Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 11:13

Ik had al eerder foto's gezien van de granietmijn in Saint-Meme-Les-Carrieres. Maar het is toch 12 uur rijden, dus niet iets wat je even voor een dagje gaat doen. 
Maar nu zou ik toch al 2 weken naar de Lot om lekker te gaan grotduiken, dus misschien kon het nu gecombineerd worden. Het is 3.5 uur rijden vanuit de Lot naar deze mijn. Er waren nog een paar anderen die mee wilden, dus maar eens achter toestemming aan. En ja, dat kregen we voor een zaterdag. 

Dus om 5 uur 's morgens op weg zodat we ons om 9 uur 's morgens konden melden op het 'centrale plein' in het dorp. Hier ontmoeten we een paar andere duikers die hun eerste kennismaking met overhead duiken gaan maken en de organisator. We moeten de organisator volgen en dan blijkt de mijn echt letterlijk direct achter het centrale plein te liggen.  Het eerste avontuur begint al, want je moet met je auto door de mijn naar het water rijden. Direct in de mijn zie je de oude paardenkarren die ooit gebruikt zijn om de blokken graniet uit de mijn te halen. Later is dit met machines gedaan. 
 
Afbeelding
 
Afbeelding

We krijgen een briefing en we kunnen kiezen welke kleur lijn we willen volgen. Elke kleur geeft een bepaalde route weer en natuurlijk mag je ook gewoon zelf een route uitstippelen of van de ene lijn naar de andere jumpen. Wij besluiten voor de blauwe lijn te gaan. Deze moet na een witte lijn en een hek ergens rechts beginnen. Gaan we vinden.
 
Afbeelding
 
Afbeelding
 
Na het omkleden beginnen we onze duik. De witte lijn volgen lukt, maar waar is dat hek? Ah, daar. Dan zien we een rode lijn en ook nog een pinkkleurige lijn. Maar geen blauwe. En ja, ineens zien we hem. Dus we jumpen naar de blauwe lijn en beginnen aan onze route.
 
Afbeelding
 
Dan komen we bij een T, deze geeft een gele lijn weer naar boven, leuk een verdieping omhoog. Dus cookie op de T, en naar boven door een smallere tunnel.
 
Afbeelding
 
Afbeelding
 
Hier staat het water wel erg laag, we praten even en besluiten terug te gaan naar de blauwe lijn. 

De mijn is behoorlijk groot, zonder lijn zou je hier echt verdwalen. Hoewel het nergens nauw is, en zelfs ERG ruim is het toch echt overhead. Dus even naar boven kan niet. Een totaal andere mijn dan de opaalmijn in Slowakije of de leisteenmijnen in Duitsland en België, ook weer totaal anders dan de ijzerertsmijn in Duitsland waar ik geweest ben. Daarom zijn mijnen ook gewoon mooi, geen enkele is gelijk en je zwemt toch door een stukje geschiedenis, een museum onder water. Hier hangen nog lampen aan het plafond, de kabels hangen er nog. Op de grond vind je lege drankflessen en laarzen. Het moet wel enorm zwaar geweest zijn om hier te werken, ook al werden de enorme blokken er later met machines uitgehaald.

Afbeelding
 
Afbeelding
 
 Na 70 minuten zijn we koud genoeg, het water is immers maar 7-8 graden. De andere duikers zijn er ook al uit, maar die doken in een natpak.  Tijd voor de lunch. 
 
De lunch wordt gehouden in een Chinees buffetrestaurant net buiten Saint Meme. Lekker. Daarna rijden we terug voor duik 2. Dit keer vragen we naar wat interessante stukken en we krijgen uitleg. Ok, dat wordt dus van wit naar pink naar rood jumpen. Kijken of we het gaan vinden. En ja, dat lukt. We maken deze duik wegens de temperatuur wat korter, 50 minuten is lang zat. Wederom en heerlijke duik gemaakt.
 
Afbeelding
 
Afbeelding
 
We bedanken de organisator en rijden de 3.5 uur terug naar Gramat. Ja, dit uitstapje was zeker de moeite waard.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:14

Gave foto’s en een mooie ervaring zo te zien. Van je tekst begrijp ik (als leek) weinig, maar de plaatjes spreken voor zich.

"Life, man. I can't guarantee perfection, but I can guarantee intrigue."

Because friends don't waste wine when there's words to sell

Goof

Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:27

Ik vind het heel beangstigend en benauwend als ik alleen al de foto's zie, maar vind het een toffe hobby. Je komt op bijzondere plekken zo.

Anoniem

Re: Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:33

Gaaf om zo eens mee te kijken!
Maar idd, van de tekst begrijp ik niet alles als duikleek.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:39

Oh daar moet je wel je cool bewaren volgens mij :D
Is er eigenlijk ook waterleven in zo'n mijn?

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 15:19

Nee, in mijnen zit geen vis. Het is gewoon grondwater en doordat er geen vogels komen wordt er ook geen vis verspreid. Verder hebben vissen ook voedsel en daglicht nodig.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Re: Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:34

Wauw ik vind het zo knap dat je dit kunt.
Je hebt altijd wel een denkbeeldig veiligheidsplafond boven je hoofd maar zo door gangen met echte plafonds doe ik je niet na.
Heb je daar nog veel last van sediment als je ergens mee in aanraking komt?
Ik dat vergelijkbaar met bijvoorbeeld wrakduiken in zee?

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 16:56

Anoniem schreef:
Wauw ik vind het zo knap dat je dit kunt.
Je hebt altijd wel een denkbeeldig veiligheidsplafond boven je hoofd maar zo door gangen met echte plafonds doe ik je niet na.
Heb je daar nog veel last van sediment als je ergens mee in aanraking komt?
Ik dat vergelijkbaar met bijvoorbeeld wrakduiken in zee?

Nee, en ja. Met wrakduiken zijn de penetraties korter, maar je gebruikt wel dezelfde lijntechnieken. In beide gevallen kun je last hebben van perculatie. Deze mijn was heeeeel ruim, dus dan wervel je ook niets op. Vastzitten is hier ook niet echt mogelijk. In andere mijnen of grotten of wrakken zou het wel kunnen.
Maar de afstand naar openwater kan in grotten meer dan 1 km bedragen, in een wrak is 100m al echt ver. Dat is een groot verschil.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Re: Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:05

Wow nou ik heb een beetje een ander idee bij heel ruim :=
Hier moet je imo echt lef voor hebben!
Hoe zit het met de druk op verschillende dieptes?
Is dat in zo'n gangenstelsel anders dan in open zee?
Ik heb daar totaal geen ervaring mee of opleiding in gehad.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 06:48

De druk is gelijk aan open water. 10 m is ook hier 10m diep. Met grotduiken heb je dus net zo goed te maken met decostops en nultijden. Alleen hier bepaald het gesteente het duikprofiel. Soms ga je direct naar 29 m en dan verderop naar 6 m en weer terug door 29 m. Het ideale duikprofiel volgen is soms niet mogelijk.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

DemDeempel

Berichten: 1068
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:52

Wauw het ziet we super indrukwekkend uit maar ik word spontaan klaustrofobisch als ik er naar kijk haha

Niekj_Jente
Berichten: 2429
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:58

DemDeempel schreef:
Wauw het ziet we super indrukwekkend uit maar ik word spontaan klaustrofobisch als ik er naar kijk haha


Dit dus!
Heel gaaf, maar ik doe het je niet na!

☆♡▪K & M▪♡☆

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:50

Ik snap hier dus echt de lol niet van :) . Ik vind duiken super gaaf, maar met name vanwege het onderwaterleven.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 13:38

DiantaM schreef:
Ik snap hier dus echt de lol niet van :) . Ik vind duiken super gaaf, maar met name vanwege het onderwaterleven.

En dat is voor mij een leuke bijkomstigheid. Ik ben zo nog nooit in Egypte geweest.
Wat ook meespeelt is dat duikscholen je vaak als muppet behandelen, terwijl je getraind bent om zelfstandig te duiken, of zelfs solo. Voor mij geen gids. Je ziet mij dus eigenlijk alleen vrije zelfstandige duiken maken, anders is er niets aan. Ik zie liever dat zeepaardje niet dan dat ik achter een gids aanzwem. Ben wel in Thailand op koraalriffen geweest, 4 dagen, 14 duiken.
Maar doe mij er dan ook maar een wrak bij.
In Frankrijk ging het bij ons zo: wij willen 10 duiken oud ijzer zien en geen zeegras. Dat werd geregeld. Nu zitten wrakken ook weer vol vis en dan zijn ze wel mooi.
Snoeken en karpers in Nederland vind ik wel leuk en heb er zelfs al selfies mee.
Maar puur duiken in Egypte voor een schildpad? Nee, dieper is dan veel interessanter. Die schildpad kom je op de weg naar boven wel weer tegen.
In Nederland duik ik ook wel ondiep voor vis hoor. Maar dat kost verder niets. En houd je skills bij.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:48

Gaaf weer om te zien, wat moet dit genieten zijn! Het blijft keer op keer fantastisch om jou mooie foto's te zien en je verhalen te lezen. Stiekem best wel jaloers op deze mooie avonturen haha!

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:00

Wauw wat gaaf!
Ik durf sowieso niet te duiken, maar in zo’n “dichte” plek al helemaal niet. Raak al bijna in paniek als ik er aan denk. Stoer hoor van jou!

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:03

germie schreef:
DiantaM schreef:
Ik snap hier dus echt de lol niet van :) . Ik vind duiken super gaaf, maar met name vanwege het onderwaterleven.

En dat is voor mij een leuke bijkomstigheid. Ik ben zo nog nooit in Egypte geweest.
Wat ook meespeelt is dat duikscholen je vaak als muppet behandelen, terwijl je getraind bent om zelfstandig te duiken, of zelfs solo. Voor mij geen gids. Je ziet mij dus eigenlijk alleen vrije zelfstandige duiken maken, anders is er niets aan. Ik zie liever dat zeepaardje niet dan dat ik achter een gids aanzwem. Ben wel in Thailand op koraalriffen geweest, 4 dagen, 14 duiken.
Maar doe mij er dan ook maar een wrak bij.
In Frankrijk ging het bij ons zo: wij willen 10 duiken oud ijzer zien en geen zeegras. Dat werd geregeld. Nu zitten wrakken ook weer vol vis en dan zijn ze wel mooi.
Snoeken en karpers in Nederland vind ik wel leuk en heb er zelfs al selfies mee.
Maar puur duiken in Egypte voor een schildpad? Nee, dieper is dan veel interessanter. Die schildpad kom je op de weg naar boven wel weer tegen.
In Nederland duik ik ook wel ondiep voor vis hoor. Maar dat kost verder niets. En houd je skills bij.


Voodoo divers in Hurghada is een Nederlandse duikschool.
Daar is zeer veel bespreekbaar qua interesses en wensen.
Ik heb daar een heleboel specialties gedaan, waaronder deep, drift enz.
Wij mochten op een gegeven moment ook zonder gids ons eigen ding doen omdat we daarvoor voldoende gekwalificeerd waren.
Ik weet niet of jij een tec diver bent en op trimix wilt gaan, daar hadden ze in het verleden ook iemand voor die dat deed, ben de laatste jaren er niet meer geweest dus ken de samenstelling van hun huidige personeel niet meer.
Maar ze zijn wel 1 van de weinige scholen daar die op de kwaliteit van hun lucht(mengsels) letten. In dat land letten ze normaal niet zo op of ze de flessen vullen met lucht waar bijvoorbeeld een diesel aggregaat naast staat te walmen.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 15:18

