Paardenmarkt Hedel 2018

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:55

Ik had een stipje bij dit topic omdat ik eigenlijk ook wilde gaan vandaag maar helaas...

Maar ik kwam net iets tegen in een verkoopgroep en ik vond het zo bizar
Denk dat dit mannetje vandaag ook van de markt af is gekomen... Maar staat hij nu gewoon in een woonkamer? Hij staat te koop

Heel apart.... gebeurt dit vaker?

Afbeelding

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 00:00

Afbeelding

Ik wilde deze /3

Vond het een fijne markt. Vele leuke pony’s en paarden. Geen gedoe.
De filmpjes geven echt een vertekend beeld... kwam net ook voorbij op Hart van Nederland. Wat een opgeblazen gedoe |o

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 00:15

Je ziet heel veel (impuls)aankopen van een markt overal weer opduiken op Facebooks, marktplaats of andere verkoop sites vrij snel na zon markt.
Zulke veulentjes liepen er wel maar ik snap zulke mensen echt niet

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 00:33

DonnnavZ schreef:
Ik had een stipje bij dit topic omdat ik eigenlijk ook wilde gaan vandaag maar helaas...

Maar ik kwam net iets tegen in een verkoopgroep en ik vond het zo bizar
Denk dat dit mannetje vandaag ook van de markt af is gekomen... Maar staat hij nu gewoon in een woonkamer? Hij staat te koop

Heel apart.... gebeurt dit vaker?

[ [url=m/MV1Xna.jpg]Afbeelding[/url] ]


Welke verkoopgroep? Linkje please?

simonedanton
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 00:43

Mensen die beweren niks slechts gezien te hebben en dat de televisie overdrijft moeten is wat meer verstand gaan krijgen en beter naar de beestjes leren te kijken want ondanks dat ze er netjes op een rijtje bij staan wil niet zeggen dat ze niet lijden. Kijk naar deze foto’s en zo heb ik er nog meer en dan die vreselijke mannen die op de paarden gaan zitten en dan heen en weer draven en het paard allemaal tikken krijgt op zn kont en dan niet te spreken over alle plastic bier bekers en kartonnen die tussen de paarden liggen en mensen die aan staarten van paarden trekken het is voor schandaal en mensen die hier goed over spreken zijn hun verstand verloren en geen paard waardig!

simonedanton
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-09-14

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 00:45

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 00:53

Die paarden staan er thuis dus ook zo bij... dat ligt niet aan de markt. Op de markt wordt doorgaans andere kwaliteit verkocht dan de hogere prijsklasse paarden op sporthorses. Verder vind ik dat de media weer flink inzoomd op een paar gevallen die geen schoonheidsprijs verdienen, maar er waren bijna 1400 paarden! Kijk eens even om je heen wat er op een relatief kleine pensionstal gebeurt.. percentage ‘zielige’ gevallen is daar imo een stuk hoger.

Er is ook iemand die van de daken schreeuwt dat het overal luide muziek en lichtflitsen is en dat de paarden letterlijk op de kermis staan. Check even deze plattegrond, er is maar een klein gedeelte dat direct aan de kermis grenst en ja er is muziek. Maar niet zo luid (waar de paarden staan), je kan elkaar nog prima verstaan.
Afbeelding

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 01:09

De foto's van Simonedanton spreken voor zichzelf...... triest.

Bij mij op stal ziet geen een paard of pony er zo uit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110660
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 01:17

Die fries met doorgezakte rug stond volgens mij ook in Zuidlaren?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 01:38

Mijn hart breekt van die foto's. Wat heb ik met die paarden te doen.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 07:04

simonedanton schreef:
Mensen die beweren niks slechts gezien te hebben en dat de televisie overdrijft moeten is wat meer verstand gaan krijgen en beter naar de beestjes leren te kijken want ondanks dat ze er netjes op een rijtje bij staan wil niet zeggen dat ze niet lijden. Kijk naar deze foto’s en zo heb ik er nog meer en dan die vreselijke mannen die op de paarden gaan zitten en dan heen en weer draven en het paard allemaal tikken krijgt op zn kont en dan niet te spreken over alle plastic bier bekers en kartonnen die tussen de paarden liggen en mensen die aan staarten van paarden trekken het is voor schandaal en mensen die hier goed over spreken zijn hun verstand verloren en geen paard waardig!


Ben jij van GreenPeace?
Moest wel giechelen bij die foto van de tanden. Je had het gebit van één van mijn paarden eens moeten zien toen ik de particulier kocht. Beestje zag er prima uit maar zijn gebit... ben er na 2 jaar nog mee bezig om het goed te krijgen.
Op 1400 paarden heb je altijd wat rotte appels. Lijkt mij moeilijk te voorkomen maar ik zou dit topic even goed doorlezen en dan zie je dat er altijd controle was op de paarden.

Tuurlijk is het even stress maar wat denk je wat paarden voelen op een groot evenement met honderden andere? Juist. Stress.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 07:16

Wat een vreselijke beelden weer, word er ziek van!!

Wil je dan nog met droge ogen zeggen dat het allemaal wel mee valt, snap er werkelijk geen reet van dat er mensen hier op bokt (waarvan je verwacht dat ze deze beelden toch ook vreselijk vinden, lees paardenliefhebbers) hier nog dieren vandaan halen, wat een middeleeuws achterlijk gedoe zeg!

Sorry moest het even kwijt :Y)

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:10

paardenmarkten zijn haast middeleeuws.

die boeren houden zich niet bezig met ‘mishandelen’ hoor. die staan daar te praten en te onderhandelen. vind t inderdaad ook erg dat het dierenrechten organisaties zijn die op de filmpjes zeggen dat er mishandeld wordt terwijl je alleenmaar beesten ziet die alleen maar stressen.as dieren rechten organisatie zou je t verschil toch moeten zien? veulens die schrikken ; mishandeling?! of paarden die van de stress ZELF achterovervallen ; mishandeling?!

SeaSide

Berichten: 2318
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:11

simonedanton schreef:
[ [url=m/H9FoQ4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rmAwKF.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/q70D69.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ksQCa0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UnVhbA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Xhh5Xh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Xhh5Xh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/e99EVS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SAy4GH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bdZ2Ep.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UtUOzU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/F4Iqxq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zAQ4t0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XGhiej.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AJ1PJh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/H9FoQ4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cuvRIt.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik zou bij de wat magere paarden eerst graag willen weten hoe oud ze zijn. Kan ze wel de stempel zielug of mishandeld geven maar misschien zijn ze wel op leeftijd.

En als die 3/4 paarden de slechtste hoeven hebben op een markt van 1300 paarden valt dat ook wel mee. Het is niet netjes om ze zo aan te bieden, maar aan jouw of je ze koopt of niet.

Ook hoor ik iedereen over die konik met zadel, maar er staan daar meerdere dieren met een tuig/zadel waarom zijn die niet zielug maar een konik wel?

Ik heb zelf geen oordeel over de markt, moet er eerst heen gaan voor ik kan oordelen, maar vind apart dat men foto's van magare/slecht verzorgde paarden plaatst om een statement te maken dat de markt moet sluiten.

De markt is niet de rede dat die dieren er zo uitzien maar de eigenaren. Ook moet je jezelf afvragen waar de dieren heen gaan, mocht er geen markt zijn. In mijn ogen is de paardenmarkt juist een laatste kans voor dit soort paarden op een ander leven anders zouden ze direct bij de slacht belanden.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:13

Wij zagen dierenactivisten voorbij komen met een bordje.
Wel met hond aan de riem. Dat dan weer wel.
Hypocriet :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110660
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:14

Je kan je ook afvragen of je dat soort verwaarlozingspraktijken niet juist in stand houd door die dieren te kopen. Hetzelfde als kopen bij een broodfokker: het geeft ze geld en ruimte om weer een nieuw exemplaar aan te schaffen.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:15

Wat is er nou precies zielig aan een paard met een zadel op? Kan iemand dat vertellen

De paarden die niet verkocht raken gaan juist naar een markt, daar komen mensen die weten wat er verkocht wordt en dus kans voor de paarden om naar een leuk huisje te gaan ipv linea recta naar de slacht

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:15

of jij ze nou koopt of dat ze naar de slacht gaan. in beide gevallen gaan ze weg? dus t is niet zo dat als jij ze niet koopt ze geen ruimte hebben voor nieuwe exemplaren

different1
Berichten: 3632
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:21

Ik had weer een stukje op Facebook geschreven, en deel het hier.

Lang verhaal... mijn mening, gebaseerd op wat ik met eigen ogen gezien heb. De dronken lorren die als beesten op de paarden zitten etc heb ik zelf niet gezien en keur ik absoluut af!!

Paardenmarkt Hedel:

Zoals velen weten gaan mijn moeder en ik al jaren naar de paardenmarkt in Hedel.
Om te kijken wat er te koop is, om te vergelijken en om het handelssfeertje te snuiven, en blij te zijn met wat we zelf op stal hebben staan.

Elk jaar worden de schrijnende gevallen minder, de verzorging word elk jaar beter (water en hooi)
Toch blijven er sneue gevallen, en ja, er gebeuren vervelende dingen (paard die van de klep springt en weg glijd, een been over het touw, een klap van een ander paard)

Om bij het begin te beginnen:
die sneue gevallen, hoe komen die op de markt?
OMDAT MENSEN GEEN BESLISSING DURVEN NEMEN OM HET DIER UIT ZN LIJDEN TE VERLOSSEN, OM EEN PAAR ROTCENTEN OP TE STRIJKEN, OM.... OM ZOVEEL ZWAKKE REDENEN!!

De handelaar op de markt wordt erop aangekeken, en ja, ook die kan de beslissing nemen zo'n dier naar de slager te brengen ipv op de markt.
Maar de handel is zijn brood, EN VOOR EEN AANTAL GEVALLEN IS DE MARKT DE LAATSTE KANS OP EEN FIJN (LAATSTE?) HUISJE...

Het probleem begint bij de eigenaar die te laf was om op de enige juiste manier afscheid te nemen van een ziek, oud, geblesseerd dier: inslapen of naar de slager brengen.

Dan het filmpje wat weer rond gaat: een paard slaat achterover op straat, een paard springt van de klep en glijd door zijn ijzers helaas door, een paar veulentjes springen van de klep, paarden krijgen klappen van andere paarden.
Ja, is inderdaad sneu en zo wil niemand het zien, ook die o zo boze, nare, misselijke handelaren niet!
Dit zijn allemaal dingen die in het dagelijks leven ook voorkomen, HET ZIJN PAARDEN, DIE DOEN SOMS DOMME DINGEN, DIE GEVEN ELKAAR SOMS EEN KLAP, DIE HANGEN SOMS MET HUN BEEN ERGENS OVERHEEN.
Dit is NIET alleen op de markt aan de orde, maar het wordt groot uitgemeten door de media, want hier komen 1400 paarden bij elkaar dus kunnen er mooie shots gemaakt worden van vervelende dingen, maar geen enkel shot van de nazorg die is gegeven aan het paard wat achterover ging, of het paard dat uitgleed.... en die nazorg was er wel!

Als je dan wilt laten zien hoe de markt is, laat dan alles zien.

Wellicht zal ik een paar facebook-vrienden minder hebben na dit bericht, maar ik hoop dat men nadenkt over waarom die dieren daar terecht komen....

En oja, als je echt zielige paarden wilt zien, dan is wellicht de manege om de hoek een goede 1e stap.... Want de afgedankte manegepaarden, en de kinderpony's die jarenlang kindjes hebben leren rijden, of de oude fokmerrie's komen dus op de markt.

En oja.... vroeger gingen we naar de weekmarkt in Utrecht, deze is er niet meer, maar in Bennekom is er nu een markt voor in de plaats gekomen.... dáár zijn pas zielige paarden, echte slachtpaarden, met ijzertjes, met opgeschoren beentjes, zelfs met vlechtjes-> paarden die dus ooit goed verzorgd waren, waar van gehouden werd, die bruikbaar waren, maar dan wat gaan mankeren en mogen als dank met een handelaar mee om voor een paar tientjes verkocht te worden aan de volgende handelaar, en zo verder.... hopelijk komen die dieren heel snel aan hun einde, want wat ik daar gezien heb was ECHT zielig

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:35

Daar gaan we weer. De mensen die geen idéé hebben hoe de paardenhandel er achter de schermen uitziet. Paardenhandel stopt niet niet als jij ze NIET koopt. Gaat gewoon verder, handelaars onder elkaar, markt of geen markt, en daar staan dieren nog een pak slechter dan op de markt. daar komen de allerslechtste paarden niet eens naartoe.

Pazrden gaan niet linea recta naar de slacht, dat zou juist mooi zijn.
Ze gaan oo een vrachtwagen, meestal naar italie en die kanten. En de 'lege' ruimte onder en tussen de paarden wordt opgevuld met shetjes om zoveel mogelijk winst te maken op 1 transport.

Harde realiteit. En die realiteit stop alleen door al onze oude en zieke en versleten paarden voor onze ogen te laten afmaken.
Door verantwoord te fokken.

En zolang dat niet gebeurt, zal die onderste handel blijven bestaan. Paardenmarkt of niet.
Op de paardenmarkt krijgt er hier en daar een nog een goede plek.

Er wordt wel degelijk beter toegezien tegenover 20j geleden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110660
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:42

Calm your pants :') Ik ben niet tegen paardenmarkten en heb dit ook nergens gezegd :+

StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:49

Kunnen we die discussie ergems anders voeren. Daae ia dit topic niet voor bedoeld

Die kruising bonte heb ik ook gezien prachtig dier stond wat later op de markt.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:52

different1 schreef:
Ik had weer een stukje op Facebook geschreven, en deel het hier.

Lang verhaal... mijn mening, gebaseerd op wat ik met eigen ogen gezien heb. De dronken lorren die als beesten op de paarden zitten etc heb ik zelf niet gezien en keur ik absoluut af!!

Paardenmarkt Hedel:

Zoals velen weten gaan mijn moeder en ik al jaren naar de paardenmarkt in Hedel.
Om te kijken wat er te koop is, om te vergelijken en om het handelssfeertje te snuiven, en blij te zijn met wat we zelf op stal hebben staan.

Elk jaar worden de schrijnende gevallen minder, de verzorging word elk jaar beter (water en hooi)
Toch blijven er sneue gevallen, en ja, er gebeuren vervelende dingen (paard die van de klep springt en weg glijd, een been over het touw, een klap van een ander paard)

Om bij het begin te beginnen:
die sneue gevallen, hoe komen die op de markt?
OMDAT MENSEN GEEN BESLISSING DURVEN NEMEN OM HET DIER UIT ZN LIJDEN TE VERLOSSEN, OM EEN PAAR ROTCENTEN OP TE STRIJKEN, OM.... OM ZOVEEL ZWAKKE REDENEN!!

De handelaar op de markt wordt erop aangekeken, en ja, ook die kan de beslissing nemen zo'n dier naar de slager te brengen ipv op de markt.
Maar de handel is zijn brood, EN VOOR EEN AANTAL GEVALLEN IS DE MARKT DE LAATSTE KANS OP EEN FIJN (LAATSTE?) HUISJE...

Het probleem begint bij de eigenaar die te laf was om op de enige juiste manier afscheid te nemen van een ziek, oud, geblesseerd dier: inslapen of naar de slager brengen.

Dan het filmpje wat weer rond gaat: een paard slaat achterover op straat, een paard springt van de klep en glijd door zijn ijzers helaas door, een paar veulentjes springen van de klep, paarden krijgen klappen van andere paarden.
Ja, is inderdaad sneu en zo wil niemand het zien, ook die o zo boze, nare, misselijke handelaren niet!
Dit zijn allemaal dingen die in het dagelijks leven ook voorkomen, HET ZIJN PAARDEN, DIE DOEN SOMS DOMME DINGEN, DIE GEVEN ELKAAR SOMS EEN KLAP, DIE HANGEN SOMS MET HUN BEEN ERGENS OVERHEEN.
Dit is NIET alleen op de markt aan de orde, maar het wordt groot uitgemeten door de media, want hier komen 1400 paarden bij elkaar dus kunnen er mooie shots gemaakt worden van vervelende dingen, maar geen enkel shot van de nazorg die is gegeven aan het paard wat achterover ging, of het paard dat uitgleed.... en die nazorg was er wel!

Als je dan wilt laten zien hoe de markt is, laat dan alles zien.

Wellicht zal ik een paar facebook-vrienden minder hebben na dit bericht, maar ik hoop dat men nadenkt over waarom die dieren daar terecht komen....

En oja, als je echt zielige paarden wilt zien, dan is wellicht de manege om de hoek een goede 1e stap.... Want de afgedankte manegepaarden, en de kinderpony's die jarenlang kindjes hebben leren rijden, of de oude fokmerrie's komen dus op de markt.

En oja.... vroeger gingen we naar de weekmarkt in Utrecht, deze is er niet meer, maar in Bennekom is er nu een markt voor in de plaats gekomen.... dáár zijn pas zielige paarden, echte slachtpaarden, met ijzertjes, met opgeschoren beentjes, zelfs met vlechtjes-> paarden die dus ooit goed verzorgd waren, waar van gehouden werd, die bruikbaar waren, maar dan wat gaan mankeren en mogen als dank met een handelaar mee om voor een paar tientjes verkocht te worden aan de volgende handelaar, en zo verder.... hopelijk komen die dieren heel snel aan hun einde, want wat ik daar gezien heb was ECHT zielig


Goed verwoord en helemaal mee eens, ik wist niet dat er tegenwoordig wekelijks een markt in Bennekom is? waar is dat?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:02

SeaSide schreef:
Ik zou bij de wat magere paarden eerst graag willen weten hoe oud ze zijn. Kan ze wel de stempel zielug of mishandeld geven maar misschien zijn ze wel op leeftijd.

Juist als ze al zo oud zijn dat ze daardoor mager zijn, horen ze niet op een markt. Een oud paard verzorg je zelf of wanneer je dat niet wil moet je maar zo flink zijn er een einde aan te maken. Het is triest die paarden zo tentoongesteld te zien.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:05

Sclimpre schreef:
SeaSide schreef:
Ik zou bij de wat magere paarden eerst graag willen weten hoe oud ze zijn. Kan ze wel de stempel zielug of mishandeld geven maar misschien zijn ze wel op leeftijd.

Juist als ze al zo oud zijn dat ze daardoor mager zijn, horen ze niet op een markt. Een oud paard verzorg je zelf of wanneer je dat niet wil moet je maar zo flink zijn er een einde aan te maken. Het is triest die paarden zo tentoongesteld te zien.


Ja, maar het zijn toch de eigenaren die hun paarden "de handel" insturen, ik ben het met je eens. Maar de realiteit is dat dat niet gebeurd en sommige paarden hebben denk ik ook gewoon pech. Die hebben wellicht ook geen zorgzaam baasje gehad maar stonden op een bedrijf oid.