Keuzestress...welke shetlander?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Keuzestress...welke shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 20:37

Beste Bokkers,

Bij een Ponyopvang in de omgeving, ben ik aan het kijken voor een shet, die ik later wil beleren om recreatief mee te mennen. Nu heb ik last van keuze stress :o
Ik had al een topic over een jaarling die ik via de opvang tijdelijk had staan en ik over zou nemen, maar dat gaat helaas niet door.

Ik heb eigenlijk voorkeur voor 1 ruin. Hij wordt zeker een meter, dat vind ik een mooi maatje. 2 weken geleden is hij gecastreerd en ik ben er nu 2x per week om hem te borstelen, voetjes te doen en een paar minuten wandelen. Daarvoor is hij nog niet in handen geweest. Wat me nu opvalt is dat hij echt heel sloom is met meelopen. Een soort ongeïnteresseerd lijkt het wel, het meelopen heeft hij sinds kort wel redelijk in de gaten. Nu vraag ik me dus af, zou hij altijd zo sloom blijven, of is dat wel iets dat je vaker ziet bij jaarlingen en worden ze later actiever? Ik heb echt geen ervaring met jonkies.

Een andere keuze zou een andere ruin zijn, van 2 jaar. Hij loopt veel vlotter mee, maar die is erg onzeker en schrikkerig en nog weinig gewend. Omdat ik wil gaan mennen, vraag ik me af of dat dan wel een goede keuze is.

Wie kan mij tips geven over het uitkiezen van de juiste pony?


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Keuzestress...welke shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:58

Ik zou verder kijken. Er komt er vast nog wel eentje die aan al je eisen voldoet.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:59

Geen van beide! Zeker met beperkte ervaring kun je beter doorzoeken tot je een ervaren pony vindt
Laatst bijgewerkt door troi op 06-11-18 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt


Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:00

Cayenne schreef:
Ik zou verder kijken. Er komt er vast nog wel eentje die aan al je eisen voldoet.


Dit :)

Zou lekker verder kijken voor een oudere beleerde shetlander :)

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Anoniem

Re: Keuzestress...welke shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:09

Ik zou kijken voor een shetlander van 3/4 jaar dan weet je wat meer dan dat je een jaarling koopt :) ik heb nog wel een goed adres voor Shetlanders?

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Re: Keuzestress...welke shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:32

Ik zou ook beginnen met een iets oudere, die het mennen al goed kent. Er zijn meer dan genoeg shetlanders die wel al beleerd zijn en niet al te eigenwijs en er staan er (hier in de buurt tenminste :')) ook erg veel te koop.

It's not your job to like me, it's mine.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Keuzestress...welke shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:39

Dat slome kan komen omdat ie er mentaal nog niet echt klaar voor is een enorm overdondert is door wat je met hem doet. Dat had mijn jongste eerst ook, maar nu met 3,5 jaar is ie een hele vlotte pony.

Alex en Jorie <3

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Keuzestress...welke shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:40

Verder kijken, beide pony's klinken niet ideaal en zeker als je er mee wilt gaan mennen zou ik lekker voor een ervaren pony kijken die je al voor de kar kan testen.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Keuzestress...welke shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:06

zou het risico niet nemen en lekker verder kijken, een slome pony met mennen is niks..

some of my best friends, never say a word to me...

AnnoNiemand

Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:08

Fennadev schreef:
Dat slome kan komen omdat ie er mentaal nog niet echt klaar voor is een enorm overdondert is door wat je met hem doet. Dat had mijn jongste eerst ook, maar nu met 3,5 jaar is ie een hele vlotte pony.

Precies dit.

Het klinkt alsof jij enorm graag iets met een pony wil doen. Dat is logisch, maar zo’n jonge pony als jij nu voor ogen hebt kan dat mentaal écht nog niet aan. Blokkeren of sloom gedrag kan daar het gevolg van zijn, omdat hij zich probeert af te sluiten voor alles. Ik zou je aanraden om een mentaal al meer volwassen pony te kopen, vanaf een jaar of 8.

JanneVoss
Berichten: 20
Geregistreerd: 09-11-18

Re: Keuzestress...welke shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:58

Wat jammer nou, ik heb een maand geleden mijn sheet verkocht.. ze zou echt perfect voor jou geweest zijn

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 09:10

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-18 14:18

JanneVoss schreef:
Wat jammer nou, ik heb een maand geleden mijn sheet verkocht.. ze zou echt perfect voor jou geweest zijn


Dat is inderdaad jammer :) Ik wil niet nu direct iets met de pony doen, maar wel graag als hij ouder is. Ik zou een jaarling willen, omdat je hem naar je eigen hand kunt zetten en ik het leuk en fijn vindt om hem alles nog te leren. Ik heb geen haast, een paar jaar wachten is prima.
Daar tegenover staat, dat je inderdaad niet weet wat je koopt met een jonkie. Ik denk dat ik inderdaad nog even om me heen ga kijken.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Keuzestress...welke shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 14:23

As de juiste er is Mona ga je het weten, dan is er een soort klik gewoon. Sloom kan inderdaad komen door er mentaal niet klaar voor zijn of pony eigen het is een gok. :)

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Keuzestress...welke shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:42

Ik zou ook voor een wat oudere gaan, dan weet je direct al hoe die is en of het is wat je zoekt. Een vriendin en ik hebben ooit ook twee shetlanders voor mensen wat handmak enzo gemaakt, maar met name een van de twee was niet vooruit te branden... als je die ooit in het tuig zou zetten en op een middag een rondje met de wagen zou gaan doen, zou die zo halverwege er de brui aan geven. sta je dan...

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Keuzestress...welke shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:57

Ellen_ov, dat vind ik dan vreemd. Ik ken shetlanders over het algemeen echt als beestjes die voor je door het vuur willen gaan als ze je vertrouwen. In ieder geval de lijn waaruit mijn pony's komen is zo. Maar het duurt wel lang voordat de mijne mensen vertrouwen en zodra dat eenmaal zo is, kunnen het echte ondeugden zijn. Maar dat neem ik voor lief. Als mijn pony's echt sloom zijn, dan zijn ze of mentaal nog niet klaar voor die oefening of ziek (en dat kan ook simpel vastzitten in de rug ofzo zijn).

Alex en Jorie <3

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Keuzestress...welke shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:15

Ze hadden beide zeker de leeftijd om in elk geval wat in de hand te zijn, ze waren beiden 5 jaar. De ene was inderdaad heel vlot, beiden hartstikke lief en wat ondeugend maar zeker niet vals. Het is nu al paar jaar geleden, ze zijn nu rond de 10 en nog eigenlijk hetzelfde. De eigenaresse heeft dus afgezien om ze te beleren. Gezien eentje voor een 'familie wagen' niet heel dier vriendelijk is :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie