klophengst!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

klophengst!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 18:24

hallo allemaal,

ik ben even ten einde raad...

ik ken mijn paard nu al ong 2 jaar en ik had vroeger al eens gemerkt dat hij redelijk hard op merries reageerde, als er een merrie naast hem op de wei stond ging hij echt showen en blazen en zich echt groot maken. nu denk ik wel dat elke ruin dit doet... :+


mijn paard staat naast een merrie gestald, en als ze weg is bv gaan rijden... dan flipt mijn paard echt dan roept hij shot hij tegen z'n stal dan is er niks mee aan te vangen...
maar nu al ongeveer 2 weken is er een nieuwe merrie bijgekomen op stal maar het is echt echte merrie met kuren :P


ze hadden hem naast de merrie gezet op de wei en mijn paard wou bijna door de draad gaan om bij de merrie te geraken, als ik hem van de wei haal dan let hij echt totaal niet op mij en begint hij zich als een hengst te gedragen en heb ik er helemaal niks over te zeggen... :o


nu vandaag ook... ik ging hem uit de wei halen en hij stond al te blazen zn nek krullen en met zn benen te zwaaien zeg maar dus ik haal hem voorzichtig uit de wei en ik moest de merrie passeren en toen begon het weer... toen ik hem wou opzadelen stond hij weer te blazen enzo . dus ik begin te rijden met hem en hij vertrekt ineens omdat de merrrie nog op de wei stond en hij begint te blazen krult zijn nek en ik heb helemaal niks te zeggen over hem... ;(


ik begin echt ten einde raad te komen... ik weet helemaal niks over klophengsten maar op stal zeiden ze al dat dat precies zo was dus ben beginnen googlen maar ik vind zo veel verschillende dingen...


wat zijn nu de kenmerken van een klophengst en hoeveel kost zo'n test? en wat kun je hier aan doen?


ik wil hier absoluut geen haat over, schiet me niet dood als ik helemaal verkeerd ben maar ik weet totaal niet waarom hij dit doet...

mvg zina


Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:26

DA vragen voor bloed af te nemen voor het testosterongehalte na te gaan. :)

Dat een ruin heftig reageert op merries of andere paarden hoef niet altijd te betekenen dat het een klophengst is.

Ladygiroc

Berichten: 5063
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:29

Testosteron laten prikken bij de veearts.

Maar of hij nu wel of niet (klop)hengst is dan zul jij toch heel duidelijk grenzen moeten stellen. Als ik het zo hoor dan neemt ie flink gebruik van de ruimte die hij krijgt.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:32

Inderdaad bloed trekken.
En zelf veel feller worden.
Ik lees ik haalde hem voorzichtig uit het land.
Nee je haalt hem gewoon uit het land.
En eist! De aandacht op.
Zo niet een stem verheffing.
Geen reactie ruk aan het touw.
Geen reactie een ferme tik.

Op de poetsplaats ook. Wat hij in zijn vrije tijd doet moet hij zelf weten. Maar bij jou moet luisteren.

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: klophengst!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:35

Het anti-mullerhormoon testen schijnt betrouwbaarder te zijn, maar dat zou ik even overleggen met de dierenarts.


d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 18:35

Jolynne schreef:
DA vragen voor bloed af te nemen voor het testosterongehalte na te gaan. :)

Dat een ruin heftig reageert op merries of andere paarden hoef niet altijd te betekenen dat het een klophengst is.

<
weet je ongeveer hoeveel het zou kosten?

als ik naar de ruinen kijk op stal doen ze niet echt iets maar mijn paard reageert wel redelijk heftig ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen :+
Ladygiroc schreef:
Testosteron laten prikken bij de veearts.

Maar of hij nu wel of niet (klop)hengst is dan zul jij toch heel duidelijk grenzen moeten stellen. Als ik het zo hoor dan neemt ie flink gebruik van de ruimte die hij krijgt.


enjoymyhorse schreef:
Inderdaad bloed trekken.
En zelf veel feller worden.
Ik lees ik haalde hem voorzichtig uit het land.
Nee je haalt hem gewoon uit het land.
En eist! De aandacht op.
Zo niet een stem verheffing.
Geen reactie ruk aan het touw.
Geen reactie een ferme tik.

Op de poetsplaats ook. Wat hij in zijn vrije tijd doet moet hij zelf weten. Maar bij jou moet luisteren.


ik weet totaal niet hoe ik er mee moet omgaan zeg maar... ik heb zelf heel veel vertrouwen verloren door enkele harde vallen :(:) ik durf het echt hier niet te typen, maar ik dacht echt om hem weg te doen omdat ik altijd met downs zit en ik kan echt niet onstpannen rijden zegmaar en ik ben het beu om altijd in gevecht te gaan... het is een tijd beter gegaan maar nu begint het terug... het zou heel egoistisch zijn om hem bij te houden als hij bij een ander meer kan... maar ik hou zoveel van hem dat het echt pijn doet om dit te typen maar ik weet het ff niet meer want op de grond is hij zo lief maar als er een merrie aankomt ja dan is het gedaan...

ik heb het al geprobeerd maar ben echt niet streng genoeg naar mijn gevoel :+

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: klophengst!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:38

Dat is ook heel moeilijk als je dat niet in je hebt. Misschien kan iemand je helpen.
Maar ik vind je heel dapper dat je toegeeft dat het moeilijk voor je is.
En ook al zou je hem ooit verkopen is dat ook geen schande maar net zo goed dapper.
Je hobby moet ook hobby zijn en blijven.
Succes.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 18:42

enjoymyhorse schreef:
Dat is ook heel moeilijk als je dat niet in je hebt. Misschien kan iemand je helpen.
Maar ik vind je heel dapper dat je toegeeft dat het moeilijk voor je is.
En ook al zou je hem ooit verkopen is dat ook geen schande maar net zo goed dapper.
Je hobby moet ook hobby zijn en blijven.
Succes.


ik weet het echt niet meer want hij is echt een paard van goud hij kent echt alles van dressuur oefeningen maar hij is altijd gereden geweest door een man met een kei sterk bit... ik dacht altijd dat ik hem naar mijn hand zou kunnen zetten dat een vrouw hem ook kon berijden... maar dat begin ik ook stilaan op te geven ;( ik ga morgen sws eens kijken in de les hoe we het kunnen oplossen het eens bespreken met m'n lesgeefster

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: klophengst!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:53

Neem jezelf niets kwalijk, je doet je best en zoekt oplossingen.
Zeker wijs om te laten testen.
Het hoeft niet zo te zijn, ik heb een 6 jarige ruin die lang hengst is geweest tot 3,5 en gedekt heeft.
Hij toont dit gedrag ook bij sommige merries.
Niet eens bij iedere merrie.
Nu ben ik hem te baas en niet bang maar niet iedereen lukt dit en dan blaast ie je zo omver en steekt nog net geen middelvinger op.
Staat met zijn eigen merrie kudde nu en owee hoor als hij weg moet of 1 van de andere _O-
Misschien een lesje nemen of meerdere voor de omgang?
Gewoon hulp erbij vragen!!

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

hwn
Berichten: 4650
Geregistreerd: 26-05-13

Re: klophengst!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:07

Hoeft idd gn (klop)hengst te zijn, maar idd best laten testen.

Verder mss best begeleiding zoeken om je zelf als leider op te stellen. Als hij zich gedraagt als n hengst, moet je hem behandelen als n hengst, dus direct corrigeren, z'n aandacht vragen, je ruimte opeisen. Ook al ben je van jezelf niet streng, toch kan je het leren. Ik merk dat ik me intussen spontaan aanpas qua gedrag naar mijn hengst (hoewel het niet meer nodig is, is n lammetje), van hem laat ik toch minder toe.

Of je hem nu wilt houden of verkopen, altijd handig als je paard goed opgevoed is, anders belandt ie toch maar in de handel.

Rubs

Berichten: 501
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: klophengst!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:22

Bloed trekken + test kost samen 107 euro. Daar komen voorrijkosten ook nog bij. Dat weet ik want ik heb de rekening voor me liggen ;). Mijn paard is ineens, op z'n 13e gaan dekken. En echt dekken, all the way. Ik heb nooit geweten dat ruinen dat ook kunnen doen. De merries worden heel makkelijk hengstig bij mijn ruin, en dan staan ze zich aan te bieden bij hem, heel genant.. De stalhouder reageerde super en heeft een hek geplaatst zodat de ruinen en merries apart staan. En nee, hij is niet laat gecastreerd, en nee, hij heeft vroeger niet gedekt. Nee, het is geen klophengst, en nee, er is geen testikelweefsel achtergebleven. helemaal niks. Ik vind het zelf fijn dat ik dit nu kan bewijzen met deze testuitslag.
Wat wel anders is dan bij jou is dat ik mijn paard heel makkelijk uit de groep kan halen en met hem aan een los touwtje tussen merries door kan wandelen.
Opvoeden is belangrijk, neem daar de tijd voor. Het geeft niet als het vandaag niet lukt, morgen begin je opnieuw. Vraag je instructeur, of zoek filmpjes op youtube over persoonlijke ruimte bijvoorbeeld. Persoonlijk vind ik rustig leiderschap plezieriger dan slaan, schreeuwen en rukken, en mijn paard ook.
Succes.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pieneappel, Shenavallie en 23 bezoekers