Vervanger Bonpard senior + voeradvies ouder paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Vervanger Bonpard senior + voeradvies ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 21:11

Hoi,

Mijn 21-jarige paard krijgt sinds een halfjaar Bonpard Senior bijgevoerd op advies van de dierenarts omdat hij te mager was. Hierop doet hij het goed en hij is nu mooi op gewicht. Echter vraag ik me af of er een goedkopere variant is van dit voer omdat het wel erg duur is. Ik koop het bij de dierenarts en betaal 35 euro voor een zak van 20 kg.

Hij krijgt momenteel 2 keer per dag een flinke schep van de Bonpard Senior en een flinke schep onderhoudsbrok. Daarnaast onbeperkt hooi. Hij staat 24/7 op een grote wei met open stal. Op de weide staat geen gras meer. Hij wordt ongeveer 3 keer per week dressuurmatig getraind. Belangrijk om rekening mee te houden met het voeradvies is dat hij weinig tot geen suikers mag eten. Hij is afgelopen zomer voor de tweede keer (laatste keer was een paar jaar geleden) hoefbevangen geworden en hoewel hij volledig hersteld is, wil ik geen risico lopen.

Als er geen goedkoper alternatief is voor Bonpard blijf ik het natuurlijk wel voeren. Andere tips om een ouder paard goed op gewicht te houden hoor ik graag! Ik zou hem graag nog iets voller zien dan nu. Hij heeft overigens wel energie voor 10.

Zijn conditie in het voorjaar toen hij te mager was:


(Video is super wazig geworden, maar het geeft een idee)

Zijn huidige conditie:

Afbeelding

L'est en faisant n'importe quoi, qu'on devient n'importe qui


blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Vervanger Bonpard senior + voeradvies ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:26

Mijn oudje krijgt als "krachtvoer" St. Hippolyt Beste Jahre. Hij vindt het verrukkelijk. Is ook geen goed koop voer maar lang niet zo duur als wat jij nu voert.

Mijn oude ponyhengst kan niet meer zo goed kauwen. Hij kan dan ook niet goed meer overweg met hooi en gras en valt zonder vervangend ruwvoer hard af. Daarom krijgt hij geweekte Agrobs Wiesencobs en/of Hartog grasmix als ruwvoer. Het laatste bevat volgens mij wel melasse.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Vervanger Bonpard senior + voeradvies ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 17:01

Op www.voervergelijk.nl kan je voeren vergelijken. Bijv horsefood omega 3 power muesli lijkt er best veel op. Vervgelijkbaar qua suiker/ zetmeel/ eiwitten en hoger in vitaminen.

Waarom geef je er basisbrok naast? Dan geef je best weer veel suiker..

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:59

En seniores priores of b.v. seniorenbrok van Masters ? Zijn beide ook slobbers op basis van pulp. Masters ook nog met darmondersteuning erin.

Er is trouwens een heel topic mbt voer voor ouderen paarden. [VS] [INFO] Voeding voor het oudere paard

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 20:08


There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vervanger Bonpard senior + voeradvies ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 20:19

Welke basisbrok voer je nu? Bonpard Senior bevat 19.5% zetmeel+suiker, dus valt niet ruim in de laag-Z+S voeders.

Ik zou zelf dan gewoon voor Pavo Nature's best gaan. 1% meer ruw eiwit, 2% minder ruwe celstof (maar nog steeds gelijk aan Seniores Priores), 3% minder vet. Dus indien nodig combineren met een 50ml lijnzaadolie (voer je direct extra omega 3, wat voor een ouder, en dus ontstekingsgevoeliger, paard altijd fijn is). En dat mag dan ook direct je basisbrok vervangen eventueel. Weeg wel even af hoeveel brok je nu werkelijk geeft. Dus 4 scheppen (zoals je ze voert) van Bonpard en 4 scheppen van de basisbrok. En daarna ook 4 scheppen Nature's Best. Daarmee kan je uitrekenen hoeveel scheppen NB je moet voeren.

Als voorbeeld. Een schep Bonpard is 1.2kg, een schep basisbrok is 1.1kg en een schep NB is 0.8kg. 2x1.2 + 2x1.1 = 4.6kg krachtvoer. 4.6/0.8 = krap 6 scheppen (5.75 scheppen).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Vervanger Bonpard senior + voeradvies ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 20:37

Kijk ook eens naar Cavalor FiberForce.
Super geschikt voor paarden die vatbaar zijn voor hoefbevangenheid, maar voldoende energie zodat je ze goed in het werk kunt houden.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Vervanger Bonpard senior + voeradvies ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:30

Ik voer ook wel eens FiberForce, het ziet er prima uit en m'n merrie vindt het lekker. Maar....
Van de Nature's Best adviseert Pavo 330-420 gr/100kg te voeren, Cavalor geeft aan minimaal 500 gr/100kg te voeren. Voor een paard van 500 kg is dat van de NB 1,65 kg en de FF 2,5 kg....

Dit is natuurlijk een advies, maar er zit wel duidelijk verschil in de geadviseerde hoeveelheid.

Toos Onderschriftloos :D

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:58

Nadia schreef:
Ik voer ook wel eens FiberForce, het ziet er prima uit en m'n merrie vindt het lekker. Maar....
Van de Nature's Best adviseert Pavo 330-420 gr/100kg te voeren, Cavalor geeft aan minimaal 500 gr/100kg te voeren. Voor een paard van 500 kg is dat van de NB 1,65 kg en de FF 2,5 kg....

Dit is natuurlijk een advies, maar er zit wel duidelijk verschil in de geadviseerde hoeveelheid.


Het advies is zelfs nog aan de lage kant. Ik adviseer zelf 500g/100kg aan PNB indien er geen mineralenbrok bijgevoerd wordt en 800g/100kg aan CFF. Pas dan is ook het seleniumgehalte voldoende (0.3mg/100kg paard, cvb-richtlijnen), gerekend met 2% lichaamsgewicht aan Nederlands ruwvoer.

Dat is dus 2.5kg PNB of 4kg CFF. Mijn persoonlijke ervaring is dat ze CFF ook weer niet zo lekker vinden.

Bij de meeste paarden vul ik dus aan met een mineralenbrok.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

plutolover

Berichten: 11703
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vervanger Bonpard senior + voeradvies ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:02

Pavo 18+? Is ook senior voer. Kan zowel nat als droog gevoerd worden

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:04

Mizora, is 18plus niet een mooier voer voor een paard op leeftijd, dan NB? Ik zou denken dat 18plus beter geschikt is doordat het hoger is in eiwit en vet, of zie ik iets over het hoofd?

Dana 968 km klasse III
Tip-Top 526 klasse II
Klava 477,5 km klasse II
Jaimy 135 km klasse II

plutolover

Berichten: 11703
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:22

Ik zelf geloofde eerst niet zo in de 18+. Aangezien mijn haf met z’n 20e nog steeds eerder te dik dan te dun is.

Ik ben t gaan geven omdat je ook slobber van kan maken en zo 1 voer kan blijven geven. Daarnaast zit er minder suikers en zetmeel in dan in de slobber mash van Pavo

Ik geef maar een halve kilo en heb t idee dat hij wat actiever is. (Hij is nogal flegmatiek) maar houdt t werk beter vol. Ook al krijgt hij maar halve schep incl z’n poeders (daarom ook slobber) voor atrose en een aanvullende vitamine korrel.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:42

18+ kan ook, maar zit wel echt hoger in suiker en lager in ruwe celstof. Het is gemaakt om met bietenpulp te voeren en zit daardoor ook hoger in vitaminen en mineralen. 400g 18+/100kg paard is voldoende om gelijke hoeveelheid mineralen te voeren. Wat wel een voordeel is dat 18+ echt hoger in de vit. E zit. Daar zou ik NB hoger in willen zien (is overigens niet lager dan andere krachtvoeders in verhouding met het selenium, eerder iets hoger dan gemiddeld).

Indien gecombineerd met bietenpulp is 18+ een hele mooie, zeker. Voor een paard van 500kg is 1.75kg 18+ en 1.75kg bietenpulp (droog gewogen, geweekt gevoerd) een ideale combinatie. Er mag echter ook meer van gevoerd worden (tot 5kg van ieder zijn er mineraaltechnisch geen problemen, dus ruim speling).

Even de 3 mogelijkheden op een rijtje waarbij Selenium leidend was. Vit. E staat op 3IU/kg paard omdat dit optimaal is, minimaal is 1IU/kg paard, dus 0.3 is voldoende. De kleuren zeggen niets anders dan donkerrood laagste percentage van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en donkergroen hoogste %. Ik heb als eerste hooi neer gezet, alle rantsoenen bevatten die 10kg hooi. NB komt vrij hoog uit in ijzer omdat ik daarvan de (gemiddelde) werkelijke hoeveelheid ijzer heb, in plaats van de toegevoegde hoeveelheid via premix, terwijl dit bij 18+ niet zo is. Z+S van 2.5kg NB is gelijk aan 2kg 18+, ruwe celstof gehalte (vezels) is 10% hoger bij NB.

Afbeelding

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Vervanger Bonpard senior + voeradvies ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 08:04

Mizora, bedankt voor de duidelijke uitleg!

Dana 968 km klasse III
Tip-Top 526 klasse II
Klava 477,5 km klasse II
Jaimy 135 km klasse II


Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 09:03

Mizora schreef:
Nadia schreef:
Ik voer ook wel eens FiberForce, het ziet er prima uit en m'n merrie vindt het lekker. Maar....
Van de Nature's Best adviseert Pavo 330-420 gr/100kg te voeren, Cavalor geeft aan minimaal 500 gr/100kg te voeren. Voor een paard van 500 kg is dat van de NB 1,65 kg en de FF 2,5 kg....

Dit is natuurlijk een advies, maar er zit wel duidelijk verschil in de geadviseerde hoeveelheid.


Het advies is zelfs nog aan de lage kant. Ik adviseer zelf 500g/100kg aan PNB indien er geen mineralenbrok bijgevoerd wordt en 800g/100kg aan CFF. Pas dan is ook het seleniumgehalte voldoende (0.3mg/100kg paard, cvb-richtlijnen), gerekend met 2% lichaamsgewicht aan Nederlands ruwvoer.

Dat is dus 2.5kg PNB of 4kg CFF. Mijn persoonlijke ervaring is dat ze CFF ook weer niet zo lekker vinden.

Bij de meeste paarden vul ik dus aan met een mineralenbrok.

Dit is puur wat ik vanuit de fabrikant lees, ik heb het inderdaad niet doorgerekend. Het was alleen om een voorbeeld te geven.
Mijn gepensioneerde merrie eet het prima, ik geef het als extraatje naast een vit/mineralen brok en omdat het laag in s+z is.

Toos Onderschriftloos :D

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:31

Dat snap ik. Maar dat maakt het verschil dus nog groter. Paarden eten inderdaad vaak kleinere hoeveelheden FF goed, maar ik zie dat ze bij grotere hoeveelheden het vaak niet volledig opeten.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers