Trappend bijtend jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zeytinada
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-18

Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 10:13

Ik heb een jaarling gekocht hier in Turkije, hoe ouder ze word, hoe ondeugender ze word ze bijt en trapt en ik kan absoluut niet in haar buurt komen. Niemand die haar hier wilt trainen ze hebben geen hoop voor haar. heeft iemand hier ervaring mee en tips of is het echt helemaal een hopeloze situatie :?

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:15

Staat ze bij andere paarden of alleen? Komt ze voldoende buiten? Hoe lang heb je haar nu? Kent ze wel al iets?

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:17

Gooi haar in een kudde met een sterke leider en wacht het een paar maand af. Met wat mazzel gaan zo de scherpste randjes eraf. Vervolgens alle youtube filmpjes van clinton anderson bekijken waarin hij grondwerk laat zien! Lees alles dat hij geschreven heeft. Dan heb je een goede basis im om te gaan met de echt pittige exemplaren.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:31

Trainen? Ze is een jaar. Dier lekker in een kudde op laten groeien.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:38

Ze is 1 jaar... Waarom nu al trainen. Mijn veulen van 6 maand is ook happerig en klierderig.
Gooi haar lekker in de groep en laat haar paard zijn. Soortgenootjes zijn goede leraren.

Geen hoge eisen stellen aan zo'n jonkie. Als ze wil komen is dat fijn, dan een beetje aanhalen en proberen of je haar steeds een beetje meer mag aanraken. Verder zou ik ''trainen'' nog lekker laten. Heel veel jonge paarden zijn onberekenbaar. Geef haar niet gelijk op.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:20

Nou trainen gaat misschien wat ver maar ook een jaarling moet je wel kunnen benaderen en aanraken natuurlijk! Hoe ga je ze anders behandelen bij ziekte of bekappen?

Zeytinada
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 13:25

Ik snap wat jullie bedoelen, maar met trainen bedoel ik; halster omdoen, meenemen naar het land, kunnen aanraken. Voor de rest mag ze gewoon een veulen zijn, maar wel een gehoorzame veulen

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 13:39

capopjekop schreef:
Staat ze bij andere paarden of alleen? Komt ze voldoende buiten? Hoe lang heb je haar nu? Kent ze wel al iets?


Kun je ook hierop reageren? Denk dat dat wel belangrijke informatie is om een goed advies te kunnen geven.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:00

Heb je ervaring met het opleiden van jonge paarden?

Zeytinada
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 18:30

Ja ze staat wel bij andere paarden, ze staat alleen in de nacht op stal. Ik heb haar nu vier maanden. Ik heb haar gekocht nadat haar moeder verdronken is in een rivier hier was zij ook bij. Ik weet niet of dit ook invloed op haar gedrag heeft maar kan me wel voorstellen dat dit erg traumatisch voor haar moet zijn geweest

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 08:28

Misschien wel maar juist dan heeft een paard een liefdevolle strenge leider nodig. Geen geknuffel en alles maar goed vinden maar juist heel duidelijk de regels aangeven en ‘straffen’ als ze iets verkeerd doet. Daardoor voelen die jonkies waar ze aan toe zijn en krijgen ze veiligheid.

Zeytinada
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 10:10

Wat is de beste “straf” als ze bijt/trapt ?

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:22

Ik heb die van mij altijd een tik verkocht en een luide brul. Maar beter is het om het te voorkomen. Daarom is het beter om een ervaren persoon mee te nemen. Die ziet wanneer ze zich wil gaan misdragen en kan haar dan uit jullie ruimte sturen zodat ze niet kan bijten of haar waarschuwen met de stem.

Bijt ze uit angst? Of is ze gewoon grenzen aan het verkennen? Is ze überhaupt wel gewend aan menselijk contact of is ze niks gewend?

Hans was erg bang toen ik hem gekocht had. In het begin heb ik hem links laten liggen. Wel gewoon mijn ding gedaan met de anderen. Dus als ik hooi gevoerd had stond ik mijn merrie te poetsen bij het hooi. Hij kwam dan wel kijken. Gaandeweg begon hij zelf contact te zoeken. Toen kon ik hem voorzichtig aaien. Op een gegeven moment kon ik hem een halster omdoen en rustig borstelen. Daarna ging het snel en kon ik beentje optillen en met hem wandelen.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:33

troi schreef:
Misschien wel maar juist dan heeft een paard een liefdevolle strenge leider nodig. Geen geknuffel en alles maar goed vinden maar juist heel duidelijk de regels aangeven en ‘straffen’ als ze iets verkeerd doet. Daardoor voelen die jonkies waar ze aan toe zijn en krijgen ze veiligheid.

Helemaal mee eens en straffen met een beste tik met een zweep of een lat die ze goed voelen. Dat doen soortgenoten ook.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:40

Heb je de filmpje van clinton anderson bekeken? Welke? Wat heb je er van geleerd?

Lichaamstaal leren lezen is van zeer groot belang!

Zeytinada
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 12:08

Ik weet zeker dat ze niet uit angst bijt, meer om mij uit te dagen. Ze valt mij letterlijk aan. Juist omdat ik hier geen ervaring mee heb, heb ik een ervaren paarden kenner/fokker erbij gehaald. Juist hij zei dat ik haar beter weg kon doen en dat ze niet op te voeden valt. Ik denk dat ze weinig mensen gewend is aangezien haar moeder altijd een touwtje vast stond ergens bij een rivier. Ze is een pittige tante maar wil haar niet opgeven daarom heb ik hulp via bokt gevraagd. Ik waardeer jullie antwoorden en ga er zeker mee aan de slag. Wat ik begrijp heeft ze wel meer strengere discipline nodig en hoeft het zeker nog geen hopeloze uitzicht te zijn

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:24

hap=klap. Ook de kont naar je toe keren is meteen een brul. Ze wordt alleen maar groter en sterker, als je nu de grenzen niet duidelijk aangeeft en bewaakt, worden de problemen alleen maar groter. Let er ook op dat je haar niet ongevraagd in je ruimte laat komen. Zij moet weten wat jouw ruimte is en die respecteren. Ze heeft niets te eisen, jij bepaald. Dus ook 'schattig' tegen je aan komen staan mag niet!

Wat jammer dat niemand je wil helpen en ze op voorhand al afgeschreven wordt al niet opvoedbaar.. Het is een jaarling, die zijn nog hartstikke plooibaar!
Heeft ze wel een leeftijdsgenootje om mee te rauzen?

Zeytinada
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 14:59

Wij wonen op een plek waar bijna geen paarden te krijgen zijn dus ook bijna geen kennis. Ik heb geprobeerd een leeftijdsgenootje voor haar te krijgen maar dat was er helaas niet.

Zeytinada
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 11:51

Ik wou even op terug komen hoe het nu met diva gaat. Dankzij jullie tips heeft ze meer respect gekregen diva blijft diva ze houdt ervan om haar grenzen op te zoeken, maar ze heeft geleerd dat bijten en trappen absoluut niet is toegestaan :j

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:56

Ik vroeg me af hoe je haar op stal krijgt wanneer ze niet te benaderen was?? Foto gezien die je geplaatst had maar heeft ze ook zomereczeem ??

rien10
Berichten: 14666
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 12:00

Zeytinada schreef:
Ja ze staat wel bij andere paarden, ze staat alleen in de nacht op stal. Ik heb haar nu vier maanden. Ik heb haar gekocht nadat haar moeder verdronken is in een rivier hier was zij ook bij. Ik weet niet of dit ook invloed op haar gedrag heeft maar kan me wel voorstellen dat dit erg traumatisch voor haar moet zijn geweest



Nee hoor, het is geen Bambi film. Ja, het is rot voor een veulen als de moeder doodgaat. Maar het dier heeft niet "boehoehoe mijn mama is verdronken, snik snik" gedaan. Dat zie je alleen in film.

Het die heeft wel "waar is mijn melk en mijn beschermer" ervaren. En ja, dat is inderdaad rot voor een veulen, maar daar gaat hij niet van trappen.

