Jaarling met gebroken nekwervel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cintaria

Berichten: 105
Geregistreerd: 31-01-12

Jaarling met gebroken nekwervel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 11:23

Eind april heb ik mijn jaarling naar een nieuwe opfok gebracht maar tijdens dit transport is hij ten val gekomen in de trailer. Hij leek echter niet aan te geven dat er een probleem was en liep doorheen de wei met zijn vriendjes. Na 3 dagen kreeg ik bericht dat hij niet meer van de grond kon eten. De DA is meteen gebeld en we hebben hem op stal gezet waar hij voer op hoogte kon krijgen. Volgens de DA ging het om een gekneusde spier en we hebben hem gedurende 10 dagen ontstekingsremmers moeten geven. Je zag hem beter worden maar toch bleef hij zijn hals erg moeizaam bewegen, het leek wel alsof hij een stok had ingeslikt. Dus op naar de kliniek en foto's laten nemen van zijn gehele hals. Ze konden hier echter niets zorgwekkend op zien dus werd beoordeeld dat het ging om een grote kneuzing en dat ik het tijd moest geven.

Ik ga elk halfjaar met mijn merrie naar de osteopaat en had bij ons laatste bezoek (4 weken geleden) ook de foto's van mijn jaarling mee. Deze werden bekeken en ik kon toch best langs komen, hetgeen ik afgelopen woensdag heb gedaan. Meteen bij controle merkte hij op dat er echt een groot probleem zat in zijn achterhoofd. Hij wou niets ondernemen zonder nieuwe, duidelijke foto's. Dus opnieuw een foto van het achterhoofd en van de wervels C3-C4-C5. Hieruit is gebleken dat zijn eerste wervel (C1) gebroken is, dit door zijn val in de trailer. De overige wervels vertoonde verkalking maar dit kon hij behandelen en het is nu een kwestie van dit soepel te houden.

Dagelijks moet ik hem door middel van oefeningen zijn hals laten buigen zodat de wervels soepel blijven en over 3 maanden moet ik terug. Ze gaan dan opnieuw foto's nemen om te kijken of de breuk al genezen is zodat ze de wervel kunnen 'manipuleren' en de druk van zijn hoofd kunnen afhalen. Volgens de osteopaat en zijn DA is de kans op genezing erg groot omdat hij nog zo jong is en we er vroeg bij zijn dus hier hoop ik maar op. Het blijft natuurlijk afwachten hoe het zal genezen en welke gevolgen het op lange termijn gaat hebben... Om de botgroei te stimuleren hebben ze me Symphytum aangeraden, heeft iemand hier ervaringen mee of weet waar ik dit best kan aankopen? Zijn er wellicht mensen met een soortgelijke situatie of ervaringen die enkele tips hebben?

“I just want to be healthy and happy. I don't want to hurt anybody or make them mad. If that's a philosophy then that's my philosophy.”


YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:29

Op mijn vorige stalling is een 2 jarige achterover geklapt en hij had ook breuken in zijn nekwervels. Dit is helaas niet meer goedkomen. Maar nu klinken de symptomen die jou paard toont minder heftig. Paard bij ons op stal kon alleen nog maar rondjes om zijn eigen as draaien en zijn hals naar links gebogen houden.

Ik zou persoonlijk meer opvolging van de breuk willen zien, niet pas over drie maanden. Moet hij op stal staan of mag hij gewoon naar buiten?

En ik weet niet of ik dit proces wel aan zou gaan. Je paard staat dus minstens drie maand met flinke hoofdpijn. Zou je dat jezelf aan willen doen? Je kunt zelf aangeven hoeveel pijn je hebt en of je meer pijnstilling nodig bent.

We saw brilliance when the world was asleep

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:34

YellowLeaf schreef:
Op mijn vorige stalling is een 2 jarige achterover geklapt en hij had ook breuken in zijn nekwervels. Dit is helaas niet meer goedkomen. Maar nu klinken de symptomen die jou paard toont minder heftig. Paard bij ons op stal kon alleen nog maar rondjes om zijn eigen as draaien en zijn hals naar links gebogen houden.

Ik zou persoonlijk meer opvolging van de breuk willen zien, niet pas over drie maanden. Moet hij op stal staan of mag hij gewoon naar buiten?

En ik weet niet of ik dit proces wel aan zou gaan. Je paard staat dus minstens drie maand met flinke hoofdpijn. Zou je dat jezelf aan willen doen? Je kunt zelf aangeven hoeveel pijn je hebt en of je meer pijnstilling nodig bent.


Een paard kan ook gewoon op pijnstilling. Echter is het ier natuurlijk de vraag of dat goed is. Gene pijn = lekker gek doen en of dat dan ten goede komt van de genezing :?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:38

YellowLeaf schreef:
Op mijn vorige stalling is een 2 jarige achterover geklapt en hij had ook breuken in zijn nekwervels. Dit is helaas niet meer goedkomen. Maar nu klinken de symptomen die jou paard toont minder heftig. Paard bij ons op stal kon alleen nog maar rondjes om zijn eigen as draaien en zijn hals naar links gebogen houden.

Ik zou persoonlijk meer opvolging van de breuk willen zien, niet pas over drie maanden. Moet hij op stal staan of mag hij gewoon naar buiten?

En ik weet niet of ik dit proces wel aan zou gaan. Je paard staat dus minstens drie maand met flinke hoofdpijn. Zou je dat jezelf aan willen doen? Je kunt zelf aangeven hoeveel pijn je hebt en of je meer pijnstilling nodig bent.

Nóg 3 maanden want hij heeft het dus waarschijnlijk al die tijd ook al gehad.

Hoe gedraagd hij zich nu? Ravotten of staat die veel stil? Op wei of op stal? Afhankelijk daarvan zou ik pas denken aan wel of niet afwachten. En wat als ze niet kunnen manipuleren? Alsnog einde verhaal? Lastig hoor.. Rot ongeluk :(:)

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

Cintaria

Berichten: 105
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 11:59

Dankjewel voor jullie snelle reacties!

YellowLeaf schreef:
Ik zou persoonlijk meer opvolging van de breuk willen zien, niet pas over drie maanden. Moet hij op stal staan of mag hij gewoon naar buiten?

En ik weet niet of ik dit proces wel aan zou gaan. Je paard staat dus minstens drie maand met flinke hoofdpijn. Zou je dat jezelf aan willen doen? Je kunt zelf aangeven hoeveel pijn je hebt en of je meer pijnstilling nodig bent.

Hij mag gewoon naar buiten en staat nu rustig op de wei met een stabiele ruin. Vanzelfsprekend hebben we hem niet meer terug in de opfok gezet met soortgenoten. Uiteraard wil ik dit proces wél aangaan want hij laat aan niets zien dat hij veel pijn heeft of dat pijn hem belemmert in zijn doen en laten. Hij draaft door de wei, hinnikt wanneer je toekomt, valt op zijn eten aan en vertoont geen temperatuurverhoging of dergelijke. Op dit punt is het nog te vroeg om te zeggen, hier begin ik niet aan. Als uiteindelijk blijkt dat deze blessure hem in de weg zit dan zal ik deze optie zeker overwegen maar dat vind ik nu nog niet aan de orde.

Cowgirl schreef:
Een paard kan ook gewoon op pijnstilling. Echter is het ier natuurlijk de vraag of dat goed is. Gene pijn = lekker gek doen en of dat dan ten goede komt van de genezing :?

Ik heb misschien het 'geluk' dat hij behoorlijk lui van aard is, dit had hij als veulen al. Op dit moment vertoont hij geen tekenen van pijn, toch niet in die mate dat het zijn leven belemmert dus wil ik hem niet op pijnstillers omwille van wat jij aangeeft. Mocht ik toch tekenen van pijn zien dan hebben ze me aangeraden om Arnican te geven, dit is een homeopatisch middel dat pijnstillend werkt maar ik heb hier zelf geen ervaring mee?

MerleSimone schreef:
Nóg 3 maanden want hij heeft het dus waarschijnlijk al die tijd ook al gehad.

Hoe gedraagd hij zich nu? Ravotten of staat die veel stil? Op wei of op stal? Afhankelijk daarvan zou ik pas denken aan wel of niet afwachten. En wat als ze niet kunnen manipuleren? Alsnog einde verhaal? Lastig hoor.. Rot ongeluk :(:)

Hij heeft inderdaad de breuk opgelopen tijdens zijn val en dat is dus vanaf eind april. Hij heeft al die tijd in de opfok gestaan waar hij gewoon door de wei galoppeerde en draafde. Hij ging echter welk elke confrontatie uit de weg met een ander paard en zat dus niet wild te doen. Nu staat hij met een stabiele ruin en ze staan heel vredig samen, draven en galopperen samen door de wei. Aan de buitenkant is eigenlijk niet te zien dat er iets is, enkel aan de manier waarop hij zijn hals houdt (heel gestrekt). De osteopaat gaf aan dat hij al ergere breuken heeft gezien bij veulens die ook in orde zijn gekomen maar het blijft natuurlijk altijd afwachten. Ik ben me er wel heel erg van bewust dat zijn ontwikkeling anders gaat zijn als die van leeftijdsgenoten maar hij ziet er op dit moment allesbehalve uit als een ongelukkig dier.

“I just want to be healthy and happy. I don't want to hurt anybody or make them mad. If that's a philosophy then that's my philosophy.”

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Jaarling met gebroken nekwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:19

Wat een naar ongeluk :(:)
Maar te lezen aan je verhaal zou ik dit ook zeker gewoon aan willen gaan :(:)
Sterkte met de kleine man en ik ben heel benieuwd hoe het verloop is

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Anoniem

Re: Jaarling met gebroken nekwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:55

Wat een geode osteopaat is dat geweest zeg, dat ie meteen foto's wilde hebben. Ik hoop voor je dat het goed komt, sterkte ermee.

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Jaarling met gebroken nekwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:27

inderdaad een topreactie van je osteopaat :D

Duim duim duim voor je dat je het mobiel en stabiel krijgt.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Jaarling met gebroken nekwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:57

Wat een rot ongeluk! Fijn dat je er op tijd bij bent.

Je zegt in 1 van je posts: Arnican, ik denk dat dit hetzelfde is als Arnica.

Ik gebruik het bij de paarden wel is, als ze een blessure hebben (kneuzing) en heb het gebruikt na een koliek operatie en een operatie aan een been.

Ik ben er zeer over te spreken.
Het is niet zozeer pijnstilling, maar bevorderd herstel van binnenuit.
Dus dit zou je nu ook al kunnen geven!

Ik heb altijd de Arnica D30 korrels.
Die zijn zoet en eten ze graag.

Veel succes en sterkte!

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:04

Sympythum (en arnica) heb ik ervaring mee, in homeopathische vorm. Mijn ruin, die halswervelartrose heeft, reageerde er erg goed op. Hij kreeg het destijds niet voor de artrose - want we wisten niet dat hij dat had- maar voor een bandblessure. Een goede homeopaat kan je er aan helpen, een flesje kost een paar euro en je kunt er, afhankelijk van hoe vaak je het moet geven en hoe veel keer je moet schudden, minimaal 6 weken mee doen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Cintaria

Berichten: 105
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 08:15

Dankjewel voor jullie lieve berichten! Vervelende is dat hij nog hengst is en ik hem op de huidige stal eigenlijk maar 10 dagen 'kwijt kan'. Ik moet dus op zoek naar een andere stal tot hij gecastreerd kan worden, wat ten vroegste september gaat zijn als het weer terug gaat afnemen.

Wat betreft de osteopaat, ik ben ook echt heel tevreden van hem! Hij is behoorlijk prijzig maar het geld wel echt waard, naar mijn mening is hij de beste qua osteopathie dus ik ben blij dat hij mijn jaarling wil begeleiden.

_lotteeee schreef:
Ik heb altijd de Arnica D30 korrels.
Die zijn zoet en eten ze graag.

Bedankt voor de uitleg! Mag ik vragen waar je deze korrels hebt gehaald? Ik heb me suf gezocht en heb nu wel Arnica gevonden maar het zijn eerder kleine pilletjes en ik kan niets van D30 op de verpakking terug vinden.

Koper schreef:
Sympythum (en arnica) heb ik ervaring mee, in homeopathische vorm. Mijn ruin, die halswervelartrose heeft, reageerde er erg goed op. Hij kreeg het destijds niet voor de artrose - want we wisten niet dat hij dat had- maar voor een bandblessure. Een goede homeopaat kan je er aan helpen, een flesje kost een paar euro en je kunt er, afhankelijk van hoe vaak je het moet geven en hoe veel keer je moet schudden, minimaal 6 weken mee doen.

Wat fijn om te horen! Ik heb een flesje Symphytum aangekocht en normaal leveren ze dit vandaag, ik ga het dus meteen testen. Welke hoeveelheid gaf jij je paard? En op welke manier zag jij verbetering bij je ruin?

“I just want to be healthy and happy. I don't want to hurt anybody or make them mad. If that's a philosophy then that's my philosophy.”

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:49

Wat voor flesje heb je gekocht dan? Iets wat je oraal moet geven? Zo ja, let even heel goed op dat hij geen leverklachten krijgt.

De dosering was voor die van mij, zoals met de meeste middelen die hij van de homeopaat krijgt, 2x per dag 3 keer schudden. Hij krijgt dan middelen die via de slijmvliezen gaan, ik houd het flesje dus onder zijn neus. De veranderingen die ik merkte -hij kreeg het voor een bandblessure in zijn voet- was dat hij heel vlug weer erg soepel liep. Eigenlijk soepeler dan normaal. Symphytum is een middel voor de zachte weefsels, zoals pezen en banden. De Nederlandse naam voor symphytum is smeerwortel, en smeerwortelcreme wordt wel gebruikt bij spierpijn ook.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

hoogendroog
Berichten: 3281
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Jaarling met gebroken nekwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:57

Wij geven hier de druppels altijd dmv een spuitje in een schone/lege mond. Onze ervaring is dat paarden homeopathische drupppels op de een of andere manier niet vies vinden (ikzelf daarentegen wel).

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Jaarling met gebroken nekwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:06


anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:32

Koper schreef:
Wat voor flesje heb je gekocht dan? Iets wat je oraal moet geven? Zo ja, let even heel goed op dat hij geen leverklachten krijgt.

De dosering was voor die van mij, zoals met de meeste middelen die hij van de homeopaat krijgt, 2x per dag 3 keer schudden. Hij krijgt dan middelen die via de slijmvliezen gaan, ik houd het flesje dus onder zijn neus. De veranderingen die ik merkte -hij kreeg het voor een bandblessure in zijn voet- was dat hij heel vlug weer erg soepel liep. Eigenlijk soepeler dan normaal. Symphytum is een middel voor de zachte weefsels, zoals pezen en banden. De Nederlandse naam voor symphytum is smeerwortel, en smeerwortelcreme wordt wel gebruikt bij spierpijn ook.

Symphytum is ook bij botbreuken voor een beter herstel.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:50

Anjali was me voor... Symphytum/smeerwortel werkt inderdaad ook bij botbreuken. Heb het bij mijn paard als uitwendig middel (zalf) gebruikt toen hij een stukje bot had gescheurd in een been. PAar weken later vroeg de dierenarts waarom hij ook al weer een foto had moeten nemen :+ . Ik: ":? ... om te controleren of de scheur weer genezen is". Nu, die was dus zo goed genezen dat hij daar niets meer van terugzag op de foto's. Dus helpt echt. Heb het wel ook in combinatie met extra vitaminesupplement kalk/zink voor botopbouw gegeven (gewoon pilletje van de kruidvat 's ochtends en 's avonds door zijn voer), dus misschien dat dit ook meegespeeld heeft.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:06

Cintaria schreef:
Dankjewel voor jullie lieve berichten! Vervelende is dat hij nog hengst is en ik hem op de huidige stal eigenlijk maar 10 dagen 'kwijt kan'. Ik moet dus op zoek naar een andere stal tot hij gecastreerd kan worden, wat ten vroegste september gaat zijn als het weer terug gaat afnemen.

Wat betreft de osteopaat, ik ben ook echt heel tevreden van hem! Hij is behoorlijk prijzig maar het geld wel echt waard, naar mijn mening is hij de beste qua osteopathie dus ik ben blij dat hij mijn jaarling wil begeleiden.

_lotteeee schreef:
Ik heb altijd de Arnica D30 korrels.
Die zijn zoet en eten ze graag.

Bedankt voor de uitleg! Mag ik vragen waar je deze korrels hebt gehaald? Ik heb me suf gezocht en heb nu wel Arnica gevonden maar het zijn eerder kleine pilletjes en ik kan niets van D30 op de verpakking terug vinden.

Koper schreef:
Sympythum (en arnica) heb ik ervaring mee, in homeopathische vorm. Mijn ruin, die halswervelartrose heeft, reageerde er erg goed op. Hij kreeg het destijds niet voor de artrose - want we wisten niet dat hij dat had- maar voor een bandblessure. Een goede homeopaat kan je er aan helpen, een flesje kost een paar euro en je kunt er, afhankelijk van hoe vaak je het moet geven en hoe veel keer je moet schudden, minimaal 6 weken mee doen.

Wat fijn om te horen! Ik heb een flesje Symphytum aangekocht en normaal leveren ze dit vandaag, ik ga het dus meteen testen. Welke hoeveelheid gaf jij je paard? En op welke manier zag jij verbetering bij je ruin?




Ik zou hem niet castreren tot hij een jaar of vijf /zes is.
Omdat je aangeeft dat hij nu al extra ondersteuning nodig heeft om de boel goed te laten groeien. Als je hem castreert haal je een van zijn belangrijkste hormoon en daarmee groei apparaatjes weg. Het is bewezen dat hengsten sterker zijn dan ruinen. En anders wel ruinen die op latere leeftijd geruind zijn sterker zijn dan ruinen die vroeg gecastreerd zijn. Dus dan heb je niet alleen een betere botstructuur. Maar de spieren er omheen kunnen ook alles een stuk beter aan.

Ik zou dus nog even lekker profiteren van het feit dat hij nog hengst is en moedertje natuur je paardje een handje laten helpen. :j :j

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Cintaria

Berichten: 105
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-18 11:13

Absolem schreef:
Ik zou hem niet castreren tot hij een jaar of vijf /zes is.
Omdat je aangeeft dat hij nu al extra ondersteuning nodig heeft om de boel goed te laten groeien. Als je hem castreert haal je een van zijn belangrijkste hormoon en daarmee groei apparaatjes weg. Het is bewezen dat hengsten sterker zijn dan ruinen. En anders wel ruinen die op latere leeftijd geruind zijn sterker zijn dan ruinen die vroeg gecastreerd zijn. Dus dan heb je niet alleen een betere botstructuur. Maar de spieren er omheen kunnen ook alles een stuk beter aan.

Ik zou dus nog even lekker profiteren van het feit dat hij nog hengst is en moedertje natuur je paardje een handje laten helpen. :j :j

Vanuit dat perspectief had ik het castreren eerlijk gezegd nog niet bekeken, dankjewel voor je inzicht! Mijn voorkeur gaat ook absoluut niet naar vroeg castreren maar een stalplaats zoeken voor een hengst is niet simpel, zeker niet met de extra zorgen die hij nu nodig heeft.


Wat betreft de overige reacties: bedankt voor jullie meedenken! Ik ben even alle opties en mogelijkheden aan het bekijken.

“I just want to be healthy and happy. I don't want to hurt anybody or make them mad. If that's a philosophy then that's my philosophy.”

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:38

anjali schreef:
Symphytum is ook bij botbreuken voor een beter herstel.

