dit ook nooit weg zou gaan omdat ze altijd een verkeerd zadel heeft gehad. Nu zijn we verhuisd van stal en is ze van 9 uur op de wei naar 2 uur naar buiten gegaan. Hier zijn natuurlijk veel discussies over maar mijn pony is hoefbevangen gevoelig en dit is dan dus een beteren oplossing van 9 uur gras eten. Maar nu we op deze stal staan is ze nog haperingen ook op rare moment zoals bij poetsen van een plek die ze normaal fijn vind. En als ik opstap en me moeder der bij staat hapt ze naar me moeder. Ik vind heg vervelend maar ja het is zo maar me moeder is iets minder een held dus voor haar is het nu niet meer zo leuk. In rijden is ze prima soms wat tegendraads maar eigenlijk stukke beter dan eerst. Het zadel is nagekeken osteopaat komt ook binnen kort. En wat ik nog wel het gekste vind is dat ze het niet doet hij de hoefsmid terwijl als ik of iemand van stal haar hoeven uitkrapt ze niet erg vrolijk is. Ik heb wat gelezen dat je dit kunt verhelpen door supplementen dus hoor daar graag meer over of mensen die anderen oplossingen hebben.

Groetjes Esther


upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Mijn Merie is agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:21

Hoi Esther,

Laat de dierenarts komen en vertel deze klachten, het doet denken aan een maagzweer.
Als ze gevoelig is op haar lijf en minder op haar benen en hoeven denk ik dat je het in haar verteringsstelsel moet zoeken.

Krijgt ze onbeperkt hooi op de tijd dat ze binnen staat? En is er de mogelijkheid om haar wel langer buiten te hebben maar niet op gras? Jij wordt er ook niet blij van als je maar 2 uur per dag van je kamer af mag. :)

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:25

Wat vervelend dat je merrie zo happerig is!

Hoeveel en hoevaak krijgt je merrie ruwvoer gevoerd?

En is er een mogelijkheid om haar meer naar buiten te doen? (denk aan paddock/bak of eventueel toch op het gras maar dan met een grasmasker)

Ik zou toch de dierenarts langs laten komen om maagzweren uit te sluiten voordat je zelf met middeltjes begint.

Edit: Upendo was me voor

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:28

Ik zou het in dit geval ook gaan zoeken in voeding/ maag....hoeveelheid ruwvoer? Mineralenbrok? En misschien eens overleggen met arts of maagbeschermer tijdelijk geven optie is?

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:28

Je hebt ook nog een alternatief he. Naar buiten betekent niet per definitie op een wei met gras. Je kan ook een stalling zoeken met voldoende paddocks waar ze heel de dag naar buiten kunnen met slowfeeders. Of een paddock paradise. Juist voor paarden die snel bevangen raken is vrije beweging essentieel

Is haar bloed weleens gecontroleerd op cushing? Ik heb weleens gehoord van een cushing paard dat agressief werd. En omdat je paard ook gevoelig is om bevangen te raken.

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Re: Mijn Merie is agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:31

Is een graasmasker niet een idee? Zo kan ze toch naar buiten...

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:35

Gesteld dat ze hapt omdat ze een naar zadel heeft gehad : dat kan je goed kwijtraken!

Heel rustig opzadelen, na fijn en rustig poetsen.

Ik had ooit een happerige merrie die, zo was ze mij verkocht 'niet van poetsen hield'. Nou, ik ben eens rustig begonnen. Eerst maar eens wrijven met mijn handen, kijken hoe ze het vond, en na een tijdje vond ze het heerlijk. Ze had zich aangewend om de spieren aan te spannen, met wrijven, poetsen en masseren komt het los en verdwijnt de pijn.
Wel heeft ze nog een tijdje emoties gehad 'dat zadel, dat is een monster dat in mijn schoft bijt'. Terecht.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:46

Mijn merrie heeft ooit ook singelnijd opgelopen door omstandigheden. Ze was namelijk gedekt en de toemalige eigenaren wisten dat niet. En hadden haar weggebracht om voor de wagen te beleren. Daar is ze steeds bozer geworden op de singel.

Bij haar moest je bv al uitkijken voor rondvliegende achterbenen als je alleen al de buiksingels van een deken vast wilde maken. En bijten schaamde ze zich ook niet voor.
Ondertussen hebben we haar al een paar jaar maar helemaal eruit krijgen doe je bij haar helaas niet meer. Al gaat het wel 100x beter dan het ging.
Singel altijd rustig aan, gaatje voor gaatje strakker en ook echt ene kant andere kant.
Soms probeert ze een enkele keer te happen, maar pas op is voor haar genoeg, en soms wat schrapen of stampen met haar voorbeen. Maar zijn ook echt momenten dat ze helemaal niet reageert.

