[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 09:32

SBravour schreef:
Als je je hand eronder legt er het is lekker warm of je hand warmt op, is het imo te warm in de temperatuurranche van een paard.
Koel is te koud, en net lauw/warm is goed.
Ondanks dat je heel pittig bent ingepakt heb jij toch ook koude oren of neus swinters, vind dat altijd beetje achterhaald. Als je aan de spieren voelt zie je ook hoe het zit.

Klopt, Diva voelde net niet koel aan maar ook niet warm.
Heb de sensor van horseware en die registreerde vannacht rond de 27-28 graden op de schouder. Ze voelt met 30 pas wat warm aan.
Ongeschoren, vannacht horseware liner 100+200 en een regendeken.


Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:20

SBravour schreef:
Als je je hand eronder legt er het is lekker warm of je hand warmt op, is het imo te warm in de temperatuurranche van een paard.
Koel is te koud, en net lauw/warm is goed.
Ondanks dat je heel pittig bent ingepakt heb jij toch ook koude oren of neus swinters, vind dat altijd beetje achterhaald. Als je aan de spieren voelt zie je ook hoe het zit.


Mijn paard voelde gister lauwwarm onder de deken, basis oren was ook niet warm maar ook niet ijskoud. Bij twijfel neem ik zn temp maar gewoon ouderwets op ;) was ie 36,6. Normaal zit hij op 37,5-37,7

Vossie <3
B+11L1+14L2+9

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:33

Hier gisteren kaal en ik had een 250 grams deken plus liner (ik dacht een 200 maar dus 300) en daar wassie toch wel warm onder vanmorgen :') nouja het was koud vannacht en hij staat in een buitenstal. Nu lekker zonder liner naar buiten, komende nachten word het niet zo koud

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:34

SBravour schreef:
Als je je hand eronder legt er het is lekker warm of je hand warmt op, is het imo te warm in de temperatuurranche van een paard.
Koel is te koud, en net lauw/warm is goed.
Ondanks dat je heel pittig bent ingepakt heb jij toch ook koude oren of neus swinters, vind dat altijd beetje achterhaald. Als je aan de spieren voelt zie je ook hoe het zit.


En toch vind ik dat dit verschilt per paard. Mijn geschoren fries had tot vorige week een 150 grams deken op. Voelde er prima onder en lauw-warm. Alleen af en toe een koud neusje of koude oren. Met de regen een 250 deken op gedaan. En met rijden merk ik nu dat ze toch haar rug heel erg heeft vast gehouden toen ze haar 150 grams ophad. Want ik kon zo wegrijden toen ze haar 250 grams had opgehad. Dus bij mijn paard is lauw warm niet genoeg. Zodra zij koude oren of een koude neus heeft, spant ze haar spieren aan, omdat ze het te koud heeft.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

Amado
Berichten: 1323
Geregistreerd: 22-01-15

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:48

Is het mogelijk om een deken waterdicht te maken? Die van mij vond de regen van begin deze week echt niet grappig en trof een pony aan waarbij het water door deken en onderdeken heen was gegaan

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:51

Die van mij was blij dat ze geen deken op heeft gehad vannacht. Voelde heerlijk warm tussen der vacht en was fijn met rijden. Prima keuze dus gemaakt.
Kan ze komende dagen lekker vitamine D snuiven en smerig worden haha.


Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:04

Nouvel schreef:
Toch blijft het wel een vraag vind ik hoe het komt dat een paard zoveel nodig heeft om warm te kunnen blijven.
Zit dat in weerstand, gezondheid, hoeveelheid ruwvoer, gewenning aan ‘te’ dikke dekens?

Ik denk dat we snel geneigd zijn om onze paarden te dik in te pakken.
Ik heb zelf die neiging ook hoor, probeer er echt op te letten en regelmatig te voelen ter controle.


Ik denk vooral dat mensen soms vergeten dat temperatuur en omstandigheden op verschillende plekken veel kunnen varieren. Daarnaast is het ene paard de andere niet.

