Ik ben er klaar mee

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Ik ben er klaar mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 20:42

Vandaag een indrukwekkende interventie gehad samen met mijn paard waarin voor mij volledig inzichtelijk werd dat ik DENK dat ik een heel stoer, stevig en stabiel mens ben die makkelijk keuzes maakt, maar feitelijk besef ik me nu pas dat ik eigenlijk heel veel mensen help en naar hun pijpen dans en vooral ook nadenk over 'hoe iemand hierop zou kunnen reageren' en 'ja maar stel dat iemand het niet met me eens is en er ruzie komt..'.
Allemaal excuses die ik mijn hoofd maak hoe een ander zou kunnen reageren als ik iets van diens gedrag zou zeggen.

Heel eerlijk, mn paard had gelijk. Ik ben niet zo sterk als ik zelf denk. Soms ben ik dat wel, maar te vaak ook niet. Dit levert me stress op en uiteindelijk (bij continue over mn grenzen gaan) veel woede en frustratie. Dit gaf m'n paard blijkbaar ook heel duidelijk aan.
En ik maar zeggen 'kon je maar praten'. Maar eigenlijk kan ik beter zeggen 'kon ik je maar verstaan'.

Na vandaag ben ik klaar met 1 van de grootste stressfactoren in mijn leven.
Herkent iemand dit?
Tot een belangrijk inzicht komen en denken: ik ben hier helemaal klaar mee! Dit moet anders?
Hoe heb je het aangepakt en hoe reageerde je omgeving?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Ik ben er klaar mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:16

Ha. Zo vaak. Maar dan kom je erachter dat je toch door moet. :')

(Niet dat jij nu per se door moet maar meer dat dit mij altijd gebeurt)

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:33

Paarden vertellen ons zo verschrikkelijk veel! Knap van je, want dit zijn vaak niet de makkelijkste lessen. Ook knap dat je er actie op onderneemt!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Ik ben er klaar mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:40

"gewoon" nee zeggen en eerst eens denken of je het zelf wil of alleen voor een ander doet voordat je iets doet.
Mijn moeder heeft er goed moeite mee gehad, ik moet zeggen dat ik nog steeds veel doe om anderen te plezieren maar dan doe ik het bewust.

Wat een ander denkt? Lekker laten denken. Ik wil mezelf zijn!

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:45

RoyceMack schreef:
Vandaag een indrukwekkende interventie gehad samen met mijn paard waarin voor mij volledig inzichtelijk werd dat ik DENK dat ik een heel stoer, stevig en stabiel mens ben die makkelijk keuzes maakt, maar feitelijk besef ik me nu pas dat ik eigenlijk heel veel mensen help en naar hun pijpen dans en vooral ook nadenk over 'hoe iemand hierop zou kunnen reageren' en 'ja maar stel dat iemand het niet met me eens is en er ruzie komt..'.
Allemaal excuses die ik mijn hoofd maak hoe een ander zou kunnen reageren als ik iets van diens gedrag zou zeggen.

Heel eerlijk, mn paard had gelijk. Ik ben niet zo sterk als ik zelf denk. Soms ben ik dat wel, maar te vaak ook niet. Dit levert me stress op en uiteindelijk (bij continue over mn grenzen gaan) veel woede en frustratie. Dit gaf m'n paard blijkbaar ook heel duidelijk aan.

Zeer herkenbaar. :j :j
In mijn ervaring is het vaak de kwestie 'wie bepaalt de kaders'?

Ik wil best helpen, helpen is niet in tegenspraak met sterk en stoer zijn en keuzes maken, maar iemand anders naar de pijpen dansen is idd "te veel".
Ik heb het tussen aanhalingstekens gezet, want soms gaat dat over superkleine dingen. Naar de pijpen dansen, je eigen grenzen overschrijden etc gaat meer over 'een richting'.
Dit helder hebben en daar concrete stappen in źetten geeft veel rust.

En tja, als jij zegt dat die zogezegde richting jou niet bevalt, zou daar ruzie van kunnen komen. Hoeft niet eens, maar het voelt erg prettig om 'voor de eer te bedanken' als iets jou niet zint.
Citaat:
En ik maar zeggen 'kon je maar praten'. Maar eigenlijk kan ik beter zeggen 'kon ik je maar verstaan'.

Mooi gezegd...!