Ervaringen met dubbele bachelors?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Ervaringen met dubbele bachelors?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 21:39

Heeft iemand hier ervaringen met dubbele bachelors op universitair niveau? Ik zit erover te denken om zowel wiskunde als psychologie te gaan doen. Ik weet dat er specifieke dubbele bachelors bestaan zoals wiskunde-informatica of wis- en natuurkunde, maar die interesseren mij allemaal niet :o Ik ken wel iemand die bijvoorbeeld politicologie doet met antropologie.

Zijn er mensen die ook toevallig een bachelor in zowel science als social science hebben gedaan?

Mocht iemand het rare verloop van mijn studie willen weten:
- Eerst afgestudeerd van het gymnasium (cum laude)
- Toen tussenjaar in Engeland
- Daarna 1 jaar University College Utrecht gedaan wat ik erg leuk vond (daar wiskunde, psychologie, Frans, linguïstiek en biologie gevolgd, maar vooral wiskunde en psychologie trokken mijn interesse)
- Toen geswitcht naar geneeskunde, omdat ik dacht dat dat mijn ding was en deels onder druk van mijn ouders. Dit bleek echt niet mijn ding te zijn helaas dus ik ben er nu net mee gestopt. Dit jaar ga ik nog werken en volgend jaar een studie beginnen die ik wel daadwerkelijk ga afmaken :')

Gelukkig ben ik pas vorige week 20 geworden dus ik ben nog niet super oud. Ik weet dat mensen misschien gaan zeggen 'ga maar voor 1 studie, want dan maak je het tenminste af'. En dat is ook wel zo, maar als ik het echt niet aan kan, dan kan ik altijd nog stoppen met 1 van de 2 studies. Mijn interesse ligt gewoon echt in zowel psychologie als wiskunde. Ik had gekeken naar Artificial Intelligence, omdat dit leek op een combi van wiskunde en psychologie, maar dat was echt te veel programmeren voor mij en dat trekt me niet. Ik weet ook dat de baankansen bij wiskunde hoger zijn dan psychologie, maar ik wil graag studeren om mijn kennis te verbreden in gebieden die ik interessant vind. Baankansen keek ik hiervoor heel erg naar (geneeskunde had bv een erg goed vooruitzicht :Y) ) maar ik zie een studie nu meer als een middel om aan te kunnen tonen dat ik een academisch denkniveau heb en ik wil echt studeren voor mijn eigen plezier. Leren vond ik altijd erg leuk namelijk dus ik heb ook echt zin om weer aan een studie te gaan beginnen :D

Ik zit te denken om het bij de VU te gaan doen, maar ik ga ook nog kijken bij de UU dit weekend.


LoveBodin

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:54

Hoe zie je het voor je? Wil je ze tegelijk doen? Of eerst de een en dan, voor je eindproject of met een vak opem, de andere?

Ik zou dat laatste doen. De studies hebben geen overlap en dat is toch best lastig. De dubbele studies die jij noemt hebben allemaal overlap, dat scheelt in werkload. Ik denk dat het best kan hoor. Maar ik zou eerder kijken naar bvb studie wiskunde en dan je minor in de psychologie. En daarna verder kijken of je psychologie wil doen.

Edit: overigens doe ik nu een dubbele master, twee studies met minimale overlap. En dat is best pittig, maar wel goed te doen.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 22:06

LoveBodin schreef:
Hoe zie je het voor je? Wil je ze tegelijk doen? Of eerst de een en dan, voor je eindproject of met een vak opem, de andere?

Ik zou dat laatste doen. De studies hebben geen overlap en dat is toch best lastig. De dubbele studies die jij noemt hebben allemaal overlap, dat scheelt in werkload. Ik denk dat het best kan hoor. Maar ik zou eerder kijken naar bvb studie wiskunde en dan je minor in de psychologie. En daarna verder kijken of je psychologie wil doen.

Edit: overigens doe ik nu een dubbele master, twee studies met minimale overlap. En dat is best pittig, maar wel goed te doen.


Dank je voor reactie!
Ik zou ze wel tegelijk willen doen, maar dan eventueel studievertraging oplopen. Ik had gezien dat sommige mensen hun tentamens voor bv studie A niet doen en dan wel het tentamen voor studie B tijdens de tentamentijd en dan de tentamens van A doen tijdens de hertentamens, maar ik weet niet hoe ideaal ik dat zou vinden.
Ik kan wel sowieso de vakken van Wiskunde gebruiken voor mijn minor in psychologie en ook andersom dus dan heb ik mijn 2e jaar dat wel alvast ingevuld. Ook heb ik op UCU al wat psychologievakken gevolgd waarvoor ik eventueel vrijstelling kan krijgen denk ik, daar moet ik nog even naar informeren.

Welke 2 masters volg jij? :)

SofieHavan

Berichten: 1879
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 22:26

Ik heb een dubbele master, ik heb een master in de rechten en eentje in de diergeneeskunde. Daarnaast ook de lerarenopleiding gedaan waarvoor ik dus een diploma heb. Mijn idee is dat je beter goed nadenkt welke je wil :P ik heb natuurlijk een vreemde combi, gelukkig is er wel vraag naar maar toch... ik heb lang gestudeerd en wou graag carrière, maar na al die tijd is mijn leven ook anders geworden... Nu heb ik kinderen en hoef ik die carrière niet meer en sta ik hier mooi als dubbele master ;) dus werk ik binnenkort gewoon als dierenarts :+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33777
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ervaringen met dubbele bachelors?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 22:29

Ik zou er zelf eerst met één beginnen (en die dan proberen te versnellen) en dan in de minor de tweede erbij pakken. Dan kom je er het snelst achter of het wat is, twee combineren. Bij veel unie's kan je in overleg namelijk wel versnellen / extra vakken meepakken.


LoveBodin

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Ervaringen met dubbele bachelors?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 23:26

Ik volg fusion en werktuigbouwkunde. Totaal andere richting dus.

Het plan wat je hebt lijkt me.. erg ambitieus.. En een beetje een garantie voor een burnout. Zelfs mensen die bachelors natuur-wiskunde doen lopen daar al grotere kans op namelijk :).

Ik zou echt eerst één studie aanpakken. Denk ook aan je BSA :). Begin je met allebei en probeer je ze dus tegelijkertijd te doen (wat mij vrijwel onmogelijk lijkt) en je haalt het niet, dan kan je in de problemen komen met je BSA.

Ik zou echt voor d eéén gaan en dan in de minor wat vakken van de andere kiezen. En evt één vak per periode erbij van de andere.
Op mijn huidige uni is 20 EC de max die je mag kiezen per periode, met een reden :). 30 EC per periode staat gewoon voor 80 uur in de week studielast. Nu zal dat met psychologie wat minder zijn, maar het is behoorlijk pittig!

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 09:28

SofieHavan schreef:
Ik heb een dubbele master, ik heb een master in de rechten en eentje in de diergeneeskunde. Daarnaast ook de lerarenopleiding gedaan waarvoor ik dus een diploma heb. Mijn idee is dat je beter goed nadenkt welke je wil :P ik heb natuurlijk een vreemde combi, gelukkig is er wel vraag naar maar toch... ik heb lang gestudeerd en wou graag carrière, maar na al die tijd is mijn leven ook anders geworden... Nu heb ik kinderen en hoef ik die carrière niet meer en sta ik hier mooi als dubbele master ;) dus werk ik binnenkort gewoon als dierenarts :+


Wat een grappige combi!

Bedankt voor alle reacties :) Ik heb ook nog helemaal niet besloten of ik het echt wil doen. Ik ga nog even rustig kijken en ik ben inderdaad ook bang dat het te veel werk zou zijn per jaar. Ik ga even informeren naar eventueel een extra minor.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:37

Ga vooral ook eens kletsen met de studie adviseurs van beide richtingen. Voor enthousiaste studenten maken ze graag tijd vrij!

SofieHavan

Berichten: 1879
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:42

mingming schreef:
Wat een grappige combi!


Ja idd, gelukkig wel te combineren, voedselveiligheid is een big issue in België. Alles daarrond is streng gereguleerd van uit Europa dus ze vinden juristen met kennis van de voedselveiligheid en diergezondheid wel leuk. Ik ga dan ook aan de slag als dierenarts voor de overheid. Wil ik beiden echt combineren dan kan dat ook, maar dan zit ik op't hoofdbureau in Brussel en da's een eind van mijn woonplaats en dus heel moeilijk te combineren met mijn gezin :)

Succes met de keuze, mij heeft het in elk geval geleerd: waar een wil is, is een weg en met doorzettingskracht en wat hulp van je omgeving, kan je ver geraken! :D

Jorex

Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:48

Ik zie niet voor me hoe je dit gaat doen. Meestal heb je namelijk s ochtends van 9 tot 12 colleges en dan s middags werkcollege/practicum dingen. Dat lijkt me in ieder geval zo voor wiskunde. Je moet 1 vak echt zien als een 40 uur baan, misschien voor jou wat minder. Dus naast dat je dingen gaat missen (meestal zijn practica enzo verplicht), heb je dan 80 uur studielast per week. Dus ik zie het niet echt voor me zeg maar. Ik ben gewoon een student biologie, nu mijn master mariene biologie en heb het zelfs al zwaar gehad als ik bv ziek was en daardoor dingen miste.

Alex en Jorie <3

Fenn

Berichten: 6134
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re: Ervaringen met dubbele bachelors?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:09

Hier dan de andere kant. Ik wilde ook een dubbele bachelor, mij werd het zwaar afgeraden en nu baal acht jaar later baal ik nog steeds een beetje dat ik het niet heb gedaan. (ik heb tijdens mijn bachelor uiteindelijk extra vakken gevolgd en bestuursjaar gedaan ed). Ik ken ook mensen die het wel deden en dat ging. Die combineerden Nederlands en Rechten, maar ik ken ook mensen die wiskunde en filosofie combineerde. Er is zeker wat mogelijk. Het vraagt wel veel van je :) Dus denk er niet te makkelijk over.

Tips:
Ga er niet vanuit dat dit ook in drie jaar kan. Overweeg in het eerste jaar je nog niet in te schrijven voor twee studies ivm het bsa, maar kijk of je wel alvast een 'extra' vak kan doen. Tweede jaar kan je dan focussen op het eerste jaar van de studie waar je nog niet ingeschreven stond. Derde en vierde jaar is het goed kijken welke vakken je kunt combineren en hoe en wanneer je de scripties gaat schrijven.
Overleg met een studiebegeleider/decaan hoe je de vakken kunt combineren. Sowieso hoef je dan vaak voor beide studies geen keuzevakken meer te doen (dat scheelt studiepunten en tijd)

        Volgens mij zitten die kabouters 's nachts
          alleen maar wat te lanterfanten.

        ~Loesje ~

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:39

Ik doe zelf geen dubbele bachelor, maar bij mij op de (bèta-)faculteit komt het wel vaker voor. Ik zou het niet per se afraden. Vaak zijn betastudies behoorlijk flexibel qua contacturen - wij hebben in ieder geval geen enkele aanwezigheidsplicht. Dat maakt combineren makkelijker, je kan dan in je eigen tijd je wiskundevakken bijhouden. En het hoeft zeker niet op een 80-urige werkweek uit te komen; sowieso hebben veel dubbele bachelorstudenten wat minder tijd nodig voor een studie, en daarnaast kan je veel vakken bij elkaar invullen in de vrije ruimte (zoals je zelf ook al aangaf).

Dus ik zou zeggen, ga een keer in gesprek met een studieadviseur, er is meer mogelijk dan je denkt! Waar je wel rekening mee moet houden is dat zo'n ongewone combinatie veel zelfstandigheid vraagt. Je kan ervan uitgaan dat er niks voor je geregeld is en dat je er zelf goed voor moet waken dat je al je vakken kunt halen en dat je programma voor beide studies goedgekeurd wordt. Maar: de bachelor is bij uitstek een tijd waarin je heel veel vrijheid hebt en nog lekker kan uitproberen. Als je het niet erg vindt om wat uitloop te hebben zou ik het zeker proberen!

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Ervaringen met dubbele bachelors?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:52

Ik zou je ook willen adviseren om eerst voor 1 studie te kiezen en in je keuzeruimte vakken van de andere studie te kiezen. Stel je begint met wiskunde studeren en je volgt psychologie vakken in je minor en merkt: Gut hier wil ik verder mee, dan kan je vrij makkelijk daarna nog een Master psychologie doen (als je je keuzeruimte slim hebt besteedt, hoef je misschien niet per see een pre-master te doen). Of je doet ook een Wiskunde master er nog bij / voor / na.

Zeker omdat je twee studies kiest met nauwelijks overlap, kan je niet makkelijk vrijstelling krijgen voor vakken. Als je psychologie en AI samen zou studeren zou dat al makkelijker gaan bijvoorbeeld.

Een ambitieus plan is altijd goed en het is mooi dat je gedreven bent, maar straks heb je bij beide studies het BSA niet gehaald en mag je bij beide studies weg. Er komt straks genoeg op je af als je eenmaal echt met je studie begint. Liever begonnen zijn en merken dat je meer kunt doen, dus extra vakken volgen dan dat je met beide begint en halverwege het jaar instort van de stress.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:09

Pak eerst een studie aan en begin in je derde jaar met de volgende, je bent nog jong. Ondanks je goede stel hersens is er ook nog zoiets als een baantje, sport en een sociaal leven.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:14

Nightingale schreef:
Ik doe zelf geen dubbele bachelor, maar bij mij op de (bèta-)faculteit komt het wel vaker voor. Ik zou het niet per se afraden. Vaak zijn betastudies behoorlijk flexibel qua contacturen - wij hebben in ieder geval geen enkele aanwezigheidsplicht. Dat maakt combineren makkelijker, je kan dan in je eigen tijd je wiskundevakken bijhouden. En het hoeft zeker niet op een 80-urige werkweek uit te komen; sowieso hebben veel dubbele bachelorstudenten wat minder tijd nodig voor een studie, en daarnaast kan je veel vakken bij elkaar invullen in de vrije ruimte (zoals je zelf ook al aangaf).

