IJzer waarde erg hoog in hooi, wat bij voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

IJzer waarde erg hoog in hooi, wat bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 19:37

Sinds zaterdag heb ik de hooianalyse binnen en vooral het ijzer blijkt erg hoog te zijn. De verhouding van koper/ijzer/mangaan/zink is nu erg scheef.

Wat adviseren jullie om bij te geven?
Ik woon in Zweden sinds kort, de analyse is dus ook in het Zweeds (maar het is te begrijpen haha :) ).


Afbeelding

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:45

Je moet dan inderdaad in verhouding veel meer koper, zink en mangaan gaan geven om de verhouding tussen die stoffen recht te trekken mbt ijzer. Geen idee alleen welke supplementen ze in Zweden hebben.....

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 19:59

@ Maris: ja precies. Bestellen vanuit Nederland is geen probleem. Ik ben vooral benieuwd welk product/producten goed zijn om het recht te trekken :)

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:05

Misschien eens kijken op de site van ..............ooooh wat is haar naam ook al weer :+ hier de link in ieder geval : https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... minozuren/

Your horse trace, en victorious secret zittten volgens mij hoog in die mineralen. Misschien nog wel meer supplementen op die site. Zij heeft cursussen gevolgd bij dr Kellon, dus weet veel over die verhoudingen etc.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: IJzer waarde erg hoog in hooi, wat bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:20

Enig idee wat het selenium gehalte in Zweeds hooi is?

scooby09

Berichten: 2206
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:20


Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: IJzer waarde erg hoog in hooi, wat bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 20:36

@Maris: dankje! Ik ga haar even een mailtje sturen, wellicht dat ze wat tips heeft :j

@Mizora: helaas zat dat niet bij de test. Ik heb alles aangevinkt wat maar kon, maar selenium ontbrak helaas. Ik kan dit wel aan de dierenarts vragen wat gebruikelijk is voor deze regio (als daar überhaupt wat over te zeggen valt :)) ).

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:46

Myra schreef:
@Maris: dankje! Ik ga haar even een mailtje sturen, wellicht dat ze wat tips heeft :j

@Mizora: helaas zat dat niet bij de test. Ik heb alles aangevinkt wat maar kon, maar selenium ontbrak helaas. Ik kan dit wel aan de dierenarts vragen wat gebruikelijk is voor deze regio (als daar überhaupt wat over te zeggen valt :)) ).


Dat is inderdaad voldoende specifiek als het hooi uit deze regio is. Het gaat erom dat je niet mag overdoseren selenium, dus een richtlijn is goed genoeg.

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: IJzer waarde erg hoog in hooi, wat bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 20:54

@Mizora: een regio in Nederland is niet hetzelfde als een regio in Zweden qua grootte. Dit zijn 10.000'en hectares extra als het niet meer is. Even om een beeld te geven, ik zit op een terrein van 400 hectare. De buren hebben 1000 hectare. Uiteraard kan er wat gezegd worden over de bodem: klei grond, veel gesteente, niet vruchtbaar genoeg voor gewassen (wel voldoende voor veevoer productie) en redelijk vlakbij de kust. Even aan de DA vragen, en wellicht nog een extra test doen voor selenium. Het is hier nog allemaal wat nieuw :+

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: IJzer waarde erg hoog in hooi, wat bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:56

@Myra: ik kan je niet echt helpen wbt hoe dit aan te vullen.
Ik gok dat een dierenarts vragen hoe het zit met tekorten uit de regio(of landelijk) een goed idee is.
Kom zelf vanuit de melkveehouderij en vaak weten boeren(en dus ook de dierenartsen) zeer goed welke tekorten er spelen in een regio, ik kan mij haast niet voorstellen dat het in zweden erg anders is.

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: IJzer waarde erg hoog in hooi, wat bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 22:20

Over het algemeen is het selenium / vit E gehalte hier in Zweden (of waar dan ook in de nordics/baltics) erg laag door minder zonuren dus over overdosering hoef je je geen zorgen te maken - eerder over een tekort. Heb je geen tabel erbij gekregen wat de normale waardes horen te zijn? Want er valt nu eigenlijk zonder normaalwaardes niet heel veel over te zeggen.

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 22:51

@ Piekossj: tack så mycket! Nee, ik heb helaas geen tabel gekregen met normaalwaardes, is bij AgriLab getest. Fijn dat ik in ieder geval geen zorgen hoef te maken over een overschot aan selenium. Ik heb mijn DA de hooi analyse doorgestuurd, dus ik zal hun advies ook even afwachten.
Ik heb de waardes wel vergeleken met wat voervergelijk.nl aanbeveelt voor dagelijkse in name (energie en proteïne niet meegerekend):

Afbeelding

@ siskeh: dankje voor de tip. We produceren het hooi hier zelf op het land, en het wordt ook verkocht aan andere paarden eigenaren. Zelf hebben ze nooit paarden gehad, maar hebben ze wel koeien/schapen (meer om de weilanden begraasd te houden, het is dan ook heel kleinschalig en is geen verdienmodel van ze). Ik ben benieuwd wat de DA zal vertellen qua info.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: IJzer waarde erg hoog in hooi, wat bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:08

Enig idee hoe die ijzerwaarde zo hoog komt.

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 23:24

pillow schreef:
Enig idee hoe die ijzerwaarde zo hoog komt.

Nee helaas, daar weet ik ook te weinig vanaf.

Het grasmengsel dat ze zaaien bestaat uit: timothee 45%, veldbeemd 15%, beemdlangbloem 15%, roodzwenkgras 15%, engels raai 10%
En dan nog de toegevoegde kruiden rolklaver en klaver.

Daarnaast weet ik dat ze het land 1x bemesten.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:58

Waarschijnlijk een hoog gehalte aan ijzer in de bodem. Heb jullie een beetje roodachtig zand in de omgeving? Mineralen zijn anorganische worden niet door een plant, of lichaam, aangemaakt.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: IJzer waarde erg hoog in hooi, wat bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:25

Vergeleken met Nederlands hooi blijkt het ijzer-gehalte aan de lage kant te zijn, nog steeds wel hoger dan ideaal, maar zeker geen stress-object. Nederlands hooi zit tussen de 200 en 300mg Fe/kg hooi, luzerne zit zelfs rond de 600mg Fe/kg.

Ik zou kiezen om het aan te vullen met 120g pavo vital (hij weegt 380kg toch) of met 300g vitalbix daily complete. Met vital wordt hij Fe:Cu 9:1, met DC wordt hij 8:1. Alles tussen 4 en 10:1 is super.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: IJzer waarde erg hoog in hooi, wat bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:37

Zat de je paard gezond en fit balancer ook niet laag in ijzer?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: IJzer waarde erg hoog in hooi, wat bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:51

Wat wel nog van belang is, is het natriumgehalte. Ik zou 30g keukenzout (bij voorkeur zonder jodium) bijvoeren. In Nederland is het natriumgehalte in het hooi al behoorlijk laag. Maar in zweden is dat blijkbaar nog veel lager. Een paard van 380kg heeft minimaal 15g natrium nodig en mijn ervaring is bij voorkeur iets meer (vanwege de Na:K-balans), maar eventueel kan een losse liksteen daar bij helpen. Met 30g keukenzout geef je 12g natrium en in de mineralenbrok zit dan het laatste beetje behoefte. Samen met een liksteen heb je het dan goed op orde.

Qua term regio: ik weet dat zweden veel grootser is, maar ik vraag normaal gesproken of het Nederlands hooi is. In Duitsland vraag ik wel naar de regio.

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 13:27

@fransje23: aha, dank! Er zijn inderdaad stenen hier die ook rode kleuren er doorheen hebben. Wat me nu te binnen schiet, we hebben hier in de buurt een hele oude ijzererts mijn (niet meer in gebruik). Daar was dit gebied blijkbaar goed voor.

@Mizora: goed om te weten! Hier had ik geen benul van :) ik ga eens naar de Pavo Vital kijken - ze wegen inderdaad zo'n 370/380 kilo. Ze hebben 2 soorten likstenen waar ze gebruik van maken. Een maand of twee geleden gekocht. Een grote kubus die nog lang niet op is, en een kleiner (baksteen) model, met extra elektrolyten. Die is bijna op. Is het verstandig nog natrium bij te voeren? Geen idee hoeveel ze met een mineralenblok binnen krijgen. De merrie maakt er vooral veel meer gebruik van dan de ruin.

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: IJzer waarde erg hoog in hooi, wat bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 13:30

@Mizora: Pavo verkoopt ook producten in Zweden zo te zien, fijn :)
Je geeft aan 120g van de Vital, is dat niet wat veel met wat ze aangeven, of hebben ze meer nodig om de verhouding recht te trekken?

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:54

Myra schreef:
@ Maris: ja precies. Bestellen vanuit Nederland is geen probleem. Ik ben vooral benieuwd welk product/producten goed zijn om het recht te trekken :)


Misschien gewoon in zweden de supplementen bestellen die zijn aangepast aan de zweedse behoefte.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: IJzer waarde erg hoog in hooi, wat bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:41

Ik ben het ook niet eens met de nederlands geadviseerde hoeveelheid van pavo (net als met 99% van de advieshoeveelheid van mineralenbrokken en krachtvoeders, willekeurig welk merk).

Qua liksteen is het lastig inschatten. Als je de likstenen weegt en dan over een maand weer, kan je uitrekenen hoeveel zout ze binnen hebben gekregen. De meeste paarden likken bij lange na niet genoeg zout bij elkaar.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: IJzer waarde erg hoog in hooi, wat bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:43

Neem eens contact op met de eigenaresse van CHia de Gracia. Is een Fins bedrijf maar ze leveren ook in Zweden. Zij weet veel van supplementen en verhoudingen

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 20:24

@Mizora: De Pavo Vital is hier in het dorp verkrijgbaar. Als ik de hoeveelheid aanhoud die ze aanbevelen zit ik goed met selenium (0,7). Dat wordt bijna het dubbele als ik 120g daar van ga gebruiken - zit het dan niet over de max of kunnen ze er meer van hebben?

Heb het even in een tabel gezet (en andere cijfers gevonden van paard van 400kg in rust en arbeid). Bron: https://www.nap.edu/read/11653/chapter/ ... XMYOug#296

Als Pavo Vital 65 gram wordt toegevoegd, is mangaan weer te hoog. Verder mist er dan nog: fosfor, wat extra magnesium, met name natrium (maar ik denk dat ik keukenzout ga toevoegen zoals je aangaf :) ) en zwavel.

Ik weet verder niet wat het belang is/samenwerking tussen de stoffen. Alle tips zijn welkom.


Afbeelding
En een grotere afbeelding: http://tinypic.com/r/2v9ern9/9

@Caira: dankje, ga ik doen!

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: IJzer waarde erg hoog in hooi, wat bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 20:56

Cvb geeft 0.3mg se/100kg paard aan, bovengrens wordt doe zowel cvb als nrc op 4-5mg/100kg gezet, ik houd zelf de bovengrens van 1mg/100kg paard aan.