Fijn dat het al beter gaat.

Zeytinada
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 14:17

Rien10 gelukkig heet ze ook geen Bambi maar diva :')

Zeytinada
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 14:19

Bigone met haar oudere tante wilt ze wel naar de stal, jah ze heeft indd last van zomereczeem

Jans
Berichten: 20
Geregistreerd: 28-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:23

Geef straf geven, anders wordt ze erg bang. Gewoon trekken aan de teugels en niet te hard.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 01:19

Als ik een paard in mijn buurt heb wat ettert of geen respect toont doe ik twee dingen afhankelijk van of ik ze vast heb aan een halster of ze los staat.

Als ze een halster aan heeft en ze heeft geen respect voor mijn ruimte, zet ik ze achteruit en niet 1 pasje maar een aantal passen. Daarna direct de druk eraf en rust. Probeert ze nog eens, terug in de achteruit. En dit tot ze snapt dat die afstand van mij het aangenaamste is. Paardjes die moeilijk achteruit gaan omdat ze wat proberen te kijken wie de sterkste is, gebruik ik mijn longe door deze voor mij door tegen mijn benen/heupen aan klop, dit maakt meer indruk.

Bijten of happen, gewoon een snok aan het halster en daarna direct rust. En dit herhaal ik tot ze snapt dat we niet happen of bijten. Ligt ook een beetje aan het karakter van je paard, het ene heeft genoeg aan een verplaatsen van zijn hoofd uit je buurt een andere een snok. De ene heeft het snel door de andere zal het vaker proberen nog andere snappen het de ene dag en proberen de volgende gewoon opnieuw...je moest het maar eens niet menen }>
Moet beetje naar je paardje kijken. Zoveel druk als nodig zo zacht als mogelijk. Maar wel duidelijk.

Heb ik een paard niet vast, je loopt bv door de wei, heb ik altijd een longe vast/bij. Begint ze te etteren jaag ik ze gewoon weg. Groot maken, ogen op haar ogen richten, met je armen zaaien of eventueel met de longe die je vast hebt tegen je lijf aan kloppen ( voor he door van links naar rechts dat het zo n kloppend geluid maakt) eventueel gooi je de longe zelfs richting haar billen. Hou hierbij uiteraard het slotje vast, het is niet de bedoeling haar pijn te doen.
En let op, blijf uit de kick zone!!! En niet een paar meter weg maar echt weg.
En nee dat is niet zielig, een paard in een kudde, die geen respect heeft voor een ander word ook aan de kant gezet, weg gejaagd tot hij/zij bereid is om binnen de regeltjes te lopen.
Rust is hierin heel belangrijk. Doet ze het goed, rust.

Bij mijn paarden loop ik nu natuurlijk niet meer met een longe door de wei, ze respecteren mijn ruimte.
Nu staat er een jonkie bij (9 maand), heel braaf, maar toch heb ik weer mijn longe mee. Tot nu toe nog niet moeten gebruiken, maar moest ie toch eens willen testen...ik ben voorbereid :o

Alleen naar stal brengen kan je haar ook leren hoor door druk en ontspanning . Zolang ze netjes volgt je touw los laten hangen in een boogje. Stopt ze zet je lichte druk op je touw, niet constant trekken maar zo n beetje zeuren terwijl jij met je zijde naar haar toe blijft staan niet rect voor haar met je gezicht pal richting haar dan blok je haar af (zonder echt het contact los te laten) eventueel ga je jezelf een beetje verplaatsen ( als je links van haar loopt, ga je dus wat naar rechts toe) terwijl je dus die zeuende druk op je lijn houd om haar wat uit balans te brengen. Minste inniminie kleine stapje wat ze naar je toe zet, al is t maar een mm, druk onmiddellijk van je lijn en belonen en rust ( touwtje los).
En dit blijf je doen, in t begin kan je wandeling naar de stal best lang duren, niet druk in maken, gewoon rustig aan, diep in en uit ademen.
Laatst bijgewerkt door Esterke op 04-03-19 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt