Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
denisesilver

Berichten: 2874
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-18 16:49

Toch besloten om maar een topic te open, want ik kom er zelf niet helemaal uit.
Komend jaar kan ik (als alles volgens plan gaat) een fokmerrie van vrienden gebruiken om een veulen voor mijzelf uit te fokken. Een foto van de merrie zelf ga ik niet plaatsen, omdat het niet mijn paard is. Ik kan wel vertellen dat het hier gaat om een merrie van Tolando x Ferro x G. Ramiro Z, en dat ik vooral iets compacter en meer front wil fokken. Ik wil zeker niet op beweging inleveren.

Enfin, de exacte hengsten keuze is niet de voornaamste reden van dit topic. Waar ik namelijk mee zit is dat in de pedigree van de merrie al Ferro, Krack C en Flemmingh terugkomt en overigens ook Rubinstein I. Ik ben zelf helemaal niet van de lijnenteelt en ben al een tijdje opzoek naar een hengst die geen van de grote 5 in hun pedigree heeft staan, met oog op de toekomst, mocht ik een merrie fokken.

Zodoende kwam ik Gunner KS tegen, een hengst die me heel erg aansprak en die ook eerst bij mijzelf vaststond als hengstenkeuze. Maarrr Gunner fokt redelijk groot, in zijn nakomelingen topic hier op bokt ben ik al een aantal 1-jarige tegengekomen die op die leeftijd al 1,60 m meten. Normaal geen probleem, maar ik ben zelf maar 1,55 m :Y)
Ik wil wel een paard fokken, richting de 1,62 tot 1,70. op dit moment is mijn eigen wedstrijdpaard ook rond de 1,70

Mijn vraag dus, heeft iemand enig idee van hengsten zonder de grote 5 (en lijnenteelt in hun eigen pedigree) die niet te groot fokken? Ik sta zeker open voor hengsten van een ander stamboek of andere fokrichtingen, mits niet wordt ingeleverd op beweging. En nog een laatste "eis" het liefst een hengst dat een goed karakter doorgeeft (rijbaarheid, omgang)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest


Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:14

Henkie? die kan iig zeker beweging en massa toevoegen en je hebt vrij bloed.

Ik zit ook te denken aan Just Wimphof, ik ga nog even verder denken.

Wellicht kun je nog kijken naar een andere zoon van Belissimo M, als je van dat type houdt, Benicio oid.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:38

Lastig om zonder foto iets te zeggen, maar misschien past Toto jr. bij jouw wensen.





denisesilver

Berichten: 2874
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 10:48

Bedankt voor de reacties en het meedenken!

Elisa2 schreef:
Henkie? die kan iig zeker beweging en massa toevoegen en je hebt vrij bloed.

Ik zit ook te denken aan Just Wimphof, ik ga nog even verder denken.

Wellicht kun je nog kijken naar een andere zoon van Belissimo M, als je van dat type houdt, Benicio oid.


Henkie ben ik niet zo'n fan van, dan kijk ik liever even naar Alexandero P zelf.

Esplendido schreef:
Lastig om zonder foto iets te zeggen, maar misschien past Toto jr. bij jouw wensen.


Toto Jr heb ik ook aan gedacht, maar de hengst zelf spreekt mij niet echt aan (hoezo veel noten op m'n zang :') ) Zal nog wel naar zijn nakomelingen kijken, geeft ook wat meer beeld van hoe die fokt

Just Wimphof had ik ook aan gedacht, kan zeker interessant zijn. Benicio ken ik nog niet zal ik naar kijken +:)+

Wat vinden jullie van For Ferrero? En Voice? Is nu uit het olympisch kader dus ik verwacht dat ie terug gaat dekken

Overigens, op dit moment wil ik eerst alleen nog kijken naar hengsten zonder JFFKG en Rubinstein I bloed die niet te groot/klein fokken. Naar beweging en exterieur ga ik later kijken. Zag zelf door de bomen het bos niet meer, en fokkers hier kennen net wat meer hengsten en stamboeken.

In ieder geval nogmaals bedankt voor het meedenken!

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest


Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:53

Voice zit Rubinstein bloed in...daarnaast zou ik er niet mee dekken als je beweging wilt houden.

For Ferrero is een fijn dier met 3 goede gangen en een fijn karakter.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

denisesilver

Berichten: 2874
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 11:03

Elisa2 schreef:
Voice zit Rubinstein bloed in...daarnaast zou ik er niet mee dekken als je beweging wilt houden.

For Ferrero is een fijn dier met 3 goede gangen en een fijn karakter.


Dat ik dat toch niet wist van Voice :=
For Ferrero zal ik dus in de gaten houden

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:06

Ik zou ook naar for ferrero kijken.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:07

Ja, mijn enige twijfel bij FF is of hij uberhaupt wel maat fokt.

Zijn vader For Romance is wellicht ook nog interessant voor je, fokt ook een goed karakter door en wat luxe. Achterbeen en kracht moeten van de merrie komen.
https://dressurleistungszentrum.de/de/h ... e-old.html

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

simpie94

Berichten: 833
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:32

Daily diamond
Als je merrie een goed achterbeen heeft. Geeft super mooi model door.

Ferguson.
Veel souplesse. Geeft ze volgens mij ook niet echt heel groot.

L' Esprit v. Goodtimes Z1 nu met pensioen
Emy de Woude v. Star van 't Broek
Enjoy H v. Tango (Ster, IBOP, PROK, Sport)
Omi H v. Daily diamond (Voorlopig Keur, PROK)

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:59

Elisa,

Topic starter is maar 1.55m ze wil niet zo'n grote toch?

denisesilver

Berichten: 2874
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 14:47

Klopt Fokfanaat, wil niet te groot fokken

Ahh laten jullie me die For Romance zien, ik hoe wel van dat Duitse bloed <3

Daily Diamond en Ferguson vooral vind ik heel gaaf, maar ik denk dat ik wat naar de luxe neig. Ga ik nog wel even naar kijken

For Ferrero moet ik nog even goed naar kijken, heb pas twee filmpjes gezien, de eerste toen ie drie was (ik denk tijdens het verrichtingsonderzoek of iets) was ik niet zo te spreken over de draf. Onder Kim Koolen overigens wel

Even een vraag van een leek, waarom is een lang achterbeen niet wenselijk?

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:27

FF kan prima draven hoor en al heel goed sluiten ook, kwaliteit heeft hij genoeg.

Ahja Fokfanaat, dan hoeft het geen probleem te zijn natuuurlijk.

TS, wel handig om te kijken hoe groot de moederlijn fokt, en een lang achterbeen is niet wenselijk omdat een paard die minder goed kan buigen en onder het lichaam kan brengen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Roodvos

Berichten: 6649
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:02

Sorento misschien? Die kan ze heel luxe boetseren. Maar ook wel wat heet en scherp in het rijden, en dat moet je wel passen.
Of Sir Donnerhall?
Nadeel van beide hengsten is dat je weliswaar vrij blijft van het in NL veel voorkomende dressuurbloed, maar met Sandro Hit en Donnerhall wel in Duitsland veel voorkomend bloed inbrengt.

Een echte hengst voor bloedspreiding is H-Ekwador. KWPN erkend en heeft GP gelopen. Hij leek mij ook een heel plezierig karakter te hebben.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:43

For Ferrero valt niet mee live en als zijn zadel eraf gaat valt ie helemaal niet meer mee.

Tip: Maak een lijstje met favorieten en ga die live aankijken en begin aan de onderkant van het paard.

denisesilver

Berichten: 2874
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 18:53

Elisa2 schreef:
FF kan prima draven hoor en al heel goed sluiten ook, kwaliteit heeft hij genoeg.

Ahja Fokfanaat, dan hoeft het geen probleem te zijn natuuurlijk.

TS, wel handig om te kijken hoe groot de moederlijn fokt, en een lang achterbeen is niet wenselijk omdat een paard die minder goed kan buigen en onder het lichaam kan brengen.

Had idd al wat meer filmpjes gevonden waar hij wel lekker op wegdraaft
Bedankt voor de uitleg, logisch natuurlijk
Roodvos schreef:
Sorento misschien? Die kan ze heel luxe boetseren. Maar ook wel wat heet en scherp in het rijden, en dat moet je wel passen.
Of Sir Donnerhall?
Nadeel van beide hengsten is dat je weliswaar vrij blijft van het in NL veel voorkomende dressuurbloed, maar met Sandro Hit en Donnerhall wel in Duitsland veel voorkomend bloed inbrengt.

Een echte hengst voor bloedspreiding is H-Ekwador. KWPN erkend en heeft GP gelopen. Hij leek mij ook een heel plezierig karakter te hebben.

Sorento vind ik zeker heel knap, alleen hoop ik wel de braafheid erin te houden, nu hoeft heet ook niet een probleem te zijn
Denk dat je het gebruik van Duitse topverervers niet gaat kunnen voorkomen helaas
H-Ekwador had ik ook voorbij zien komen, vind zijn bouw alleen niet helemaal, maar kan ook door de standfoto komen
Alle drie die hengsten zijn wel al over de 1.70m heen, weet niet of ze wel klein fokken
Rolfje schreef:
For Ferrero valt niet mee live en als zijn zadel eraf gaat valt ie helemaal niet meer mee.

Tip: Maak een lijstje met favorieten en ga die live aankijken en begin aan de onderkant van het paard.

Hoe bedoel je dat precies?

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:13

Ik weet dat je het liever niet Wil, maar ik zou denk ik voor jazz bloed gaan. Uit het lijntje van tolando in combi met jazz komt een gp paard. Een tolando x jazz is aangewezen voor verrichtings onderzoek, en een tolando x cocktail loopt psg. Ik zou niet rechts straks met jazz dekken, maar misschien een zoon of klein zoon van jazz

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

denisesilver

Berichten: 2874
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 20:26

nicky_rilana schreef:
Ik weet dat je het liever niet Wil, maar ik zou denk ik voor jazz bloed gaan. Uit het lijntje van tolando in combi met jazz komt een gp paard. Een tolando x jazz is aangewezen voor verrichtings onderzoek, en een tolando x cocktail loopt psg. Ik zou niet rechts straks met jazz dekken, maar misschien een zoon of klein zoon van jazz


Jazz is de laatste met wie ik zou dekken, enige Jazz die me aanspreekt is Johnson. Jazzen spreken mij gewoon niet aan :+

Ik hoef ook geen gp paard te fokken, ik fok in eerste instantie voor mijzelf

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:15

Furstenball.
Fokt niet groot, en fokt enorm z'n type door.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:33

Voor compacter, front en goed karakter denk ik aan Totilas-bloed. Total US past hierbij, Trafalgar en Taminiau misschien ook.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

denisesilver

Berichten: 2874
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 22:33

s0173957 schreef:
Furstenball.
Fokt niet groot, en fokt enorm z'n type door.

Ik denk dat ik uiteindelijk bij dat Duitse bloed uit zal komen, wat een paarden! Furstenball is me wel te duur qua dekgeld, blijf het liefste tot €1250

Aimee schreef:
Voor compacter, front en goed karakter denk ik aan Totilas-bloed. Total US past hierbij, Trafalgar en Taminiau misschien ook.

Gaat mijn voorkeur uit naar Trafalgar
Total US vind ik zo tof, maar is toch WFFS positief getest?

Edit: en Lord Loxley? Nu weet ik alleen niet hoe die fokt

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

denisesilver

Berichten: 2874
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-18 10:53

Wat betreft Sorento, weet iemand op watvoor manier hij dan heet geeft? Lossen die paarden het voorwaarts op en blijft de aandacht bij de ruiter of zijn ze ril, schrikachtig en sluiten ze zich af?
Ben toch erg gecharmeerd door die hengst, maar hij moet wel wst geven dat prettig te rijden is voor mij }:0

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:07

Sorento staat niet bekend om een makkelijk karakter door te geven, die zou ik laten staan als karakter prioriteit heeft.

Dan kun je beter kijken naar Sir Donnerhall bloed, en zoals in Total US is dat natuurlijk een prachtige combi met Totilas bloed en een geweldige hengst als resultaat. Hij is inderdaad wffs positief maar als je jouw merrie laat testen (wat ik sowieso zou doen) en die is negatief dan is dat geen enkel probleem.

Lord Loxley zou ik laten staan, heeft niet veel bijzonders gebracht.

Als Furstenball je aanspreekt en het Donnerhall bloed kun je ook kijken naar Follow Me (staat ook bij Lodbergen) of diens zoon Finest Selection.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

denisesilver

Berichten: 2874
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-18 11:26

De merrie is idd negatief getest, maar mocht ik een merrie fokken dan wil ik dat ook houden, dus liever geen dragers

Sorento en Lord Loxley dus laten staan
For Romance geeft ze dacht ik wel braaf?

Follow me had ik ook gezien, maar zit ook driemaal Donnerhall in. Is me iets te gek

Heb al een heel lijstje zo. Welke mij het meest aanspreken tot nu toe zijn For Romance, Sir Donnerhall en Trafalgar. Ik ga het ook even bespreken met de eigenaresse. Als jullie nog een te binnen schiet hoor ik het graag, jullie hebben me al super geholpen :j

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:27

For Gribaldi past trouwens ook bij je wensen.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding: hengstenkeuze Tolando x Ferro x G. Ramiro Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:29

For Romance geeft een goed karakter inderdaad.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers