Paard in training word niet betaald

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Spaansepony
Berichten: 979
Geregistreerd: 03-05-17

Paard in training word niet betaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 22:17

Hoi,

Een tijdje terug werd ik benaderd door een kennis of ik een paard kon doorrijden voor een klant van hun. Dat was prima en paard is door mij ingereden, na een maand training is het paard weer retour gegaan naar de eigenaar. Ik ben toen zelf meegegaan om te vertellen hoe het dier was en indien ze nog hulp nodig hadden ze mochten bellen.

Na 2,5 maand werd ik echter gebeld via hun rechtstreeks of ik hun probleem paard wilde inrijden en opnieuw wilde opvoeden. Ik ben toen wezen kijken en afgesproken dat het paard in training kwam te staan en direct meegenomen.

Paard staat hier echter nu 2 maanden, alle problemen zijn verholpen. Toen het paard hier een maand stond hebben we telefonische en via whatsapp contact gehad dat het paard een maand extra bleef, dus maand 2.

Inmiddels is er nog niet betaald, en lijkt de betaling ook nog niet te komen voorlopig, maar ik wil het paard niet eerder terug geven indien er betaald is. En heb duidelijk aangegeven dat er eerst betaald dient te worden indien paard terug komt en dat het doorberekend word hoe langer het dier hier staat.

Maar nu wat zijn mijn rechten?
Neem aan dat ik het paard noet zomaar kan verkopen en resterende bedrag naar haar storten. :+
Wat zouden jullie doen in deze situatie?


Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Paard in training word niet betaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:20

Heb je al een aanmaning gestuurd?

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Tessxxxxxxxx
Berichten: 82
Geregistreerd: 05-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 23:09

Een ingebreke stelling versturen met een termijn om te betalen en hierin de gevolgen benoemen op het moment dat ze niet in deze termijn zouden betalen. Na dit moment sta jij in je recht, om eventuele rechtszaak/schuldeisers in te schakelen.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Paard in training word niet betaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 23:16

Is er een contract opgesteld?

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

senna21

Berichten: 11747
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 23:17

Heb je afspraken op papier?
Anders is het lastig te bewijzen.
Het paard verkopen is stelen. Zou ik niet doen.
Wat ik zou doen. Aanmaning sturen met ultimatum. Lukt dat niet, je verlies nemen, paard zsm terug brengen.
Zie het dan maar als een levensles.
Vervelend, maar zo loopt het soms.
De stress en onzekerheid van een rechtzaak etc. Is dat het je waard?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 23:24

Er is een juridische weg te bewandelen hiervoor en qua kunnen verkopen paard zou dat de oplossing zijn, maar dat gaat wel kosten met zich mee brengen en afhankelijk van waarde paard en jouw kosten kan dat even gaan duren. Stuur een officiele brief (aangetekend) en daarin aan te bieden paard over te nemen als betalen niet lukt. Komt daar geen reactie op, dan is het afhankelijk van wat de wet zegt of je inderdaad paard zonder toestemming kan verkopen of dat je beter je verlies neemt en paard bij eigenaar aan de deurknop knoopt. Vraag na bij bv een rechtswinkel hoe het traject precies loopt om wanbetalers aanmaningen te sturen, want als je dossier moet bouwen voor deurwaarder/rechtszaak moet alles kloppen. Je geld terug krijgen is een zaak van lange adem, zonder garanties en dat paard kost je ondertussen wel tijd, geld en ruimte (waar je een wel betalende klant kan stallen anders).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Spaansepony
Berichten: 979
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 23:59

We hebben geen contract, wel alles mondeling besproken en dit bevestigd op whatsapp. Hier heb ik ook de gesprekken nog van. Evenals de betaling waar ik 3 keer om gevraagd heb in orde te maken.
Tevens zou ze afgelopen maandag komen kijken hoe het paard in training was, hier is ze niet voor op komen dagen.

Ik heb vandaag nogmaals gestuurd dat het erg jammer is dat ze niet geweest is en of ze de betaling in orde kan maken zodat het dier naar huis kan per 1e. Indien niet in orde is het dier niet terug gaat naar haar.

Jammer want ze is een manege en handelaar, dus snap niet ineens dat er wat moeilijk gedaan word over de betaling.

Ze wilt dusdanig hoog bedrag voor het dier hebben dat het in mijn ogen niet realistisch is voor het kunde van nu wat het dier waard moet zijn. Ruim €4500 euro voor een Spaans paard waar ze paspoort van kwijt is en niet meer weer of die nou 5 of 8 jaar is. :D anyway, dat maakt mij nog niet zo heel veel uit want dier stond gewoon in training en zou netjes terug gaan naar de eigenaar.

Ze heeft nog tot de 1e dan moet het bedrag betaald zijn, maar gezien ik ookal aanmaningen verstuurd had voor de eerste maand (die nog niet voldaan zijn) zie ik ook de 2e maand niet gedaan worden.

Uiteraard bel ik morgen even met juridisch loket welke wegen het snelste zijn om te bewandelen.

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard in training word niet betaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 02:08

Als je snel wil, dan opladen en afleveren daar. En neem geen dieren op stal zonder paspoort, als er controle komt moet jij als hoofdverzorger dat paspoort in bezit hebben. Die boetes zijn niet leuk.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

FloortjeM
Berichten: 1041
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:19

Juridisch zit het als volgt:
Jij bent geen eigenaar van het paard, dus je kan het niet verkopen. je wil dat ook niet, want als jij als verkoper optreedt en er komt gelazer van, kan jij hem 'terugnemen', terwijl je een deel van de koopprijs al naar de voormalige eigenaar hebt doorgestort. Bovendien is het, zoals hierboven gezegd, aan te merken als diefstal (of toch in ieder geval een soort civiele onteigening, en dat mag ook niet).

Wat je moet doen als je het helemaal correct wil doen, is het volgende: Je gaat aanmanen, dan ga je je vordering over de kosten bij de kantonrechter neerleggen (dat kan je zelf, modellen staan online), dan krijg je en vonnis (dat is je titel), dan kan je de deurwaarder op pad sturen om je geld op te halen en als de eigenaar dan niet thuis geeft, kan de deurwaarder het paard veilen, waarbij jij je op de verkoopopbrengst kan verhalen. Dit is een lang en kostbaar verhaal en als het tegenzit, is de opbrengst aan het eind van de straat niet voldoende om jouw rekening te voldoen.

Er zijn wel oplossingen die hier tussenin zitten, maar die zijn vanuit juridisch oogpunt minder puntgaaf. Druk blijven uitoefenen is in ieder geval het devies. En soms inderdaad liever op korte termijn verlies pakken, dan over een half jaar, met nog vier maanden het risico dat het beest iets oploopt, met een veel dikkere onbetaalde rekening achterblijven.

Whoopy: Mijn enige eigen echte grand prix-paard
http://www.mrmaat.nl

sas66
Berichten: 625
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Paard in training word niet betaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:24

Wat een vervelende situatie. Heb je misschien een rechtsbijstandsverzekering? Wellicht daar ook even contact mee opnemen en kijken of er een incasso mogelijk is.

Gowlan
Berichten: 4974
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Paard in training word niet betaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:15

Inmiddels is het al 1 november, zijn er al veranderingen TS?

I'm a space-bound rocketship and your heart's the moon.
And I'm aimin' right at you. <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard in training word niet betaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:15

Ik vind het advies van FloortjeM heel waardevol en dat zou ik ook zeker opvolgen!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Nicje87

Berichten: 9844
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 00:36

FloortjeM schreef:
Juridisch zit het als volgt:
Jij bent geen eigenaar van het paard, dus je kan het niet verkopen. je wil dat ook niet, want als jij als verkoper optreedt en er komt gelazer van, kan jij hem 'terugnemen', terwijl je een deel van de koopprijs al naar de voormalige eigenaar hebt doorgestort. Bovendien is het, zoals hierboven gezegd, aan te merken als diefstal (of toch in ieder geval een soort civiele onteigening, en dat mag ook niet).

Wat je moet doen als je het helemaal correct wil doen, is het volgende: Je gaat aanmanen, dan ga je je vordering over de kosten bij de kantonrechter neerleggen (dat kan je zelf, modellen staan online), dan krijg je en vonnis (dat is je titel), dan kan je de deurwaarder op pad sturen om je geld op te halen en als de eigenaar dan niet thuis geeft, kan de deurwaarder het paard veilen, waarbij jij je op de verkoopopbrengst kan verhalen. Dit is een lang en kostbaar verhaal en als het tegenzit, is de opbrengst aan het eind van de straat niet voldoende om jouw rekening te voldoen.

Er zijn wel oplossingen die hier tussenin zitten, maar die zijn vanuit juridisch oogpunt minder puntgaaf. Druk blijven uitoefenen is in ieder geval het devies. En soms inderdaad liever op korte termijn verlies pakken, dan over een half jaar, met nog vier maanden het risico dat het beest iets oploopt, met een veel dikkere onbetaalde rekening achterblijven.


Ik sluit mij hierbij aan.
Enige note is dat het verduistering zal zijn.
Het goed bevindt zich al onder TS .

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard in training word niet betaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 00:38

Nicje87 google eens op retentierecht.

Nicje87

Berichten: 9844
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 01:08

Gypsy schreef:
Nicje87 google eens op retentierecht.



Gedaan, maar snap niet wat je ermee bedoeld?

In haar verhaal zei ze diefstal wanneer TS het paard zou verkopen, maar het is verduistering doordat ts het paard al onder zich heeft naar mijn weten.
Ze kan het retentierecht toepassen om dat te voorkomen.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Paard in training word niet betaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 05:53

Jemig wat een lastige situatie zeg. Hoe heb je het nu uiteindelijk opgelost?

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Paard in training word niet betaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:17

Aangezien het allemaal int zwart is heb je toch geen enkel recht?

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:51

s0173957 schreef:
Aangezien het allemaal int zwart is heb je toch geen enkel recht?

Je mag tot een bepaald bedrag zwart werken. :)

Spaansepony
Berichten: 979
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Paard in training word niet betaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-18 02:37

Sorry beste mensen voor mijn late antwoord. Ik ben niet dagelijks online.
Ik heb inmiddels contact opgenomen met paarden advocaat en inderdaad wat Floortjem zegt klopt in grote lijnen.

Het paard mag ik niet verkopen, dan ben ik inderdaad strafbaar. Wel omdat ik alles kan aantonen hoeft het paard niet terug zolang de rekening niet voldaan is.
Tevens mogen alle gemaakte kosten hoe langer het paard hier staat, medisch en overige kosten door berekenen. Uiteindelijk loopt de rekening dan hoog op.

Het is een civiele zaak wat ik begreep, dus dat gaat inderdaad als ze na mijn aanmaning niet betaald(laatste is zojuist verstuurd) een brief uit van de advocaat met het X bedrag wat er tot heden openstaat en het paard dan netjes retour word gebracht.
Geeft ze hier geen gehoor aan, dan beslist de rechter of het paard verkocht mag worden. En win ik de zaak krijgt ze ook nog alle advocaat kosten opzich.

Voor haar dus eigenlijk totaal niet voordelig, inmiddels de 4e en geen geld op de rekening, geen appje van “waar blijft mijn paard” geen gehoor op telefoontjes. Maar ze is wel online :+

Advocaat gaf me als tip om eerst eens uit te zoeken of het paard niet gestolen was, want waarom zou ze ineens geen belang meer hebben bij het paard was de vraag.

Inmiddels heb ik de chip uitgelezen, betreft een Spaans paard. Dus stamboek gebeld in Nederland van de Spaanse paarden. Conclusie de chip is nooit geregisteerd geweest in Spanje, België of Nederland.
Dit paard is bij invoer ook niet ingeven in een databank.
Conclusie voor de wet bestaat dit paard niet. Spanje moet je zelf je chip registeren, werkt anders als in nl volgens stamboek.
Paspoort is er wel dus zo op te krijgen, kost me vrij weinig. Dat zijn de kosten niet.
Goede nieuws is dat het paard niet als gestolen staat opgegeven, was even bang dat we straks een paard hadden staan die een verdrietig baasje had.

Ik zal nog even opzoeken van nicje bedoelde. Thanx voor de tip.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Paard in training word niet betaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:00

ik zou t peerd bij de eigenaar aan het hek binden, als je het aan laat komen op een rechtszaak kost dat je zomaar een jaar voer. korte metten maken met deze dame ( dan maar geen geld )

Renee1991

Berichten: 5964
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:05

sassefras schreef:
ik zou t peerd bij de eigenaar aan het hek binden, als je het aan laat komen op een rechtszaak kost dat je zomaar een jaar voer. korte metten maken met deze dame ( dan maar geen geld )

Dan wordt het paard de dupe van een geschil tussen twee personen. Lijkt me geen plausibele oplossing :n

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:21

Renee1991 schreef:
sassefras schreef:
ik zou t peerd bij de eigenaar aan het hek binden, als je het aan laat komen op een rechtszaak kost dat je zomaar een jaar voer. korte metten maken met deze dame ( dan maar geen geld )

Dan wordt het paard de dupe van een geschil tussen twee personen. Lijkt me geen plausibele oplossing :n

mij inmiddels wel :D , t werkt prima hoor

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard in training word niet betaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:29

Waarom zou je dat doen :')

Als je de zaak wint, wat redelijk zeker zal zijn, krijg je alle kosten vergoed of mag het paard de verkoop in.
Paard aan het hek binden = geld én paard kwijt.


senna21

Berichten: 11747
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paard in training word niet betaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:34

Genoeg paarden'-eigenaren' met een lege bankrekening, inclusief schulden. Van een kale kip valt weinig te plukken.
Hopelijk valt het mee.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:00

upendo schreef:
Waarom zou je dat doen :')

Als je de zaak wint, wat redelijk zeker zal zijn, krijg je alle kosten vergoed of mag het paard de verkoop in.
Paard aan het hek binden = geld én paard kwijt.

Ondertussen kost dat paard geld, er niks mee doen maakt dier minder waard, maar minder verkoopbaar en er verder mee trainen maakt gat tussen kosten en waarde enkel groter. Hoe dan ook is het een lange adem optie en in de tussentijd staat dat dier in een box waar ook een paard van een wel betalende eigenaar had kunnen staan. Vraag 1 is dus of je genoeg middelen hebt om dat bedrag voor te schieten aan jezelf totdat je via juridische weg kan innen na verkoop.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers