Geluiden van de buren bij wonen in een stad

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
__Leonie

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-01-08
Woonplaats: Wijchen

Geluiden van de buren bij wonen in een stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 10:01

De situatie is als volgt: we wonen in een grote stad in een oud rijtjeshuis. De laatste mooie zomerdag van dit jaar hadden we een BBQ en hierbij de muziek binnen aan en de tuindeuren open. Het was een zaterdag om 19.00 uur s'avonds. Ineens staat de buurvrouw van twee deuren verder aan de deur dat ze haar tv niet kan horen. We waren nogal verbaasd aangezien er een heel huis tussen zit en we de muziek iets harder dan normaal hadden staan. We zijn de moeilijkste niet dus de muziek nog zachter gezet.

Nu gisteren hadden we vier mensen over de vloer om een spelletje te spelen. Het was 30seconds dus je praat dan natuurlijk wat enthousiaster en harder dan normaal. En nu stond onze eigen buurvrouw voor de deur of we wel rekening hielden met de buurt omdat er naar haar mening geschreeuwd werd. Let op er zit een gang en een trap tussen en zelf houd ik totaal niet van schreeuwende mensen.

Verder hebben we hoogstens 1 à 2x in de maand een paar mensen over de vloer. En vinden we dat als je in een stad woont je af en toe wat geluiden kan verwachten. Nu krijgen we echter het gevoel dat we geen mensen kunnen uitnodigen na 18.00of alleen mogen fluisteren.

Wat vinden jullie?

Instagram: @paintingsbyleonie


kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:05

Ik heb sinds gisteren een nieuwe buurvrouw.....ze waren om 8.00 uur aan het slopen en ik ben not amused.
Ik woon in een oud huis en je hoort gewoon de buurgeluiden.
Zelf heb ik er geen erg last van, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen er last van hebben.
Mijn oude buurvrouw hoorde ik nooit en zij mij ook niet. Het gezin naast me hoor ik de trap op denderen.
Ik hoorde op het toilet wel haar tv (hardhorend), maar had er geen last van).
Misschien ook wat muziek of tv op de achtergrond zetten?

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:07

Pak eens een decibelmeter en meet eens hoeveel geluid je echt maakt.

Hier is vanaf internet echt geen zinnig woord over te zeggen. Niet dat ik jou niet vertrouw, maar ik ken mensen die zelf vinden dat ze héél stil zijn en toch geven ze keer op keer geluidsoverlast in de buurt. Meten is weten.

Ja, het is normaal wat geluid van je buren te horen, maar de vraag is, hoeveel geluid is het? Dus gewoon eens even meten, wie weet maak je meer lawaai dan je zelf denkt. En zo niet, dan kan je rustig het gesprek aan gaan.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Douce

Berichten: 3505
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:08

Tja, waar meerdere mensen wonen kun je geluid verwachten. Net als bovenstaande, 8 uur is echt niet super vroeg en zeker niet als je een hoop te doen hebt op een dag, hetgeen vaak het geval is als je aan het klussen bent.
Als er trouwens regels in jouw gemeente zijn over geluidsoverlast zijn deze terug te vinden in de APV. Over het algemeen wordt aangehouden dat geluiden tussen 23.00 uur en 07.00 uur aangemerkt worden als geluidsoverlast maar bij ons in de gemeente staan er geen tijden bij bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Douce op 03-11-18 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

hagelslag
Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:09

Heel eerlijk, tot ca 21.30 "luidruchtig" zijn moet kunnen.
Als je daarna het een beetje aanpast heeft de buurvrouw niks te zeuren


quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:23

kking schreef:
Ik heb sinds gisteren een nieuwe buurvrouw.....ze waren om 8.00 uur aan het slopen en ik ben not amused.
Ik woon in een oud huis en je hoort gewoon de buurgeluiden.
Zelf heb ik er geen erg last van, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen er last van hebben.
Mijn oude buurvrouw hoorde ik nooit en zij mij ook niet. Het gezin naast me hoor ik de trap op denderen.
Ik hoorde op het toilet wel haar tv (hardhorend), maar had er geen last van).
Misschien ook wat muziek of tv op de achtergrond zetten?

8 uur is helemaal geen vreemde klustijd vind ik.
En trap opdenderen kan ook doordat het nu nog zo leeg is dat alle geluiden extra hard zijn.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:28

quera dat was de andere kant...gezin met 3 kinderen.
En nee daar heb ik geen last van.

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:40

Volgende keer je tv of radio harder zetten en met de buurvrouw mee lopen om in haar huis te horen wat zij hoort.
Zij is dan zelf getuige van hoe hard je het zet en hoor je,inderdaad teveel geluid in haar huis heeft ze gelijk.
En kun je eventueel samen luisteren wat wel acceptabel is, en of zij zelf misschien radio of tv aan kan doen om jouw geluiden te horen
Hoor je niks dan is het een oude zeur. :P

Ik woon in een onderwoning, heeft mijn bovenbuurman visite kan ik ook letterlijk horen wat ze zeggen.
Maar het is altijd om 10 uur savonds weer rustig

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Geluiden van de buren bij wonen in een stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:44

Feit dat het twee verschillende buren zijn geeft dan wel weer gevoel dat je wellicht luidruchtiger bent dan je zelf door hebt. Ik zou ook volgende keer eens kijken om mee te lopen.

En verder, in de stad heb je rekening te houden met elkaar, beide kanten op. Dat is altijd een beetje zoeken. Geven en nemen en goed contact houden met je buren, meer kun je niet doen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Geluiden van de buren bij wonen in een stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:45

Nou ja, tot 11 uur mag er in principe lawaai - feestje oid gegeven worden tot de politie echt waarschuwingen kan uitdelen.

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:49

secricible schreef:
Feit dat het twee verschillende buren zijn geeft dan wel weer gevoel dat je wellicht luidruchtiger bent dan je zelf door hebt. Ik zou ook volgende keer eens kijken om mee te lopen.

En verder, in de stad heb je rekening te houden met elkaar, beide kanten op. Dat is altijd een beetje zoeken. Geven en nemen en goed contact houden met je buren, meer kun je niet doen.


Ik denk ook dat je wellicht luidruchtiger bent dan je zelf door hebt.

Overigens vind ik het dan wel flauw dat ze zo vroeg al komen "zeuren", ik ervaar ook overlast van mijn buren maar die vertikken het om na 11 uur s"avonds rustiger/ stiller te zijn of binnen te gaan zitten omdat ze vinden dat ze dan "zichzelf" niet kunnen zijn. :+
Terwijl ik heb gezegd dat ze de hele dag herrie kunnen/ mogen maken en dan je mij echt niet hoort klagen maar dat ik toch graag heb dat het na 11 uur s"avonds stil is zodat ik gewoon kan slapen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:55

sureido schreef:
Nou ja, tot 11 uur mag er in principe lawaai - feestje oid gegeven worden tot de politie echt waarschuwingen kan uitdelen.


Mijn ouders wonen in een rijtjeshuis. Nooit geen problemen gehad met de omgeving totdat er tokkies kwamen wonen.

Muziek stond zo hard dat wij met de deuren en ramen dicht de tv niet eens hoorden 4 huizen verderop.

In de zomer was de buurman van mening dat hij de nieuwe Andre Hazes was en had een keer zijn karaokegeluidsmachine in de tuin gezet en de hele buurt zat op de eerste rij |o

Mn moeder is een paar keer aan de deur geweest om te vragen of het aub echt niet zachter kon.
Tokkie gaf mijn zijn mening door de microfoon voor de hele buurt te horen dat die trut van nr 301 aan de deur was geweest.

Godzijdank hebben toen meerdere buren (onze huizen staan haaks op andere rijen) tegelijk de politie gebeld.

Dit was trouwens gewoon midden op de dag.

Ja leefgeluiden zijn normaal en ook muziek draaien mag maar er zitten ook echt wel grenzen aan.
Tokkie woont er nu niet meer gelukkig.

Black is the colour of my true love's hair

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:01

Onali schreef:
Nou ja, tot 11 uur mag er in principe lawaai - feestje oid gegeven worden tot de politie echt waarschuwingen kan

Mn moeder is een paar keer aan de deur geweest om te vragen of het aub echt niet zachter kon.
Tokkie gaf mijn zijn mening door de microfoon voor de hele buurt te horen dat die trut van nr 301 aan de deur was geweest.


NEE! :') Wat erg, oh tokkies gonna tok _O-

Ts, ook in de stad moet je rekening houden met elkaar. Reuring op straat is anders dan schreeuwende buren.

Hoe is je inrichting? Kaal? Kan dat galmen?

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Geluiden van de buren bij wonen in een stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:07

Wat zijn tokkies ?????

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Geluiden van de buren bij wonen in een stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:09


quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:13

Ik ben van mening dat geluiden er bij horen. Maar tot een bepaalde grens. Aan de ene kant woont bij mij een gezin waarbij de honden om elke scheet beginnen te blaffen. Daar word ik soms wel gestoord van. Zeker als het midden in de nacht is.. Aan de andere kant woont een man alleen, die precies aan mijn kant een surround sound systeem heeft hangen. Hij houdt ook van muziek dus soms dreun ik hier wel de tent uit. Vaak duurt dit een uurtje en alleen overdag. Prima, zet ik m'n TV wel wat harder. Ga niet meteen aan z'n deur staan. Hoort erbij vind ik.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Geluiden van de buren bij wonen in een stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:20

In de stad heb je nu eenaal geluiden van de buurt. Vond ik het leuk dat ik kinderen in de tuinen hoorde brullen? Een valse blokflluit schel hoorde fluiten zonder enig melodie bij de buren? Vond ik het aangenaam om mijn overburen aan de slag te horen in de slaapkamer? (zij was nogal een luide... ja, wij hoorden dat vd overkant van de straat)... Nee. Maar heb ik daar ooit over geklaagd? Nee. Zo'n dingen zijn normaal als je dicht op elkaar woont. En zolang de uren meevallen (na 8u 's ochtends en voor 11u 's avonds) moeten ze in 't stad in rijtjeshuizen niet verwonderd zijn dat ze dingen van buren horen...

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Re: Geluiden van de buren bij wonen in een stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:26

Tsja is het dan nodig dat je binnen de muziek hard aangooit en zelf buiten gaat zitten ? Dat kan best heel irritant doordreunen. Trouwens is het niet waar dat je overdag overlast mag geven. Overdag is de grens Iets hoger maar overlast mag nooit. Ik zou gewoon in gesprek gaan met de buren en kijken wat de oplossing is om te zorgen dat jij gewoon je dingen kunt doen maar zodat de buren er niet zoveel last van hebben.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:28

kking schreef:
Ik heb sinds gisteren een nieuwe buurvrouw.....ze waren om 8.00 uur aan het slopen en ik ben not amused.
Ik woon in een oud huis en je hoort gewoon de buurgeluiden.
Zelf heb ik er geen erg last van, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen er last van hebben.
Mijn oude buurvrouw hoorde ik nooit en zij mij ook niet. Het gezin naast me hoor ik de trap op denderen.
Ik hoorde op het toilet wel haar tv (hardhorend), maar had er geen last van).
Misschien ook wat muziek of tv op de achtergrond zetten?

Van de nieuwe buurvrouw hoor je nu alles van omdat het huis leeg is en als klankkast fungeert.
Zodra dat huis ingericht is met meubels, gordijnen en wat aan de muur is het doorgeef-geluid meteen weer een heel stuk minder.
8 uur klussen op zaterdag vind ik wel een normale tijd, op zondag zou ik alles voor 10 uur aan lawaai niet normaal vinden.
Door de week kan klusgeluid zelfs vanaf 7 uur wel (als je bedrijven inhuurt voor het klussen beginnen die vaak om 7 uur).
Klusgeluid kan storend zijn, maar hoort nu eenmaal bij een overdracht van een huis en is doorgaans tijdelijk van aard.

@ts: er valt weinig zinnigs over te zeggen zonder objectieve metingen.
Uiteraard moet je in je eigen huis mensen kunnen uitnodigen en met elkaar in gesprek kunnen zijn. Of het daadwerkelijk niet zo luid was, zoals jouw eigen beleving, of best heel luid, waardoor de buren komen klagen, is vanaf internet niet te beoordelen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:32

kking schreef:
Ik heb sinds gisteren een nieuwe buurvrouw.....ze waren om 8.00 uur aan het slopen en ik ben not amused.
Ik woon in een oud huis en je hoort gewoon de buurgeluiden.
Zelf heb ik er geen erg last van, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen er last van hebben.
Mijn oude buurvrouw hoorde ik nooit en zij mij ook niet. Het gezin naast me hoor ik de trap op denderen.
Ik hoorde op het toilet wel haar tv (hardhorend), maar had er geen last van).
Misschien ook wat muziek of tv op de achtergrond zetten?


8.00 is toch een normale tijd om te beginnen met klussen? := En het is maar tijdelijk :) Ze blijven vast geen jaren slopen :P

Ik ben echt blij dat ik in een goed geïsoleerd huis woon. Hier hoor je echt niks van de buren, al zit daar het hele huis vol feest te vieren.
Maar als dat niet zo is moet je nu eenmaal dingen tolereren van de buren, tot op zekere hoogte. Ik zou eens opmeten met een DB meter hoeveel geluid je maakt. Of idd gaan luisteren bij de buren als ze klagen.

[o]

__Leonie

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-01-08
Woonplaats: Wijchen

Re: Geluiden van de buren bij wonen in een stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 12:39

Volgende keer gaan we inderdaad even vragen of we kunnen luisteren bij de buren. Ik kan me namelijk echt niet goed voorstellen dat ze zoveel kan horen dat het overlast veroorzaakt. Verder houden we altijd rekening met buren, ik moet meestal om 6 uur opstaan dus gasten zijn altijd rond 11.00 weg.

Toen we de housewarming hadden, hebben we netjes een briefje door de deur gedaan. Verder is de kamer ook niet leeg dat het heel erg galmt.

Instagram: @paintingsbyleonie

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:39

Ik zou de volgende keer als ze aan je deur komt gewoon vriendelijk vragen of je even mee mag lopen en mag luisteren in haar woonkamer. :)

Dan weet je in pricipe genoeg, en als ze absoluut niet wilt dat je mee komt luisteren weet je eigenlijk ook al genoeg.

JM :#

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:42

__Leonie schreef:
Volgende keer gaan we inderdaad even vragen of we kunnen luisteren bij de buren. Ik kan me namelijk echt niet goed voorstellen dat ze zoveel kan horen dat het overlast veroorzaakt. Verder houden we altijd rekening met buren, ik moet meestal om 6 uur opstaan dus gasten zijn altijd rond 11.00 weg.

Toen we de housewarming hadden, hebben we netjes een briefje door de deur gedaan. Verder is de kamer ook niet leeg dat het heel erg galmt.


Ja slim :j
Ik gaf laatst ook een feestje en doe dan ook altijd briefjes door de bus, maar 2 deuren verder kon de kleine echt niet slapen. Waren super aardige mensen en snap ook dat dat helemaal niet fijn is als je kindje heel de tijd wakker ligt dus heb toen de muziek gewoon goed zacht gezet.

Weet niet wat voor mensen het zijn? Hebben ze ook kindjes of zijn ze juist al wat ouder?

JM :#

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Geluiden van de buren bij wonen in een stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:45

Wat goed TS dat je bij een volgende keer wil meelopen om zelf te horen hoe groot de overlast is.

Onze buren konden het zich ook niet voorstellen hoeveel last we van ze hadden maar mee willen luisteren ho maar.
Puntje bij paaltje bleek dat ze de goede (nieuwe!) ondervloer er bij de verbouwing uit hadden gehaald en weinig/ niks ervoor hadden terug gelegd. Zij woonden boven ons en we konden precies aanwijzen op het plafond waar ze waren en wat ze deden.
Blij dat ze weg zijn ;)

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:53

Ga even bij je buurvrouw luisteren wat ze hoort. Dat hebben mijn buren ook gedaan, dan kun je zelf horen wat zij ervaren. Dan toon je ook je goede wil.
Geluidsoverlast is echt heel vervelend. Mijn buren hadden de tv op de muur geschroefd. Ik kon elke avond meegenieten van hun tv of muziek. Ik ga rond 23.00 naar bed, maar dan begon bij hun de avond pas. Ze hebben nu wat aanpassingen gedaan en het is nu een heel stuk beter geworden.

Come over to the dark side, we have cookies!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aeva, Amazonbot, Ashleytjuhh, Athelas, Barchetta, Jorex, karlli, KimD, KleinBoefje, kosseh, Lalladidoo, Olga89, Roosch, StonedRomy, xAlice, YandexBot en 137 bezoekers