Hoeven krabben, hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mr_paardje
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-11-18

Hoeven krabben, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 23:38

Elke keer als ik hoeven ga krabben en aan de achterbenen wil beginnen spookt deze vraag in mijn hoofd. Als je de hoef wil pakken ga je dan voor het been langs of achter het been langs? Wat is comfortabeler voor het paard?

Beetje gênant rij al ruim 3 jaar paard maar dit ben ik me recent gaan af vragen

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Hoeven krabben, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:47

Ik leun met mijn schouder een beetje tegen mn paard aan, deze haalt dan automatisch het gewicht van zn been af. Dan pak ik achterlangs zijn hoef, welke ik goed ondersteun met een pink van mij boven zn hoef tegen zn vel, dat ie goed voelt dat ik t vast heb. Geen idee of dit de correcte methode is, maar ik merk dat paard en ik zo samen het meest stabiel staan en het bevalt ons wel zo

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoeven krabben, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:54

Bij mijn eigen paarden aan de zijkant/buitenzijde van het been even aantikken en dan tillen ze m (als t goed in) zelf op.
Bij mij onbekende paarden met de hand aan de buitenkant van mij (dus niet die aan de kant van het paard) langs de achterkant van het been, been vanaf het pijp een vast pakken en iets "naar voren trekken", onder het lijf van het paard dus.
En als ze het been dan rustig optillen en ontspannen dan stap ik in, strek het been een stukje naar achter en leg het spronggewricht over m'n heup heen.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:56

Mijn paarden geven zelf al een hoef als ik er om vraag, ik hou vast aan de vetlok of hoef.

Janine_B
Berichten: 50
Geregistreerd: 30-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:58

Ik denk dat het ook een beetje aan je paard ligt, wat is je paard gewend, in hoeverre hij meewerkt enzo.
Een van mijn paarden gaat ook heel erg op je leunen dus dat pak ik toch anders aan als een paard dat ze zelf omhoog houdt

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:10

Ik geef een klein tikje tegen het been en dan tilt mijn paard zelf het been op.

Mr_paardje
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-11-18

Re: Hoeven krabben, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 00:12

Ik rij op een manege dus ze zijn allemaal anders :D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoeven krabben, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:18

Mijn paard tilt zelf haar been op en houd deze ook zelf omhoog.
Ik ondersteun haar voet slechts een klein beetje.

Ik pak achter het pijpbeen langs om de kogel het kootbeen vast.
Maar das meer voor de vorm. Ze houd hem zelf gewoon omhoog.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:28

Hier tillen ze ze bijna allemaal automatisch op :+
Na de voor voeten komen de achtervoeten, dat weten ze allemaal, dus meestal is 1 voetje vragen genoeg en volgt de rest vanzelf.

Vervolgens laat ik de voet ter hoogte van de kogel in mijn handpalm rusten/daar heb ik de voet vast. Tenminste, dat denk ik. Het is zo'n routine klusje dat ik er niet bij na denk.
Ze worden op het werk namelijk overal gekrabd. Als ze uit stal komen, als ze uit de paddock komen, uit de molen, uit de bak, uit de wei. Vaste paarden kennen het, nieuwe snappen het binnen een week.
Krabben ook allemaal vanaf 1 kant, meestal links, uit. De rechtervoeten tillen ze netjes naar schuin naar links.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 05-11-18 00:33, in het totaal 2 keer bewerkt

pjer
Berichten: 1576
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:31

Mijn bijrijdpaard haalt altijd wel grapjes uit bij het hoeven krabben. Meestal vind hij het de beste gelegenheid om iets van de grond proberen te pakken of hij lebbert mijn hele rug af, of hij gaat liggen als ik niet oppas. Goed ongeconcentreerd paard dus.

Ik sta er altijd naast, duw hem om zodat hij zijn gewicht naar de andere kant verplaatst en dan probeer ik dat been aan de voorzijde op te tillen. Soms lukt dat, soms niet, of hij trekt m weer terug en zet er weer gewicht op.

Plan B is dan een por geven en aan zijn sok trekken om zijn voet op te tillen. Vaak lukt dat wel. Dan snel mijn knie eronder parkeren en de boel uitkrabben. Er zitten vaak veel steentjes in en best diep dus ik moet nog best kracht zetten maar ook snel zijn, want als ik nu los laat krijg ik die hoef niet meer.

Goed dit klinkt wel erg, maar je wordt er handig in en het gaat echt al 100x beter dan in het begin. Het is gewoon een slimme pony en hij heeft geleerd dat hij er zo onderuit kan komen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:31

Hier ook een paard wat gewoon netjes zelf zijn voeten optilt, maar ik pak zijn achtervoeten ook achter het pijpbeen om, en dan houd ik het vast aan het kootbeen.
Overigens krab ik bij mijn eigen paard de hoeven vrijwel altijd vanaf één kant, ik loop dus niet om mijn paard heen, maar pak bijvoorbeeld de voeten aan de linkerkant gewoon vanaf rechts op. En hij steekt ze netjes schuin naar me toe.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoeven krabben, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:33

Ik pak zn sok vast. Super handig.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:34

Ja nou.... Een beetje apart...

Titus is lompe leipe Leo no. 1

Die denkt dus gerust dat hij als jij zijn hoef vast hebt hij evengoed nog met zijn volle gewicht op dat been kan gaan staat terwijl hij dat been wel ontspannen gebogen houd.

Maar gewoon vanuit zijn schouder gaat ie gewicht op dat been zetten terwijl hij zijn voorknie wel gewoon ontspannen gebogen houd. Ik kan het niet anders zeggen.

Zeg maar als je dat been op zou tillen en je zet er een blok onder leunt ie dus gerust op z'n knie alsof het de normaalste zaak van de wereld is.


Resultaat is dus een letterlijk omvallend paard als jij dat been op die manier vast blijft houden :wow: dus meestal tik ik op z'n been dan tilt ie 'm op. Krab ik razendsnel zoef zoef alles eruit en dan pak ik z'n been behang om m omhoog te houden zodat ik alles even rustig kan bekijken.

Kennelijk als zijn been aan z'n behang hangt ipv andersom dan gaat ie niet leunen.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:50

ik knijp even in z'n hak, dan tilt ie z'n voet op (zodra die uitgepuzzeld heeft welke... :D )

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Hoeven krabben, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 02:27

Als ik de voeten uit doe blijf ik aan 1 kant staan. Been aan de andere kant haal je dan binnendoor naar je toe. Ik heb mijn hand altijd onderlangs.

Mr_paardje
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-11-18

Re: Hoeven krabben, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 11:09

Ik ga altijd met mijn hand langs het been en dan via de pees. 5 van de 10 keer gaat de hoef dan wel omhoog alleen dit duurt 10 sec voordat die hem weer terug zet

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Hoeven krabben, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:14

Ligt er bij mij aan of mijn paarden goedgezind zijn of niet :+
Ik ga wel langs de achterkant van het been en dan moeten ze hem optillen en 'schep' ik mijn hand onder de hoef. Maar als Dexter denkt dat hij grappig is tilt hij helemaal niks op. Heb wel eens geprobeerd aan zijn sok te tillen maar dan is dat 200kg per been en daar doe je helemaal niks aan :')
Dus dan moet ik hem omkopen

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:23

Goh moet ik even nadenken. Voorkant van het been geloof ik, en dan achter rondom vast, bij de kogelDat als ze naar achter trapt ik mijn arm niet breek :+ Want dat wilt ze nog wel eens flikken.
Voetjes geven staat ook vrijwel op comando.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:26

Om ze op te laten tillen duw ik net als mensen hierboven tegen schouder / billen aan. Ik pak de achterhoeven voorlangs vast, zodat ik de kogel zegmaar in een houdgreep heb. Heb ik mezelf aangeleerd bij een trappend paard; als je de achterhoeven voorlangs vastpakt en het paard zwiept zijn been naar achteren dan word jij niet uit balans geduwd én heb je een veel kleinere kans dat die uitslaande hoef op een pijnlijke plek terecht komt. Paard in kwestie had het uitslaan ook snel afgeleerd en geeft nu al jaren braaf haar voetjes.

Anoniem

Re: Hoeven krabben, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:35

Euh, hij deed het eigenlijk altijd al zelf.. Maar ik pakte de hoef op door mijn arm achter het been langs te doen en dan mijn hand om de hoef. Als hij hem niet optilde duwde ik hem op zijn andere been en dan bij de kogel pakken..

(Gek dat je het altijd zo automatisch deed dat je er over na moet denken hoe je het deed :') )

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:39

pak de benen achterlangs vast, zou je voorlangs doen en het paard trapt heb je waarschijnlijk een gebroken arm/pols oid. Achterlangs kun je makkelijker met de beweging mee gaan mocht het paard proberen te trappen.
Verder is het vooral belangrijk dat je de mest en steentjes eruit haalt, zand en dergelijke schijnt veel minder uit te maken. Bij sommige paarden kan de hoef wat broos zijn en te veel wegkrabben is dan niet wenselijk. Verder check ik altijd even of de witte lijn er normaal uit ziet en of de hoef niet stinkt.