Ik ben trimix en cave en rebreather instructeur zelfs. Op sommige fronten de enige in Nederland, of de enige vrouw. :)
En groot voorstander van soloduiken zo nu en dan.
Mijn ervaring met gidsen is slecht helaas. In thailand bemoeiden ze zich met diepte en zochten naar nudibranches terwijl ik gewoon wat afstanden wilde afleggen. Gelukkig werd het al snel toch solo of zonder gids met vriendin.
Ik ga meestal naar plekken waar je gewoon zelf kunt bepalen waar je duikt en hoe diep en hoe lang. Ik neem alleen de dienst fleshuur en taxi naar de duikstek af. Checkdives, nee, ik doe ook geen checkdrive.
Mijn vakanties bestaan uit technisch duiken. Trimix, cave, wrak en grot. Sportduiken eigenlijk niet, en als ik dat doe dan solo.
Voodoo is volgens mij vooral sportduiken. En momenteel is Egypte ook niet echt aantrekkelijk veilig he.
Eerst nog maar eens grotduiken Mexico. Haha. Lijkt me ook niet slecht. :D heb een kamer aan het strand, wie weet vind ik nog een schildpad.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:29

Waaw wat gaaf zeg! Maar mij lijkt het ook doodeng.
Wel goed zicht zeg, ik had niet verwacht dat het water in zo'n mijn zo helder zou zijn.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 19:01

8nnemiek schreef:
Waaw wat gaaf zeg! Maar mij lijkt het ook doodeng.
Wel goed zicht zeg, ik had niet verwacht dat het water in zo'n mijn zo helder zou zijn.

Ja, maar niet alle mijnen hebben goed zicht hoor, maar veel wel. De Opaalmijn in Slowakije heeft 100m zicht, daar ben ik ook al geweest, heel erg gaaf. Maar ik ken er ook die amper zicht hebben of alleen op de heenweg zicht, en terugweg niet hoe voorzichtig je ook bent.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Laurora

Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:04

Holy moly, ik krijg het al benauwd als ik naar die foto's kijk.
Heel tof om te zien, maar ben blij dat ik het niet hoef te doen :D

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:09

Ik vind je duikfotos altijd erg gaaf! Ik zou zelf ook graag willen duiken, maar dan vooral om vissen te bekijken.
Maar ik durf niet op les, want ik heb angst voor onder water. Durf nog maar net te snorkelen :=

[o]

Jespri

Berichten: 9628
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Re: Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:18

Blijf het zo tof vinden, maar doe het je nog steeds niet na. :')

Ben nu al benieuwd naar je foto's uit Mexico. :D

Alles wat je aandacht geeft groeit - Aristoteles

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 20:47

Jespri schreef:
Blijf het zo tof vinden, maar doe het je nog steeds niet na. :')

Ben nu al benieuwd naar je foto's uit Mexico. :D

ik zal komend weekend de grotduikfoto's van de Lot uitzoeken, haha. Dan krijg je die alvast te zien.
Mexico wordt nog mooi passen en meten. 50 kg bagage is nog weinig zeg. En dan gaat er aan kleding alleen maar mee: 10 onderbroeken, 3 tshirts, 2 korte broeken en 2 paar sokken en 2 paar slippers en een badpak en een minihanddoek. Daar moet ik het dan mee gaan doen. De rest is duikmeuk en fotografiespul. Vliegen is echt niet leuk.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Maflinger_S
Berichten: 12142
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:55

Ik klik je topics altijd open en lees en kijk alles door. Ben altijd weer blij dat ik niet hoef. Waarom ik dan toch kijk en lees? Je weet het mooi te brengen!

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, _chou, Atalja, CastaMickey, Hindo2, maaikemuis, NadjaNadja, StonedRomy, TamaraFloor, Vagabondo en 78 bezoekers