Last van lage bloeddruk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Last van lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 11:24

Altijd heb ik al een lage bloeddruk, opzich niet erg en ik heb er normaal niet vaak last van.

Nu ben ik zwanger en is het sinds vorige week weer heel erg. Als ik iets eet gaat het ongeveer 10 minuten goed, dan voel ik mij energiek en helder. Daarna zakt het helemaal in, voel ik me slap, trillerig, duffig en kan ik slecht nadenken en concentreren. Naar het toilet gaan voelt als een berg beklimmen.

ik weet dat zout kan helpen, dus dropjes ed. Maar zo erg als ik het nu heb heb ik het nog niet eerder gehad. dan zou ik de hele dag zitten te eten, niet echt bevordelijk voor de kilo's die er al aanvliegen.

Zijn er nog andere tips?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Last van lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:38

Hoe laag is je bloeddruk dan, en hoe lang ben je zwanger?

Op zich zou ik in je zwangerschap blijer zijn met een lage bloeddruk dan met een hoge. Voor je het weet zit je te hoog en dan heb je wel een probleem.

Maar komen deze klachten allemaal van een te lage bloeddruk? Misschien is er wel meer aan de hand? Suiker, ijzer, schildklier etc allemaal wel goed?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110673
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Last van lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:42

Ik ben niet zwanger maar heb wel altijd een lage bloeddruk. Daarnaast ook een lage hartslag.
Daardoor ga ik af en toe tegen de vlakte. Dat is vooral lastig omdat je dan verkeerd terecht kunt komen.
Zo heeft het mij al eens hechtingen in mijn hoofd en een hersenschudding opgeleverd.
Ik heb nu altijd zoute dropjes bij me en ga alvast op de grond liggen of zitten als ik het voel aankomen.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Last van lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:46

Ik weet niet wat je huisarts en verloskundige hierover zeggen...

Maar ik zou op zoek gaan naar eten met weinig suiker en een zo stabiel mogelijke suikerspiegel behouden.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Last van lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:47

Wat voor dingen eet je?
Bij mij scheelt het heel erg als ik niet veel suikerhoudende dingen bvb eet. Dingen die langzaam energie af blijven geven is een stuk beter dan dingen die pieken geven.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23432
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Last van lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:48

Hoe laag is laag?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Last van lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:49

Zoethout knagen werkt ook goed om de bloeddruk iets te verhogen

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Last van lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:06

Ik at altijd veel zoute dropjes en dronk zoethoutthee. De zoute ovaaltjes van Klene had ik altijd.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 13:33

Laatste keer was het 90/60 of andersom?

Ik ben nu bijna 14 weken.

Ik heb net de verloskundige gebeld en ik mag vanmiddag langskomen om hem nog even op te meten of hier inderdaad mijn klachten vandaan komen.

Kan het zijn dat je het ene moment er meer last van hebt dan het andere? ook al is de bloeddruk hetzelfde??

Uiteraard is lage bloeddruk beter dan hoge maar daar voel ik me helaas niet beter door :)

zoethout is een goed idee, ik wilde ookalweer boulion gaan halen

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23432
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Last van lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:37

Dat is wel vrij laag ja.
Ik zou vooral ook aan je verloskundige tips vragen en niet alles klakkeloos overnemen en doen wat hier geopperd word

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Last van lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:39

Inderdaad even met je verloskundige overleggen. Teveel zoute dingen nu is ook niet goed.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 13:41

Polly schreef:
Dat is wel vrij laag ja.
Ik zou vooral ook aan je verloskundige tips vragen en niet alles klakkeloos overnemen en doen wat hier geopperd word



nee heb je ook gelijk in, voelde me gewoon zo beroerd dat ik even soort steun zocht denk ik.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:41

Bloeddruk kan ook schommelen hoor. Dus het kan zijn dat hij het ene moment goed is en het andere moment te laag. Inderdaad even op laten meten en bespreken met je verloskundige.
Zij kan je vertellen wat wel en niet aan te raden is. En wellicht ook even kijken of je suiker e.d. goed is.

Ik had het tijdens mijn zwangerschap als ik lang stond. Mijn kindje drukte dan tegen de slagader op mijn buik en daar zakte mijn bloeddruk van. Ik voelde me dan echt misselijk worden, geluid viel weg en het werd zwart voor mijn ogen. Erg vervelend!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:48

Ik zou niet idd op eigen houtje je bloeddruk omhoog werken met zoethout en bouillon.
Zoethout wordt volgens mij sowieso afgeraden tijdens zwangerschap.
90/60 is wel laag ja, snap dat je je dan niet lekker voelt. Maar als je hem omhoog probeert te krijgen loop je kans op een te hoge bloeddruk. Dat had ik in mijn eerste zwangerschap en dan ben je wel echt in de aap gelogeerd met allerlei toestanden erbij...
Dus idd alleen adviezen van verloskundige opvolgen.

Is er uit je zwangerschapslab niks gekomen wat deze klachten kan verklaren? En is je bloeddruk altijd zo laag? Meet je hem zelf ook regelmatig of maar 1x gemeten?

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 13:52

@Delphi Dat is inderdaad ook erg vervelend! gister kon ik ook niet meer blijven staan toen ik met iemand stond te praten, begon helemaal te trillen en werd zo flauw en misselijk.

@verootje, die uitslag heb ik nog niet, zou ik maandag krijgen (volgende week) en als er iets was dat ze mij zouden bellen.

Vorige zwangerschap had ik het dus ook alleen veel eerder in de zwangerschap. Ik had nu eigenlijk niet meer verwacht er last van te krijgen.

Ik heb altijd een lage bloeddruk, is meerdere malen bij de huisarts gemeten omdat ik met fases me heel slap heb gevoeld ook zonder zwangerschap.

Belmera

Berichten: 280
Geregistreerd: 27-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:52

Ook ik had een lage bloeddruk tijdens mijn laatste zwangerschap en je klachten klinken bekend.
Wat mij hielp naast t zoute drop eten was extra veel drinken. Dat had ik ergens gelezen als tip. Met een heel verhaal waarom en wat dat precies doet maar dat ben ik vergeten. En zoethout thee maar dat vind ik niet lekker ;)
Mijn verloskundige kon me verder geen tips geven, was altijd blij met te lage bloeddruk. Beter dan te hoog...
Wel nog gefeliciteerd met je zwangerschap!

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Last van lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 13:56

Dank je wel!

veel drinken is een goede tip, kan denk ik in iedergeval nooit kwaad!

Ik kan vanmiddag alleen langs komen om te meten, maandag heb ik uitgebreide afspraak dan zal ik ook rustig alles bespreken, tenzij ze toch heel even tijd heeft vanmiddag.

Wat ik zo lastig vind is om het uit te leggen aan andere hoe ik me dan voel. Vooral op werk, met momenten kan ik echt wel huilen (hormonen? :D ) omdat ik me zo slecht voel maar kan gewoon niet beschrijven wat ik dan voel.

Nu heb ik net gegeten en gaat het weer iets beter.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Last van lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:04

90/60 is voor mij een normale bloeddruk. Tijdens de zwangerschap zat ik op 75/45 80/50.

Zoethout wordt normaal afgeraden omdat het de bloeddruk verhoogd, maar als hij te laag is is het geen probleem.

Verder is het aan te raden om heel regelmatig te eten. Hoeveel geen hele maaltijden te zijn, maar je boterhammen wat meer verdelen over de ochtend kan al schelen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:06

Eens met degenen die zeggen even met je verloskundige overleggen, niet ineens bakken zout gaan eten oid, zeker niet zonder overleg.

Maar ik heb ook een lage bloeddruk, normaal is voor mij zo rond de 50/95.
Je zegt dat je je even beter voelt na wat eten, en dan ca 10 minuten erna weer helemaal slap. Na een maaltijd daalt idd je bloeddruk, bij sommige mensen zelfs flink. Ik kan daar zelf heel veel last van hebben, terwijl ik me direct na een maaltijd juist prima voel.
Probeer kleine(re) beetjes te eten, licht verteerbaar, niet teveel in 1 keer. Want hoewel je je tijdens het eten en gelijk erna beter voelt, daalt je bloeddruk erna juist nog meer. En genoeg drinken, ook belangrijk om je bloedvolume hoger te houden.
Een trucje om direct je bloeddruk wat omhoog te krijgen als je flauw wordt, kruis je benen, een schaarbeweging zeg maar, en knijp. Of zet een been op een stoel of verhoging en leun zo ver mogelijk naar voren. Beide bewegingen duwen het bloed naar boven.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Last van lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 14:14

Dank je wel voor jullie tips, ik zal ze voorstellen aan de verloskundige.

kleine prties eten is een goede tip, ik zal ook kijken voor wat meer gezonde dingen om op te knagen, wortels fruit enz

MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:39

Hier ook bekend probleem. Ben in april bevallen maar had de hele zwangerschap ook last van lage bloeddruk. Meestal wat jij hebt en soms nog lager. Erg vervelend! Mijn verloskundigen adviseerden om wel zoute dingen te eten als ik me naar voelde. We hebben zelf een bloeddrukmeter dus ik heb weleens getest voor en na iets zouts eten en dan voelde ik me wel iets beter maar bloeddruk was maar ietsje hoger dus ik heb er alles behalve een hoge bloeddruk aan overgehouden haha. Het is de hele zwangerschap gebleven en heb dus aardig wat chipjes weggeknaagd ( handje vol per keer dus niet te veel aangekomen :D ).
Ik denk dat je lekker wat zoute dingetjes moet eten ( geen zakken vol tegelijk natuurlijk ) en bij de controles merk je dan wel of je bloeddruk toch wel gaat stijgen. Maar ik denk dat mocht hij hoger worden je er ook niet zoveel last van hebt.

Andere tip die ik zag hier zoals kleine porties in 1 keer eten is ook een goede! Na de avondmaaltijd kakte ik ook vaak erg in.
Sterkte ermee het is niet fijn :(:)

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:52

Pluttersput schreef:
Inderdaad even met je verloskundige overleggen. Teveel zoute dingen nu is ook niet goed.


Zout eten voor de bloeddruk is ook vreselijk achterhaald. Het is wetenschappelijk bewezen dat de bloeddruk stijgt van een stofje wat in zoethout en salmiak zit. En dat is een stuk beter voor je nieren :-)

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Last van lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 16:09

Ik ben gek op salmiak dus dat zou geen straf zijn. Al is het vaak gemengd met drop, zit te denken wat ik dan zou kunnen halen.

Anoniem

Re: Last van lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:14

Ik had hetzelfde voor. Zelfs een periode niet meer alleen gedouchte omdat ik altijd slecht werd. Hier raadde de verloskundige zoethout aan en aquarius aan. Aquarius hielp goed :j

Croo

Berichten: 297
Geregistreerd: 27-05-10
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:15

Heel herkenbaar, hier ook standaard een lage bloeddruk en nu, tijdens de zwangerschap, al helemaal. Ook zo erg dat ik er last van heb. Ik heb niet echt het idee dat drop en zoethout bij mij werkt. Ik ben vooral mijn eetpatroon aan gaan passen, niet teveel suiker in één keer en heel vaak op een dag kleine beetjes eten zodat je constant energie hebt. Rustig opstaan en niet te lang stilstaan helpt bij mij ook. Ik ga ook eerst eten voordat ik ga douchen, want anders val ik flauw vanwege de warmte. Vooral rekening ermee houden en je erbij neerleggen dat dit tijdelijk zo is. Het wordt trouwens weer iets beter als je wat verder in je zwangerschap zit.