Heeft dit paard ook pijn?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Heeft dit paard ook pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 18:49

Hoi allemaal,

Ik las net een topic over een paard dat zijn staart hoog draagt. Daar zijn heel veel reacties op dat het paard pijn heeft en dat soort dingen. Ik heb een arabofries die haar staart ook hoog draagt en op de voorhand loopt. Ik dacht dat je met training de achterhand er meer onder kan krijgen maar kan het ook zijn dat dit paard pijn heeft? De staart hoog dragen kan ook van haar arabier kant afkomen natuurlijk.

Maar omdat ik mij hier toch een beetje zorgen over maak zou ik graag jullie mening willen,
Alvast bedankt!

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:51

Hoog dragen is niet zo raar, bij scheef dragen zit er letterlijk iets niet goed en moet je er best naar laten kijken

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Heeft dit paard ook pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:58

Ik denk dat de reacties in dat topic vooral samenhangen met eerder geplaatste vragen over hetzelfde paard waardoor mensen aangeven dat het dier pijn heeft.
Je paard loopt van nature op de voorhand, het is aan ons om het zo te trainen dat het meer op de achterhand komt. In principe hangt op de voorhand lopen en de staart hoog dragen dus niet meteen samen met pijn. :)

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 19:13

Kan je zo niet zeggen. Heb je foto’s of filmpjes? Heeft ze genoeg looplust? Hoe is ze verder in het rijden?
Staartdracht kan van het Arabierenbloed komen. Op de voorhand lopen doen er duizenden.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 19:26

Suzanne F. schreef:
Kan je zo niet zeggen. Heb je foto’s of filmpjes? Heeft ze genoeg looplust? Hoe is ze verder in het rijden?
Staartdracht kan van het Arabierenbloed komen. Op de voorhand lopen doen er duizenden.


In het begin was ze heel sloom en totaal niet ontspannen. Na een paar keer rijden was het al een wereld van verschil en nu loopt ze super ontspannen en merk ik dat ze het leuk vindt. Eerst kreeg ik haar nauwelijks in de linkergalop, nu springt ze altijd aan maar wel vaak overkruist...

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Heeft dit paard ook pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 19:34


suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Heeft dit paard ook pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:24

Nou dat lijkt me niet echt hoor.

Scheef van staart kan inderdaad wel. Al doet mijn paard dit al z'n leven lang, is al 8x behandeld en onderzocht maar niks wat erop wijst dat ie pijn heeft.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Heeft dit paard ook pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:28

Dat is gewoon een typisch arabische bilpartij met daarbij passende staartdracht.
Ze is niet super voordelig gebouwd zo vanaf de foto, maar om die staart zou ik me geen zorgen maken

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:30

Met jouw paard lijkt zo vanaf de foto niets aan de hand, die staartdracht komt van het arabier zijn af en dat op de voorhand lopen ook. Je paard is ook een beetje zo gebouwd.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:36

WietskeK schreef:
Suzanne F. schreef:
Kan je zo niet zeggen. Heb je foto’s of filmpjes? Heeft ze genoeg looplust? Hoe is ze verder in het rijden?
Staartdracht kan van het Arabierenbloed komen. Op de voorhand lopen doen er duizenden.


In het begin was ze heel sloom en totaal niet ontspannen. Na een paar keer rijden was het al een wereld van verschil en nu loopt ze super ontspannen en merk ik dat ze het leuk vindt. Eerst kreeg ik haar nauwelijks in de linkergalop, nu springt ze altijd aan maar wel vaak overkruist...


Ja dat is niet zo gek. Een goede galop ontwikkelen onder de man kost tijd en heel veel kracht. En ze heeft haar bouw ook niet mee.


Ik wil toch heel voorzichtig aanraden om eerst veel werk tussen de dubbele lijnen te doen met haar en alleen aan de longeer lijn te laten galopperen. Dan leert ze beter haar bekken kantelen.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Heeft dit paard ook pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:39

Absolem, voor een normaal paard is galop de makkelijkste gang, daarom doe je jonge paarden juist veel galopperen in verlichte zit en het liefst lange rechte stukken.

Begrijp de laatste jaren wel dat ruiters galop de moeilijkste ( spannendste) gang vinden.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:41

Vanwege de leeftijd van de topicstarter plaats ik dit topic naar [YRT] Young Rider Talk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:41

Mijn merrie loopt ook altijd met een gedragen staart. Is verder helemaal goed maar toch blijft ze hem wat hoger dragen. Ik maak mij er verder niet meer druk om, en zo te zien valt dat bij jou paard ook wel mee :)

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Heeft dit paard ook pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 20:56

Bedankt iedereen!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:58

Rolfje schreef:
Absolem, voor een normaal paard is galop de makkelijkste gang, daarom doe je jonge paarden juist veel galopperen in verlichte zit en het liefst lange rechte stukken.

Begrijp de laatste jaren wel dat ruiters galop de moeilijkste ( spannendste) gang vinden.



Ja een stuwende galop is ook niet zo moeilijk. Maar zo als ik al zei. Een "goede" galop ontwikkelen onder de man is wel lastig.

Dan moet het paard gaan zitten en dragen en dat is echt niet makkelijk voor een paard hoor.

De galop is door moedertje natuur ontwikkeld als energie besparende gang. Wij trainen onze paarden zo dat de spieren heel anders gebruikt worden(verzamelen) en dan is de galop opeens zo makkelijk niet meer maar juist heel zwaar.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Heeft dit paard ook pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:59

TS, grote complimenten voor je bezorgdheid en het feit dat je dit durft te vragen. +:)+

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:03

Absolem schreef:
Ja een stuwende galop is ook niet zo moeilijk. Maar zo als ik al zei. Een "goede" galop ontwikkelen onder de man is wel lastig.

Dan moet het paard gaan zitten en dragen en dat is echt niet makkelijk voor een paard hoor.

De galop is door moedertje natuur ontwikkeld als energie besparende gang. Wij trainen onze paarden zo dat de spieren heel anders gebruikt worden(verzamelen) en dan is de galop opeens zo makkelijk niet meer maar juist heel zwaar.


Er zijn maar een handje vol mensen op deze aardbol die goed kunnen werken met dubbele lijnen. Op een volte aan de longe is een enorme belasting voor een paard.

Een gedragen galop krijg je door gewoon het SKALA te volgen, en door het te doen. Door lange stukken rechtuit te galopperen ontwikkeld een paard kracht en balans en dan kun je steeds een beetje meer gaan schakelen en daardoor komt het dier beter op het achterbeen. Niet door aan de dubbele lijnen te gaan klooien.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Heeft dit paard ook pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:05

Staartdracht perse hoeft niet iets te betekenen, maar ik zou wel naar je zadel laten kijken. Die lijkt voor zowel jezelf als voor je paard niet echt geschikt.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 21:09

Rolfje schreef:
Absolem schreef:
Ja een stuwende galop is ook niet zo moeilijk. Maar zo als ik al zei. Een "goede" galop ontwikkelen onder de man is wel lastig.

Dan moet het paard gaan zitten en dragen en dat is echt niet makkelijk voor een paard hoor.

De galop is door moedertje natuur ontwikkeld als energie besparende gang. Wij trainen onze paarden zo dat de spieren heel anders gebruikt worden(verzamelen) en dan is de galop opeens zo makkelijk niet meer maar juist heel zwaar.


Er zijn maar een handje vol mensen op deze aardbol die goed kunnen werken met dubbele lijnen. Op een volte aan de longe is een enorme belasting voor een paard.

Een gedragen galop krijg je door gewoon het SKALA te volgen, en door het te doen. Door lange stukken rechtuit te galopperen ontwikkeld een paard kracht en balans en dan kun je steeds een beetje meer gaan schakelen en daardoor komt het dier beter op het achterbeen. Niet door aan de dubbele lijnen te gaan klooien.


Sorry, maar wat is SKALA?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:15

Rolfje schreef:
Absolem schreef:
Ja een stuwende galop is ook niet zo moeilijk. Maar zo als ik al zei. Een "goede" galop ontwikkelen onder de man is wel lastig.

Dan moet het paard gaan zitten en dragen en dat is echt niet makkelijk voor een paard hoor.

De galop is door moedertje natuur ontwikkeld als energie besparende gang. Wij trainen onze paarden zo dat de spieren heel anders gebruikt worden(verzamelen) en dan is de galop opeens zo makkelijk niet meer maar juist heel zwaar.


Er zijn maar een handje vol mensen op deze aardbol die goed kunnen werken met dubbele lijnen. Op een volte aan de longe is een enorme belasting voor een paard.

Een gedragen galop krijg je door gewoon het SKALA te volgen, en door het te doen. Door lange stukken rechtuit te galopperen ontwikkeld een paard kracht en balans en dan kun je steeds een beetje meer gaan schakelen en daardoor komt het dier beter op het achterbeen. Niet door aan de dubbele lijnen te gaan klooien.



Deze hele reactie verteld meteen al dat jij geen flauw idee hebt hoe je moet trainen met dubbele lijnen.

Als je het niet weet. Zeg dan gewoon niks. Is beter.

Edit: werken met dubbele lijnen is geen rocket science hoor. Iedereen kan het leren.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:17

Wat is hoog? Mijn 75% Arabier (25% Engels volbloed) heeft haar staart vaak als een vlag achter haar aan hangen. Staartwortel recht de lucht in en de haren en wapperend achteraan.

Zo wordt regelmatig gecontroleerd en heeft geen gebreken/spanning in haar lijf.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:19


WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 21:21

Ik raak een beetje in de war, is longeren met dubbele lijnen nou wel goed of niet? Ik ken iemand die dat kan dus die kan ik vragen als haar galop daardoor verbeterd.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 21:21


Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:21

Absolem schreef:
Deze hele reactie verteld meteen al dat jij geen flauw idee hebt hoe je moet trainen met dubbele lijnen.

Als je het niet weet. Zeg dan gewoon niks. Is beter.

Edit: werken met dubbele lijnen is geen rocket science hoor. Iedereen kan het leren.


Ik heb het geleerd van dhr. Haanstra................

Maar jij hebt denk ik geen flauw idee wat goed met dubbele lijnen trainen is :+ :+