Heb er 1 onder 400 met een 200 hals staan. Dat is precies goed voor d'r. De andere staat onder 200 gram. Zou het nu gaan regenen dan zou die eerste nog wel eens 100 gram extra nodig kunnen hebben. De laatste heeft zolang die op de wei staat niks zwaarders nodig. Zodra ze op stal komt echter... Binnen een paar dagen heeft ze dan meer gram nodig.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:21

Amado schreef:
Is het mogelijk om een deken waterdicht te maken? Die van mij vond de regen van begin deze week echt niet grappig en trof een pony aan waarbij het water door deken en onderdeken heen was gegaan


Een deken met naden is niet (goed) waterdicht, daarom hebben de meeste waterdichte dekens geen naden op de rug, sommige merken hebben getapte naden. Watrdicht spuiten kan, maar werkt niet afdoende. Beter is om gewoon een goede regen deken over je onder deken te doen, dat hoeft niet eens heel duur te zijn, voor zo'n 50 euro heb je wel een goede regendeken. Als je die dan ook nog een keer waterdicht spuit met een spray zit je helemaal goed. Een paard wat met natte dekens op de rug loopt wordt snel ziek, denk maar eens aan jezelf als je met natte kleding loopt en de koude wind, dus een goede waterdichte deken is wel erg belangrijk!

Amado
Berichten: 1323
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:28

CK88 schreef:
Amado schreef:
Is het mogelijk om een deken waterdicht te maken? Die van mij vond de regen van begin deze week echt niet grappig en trof een pony aan waarbij het water door deken en onderdeken heen was gegaan


Een deken met naden is niet (goed) waterdicht, daarom hebben de meeste waterdichte dekens geen naden op de rug, sommige merken hebben getapte naden. Watrdicht spuiten kan, maar werkt niet afdoende. Beter is om gewoon een goede regen deken over je onder deken te doen, dat hoeft niet eens heel duur te zijn, voor zo'n 50 euro heb je wel een goede regendeken. Als je die dan ook nog een keer waterdicht spuit met een spray zit je helemaal goed. Een paard wat met natte dekens op de rug loopt wordt snel ziek, denk maar eens aan jezelf als je met natte kleding loopt en de koude wind, dus een goede waterdichte deken is wel erg belangrijk!


Dankje voor de tips! Dit is wel gewoon een outdoor deken. Zonder naden enz

https://www.nikahorseproducts.nl/index. ... -hals.html

Heb deze dus, nu net een maandje

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:21

Yelizaveta schreef:
Zidore schreef:
ik wil je blijde verwachting niet verpesten maar die deken heb ik vorig jaar gehad en ben overgestapt op de power turnout light.. heeft een bredere warmte/kou mogelijkheid, reflecteert zon (onder die blauwe werden ze snel warm) en kost maar 10 euro meer.. plus dat de turnout light staydry voering heeft, wat betekent dat je hem op een nat paard kan leggen..


Deze smartex heeft dat ook, de stay dry voering. Allemaal geloof ik zelfs.
Hoeft voor mij ook niet dikker gezien ze niet geschoren word.
Toch bedankt voor de tip

hij is niet dikker dan de smartex, eerder dunner, maar dus wel warmer/kouder (als het nodig is)

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Fotografie91

Berichten: 2444
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:38

Amado schreef:
CK88 schreef:

Een deken met naden is niet (goed) waterdicht, daarom hebben de meeste waterdichte dekens geen naden op de rug, sommige merken hebben getapte naden. Watrdicht spuiten kan, maar werkt niet afdoende. Beter is om gewoon een goede regen deken over je onder deken te doen, dat hoeft niet eens heel duur te zijn, voor zo'n 50 euro heb je wel een goede regendeken. Als je die dan ook nog een keer waterdicht spuit met een spray zit je helemaal goed. Een paard wat met natte dekens op de rug loopt wordt snel ziek, denk maar eens aan jezelf als je met natte kleding loopt en de koude wind, dus een goede waterdichte deken is wel erg belangrijk!


Dankje voor de tips! Dit is wel gewoon een outdoor deken. Zonder naden enz

https://www.nikahorseproducts.nl/index. ... -hals.html

Heb deze dus, nu net een maandje


Dan zal ik eerder Nika een berichtje sturen ;)
Het is een outdoor deken die gewoon een regen bui moet kunnen hebben.

http://www.bluedyfas.nl
Dilly ZZ+4 reserve kampioen - Noa L+2 reserve kampioen - Anna B+10 Kampioen
Dilly-Anna span B+12 Indoor kampioen 2019 en 2020 Dilly-Noa span B+3
Follow us on instagram Follow us on facebook

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:40

Amado schreef:
Dankje voor de tips! Dit is wel gewoon een outdoor deken. Zonder naden enz

https://www.nikahorseproducts.nl/index. ... -hals.html

Heb deze dus, nu net een maandje

Dat is dezelfde als die bij mij niet waterdicht was. Had ik ook een maand. Zelfde stof maar dan die met halve hals 0 gram.
Nika gemaild en na wat geklooi een nieuwe gekregen in 1200d in een ander kleurtje.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:02

Is er iemand die de aankomende dagen een dunnere deken op gaat leggen? Ik heb 200 op liggen en paard voelde vandaag goed. Dinsdag 18 graden lijkt me toch wat warm.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:02

Ja ik wissel ze dan wel :j

Vossie <3
B+11L1+14L2+9

xPearl

Berichten: 3272
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:04

Joman schreef:
Is er iemand die de aankomende dagen een dunnere deken op gaat leggen? Ik heb 200 op liggen en paard voelde vandaag goed. Dinsdag 18 graden lijkt me toch wat warm.

Ik heb vanmiddag zelfs de 50g opgelegd, ongeschoren. Stond best warm onder de 100g vanmorgen in de stal.. Heb geen koukleum.
Andere paarden staan bij ons onder de 200 en 300g. Dus het wisselt erg.

Denk met t warme weer bloot/ongevoerde regendeken

Mariposa11
Berichten: 2862
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:05

Ik leg snachts 150 grams op en overdag niks met dat zonnetje..
Hoewel ik nu twijfel of regendeken met fleecevoering mss al wel genoeg is.
Ongeschoren, dag en nacht buiten, op leeftijd :)

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:09

Vanmorgen de 300 afgehaald en bloot gestaan, toen de zon weg was 200 gram erop want het zou vannacht iets warmer blijven.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:19

Joman schreef:
Is er iemand die de aankomende dagen een dunnere deken op gaat leggen? Ik heb 200 op liggen en paard voelde vandaag goed. Dinsdag 18 graden lijkt me toch wat warm.


Ik heb ze vandaag weer terug gezet naar 100, beide geschoren

xJennifx

Berichten: 1145
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:51

Die van mij staat nu onder 100 maar als het deze week echt zo warm gaat worden overdag dan gaat de deken gewoon weer af overdag.

Dicha v. Johnson
M1+9

PallyJarig

Berichten: 2923
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 19:08

Snachts heeft die van mij een 300gr staldeken op en sochtends wisseld stalgenoot die voor een 100gr outdoor

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 19:10

Mijne staat nu onder 100 gram. Gaat denk ik vannacht weer onder 300 gram vanwege 24/7 buiten staan. Ik heb hem liever iets te warm dan te koud want hij heeft zomaar kou gevat.

Alex en Jorie <3

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 19:11

Joman schreef:
Is er iemand die de aankomende dagen een dunnere deken op gaat leggen? Ik heb 200 op liggen en paard voelde vandaag goed. Dinsdag 18 graden lijkt me toch wat warm.


Mijn geschoren paard gaat dinsdag lekker bloot naar buiten. 18 graden is veel te warm voor een deken. Die van mij voelde vanmiddag al redelijk warm onder de 100 gram.

simongek

Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:32

Hier nog steeds onder oude amigo heavy met hals.

Was lekker weer met het zonnetje erbij maar in de ochtend was het net boven nul en einde vd koelt het flink af.

Hij voelt nog prima hieronder.

Mocht hij dinsdag warm voeren leg ik 200 gr op overdag.

DaraBariton

Berichten: 1303
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 07:06

Ik zoek een wollen zweetdeken met hals geschikt voor wat bredere paarden. Iemand een ideetje? ;)

Dara♡ Bedankt voor de mooie jaren samen...
*31-05-2001 - †27-06-2021
◇Wiebe◇|31-03-2023| Fryso 518 x Tsjalle 454|

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:09

Afbeelding

Ik heb recent deze deken aangeschaft voor mijn ruin. Hij lijkt mij goed passen. Hij heeft een lastige bouw (vrij lang, maar wel heel smal) en dit is de beste die we hebben gehad. Wat vinden jullie?

IG: @arabierjoep


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashleytjuhh en 8 bezoekers