Dus ik zou zeggen, ga een keer in gesprek met een studieadviseur, er is meer mogelijk dan je denkt! Waar je wel rekening mee moet houden is dat zo'n ongewone combinatie veel zelfstandigheid vraagt. Je kan ervan uitgaan dat er niks voor je geregeld is en dat je er zelf goed voor moet waken dat je al je vakken kunt halen en dat je programma voor beide studies goedgekeurd wordt. Maar: de bachelor is bij uitstek een tijd waarin je heel veel vrijheid hebt en nog lekker kan uitproberen. Als je het niet erg vindt om wat uitloop te hebben zou ik het zeker proberen!


Hier wilde ik trouwens nog even op reageren: Mijn ervaring is juist niet dat de bachelor een hoop vrijheid geeft. Dan vind ik eerder dat een Master meer vrijheid geeft. Je hebt daar meestal meer keuzeruimte (verhoudingsgewijs) in vergelijking tot de Bachelor en de scriptie / stage is een stuk groter. In de Master heb je ook geen BSA waar je je aan dient te houden. Plus mijn ervaring was dat het aantal cursussen met aanwezigheidsplicht (zeker bij de sociale faculteit) tijdens de Bachelor groter was. Tijdens mijn Master (AI) had ik ook meer projecten ipv vakken met tentamens. Projecten kan je ook flexibeler indelen en plannen in vergelijking met tentamens, vind ik.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:15

Jammer dat geneeskunde toch niet helemaal was!
Hou rekening mee dat geheel UvA dezelfde jaar opzet heeft kwa weken met tentamens. (Geen idee of je bij UvA wil blijven) Dus dat je dan vaak ook tijdens je zomer wel zoet bent met tentamens inhalen

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:41

AlphaDaemon schreef:
Nightingale schreef:
Ik doe zelf geen dubbele bachelor, maar bij mij op de (bèta-)faculteit komt het wel vaker voor. Ik zou het niet per se afraden. Vaak zijn betastudies behoorlijk flexibel qua contacturen - wij hebben in ieder geval geen enkele aanwezigheidsplicht. Dat maakt combineren makkelijker, je kan dan in je eigen tijd je wiskundevakken bijhouden. En het hoeft zeker niet op een 80-urige werkweek uit te komen; sowieso hebben veel dubbele bachelorstudenten wat minder tijd nodig voor een studie, en daarnaast kan je veel vakken bij elkaar invullen in de vrije ruimte (zoals je zelf ook al aangaf).

Dus ik zou zeggen, ga een keer in gesprek met een studieadviseur, er is meer mogelijk dan je denkt! Waar je wel rekening mee moet houden is dat zo'n ongewone combinatie veel zelfstandigheid vraagt. Je kan ervan uitgaan dat er niks voor je geregeld is en dat je er zelf goed voor moet waken dat je al je vakken kunt halen en dat je programma voor beide studies goedgekeurd wordt. Maar: de bachelor is bij uitstek een tijd waarin je heel veel vrijheid hebt en nog lekker kan uitproberen. Als je het niet erg vindt om wat uitloop te hebben zou ik het zeker proberen!


Hier wilde ik trouwens nog even op reageren: Mijn ervaring is juist niet dat de bachelor een hoop vrijheid geeft. Dan vind ik eerder dat een Master meer vrijheid geeft. Je hebt daar meestal meer keuzeruimte (verhoudingsgewijs) in vergelijking tot de Bachelor en de scriptie / stage is een stuk groter. In de Master heb je ook geen BSA waar je je aan dient te houden. Plus mijn ervaring was dat het aantal cursussen met aanwezigheidsplicht (zeker bij de sociale faculteit) tijdens de Bachelor groter was. Tijdens mijn Master (AI) had ik ook meer projecten ipv vakken met tentamens. Projecten kan je ook flexibeler indelen en plannen in vergelijking met tentamens, vind ik.

Dat klopt ook wel wat je zegt. Enige punt is dat je bij mastervakken niet meer zo makkelijk zomaar kan instappen, omdat er natuurlijk voorkennis wordt gevraagd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 57 bezoekers