Vasculitis ik ben ten einde raad...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wisboooo
Berichten: 33
Geregistreerd: 12-09-17

Vasculitis ik ben ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 09:50

Hoi!
Ik heb een paard die hoogst waarschijnlijk vasculitis heeft .
We zijn al 1,5 jaar samen de dierenartsen aan het tobben met medicatie,zalfjes ect.
Ik had de rambo fly boots gekocht maar deze zaktten af bij hem...
Ik weet niet meer zo goed wat ik nu moet doen om het te behandelen aangezien zijn huid nu ook aan het scheuren is.
Weet er iemand een ‘behandeling’ voor mijn paardje?


Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Vasculitis ik ben ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:53

Ik weet dat er meerdere topics op bokt hierover zijn geweest. Ook met behandelingen die aansloegen terwijl het hopeloos bleek te zijn. Misschien even zoeken via de zoekfunctie?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Jennyxx

Berichten: 3041
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Vasculitis ik ben ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:55

Misschien andere boots proberen?

pluisje88

Berichten: 8050
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Vasculitis ik ben ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:59

Er is een centraal topic volgensmij

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Vasculitis ik ben ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:03


Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:05

Hoi,

Hier een medetobber :j

Gelukkig hebben wij het voor nu onder controle.

Kijk even in het topic huidontstekingen wie herkent dit? Hier staan veel tips en ervaringen. Weet niet hoe ik een link kan plaatsen... edit de link is hierboven geplaatst haha.

Je zou ook Horseware een berichtje kunnen sturen. Zij heeft al verschillende paarden geholpen hier volledig van af te komen. Al vraagt deze methode wel heel veel inzet van eigenaar. Maar misschien heb je er wat aan. Succes!

Voor de wereld maakt één hond niet zoveel verschil, maar voor die ene hond is het wel een wereld van verschil

Wisboooo
Berichten: 33
Geregistreerd: 12-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 10:08

JoyceLa schreef:
Hoi,

Hier een medetobber :j

Gelukkig hebben wij het voor nu onder controle.

Kijk even in het topic huidontstekingen wie herkent dit? Hier staan veel tips en ervaringen. Weet niet hoe ik een link kan plaatsen... edit de link is hierboven geplaatst haha.

Je zou ook Horseware een berichtje kunnen sturen. Zij heeft al verschillende paarden geholpen hier volledig van af te komen. Al vraagt deze methode wel heel veel inzet van eigenaar. Maar misschien heb je er wat aan. Succes!


Super fijn dat jullie het onder controle hebben, iemand anders verwees mij ook naar haar maar ik kan haar account niet vinden kun jij misschien haar account doorsturen?
Ik wil er alles aan doen als het maar weg gaat :j

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:33

Een belangrijke tip: zorg voor een biopt. Je geeft aan ‘waarschijnlijk’ vasculitis. Het kan ook sarcoïdose zijn, dat geeft een vergelijkbaar beeld.

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:34

Vraag Blokker panache...zij heeft een paard gehad die het had en is goed genezen......sterkte!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:36

Heb je een biopt laten nemen zodat je zeker weet wat het wel of niet is?

Wisboooo
Berichten: 33
Geregistreerd: 12-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 11:18

EvelienKiss schreef:
Een belangrijke tip: zorg voor een biopt. Je geeft aan ‘waarschijnlijk’ vasculitis. Het kan ook sarcoïdose zijn, dat geeft een vergelijkbaar beeld.

Mijn dierenarts vond het niet nodig om een biopt af te nemen , misschien moeten we dit maar eens doen !
Wat is sarcoidose ?
Ik zal een foto bijvoegen van het been :
Dit was het been afgelopen winter
Afbeelding

Ik kan eventueel straks een foto maken van hoe het er nu uit ziet
Ik kan de korstjes er afkrabben en dan komt er pus uit, ook zitten er schilfers op zijn been en scheurt zijn been op bepaalde plekken.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:33

Als je paard al 1,5 jaar met pijnlijke benen staat is het hoog tijd om te zorgen dat je een biopt krijgt en gericht gaat handelen. Veel dierenartsen hebben geen verstand van vasculitis.

Als je de mogelijkheid hebt, breng je paard naar Wapenveld en je kan idd Horseware een berichtje sturen. Ik weet sinds 2 weken dat mijn paard vasculitis heeft en zit dus nog vol in het behandelproces.

Wisboooo
Berichten: 33
Geregistreerd: 12-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 11:49

NinaCharlie schreef:
Als je paard al 1,5 jaar met pijnlijke benen staat is het hoog tijd om te zorgen dat je een biopt krijgt en gericht gaat handelen. Veel dierenartsen hebben geen verstand van vasculitis.

Als je de mogelijkheid hebt, breng je paard naar Wapenveld en je kan idd Horseware een berichtje sturen. Ik weet sinds 2 weken dat mijn paard vasculitis heeft en zit dus nog vol in het behandelproces.


Zou je mij meer kunnen vertellen wat ze bij Wapenveld zoal doen? Ik heb horseware en panache zojuist een berichtje gestuurd :) hoe behandel jij je paard ?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:30

Ik zou zeker een biopt laten nemen om te weten wat het precies is.
Bij die van mij kwam er een zeldzame huidallergie uit, vergelijkbaar met vasculitis qua hoe het eruit ziet, het heeft bij hem ook met een auto immuunprobleem te maken.
Het is handig om te weten wat het wel en niet is om gericht te kunnen handelen.

Sterkte en succes!

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Vasculitis ik ben ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 23:02

Toevallig staat er in de Hoefslag van vorige week een artikel over een paard met Vasculitus die op afstand was behandeld door Dr. Knottenbelt. Op de voorkant staat Merel Blom...

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 23:15


claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:14

wij zijn nu een jaar aan het klungelen met vasculitis. nu eindelijk na een maand gaat het goed .
wat hebben wij gedaan: Paard krijgt geen gras meer (helaas) en staat op een paddock met onbeperkt hooi. Hebben compressie kousen aan laten meten bij
https://www.equicrown.nl/equicrown-active/ dit is wel een investering maar echt zweer erbij
zakken niet af en laten geen uv door *\o/* tot nu toe gaat het dus heel goed...

en ondersteunen we hem nu van binnen uit met equilin immuno op advies van onze vee arts


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 01:42

Oogt inderdaad helaas als vasculitis. Ik heb nog nieuwe paddock boots voor pony en cob maat. Ik zou erg oppassen met kousen die compressie geven, zoals equicrown. Sterkte in ieder geval.

Wisboooo
Berichten: 33
Geregistreerd: 12-09-17

Re: Vasculitis ik ben ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 20:19

Heeft iemand ervaring met wat claud1 zegt? Met het paard van het gras afhalen?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Vasculitis ik ben ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:21

Ik zie niet wat dat moet helpen.

Ben je al bezig met het weren van UV licht? Consequent van zonsopgang tot zonsondergang.

pluisje88

Berichten: 8050
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Vasculitis ik ben ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:27

Uiteindelijk zie ik vaak dat het een complex probleem is waar de vasculitis de uiting van is. Om de vasculitis op te lossen zul je dus moeten achterhalen waar het mis gaat waardoor de vasculitis überhaupt ontstaat. Enkel een paard van het gras afhalen helpt daarvoor niet. Daarbij ben ik van mening dat een paard gemaakt is om gras te eten dus voordat ik een paard echt helemaal van het gras afhaal moet er heel wat gebeuren. Tot nu toe heb ik ook nooit gezien dat het ook maar enigszins toegevoegde waarde had om een paard van gras te halen voor welke klacht dan ook. Ik kies ervoor om klachten aan te pakken bij de bron en niet om “pleisters te plakken” of terwijl symptomen te bestrijden

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:05

het is idd allemaal heel complex en we zijn inmiddels een jaar bezig om de sleutel van ons paard te vinden...van het gras afhalen was een giga beslissing die genomen is vanuit de medische wereld (veearts en voedings deskundige) dus niet mijn idee maar gezien de ernst van de situatie het proberen waard.

En tot op heden met resultaat.... geloof me je probeert van alles :o ben nu aan het afbouwen met de prednisolon van 4 tabletten en zitten nu op 1. Samen met equilin (onze voedingsdeskundige) equicrown
geen gras en goed hooi, geen brok kun je niets maar dan ook niets meer zien van enig plekje.

Kom alleen met een idee uit een andere invals hoek wat wie weet heeft iemand hier wat aan
Ons paard in iedergeval wel :D

ps toen ons paard nog grote wonden had hadden we de wonden met l-mesitran

https://l-mesitran.com/sites/l-mesitran ... 107_nl.pdf

ingesmeerd en daarna verbonden met drukverband. tot alles enigzins was geheeld en daarna pas met equicrown omdat we toen van het bestaan nog niet wisten

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:18

claud1 schreef:
het is idd allemaal heel complex en we zijn inmiddels een jaar bezig om de sleutel van ons paard te vinden...van het gras afhalen was een giga beslissing die genomen is vanuit de medische wereld (veearts en voedings deskundige) dus niet mijn idee maar gezien de ernst van de situatie het proberen waard.

En tot op heden met resultaat.... geloof me je probeert van alles :o ben nu aan het afbouwen met de prednisolon van 4 tabletten en zitten nu op 1. Samen met equilin (onze voedingsdeskundige) equicrown
geen gras en goed hooi, geen brok kun je niets maar dan ook niets meer zien van enig plekje.

Kom alleen met een idee uit een andere invals hoek wat wie weet heeft iemand hier wat aan
Ons paard in iedergeval wel :D

ps toen ons paard nog grote wonden had hadden we de wonden met l-mesitran

https://l-mesitran.com/sites/l-mesitran ... 107_nl.pdf

ingesmeerd en daarna verbonden met drukverband. tot alles enigzins was geheeld en daarna pas met equicrown omdat we toen van het bestaan nog niet wisten


Bovenstaande foto's van de Mesitran site zijn van mijn paard.
Indertijd had hij een vasculitis, zijn huid viel gewoon van zijn benen.
Hij heeft op prednisolon gestaan en een medicijn om de doorbloeding in de vaten beter te laten verlopen ( ben de naam even kwijt).
Bij Oregon bleek het probleem bij de lever te zitten. Hij kreeg daar regelmatig een detox kuur voor en ik liet een paar keer per jaar zijn bloed controleren.

Hij is er uiteindelijk 26 jaar mee geworden en gestorven door iets geheel anders.

pluisje88

Berichten: 8050
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 19:30

claud1 schreef:
het is idd allemaal heel complex en we zijn inmiddels een jaar bezig om de sleutel van ons paard te vinden...van het gras afhalen was een giga beslissing die genomen is vanuit de medische wereld (veearts en voedings deskundige) dus niet mijn idee maar gezien de ernst van de situatie het proberen waard.

En tot op heden met resultaat.... geloof me je probeert van alles :o ben nu aan het afbouwen met de prednisolon van 4 tabletten en zitten nu op 1. Samen met equilin (onze voedingsdeskundige) equicrown
geen gras en goed hooi, geen brok kun je niets maar dan ook niets meer zien van enig plekje.

Kom alleen met een idee uit een andere invals hoek wat wie weet heeft iemand hier wat aan
Ons paard in iedergeval wel :D

ps toen ons paard nog grote wonden had hadden we de wonden met l-mesitran

https://l-mesitran.com/sites/l-mesitran ... 107_nl.pdf

ingesmeerd en daarna verbonden met drukverband. tot alles enigzins was geheeld en daarna pas met equicrown omdat we toen van het bestaan nog niet wisten


Hoe weet je dat het het gras is dat werkt aangezien hij ook prednisolon krijgt?

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 19:56

NinaCharlie schreef:
Ben je al bezig met het weren van UV licht? Consequent van zonsopgang tot zonsondergang.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 bezoekers