Zij is verder onderzocht om andere eventuele oorzaken uit te sluiten, maar daar is niets uitgekomen.


Verder vind ik persoonlijk 2 uur per dag buiten veel te kort, zijn ook nog alternatieven als bv een paddock met ruwvoer.
Want 2 uur per dag buiten betekend 22 uur (minus de tijd dat jij d'r eruit haalt) op stal.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

mala26

Berichten: 4971
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Mijn Merie is agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:13


Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Esleerink
Berichten: 5
Geregistreerd: 08-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 11:23

upendo schreef:
Hoi Esther,

Laat de dierenarts komen en vertel deze klachten, het doet denken aan een maagzweer.
Als ze gevoelig is op haar lijf en minder op haar benen en hoeven denk ik dat je het in haar verteringsstelsel moet zoeken.

Krijgt ze onbeperkt hooi op de tijd dat ze binnen staat? En is er de mogelijkheid om haar wel langer buiten te hebben maar niet op gras? Jij wordt er ook niet blij van als je maar 2 uur per dag van je kamer af mag. :)



Hoi hier heb ik echt wat aan heb me dierart meteen een berichtje gestuurd! Ze krijgt veel hooi van hoge kwaliteit ze staat op stro dus als het op is kan ze toch knabbelen. In de winter gaan ze 2/4 uur op paddock met der vriendin. En dan een later moment de stampmolen in. Hier in de buurt is het erg lastig om een stal te vinden waar ze op de wei kunnen en je goede traing mogelijkheden hebt. Mijn pony heeft veel blessures gehad en heeft wat speciaals met haar voeten waardoor zij op zeer hoge kwaliteit bak bodem moet lopen anders kan zij hier eerder last van krijgen. Deze stal waar ik nu sta heeft dit als een van de weinige in ee buurt en daardoor heb ik deze keuze moeten maken. Mijn pony word ook niet blij van lang buiten staan het klink voor veel mischien onbegrijpelijk maar het maakt haar niet gelukkiger. Darom deze keuze. Wel super nuttig advies gegeven bedankt !

_Nero schreef:
Wat vervelend dat je merrie zo happerig is!

Hoeveel en hoevaak krijgt je merrie ruwvoer gevoerd?

En is er een mogelijkheid om haar meer naar buiten te doen? (denk aan paddock/bak of eventueel toch op het gras maar dan met een grasmasker)

Ik zou toch de dierenarts langs laten komen om maagzweren uit te sluiten voordat je zelf met middeltjes begint.

Edit: Upendo was me voor



Ook weer zoon top reactie fijn!! Lees anders even de reactie die ik op Upendo gaf anders schrijf ik het 2 keer op
Vleddertje1 schreef:
Ik zou het in dit geval ook gaan zoeken in voeding/ maag....hoeveelheid ruwvoer? Mineralenbrok? En misschien eens overleggen met arts of maagbeschermer tijdelijk geven optie is?



Hoii!
Ze krijgt voldoende goed hooi, en staat op stro. Wat is mineraal brok? Ik voer haar vital korrels van pavo is met allen vitaminen er in en pianiso müsli. Haar voer is in overleg met de dierarts bepaald maar we zijn sins 2 weken weer begonnen met pianiso voeren omdat ze niet meer voldoende haf aan de korrels kan dit ook een rol spelen? Ik heb me dierart een berichtje gestuurd over de maagzeweren maagbescherming maar kan iemand mij hier al iets meer over vertellen. Kan het kwaad om het te geven en hoe kom je er achter dat je paard dit nodig heeft? Alvast bedankt!

capopjekop schreef:
Je hebt ook nog een alternatief he. Naar buiten betekent niet per definitie op een wei met gras. Je kan ook een stalling zoeken met voldoende paddocks waar ze heel de dag naar buiten kunnen met slowfeeders. Of een paddock paradise. Juist voor paarden die snel bevangen raken is vrije beweging essentieel

Is haar bloed weleens gecontroleerd op cushing? Ik heb weleens gehoord van een cushing paard dat agressief werd. En omdat je paard ook gevoelig is om bevangen te raken.



Hoi!
Ik heb in een eerde reactie al aangegeven dat wij goede training mogelijk heden nodig hebben dus jamer genoeg was zo iets niet een optie. Deze keuze is ook gemaakt in overleg met de dierarten. Over haar bloed goed idee! Vroeger wel getest volgendsmij laadst ook nog zeker weten doe ik dit niet dus ga na vragen of opnieuw testen!

Sophievhouw schreef:
Is een graasmasker niet een idee? Zo kan ze toch naar buiten...


Geprobeerd de stal waar ik stond reageerde hier niet blij op en haar maatje op de wei ook niet ze stoten haar af.

Janneke2 schreef:
Gesteld dat ze hapt omdat ze een naar zadel heeft gehad : dat kan je goed kwijtraken!

Heel rustig opzadelen, na fijn en rustig poetsen.

Ik had ooit een happerige merrie die, zo was ze mij verkocht 'niet van poetsen hield'. Nou, ik ben eens rustig begonnen. Eerst maar eens wrijven met mijn handen, kijken hoe ze het vond, en na een tijdje vond ze het heerlijk. Ze had zich aangewend om de spieren aan te spannen, met wrijven, poetsen en masseren komt het los en verdwijnt de pijn.
Wel heeft ze nog een tijdje emoties gehad 'dat zadel, dat is een monster dat in mijn schoft bijt'. Terecht.


Hoii het is ook zeker minder geworden en we doen er alles aan om het zo goed mogelijk voor haar te doen! Ze heeft een speciaal voor haar ontworpen lams singel na deze aan passing ging het beter maar ik heb maar nu 4 jaar en ze heeft daarvoor denk ik vanaf dat ze is ingereden nooid een goed zadel gehad en ze is wel een prinsesje dus bij haar heb je het dan verpest. Ik poets der altijd lekker uitgebreid ookal haat ze dit lijkt het maar dat maakt mij niks uit het penny meisje in mij vind het ook leuk

kiki1976 schreef:
Mijn merrie heeft ooit ook singelnijd opgelopen door omstandigheden. Ze was namelijk gedekt en de toemalige eigenaren wisten dat niet. En hadden haar weggebracht om voor de wagen te beleren. Daar is ze steeds bozer geworden op de singel.

Bij haar moest je bv al uitkijken voor rondvliegende achterbenen als je alleen al de buiksingels van een deken vast wilde maken. En bijten schaamde ze zich ook niet voor.
Ondertussen hebben we haar al een paar jaar maar helemaal eruit krijgen doe je bij haar helaas niet meer. Al gaat het wel 100x beter dan het ging.
Singel altijd rustig aan, gaatje voor gaatje strakker en ook echt ene kant andere kant.
Soms probeert ze een enkele keer te happen, maar pas op is voor haar genoeg, en soms wat schrapen of stampen met haar voorbeen. Maar zijn ook echt momenten dat ze helemaal niet reageert.

Zij is verder onderzocht om andere eventuele oorzaken uit te sluiten, maar daar is niets uitgekomen.


Verder vind ik persoonlijk 2 uur per dag buiten veel te kort, zijn ook nog alternatieven als bv een paddock met ruwvoer.
Want 2 uur per dag buiten betekend 22 uur (minus de tijd dat jij d'r eruit haalt) op stal.



Hoi wat naar van jouw Merie! Ik heb geen goed contact meer met der vorige eigenaars (ze hebben haar met vals keuring rapport aan me verkocht) dus veel eerlijks over haar verleden zal ik nooit te weten komen jamer genoeg. 2 uur is weinig mee eens maar ze staat 2/4 uur buiten verschild per dag en gaat de stampmolen in. Ik ben der iederendag en dan rijden we of wat anders dus dan is ze der ook 1 uur zoioz uit als het nog licht is wandel ik vaak ook nog even met der. Maar het is weinig klopt lees een anderen reactie van mij de eerste daar leg ik het iets meer uit

mala26 schreef:
Lees dit artikel even door. Ik kwam het een paar dagen geleden tegen en herkende er veel van. En je zei dat de osteo kwam dus kan je meteen even overleggen.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2266566639


Super hier heb ik wat aan interssant dankje !!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 07-11-18 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 7 berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:52

Esleerink schreef:
(....) ik heb maar nu 4 jaar en ze heeft daarvoor denk ik vanaf dat ze is ingereden nooid een goed zadel gehad en ze is wel een prinsesje dus bij haar heb je het dan verpest. Ik poets der altijd lekker uitgebreid ookal haat ze dit lijkt het maar dat maakt mij niks uit het penny meisje in mij vind het ook leuk


Ehm, ik mag ook graag Penny wezen, "ik poets alleen paarden die dat fijn vinden". Dat is belangrijk voor mij.

Dus met de vosmerrie (jawel) die mij verkocht was 'ze houdt niet van poetsen' heb ik uren staan 'tutten', dwz zoeken naar wat wel kan, wat ze wel fijn vindt.
Poetsen 'zoals je het met andere paarden doet' lijkt mij niet slim. (Ja, het is je doel, uiteindelijk. Niet iets om mee te beginnen onder het motto dat dit het moet worden.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dalena, dollyspikkel, f_pepper, Jadero, lina1998 en 30 bezoekers