inrichting paardenwagentje veranderen, tips gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

inrichting paardenwagentje veranderen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 18:23

We hebben onlangs een paardenvrachtwagentje aangeschaft voor het vervoeren van mijn IJslander. Het is een oude van Postbus, met het stuur rechts. Paardengedeelte bestaat nu uit een oploopklep met oploopschotten, tussenschot en zowel voor als achter gewoon korte stangetjes. De paarden reizen dus net als in een trailer vooruit. Alleen de vloer is ongelijk, paard staat ahw met zijn voorbenen hoger dan met zijn achterbenen.
Nu willen we de vloer gelijk laten maken (bijv. lagere gedeelte opvullen met dikke rubber mat) en de paarden schuin/zijwaarts laten reizen. Dit wil ik in principe laten doen ergens maar waar en waar moet ik op rekenen qua kosten?
Ik neem aan dat ik dan draaibare/zwenkbare tussenschotten nodig heb, zodat hij er ook weer vooruit vanaf kan.

Iemand tips?

Ik zit in Noord-Holland, dus het ergens in Groningen of limburg laten doen is niet echt een optie.

If it's not an icelandic, it's just a horse


Bowo
Berichten: 2807
Geregistreerd: 11-04-18

Re: inrichting paardenwagentje veranderen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:29

Hoe groot is je wagen? En het is dus een achterlader?

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 18:29

Heb de maten zo snel niet bij de hand... ik neem aan dat je de maten van de laadbak bedoelt?
Het is indd een achterlader

If it's not an icelandic, it's just a horse

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: inrichting paardenwagentje veranderen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 18:35

AfbeeldingAfbeelding

Je ziet het niet, maar in het midden zit dus een solide schot, niet alleen een stang.

If it's not an icelandic, it's just a horse

Bowo
Berichten: 2807
Geregistreerd: 11-04-18

Re: inrichting paardenwagentje veranderen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 19:40

Waar zou je dan de ruimte vandaan willen halen om ze schuin te zetten? Of hebben ze in de lengte veel ruimte over?
Want je gaat sowieso een "nutteloze" ruimte in de vorm van een driehoek creëren tussen het laatste paard en de laadklep. Dus de ruimte moet je nu wel over hebben.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 06:56

nutteloze ruimte is niet erg, ik hoef slechts 1 ijslander te vervoeren

If it's not an icelandic, it's just a horse

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: inrichting paardenwagentje veranderen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 07:55

Off-topic maar wat een leuk wagentje, ik ben benieuwd naar het resultaat!

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 09:05

Wijslander schreef:
Off-topic maar wat een leuk wagentje, ik ben benieuwd naar het resultaat!


Dank je wel! Hij is echt leuk en heel solide. Rijdt als een zonnetje. Veeeeel opbergruimte ook, dat is wel heel fijn. Nu nog zijwaarts laden en reizen, dan is hij helemaal perfect

If it's not an icelandic, it's just a horse

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Re: inrichting paardenwagentje veranderen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:10

Als er maar 1 paardje inmoet, waarom haal je niet gewoon het schot eruit en vervang het door 2 lange stangen op de juiste hoogte van je paardje (of vooraan een dicht schot en achteraan een stang dat je eventueel kan wegdraaien.).
Zo spaar je weer wat gewicht uit met het schot dat eruit gaat, en kan je paardje zelf kiezen waar en hoe hij staat, en of hij wil ergens tegenaan leunen of niet.
Afhankelijk of je vooraan nog opbergruimte wil kan je de voorstang verder naar voor of minder ver naar voor plaatsen.

En trouwens, wat een cute vrachtwagentje! grappig ding!

XladyX

Berichten: 1317
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:14

Oh leuk wagentje, volgens mij heb ik die te koop zien staan laatst, gefeliciteerd ermee! Ik zou goed checken of het tussenschot er wel uit kan. Zo te zien loopt deze tot het dak en het zou jammer zijn als je er een stuk stabiliteit mee wegneemt door deze eruit te halen. Of dat het schade aan de vloer veroorzaakt. En goed opmeten natuurlijk hoe lang je paard is en hoe 'schuin' hij dan zou moeten komen te staan. Ik zou het niet te moeilijk maken voor jezelf en het gewoon bij langere stangen houden, aangezien je er ook maar één paard mee wilt vervoeren. Zou er wel voor kiezen om het aansluitend te maken zodat hij niet te veel kan gaan lopen ed. in de wagen tijdens het rijden.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 09:33

Het tussenschot kan eruit hoor, dat hebben we al gezien.

Duhelo: ik wil juist dat hij lekker zijwaarts kan reizen en er voorwaarts weer af kan. Daarom schuin dus. Hij was een voorlader trailer gewend, gisteren geoefend met laden. Hij loopt er zo in en gaat dan vervolgens knetterhard weer achteruit. Het is de bedoeling dat ik het laden en lossen alleen af kan. Als hij schuin staat, kan hij niet ineens naar achteren knallen en kan er vervolgens vooraf weer af. Is dus voor mijn eigen gemak en meer comfort tijdens het reizen.
Laatst bijgewerkt door dems75 op 30-10-18 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

If it's not an icelandic, it's just a horse

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:35

Als die breed zat is zou je inderdaad overdwars erin kunnen zetten. Ik heb een trailer en daar hebben we ook schotten in gemaakt en nu kunnen er 3 naast elkaar, overdwars.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: inrichting paardenwagentje veranderen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 09:36

Hoe en of waar heb je dat laten doen Birdie?

If it's not an icelandic, it's just a horse

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:40

dems75 schreef:
Het tussenschot kan eruit hoor, dat hebben we al gezien.

Duhelo: ik wil juist dat hij lekker zijwaarts kan reizen en er voorwaarts weer af kan. Daarom schuin dus.

maar dat kan met lange stangen ook. Een beetje braaf paard kan je los zetten (dan kan hij zelf kiezen hoe hij het meest comfortabel staat), indien los niet kan dan plaats je gewoon twee lange stangen en een aanbindring aan een van de zijmuren. Dan zet je hem met het hoofd richting zijwand vast en staat hij schuin. Dan kan je ook gewoon voorwaarts weer afladen.
Je kan ervoor kiezen om hem de volledige ruimte te geven (en dus de lange stangen gewoon vooraan en achteraan loodrecht op de zijwanden te doen) of de stangen langer maken en zo een schuin vak maken.

je hebt per stang nodig:
2 van deze:
https://www.aanhangeronderdelenshop.nl/ ... seel-haaks
de lengte van dit:
https://www.aanhangeronderdelenshop.nl/ ... stang-buis
en 2 van deze:
https://www.aanhangeronderdelenshop.nl/ ... 3-gts-kort
of deze
https://www.aanhangeronderdelenshop.nl/ ... 3-gts-lang
en eventueel deze in plaats van gewone bouten om de afstandshouders vast te zetten:
https://www.aanhangeronderdelenshop.nl/ ... 10-x-50-mm
voor de voorstang kan je ook deze nemen:
https://www.aanhangeronderdelenshop.nl/ ... schuifstuk
dan heb je direct de aanbindring erbij.

Tussenschot eruit, even goed meten voor je lengtes, en dan letterlijk per houder 2 gaatjes door de wanden boren, houders erop, goede bout erdoorheen en een borgmoer erop en je bent er.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 09:53

Dat zou ook nog kunnen... Eerst die vloer gedeeltelijk maar ophogen

If it's not an icelandic, it's just a horse

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Re: inrichting paardenwagentje veranderen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:01

is het lage (of hoge) gedeelte niet ruim genoeg dat hij scheef kan staan, of is de indeling net niet handig genoeg?
Past hij volledig scheef (loodrecht op de zijwand zeg maar) in een vak qua lengte, of is het vrachtwagentje daarvoor te smal?

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: inrichting paardenwagentje veranderen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 13:12

Loodrecht op de wand wordt wel krap denk ik. Ik denk dat hij echt diagonaal moet

If it's not an icelandic, it's just a horse

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Re: inrichting paardenwagentje veranderen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:44

dan zal je de vloer inderdaad moeten aanpassen vrees ik, zo scheef staan op vervoer is volgens mij niet comfortabel.

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:53

https://www.paardenwagens.com/onderdele ... schot.html

dems75 schreef:
voor de voorstang kan je ook deze nemen:
https://www.aanhangeronderdelenshop.nl/ ... schuifstuk
dan heb je direct de aanbindring erbij.


Deze constructie heb ik nog nooit begrepen. Stel het paard hangt over de stang, dan draai je de pin eruit, waardoor dit onderdeel naar beneden valt, met stang. Maar dan zit het paard vast met het halstertouw aan het vallende deel en half losse voorstang. Die naar alle waarschijnlijkheid dan tussen zijn voorbenen in zit. -O-

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: inrichting paardenwagentje veranderen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 16:17

Ik wil het liefst ook gewoon met draaibare schotten werken. Die aluminium die je kunt vastklikken. Zoiets.

If it's not an icelandic, it's just a horse

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:12

Om te beginnen: een oplopende vloer kan niet, in de zin dat de chassisconstructie van deze wagen vlak is. Onder jouw vloer is dus al eens opgevuld; wellicht om de wielbakken "weg te werken". Nog meer opvullen levert je alleen maar een laadvermogenprobleem op.

Ik zou er dus eerst eens onder gaan liggen om te kijken wat voor vloer je daar aantreft en vervolgens bekijken dat je de vloer eruit sloopt en er iets inlegt dat beter voldoet.
Van daaruit weer opbouwen.

Laten doen kan wel, maar dat gaat je meer kosten dan die hele wagen je gekost heeft.
Controleer eerst eens terdege in welke staat de wagen echt is voordat je er een hoop geld in stopt.
Bovendien is deze auto zo simpel opgebouwd, al heb je drie linker handen, dan kun je het nog zelf doen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: inrichting paardenwagentje veranderen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 20:17

Grappig vrachtwagentje, geen advies op aanpassen.
Maar je had toch aantal jaar terug een Vans Fautras trailer gekocht.
Of zit ik nu verkeerd ... bij de verkeerde combinatie :?
Vind de Oblic 2 van dat merk heel praktisch & geschikt ogen! :))
Alleen die plastic "flappen" als tussenschotten met gespjes spreekt mij niet aan,
dan zou ik gewoon stangen nemen. :j

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 08:34

Karin, dat klopt indd. De fautras heb ik net verkocht. Vind het zelf niet prettig rijden met trailer en onze trekauto is onze enige auto. Als ik dan weg ben met de trailer, heeft D geen auto meer. Dit is wat praktischer voor ons. Overigens wel echt de beste, fijnste trailer ooit, die Fautras. Kan ik iedereen aanraden. Niet zwaar (ondanks wat velen zeggen...ledig gewicht was 640 kg) Over plastic flappen met gespjes kan ik je niets zeggen, die zat niet in mijn Provan. Zat een gewoon tussenschot in met onderzijde pvc. Aan het tussenschot en aan de wanden stootkussen.

Afijn, paar dagen verder. Gisteren goed gekeken naar wat de mogelijkheden zijn. Diagonaal gaat het worden iig. Met aluminium draaibare schotten het liefst. Eerst vloer op laten hogen waar nodig. Donderdag a.s. gaat hij naar Tonca.
Er zitten ook nog van die zware oploopschotten in, eens kijken of we die ook kunnen vervangen voor aluminium hekjes...zal ook gewicht schelen.

If it's not an icelandic, it's just a horse


ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 09:07

dems75 schreef:
Karin, dat klopt indd. De fautras heb ik net verkocht. Vind het zelf niet prettig rijden met trailer en onze trekauto is onze enige auto. Als ik dan weg ben met de trailer, heeft D geen auto meer. Dit is wat praktischer voor ons. Overigens wel echt de beste, fijnste trailer ooit, die Fautras. Kan ik iedereen aanraden. Niet zwaar (ondanks wat velen zeggen...ledig gewicht was 640 kg) Over plastic flappen met gespjes kan ik je niets zeggen, die zat niet in mijn Provan. Zat een gewoon tussenschot in met onderzijde pvc. Aan het tussenschot en aan de wanden stootkussen.

Afijn, paar dagen verder. Gisteren goed gekeken naar wat de mogelijkheden zijn. Diagonaal gaat het worden iig. Met aluminium draaibare schotten het liefst. Eerst vloer op laten hogen waar nodig. Donderdag a.s. gaat hij naar Tonca.
Er zitten ook nog van die zware oploopschotten in, eens kijken of we die ook kunnen vervangen voor aluminium hekjes...zal ook gewicht schelen.

Zet 'm dan eerst op de weegbrug. Weet je waar je begint en waar je dus zou willen eindigen. Kun je daarna gaan kijken waar je "overtollige" gewicht zit.

Enne, mocht je behoefte hebben aan iets meer power en vooral koppel; ik heb hier nog wel een OM314 in de schuur staan, met de mechanische bak erbij.
Werkplaatshandboek heb ik ook nog ergens.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 09:33

ikke schreef:
Zet 'm dan eerst op de weegbrug. Weet je waar je begint en waar je dus zou willen eindigen. Kun je daarna gaan kijken waar je "overtollige" gewicht zit.

Enne, mocht je behoefte hebben aan iets meer power en vooral koppel; ik heb hier nog wel een OM314 in de schuur staan, met de mechanische bak erbij.
Werkplaatshandboek heb ik ook nog ergens.


Op de weegbrug gaat hij sowieso indd. Volgens verkoper zou laadvermogen (ook op papier trouwens) ong. 1100 kg zijn. Ik ga er vanuit dat dat een stuk lager ligt. Gelukkig hoef ik maar 1 ijslander te laden van ong. 350 kg. (+ bestuurder en spullen...+- 200 kg erbij. Dat moet iig lukken. Tussenschot wat er nu in zit is ook loodzwaar. Vervangen voor aluminium zal denk ik wel schelen.

Enneh...ik ben vast BlonT maar een OM314?

If it's not an icelandic, it's just a horse


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 44 bezoekers