Uiteraard, maar ik neem toch aan dat de breuk inmiddels wel geheeld is. Ik dacht dat het nu voorgeschreven was voor de overcompensatie van de banden rondom de breuk.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:44

Cintaria schreef:
Absolem schreef:
Ik zou hem niet castreren tot hij een jaar of vijf /zes is.
Omdat je aangeeft dat hij nu al extra ondersteuning nodig heeft om de boel goed te laten groeien. Als je hem castreert haal je een van zijn belangrijkste hormoon en daarmee groei apparaatjes weg. Het is bewezen dat hengsten sterker zijn dan ruinen. En anders wel ruinen die op latere leeftijd geruind zijn sterker zijn dan ruinen die vroeg gecastreerd zijn. Dus dan heb je niet alleen een betere botstructuur. Maar de spieren er omheen kunnen ook alles een stuk beter aan.

Ik zou dus nog even lekker profiteren van het feit dat hij nog hengst is en moedertje natuur je paardje een handje laten helpen. :j :j

Vanuit dat perspectief had ik het castreren eerlijk gezegd nog niet bekeken, dankjewel voor je inzicht! Mijn voorkeur gaat ook absoluut niet naar vroeg castreren maar een stalplaats zoeken voor een hengst is niet simpel, zeker niet met de extra zorgen die hij nu nodig heeft.


Wat betreft de overige reacties: bedankt voor jullie meedenken! Ik ben even alle opties en mogelijkheden aan het bekijken.



Ik ben wel nieuwsgierig hoe het inmiddels gaat met je paardje?

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Cintaria

Berichten: 105
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-18 13:13

Absolem schreef:
Ik ben wel nieuwsgierig hoe het inmiddels gaat met je paardje?


Het verschil met 3 maanden geleden is echt enorm. Ondertussen galoppeert hij door de wei, bokt en speelt met zijn weidegenootje. De stand van zijn nek en hoofd is ook compleet anders en mijn gevoel zegt me dan ook dat de fractuur aan het genezen of volledig genezen is. Deze week worden er nieuwe foto's gemaakt en dan hoop ik zwart op wit de bevestiging te krijgen dat het allemaal genezen is :)

“I just want to be healthy and happy. I don't want to hurt anybody or make them mad. If that's a philosophy then that's my philosophy.”

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:51

Fijn om te horen! Je zult wel super blij zijn daarmee.
Ik kan me nog herinneren hoe blij ik was toen die van mij weer voor het eerst rond galoppeerde nadat hij een breuk in zijn heup had gehad. Dat gevoel van vreugde en blijdschap ben ik nooit vergeten ondanks dat het nu al zo lang geleden is.


Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Jaarling met gebroken nekwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:12

Ik hoop voor je dat de breuk volledig genezen is. Laat je het ons weten? :)

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Jaarling met gebroken nekwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:22

spannend. en hopelijk ontwikkeld hij er geen atrose. fijn dat hij de goede kant op gaat

Cintaria

Berichten: 105
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 23:03

Hierbij wil ik jullie graag even op de hoogte brengen, de osteopaat is namelijk langs geweest. Er zijn foto's genomen en hierop is te zien dat de breuk nog niet 100% genezen is. Er is namelijk nog een flinterdun lijntje te zien maar het gaat wel echt de goede kant op!

Manipuleren kon nog niet maar dit zou geen gevolgen hebben voor zijn verdere ontwikkeling. Er zijn verschillende proeven gedaan om zijn pijn te controleren en de eventuele gevolgen maar daar reageerde hij erg positief op. Hij gaat terug bokkend en galloperend door de wei, speelt met zijn weidegenootje en zijn halshouding is ook compleet anders. Het is dus een erg vrolijk paard maar we moeten het natuurlijk wel goed blijven opvolgen. Hij krijgt extra vitaminen en we moeten oefeningen blijven doen, over een jaar gaan we dan opnieuw foto's nemen.

Om jullie een beeld te geven, heb ik hierbij een overzichtje. Hierop kan je zijn halshouding duidelijk zien:


Afbeelding
Dit is in juni


Afbeelding
Dit is in juli, hier hadden we net het nieuws gekregen over zijn nekwervel


Afbeelding
Deze foto is eind oktober genomen

Ik wil jullie nog bedanken voor alle tips, dit heeft me zeker geholpen maar ook vertrouwen gegeven!

“I just want to be healthy and happy. I don't want to hurt anybody or make them mad. If that's a philosophy then that's my philosophy.”


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: laura_estee en 93 bezoekers