Paard vermindert snelheid voor de sprong...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MaybelM
Berichten: 104
Geregistreerd: 05-10-18

Paard vermindert snelheid voor de sprong...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 17:18

Hi allemaal,

Ik rij sinds juli een supper leuk paardje bij en We gaan al aardig de goede kant op. Nu heb ik ook een aantal keer met hem gesprongen, maar ik merk heel erg dat hij vlak voor de sprong zijn vaart erg mindert. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd en drijf hem echt goed naar voren maar hij blijft net voor de hindernis toch wat inhouden. Laatste keer heb ik geoefend met een galop balk er voor en een gallops sprong tussen de balk en de hindernis. Dit ging 3/4× goed in het zelfde voorwaarde tempo maar daarna kwam hij weer terug.

Nu weet ik wel dat hij geen spring paard Is maar dressuur gefokt (uphill x jullio mariner xx). Maar toch zijn moeder heeft L gesprongen en zijn overgrootopa (van moeders kant) internationaal dus ergens zou hij toch wel een beetje aanleg moeten hebben het kan natuurlijk ook geheel aan mij liggen of dat We gewoon moeten blijven oefenen maar mischien hebben jullie wat tips

Groetjes maybel
En hoefjes van Follow-Up


Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard vermindert snelheid voor de sprong...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:22

Heb je les? want met springen kun je het beste een ervaren instructeur erbij hebben.

Ik denk dat het een gebrek aan ervaring en onzekerheid is, overigens is er niks mis mee om vanuit een rustige draf aan te rijden. Heb je een grondbalk bij de hindernis liggen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MaybelM
Berichten: 104
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 17:29

Elisa2 schreef:
Heb je les? want met springen kun je het beste een ervaren instructeur erbij hebben.

Ik denk dat het een gebrek aan ervaring en onzekerheid is, overigens is er niks mis mee om vanuit een rustige draf aan te rijden. Heb je een grondbalk bij de hindernis liggen?


Ik ben zelf totaal niet onzeker of iets in die richting. Rij erg veel jongen dieren buiten mijn brijdpaard om. Heb ook veel dieren leren springen enz en op crossen uitgebracht en eigenlijk ging dat altijd goed. Op de een of andere manier krijg ik het bij hem nog niet voor elkaar. En idd lessen nemen maar ik wil eerst mijn dressuur correct hebben met hem voor ik spring lessen neem (hij loopt nu ook gewoon goed enz maar de puntjes op de i zetten)

Grondbalk heb ik er altijd liggen en in draf doet hij presies het zelfde zelfs bij een sprongetje van 30/40 cm.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard vermindert snelheid voor de sprong...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:35

Ik bedoelde ook dat ik denk dat het paard onzeker is en een gebrek aan ervaring een rol speelt in het remmen voor de sprong. Ik zou wachten met springen totdat je kunt gaan lessen dan met hem.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MaybelM
Berichten: 104
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 20:59

Elisa2 schreef:
Ik bedoelde ook dat ik denk dat het paard onzeker is en een gebrek aan ervaring een rol speelt in het remmen voor de sprong. Ik zou wachten met springen totdat je kunt gaan lessen dan met hem.


Ooh ja ik denk het ook dat hij idd wat onzeker Is maar denk dat niet springen daar niet bij gaat helpen en kan pas over een tijdje les nemen ivbm dat ik ergens op locatie moet lessen en de eigenaar dan mee moet

Deni11

Berichten: 1215
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:17

Maar als je zoveel paarden gereden hebt, maar tegelijkertijd slechts 15 bent is het wel degelijk een gebrek aan ervaring wat alleen met hulp van goede les geholpen kan worden. Daarvoor hoeft je paard echt niet dresuurmatig 100% voor elkaar te zijn mits je goede hulp hebt :) ik denk dat jullie er dan zeker wel kunnen komen!

S <3

MaybelM
Berichten: 104
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 21:29

Deni11 schreef:
Maar als je zoveel paarden gereden hebt, maar tegelijkertijd slechts 15 bent is het wel degelijk een gebrek aan ervaring wat alleen met hulp van goede les geholpen kan worden. Daarvoor hoeft je paard echt niet dresuurmatig 100% voor elkaar te zijn mits je goede hulp hebt :) ik denk dat jullie er dan zeker wel kunnen komen!


Ik vind persoonlijk dat voordat ik mijn geld ga besteden aan springlessen ik dressuurmatig hem goed voor elkaar heb. Dat heb ik nu nog nie 100%. maar ik vraag hier of iemand toevalig een tip heeft waar ik mee kan oefenen en niet om een aantal keer te horen dat ik les moet nemen want dat weet ik als ik hoger op wil komen en echt de spring/Eventing sport in wil

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard vermindert snelheid voor de sprong...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:38

Je kunt ook nog een of twee losse lessen nemen met specifiek deze vraag: welke oefeningen je thuis kunt doen om hem te helpen.
Maar omdat ik me voor kan stellen dat je een jong paard dat al onzeker is gemakkelijk verkeerde springgewoontes aanleert, denk ik dat het handiger is als er een deskundig iemand meekijkt.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:49

Ook al geprobeerd om voorwaarts te rijden na de hindernis?
Het klinkt alsof hij het gat een beetje teveel dicht loopt. Dit los je op door met voldoende ritme door de wending te komen en na de sprong voorwaarts te rijden. De laatste paar galopsprongen voor de hindernis wil je juist zo min mogelijk ingrijpen. Gewoon begeleiden naar de hindernis door stil te zitten met hand en been eraan en wachten tot de hindernis bij je is. Na de sprong gelijk voorwaarts rijden om direct weer in het juiste ritme te komen als hij teveel terug is gekomen op de sprong

JudithGigi

Berichten: 4160
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Paard vermindert snelheid voor de sprong...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:01

Ik denk dat je hem alleen maar onzeker maakt door met meer vaart naar de sprong te rijden. Inderdaad zoals hierboven genoemd rustig je ritme houden, komt vanzelf wel. Een instructeur laten kijken is altijd een goed idee.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:04

Inderdaad vooral na de sprong goed voorwaarts rijden leert ze om vooruit te denken. Eventueel een balkje op 3,5 meter na de sprong leert ze om meer te rekken en daarmee meer voorwaarts te denken.

Justme_24
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-10-18

Re: Paard vermindert snelheid voor de sprong...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:03

Inhouden kan voor hem ook betekenen dat hij zelf bezig is met kijken hoeveel passen hij nog moet. Mijn paardje doet dat ook, hij houdt zich in en de laatste pas zet hij ruim zodat er veel kracht achter de sprong zit. In internationale wedstrijden zie je ook vaak dat de paarden heel hard galloperen maar super rustig op de hindernis afgaan. Zolang hij springt zou ik me geen zorgen maken

MaybelM
Berichten: 104
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 09:15

Justme_24 schreef:
Inhouden kan voor hem ook betekenen dat hij zelf bezig is met kijken hoeveel passen hij nog moet. Mijn paardje doet dat ook, hij houdt zich in en de laatste pas zet hij ruim zodat er veel kracht achter de sprong zit. In internationale wedstrijden zie je ook vaak dat de paarden heel hard galloperen maar super rustig op de hindernis afgaan. Zolang hij springt zou ik me geen zorgen maken


Ja ik snap wat je bedoelt maar dat doet hij niet doordat hij zo langzaam gaat word hij echt heel lomp en komt te dicht op de hindernis. Toen ik een keer met gall9p balk ging werken had ik wel een mooie snelheid maar na 3× was dat ook weer weg

Saranghea

Berichten: 283
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:24

Heel eerlijk eerst maar niet springen totdat je zin hebt om les te nemen. Wij kunnen zo niet zien of je hem juist teveel aanspoort en wat voor sprongen je van hem verwacht. Bij een jong paard kan je het ook veel te snel verkeerd aanleren. Ik denk dat als je de juiste begeleiding erbij haalt dat die precies kan zeggen waar de fout ligt en dat je daarna thuis verder kunt oefenen en daarna weer eens les nemen om te bevestigen dat je de juiste richting op gaat.

If you're rich: live your life to the fullest.
If you're poor: screw everything and become a hobbit

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:41

Zit je wel stil genoeg? Als je gaat zitten wiebelen of erg meebewegen kunnen sommige paarden dat heel verwarrend vinden.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Andewi
Berichten: 330
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:45

Ik volg dit even.. Mijn merrie doet eigenlijk precise het zelfde.. Ze springt alles maar alleen als je haar zelf het ritme and astand kan laten bepalen..
Als ik bijvoorbeeld de afstand zie en geef een beetje extra been om haar vertrouwen te geven dat we goed zitten komt ze helemaal terug (geeft het gevoel van een opkomende weigering)
Maar als ik haar alles zelf laat bepalen hoef ik daar alleen maar te zitten en vliegt ze over alles.. (1.20m)

Wat ik zelf heel moeilijk vindt is gewoon te zitten en de sprong aftwachten omdat ik dan vaak te laat ben met opkomen..
Ze wordt veel beter als we lage parcoursjes (30/40 cm) springen dan komt ze echt in een ritme..
En accepteerd meer van mijn hulpen.

Maar heb nog niet helemaal door waarom ze dit doet momenteel denk ik dat ze heel voorzichtig is met haar zelf en dat ze denkt dat ze het zelf beter uit kan passen..

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Paard vermindert snelheid voor de sprong...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:15

Even een oefening die je gewoon lekker thuis kan proberen en zowel voor springen als dressuur goed van pas komt.
Moet iemand me even helpen of corrigeren als ik de afstand verkeerd zeg!!
Twee balken op de lange zijde naast de hoefslag op 18 meter? van elkaar.
En dan daarover in galop en dan het aantal galop sprongen gaan wisselen.
Dus de ene keer 4 en dan weer een keer vijf en als je denkt dat het goed gaat een keer drie of zes proberen?
Leren jullie beide een hoop van denk ik en komt nog geen hindernis aan te pas.
En zo kan je ook gaan oefenen met het doorgaloperen.
Was maar een idee hoor.....

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Paard vermindert snelheid voor de sprong...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:16

19 meter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:18

Andewi schreef:
Ik volg dit even.. Mijn merrie doet eigenlijk precise het zelfde.. Ze springt alles maar alleen als je haar zelf het ritme and astand kan laten bepalen..
Als ik bijvoorbeeld de afstand zie en geef een beetje extra been om haar vertrouwen te geven dat we goed zitten komt ze helemaal terug (geeft het gevoel van een opkomende weigering)
Maar als ik haar alles zelf laat bepalen hoef ik daar alleen maar te zitten en vliegt ze over alles.. (1.20m)

Wat ik zelf heel moeilijk vindt is gewoon te zitten en de sprong aftwachten omdat ik dan vaak te laat ben met opkomen..
Ze wordt veel beter als we lage parcoursjes (30/40 cm) springen dan komt ze echt in een ritme..
En accepteerd meer van mijn hulpen.

Maar heb nog niet helemaal door waarom ze dit doet momenteel denk ik dat ze heel voorzichtig is met haar zelf en dat ze denkt dat ze het zelf beter uit kan passen..


Mijn merrie doet dit ook, en ik vind het alleen maar heel fijn:=
Ze remt zelf af als zij denkt dat dat nodig is, maar die van mij geeft dan ook wel gas als ze denkt dat dat moet.
Heel eerlijk? Ik zou er gewoon van genieten dat je een paard hebt die jou letterlijk het parcours door draagt en je vooral niet zoveel zorgen hoeft te maken zoalng ze alles goed doet. :D

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:18

Lielle schreef:
19 meter

Dank je :') dressuurprikker ben ik , dus als ik met balkjes oefen ligt het er al door onze springruiters neergelegd....

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard vermindert snelheid voor de sprong...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 02:27

Ik ben fan van 3 caveletti's op 13 meter. En dan maar varianten verzinnen. 3-3 3-4 4-3 4-4 en wisselen links/rechts. Het is zo gaaf als dat vloeiend gaat. Wel verrot moeilijk. Denk niet dat TS dit al enigszins gaat lukken.

MaybelM
Berichten: 104
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-18 18:07

Anne_GTI schreef:
Ik ben fan van 3 caveletti's op 13 meter. En dan maar varianten verzinnen. 3-3 3-4 4-3 4-4 en wisselen links/rechts. Het is zo gaaf als dat vloeiend gaat. Wel verrot moeilijk. Denk niet dat TS dit al enigszins gaat lukken.



Zou je mij war meer uit kunnen leggen? Zijn die 3-3 enz enz de gallops sprongen er tussen?

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard vermindert snelheid voor de sprong...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:41

Idd galopsprongen. Op de A - C lijn zodat je ook links en rechts kan afwisselen. En dan heel simpel eruit laten zien zowel links als rechtsom.


MaybelM
Berichten: 104
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-18 18:43

Anne_GTI schreef:
Idd galopsprongen. Op de A - C lijn zodat je ook links en rechts kan afwisselen. En dan heel simpel eruit laten zien zowel links als rechtsom.



En dan allemaal op de zelfde afstand? Dat je zelf de gallops sprongen kleiner en groter rijd?

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard vermindert snelheid voor de sprong...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:54

Ja gewoon op 13 meter (afstand voor een paard)
Je moet voor je erop af rijdt je plan al gemaakt hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers