Fokken met een fjord kruising

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Fokken met een fjord kruising

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 16:34

Hoi!

Dit is mijn eerste forum, dus vergeef me als ik iets verkeerd heb gedaan ;)

Mijn vraag
Okay, ik ben aan het orienteren naar een dekhengst voor mijn merrie, voor eigen fok! Ik dacht misschien kunnen jullie mij helpen met de kleurgenetica en daarbij de keuze van een passende hengst.
Ik weet niet zo goed in hoeverre haar wild kleurtje doorfokt, ook omdat ze een kruising is, en dus geen ‘volle’ Fjord.. weten jullie hoe dat werkt met verdunning van wildkleur? Het liefst heb ik geen valk/wild/palomino veulen. Heel licht (cremello/perlino) en juist donkerder (varianten op vos, smokey etc) vind ik dan juist wel heel gaaf! Of een stippel! Al wordt dat lastig ben ik bang (kan dat überhaupt? Een stippel uit een wildkleur fokken?)
Uiteraard is het kleurtje niet het belangrijkst, maar aangezien het voor eigen gebruik is, en de merrie zelf toch al een mengelmoesje is, heb ik graag weer wat aparts.

Verbeterpunten
Wat ik graag bij haar zou wil verbeteren is haar grootte. Ze zal zo’n 1.60m worden, haar nakomeling heb ik graag iets groter. Het mag een allround paard worden, aangezien eventing het uitgangspunt is. Ook mag de nek evt. iets langer, maar is geen must. Ze heeft verder weinig van haar mama mee, maar toch een ietwat kort (fjorden)nekje.

Over de merrie (afstamming)
Éowyn is een (in mijn ogen) prachtige jaarling merrie (19mnd).
Ze is een kruising. Moeder is Bayka (v. Manus), moeders vader is de welbekende Manus!
Haar papa is Ibrahim (v. Ustinov, v. Libero H)

Dit is haar aftstamming in overzicht:
https://angloeuropeanstudbook.nl/database/826002170880188-eowyn

Afbeelding
Afbeelding
Hier was ze een jaar oud.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is haar nu (niet de mooiste foto’s maar wel duidelijk en zeer recent).

Voor meer foto’s (en filmpjes!) kun je kijken op mijn Instagram pagina @my.filly.eowyn

Belangrijke sidenote
ze is uiteraard nog veeeeeeel te jong om te laten dekken (laat dat duidelijk zijn), maar voorbereiding en oriëntatie vind ik belangrijk (en leuk!). Zo’n zoektocht naar de goede match kan lang duren en ik heb nu alle tijd :)
Als ze drie is gaan we kijken hoe ‘puppy’ ze nog is. Als ze er dan klaar voor is, laten we haar dekken. Anders later. Mocht het volgens plan gaan, is ze met 3 drachtig, met 4 een veulen aan de voet en dan gaan we haar met 4,5/5 (door)rijden. Of later. We zien wel. Ze geeft zelf goed aan waar ze wel/niet klaar voor is :)

Hopelijk hebben jullie wat leuke suggesties!
Ik kijk ernaar uit ze te lezen :D

voor dagelijkse updates van Éowyn, check haar Instagram pagina!
neem je dan ook gelijk een kijkje in Éowyns volgtopic hier op bokt?


ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:53

Uit een paard zonder cream krijg je in ieder geval geen perlino of cremello oid. Ze staat zelf als valk geregistreerd. Persoonlijk denk ik dat ze alleen wildkleur bruin is (/Brunblakk) en geen valk(dun) Dit weet ik niet zeker, echter. De kleuren van ouders kan ik zo snel niet vinden. Ik weet niet of zij of een van haar ouders (positief) getest was voor het cream-gen?
In ieder geval, ik zou dus niet voor een cream-hengst gaan puur omdat de kans op valk en palomino best groot is en ik niet denk dat je uit deze merrie dubbel cream kan halen. En al zou deze merrie wel creme dragen (en dus wildkleur valk zijn) heb je zo'n 50% kans op een valk/palomino/smokeyblack en maar 25% op een dubbel cream zoals cremello als je kruist met een valk/palomino/smokey black. Met een dubbel cream zou het beide 50% zijn. Maar als je juist geen palomino/valk wil.. zou ik die gok niet nemen. Als je eventueel verder zou willen fokken met het veulen is de kans op palomino's en valkjes ook redelijk groot, tenzij je daarvoor ook telkens een dubbel cream partner neemt.
Jouw merrie heeft wildkleur, dus de kans op iets met wildkleur is sowieso 50%. (Ik weet niks over de vaders kleur. Als die ook dun/wildkleur droeg is er kans dat jouw merrie het wildkleur gen dubbel draagt. Dan zal ze altijd wildkleur geven aan haar veulens) Mocht je echt helemaal geen wildkleur willen in het veulen, dan zou ik dus een andere merrie nemen want 50% is nog best een gok. Als het gewoon een kwestie is van 'liever niet, maar het is ook geen probleem' heb ik niks gezegd :')

Als jij je wildkleur kruist met een stippel, kan daar zeker een stippel uitkomen. Echter zal de merrie zelf niet het gen voor appaloosa meegeven en zal de appaloosa kleur echt van de hengst komen. Hetzelfde geld voor elke bontvorm. Dus ja, het kan, maar dan moet je wel een hengst kiezen met die kleur.

In ieder geval, mijn tip dus, gekeken vanuit het kleur-opzicht: Neem geen cream-dragende hengst.

Hengsten ken ik helaas niet. Ben vooral thuis in de (kleur)genetica. (En ik weet de kleuren van jouw merries ouders niet, wat dat niet makkelijker maakt, haha) Dus een suggestie voor een hengst kan ik niet geven, maar ik hoop je hiermee een beetje inzicht gegeven te hebben over wat kleurmogelijkheden!

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Re: Fokken met een fjord kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:06


sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 17:09

KuilderR schreef:
Ik heb geen ervaring met fokken enzo. Maar ik kwam deze op mp tegen.

Als je bont wilt en wat groter wilt, is dit misschien wat?

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... eulen.html


Mooi menneke! Bedankt voor het meedenken :)
Ik vind deze wel heel barok, vraag me af of die goed allround doorfokt. Denk dat deze meer de show steelt in de dressuurring.
Ik zet hem wel op het reserve lijstje want hij is toch wel heel stoer! 8-)

voor dagelijkse updates van Éowyn, check haar Instagram pagina!
neem je dan ook gelijk een kijkje in Éowyns volgtopic hier op bokt?

anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:18


KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:20

anjali schreef:
KuilderR schreef:
Ik heb geen ervaring met fokken enzo. Maar ik kwam deze op mp tegen.

Als je bont wilt en wat groter wilt, is dit misschien wat?

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... eulen.html

Is die niet te groot en zwaar voor deze merrie?


De merrie is nog maar 1 jaar en 7 maand. Die wordt nog groter en hoogstwaarschijnlijk ook breder. Kan het op de foto niet goed inschatten of ze breder wordt.

sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 17:24

ApoCowlypsee schreef:
Uit een paard zonder cream krijg je in ieder geval geen perlino of cremello oid.


Was ik al bang voor :( Maar had het idd wel verwacht..

ApoCowlypsee schreef:
.. Ze staat zelf als valk geregistreerd. Persoonlijk denk ik dat ze alleen wildkleur bruin is (/Brunblakk) en geen valk(dun) Dit weet ik niet zeker, echter. De kleuren van ouders kan ik zo snel niet vinden.


Klopt helemaal. Ze hebben het slordig in het stamboek gezet. Ze is idd wildkleur (‘dun’), mede vanwege haar aalstreep en zebrastrepen.

ApoCowlypsee schreef:
Jouw merrie heeft wildkleur, dus de kans op iets met wildkleur is sowieso 50%. (Ik weet niks over de vaders kleur. Als die ook dun/wildkleur droeg is er kans dat jouw merrie het wildkleur gen dubbel draagt. Dan zal ze altijd wildkleur geven aan haar veulens)


Ik zie idd dat ik vergeten ben de kleur van paps erbij te zetten. Hij is helemaal donkerbruin, met wit kolletje (die eowyn overigens ook geërfd heeft)
Ze draagt het gen dus niet dubbel (gelukkig).

ApoCowlypsee schreef:
Als jij je wildkleur kruist met een stippel, kan daar zeker een stippel uitkomen. Echter zal de merrie zelf niet het gen voor appaloosa meegeven en zal de appaloosa kleur echt van de hengst komen. Hetzelfde geld voor elke bontvorm. Dus ja, het kan, maar dan moet je wel een hengst kiezen met die kleur.


Dat is fijn nieuws! Een stippel (of donkere vos) zou ik het allergaafst vinden. Ik vraag me zo af hoe dat er dan uit ziet, omdat ze wel dat wild gen doorgeeft aan t veulen

Bedankt voor je super uitgebreide antwoord! Als ik hengst vind, zou ik je graag een pb’tje doen voor feedback, als je dat goed vindt? Je lijkt er echt verstand van te hebben! :D

voor dagelijkse updates van Éowyn, check haar Instagram pagina!
neem je dan ook gelijk een kijkje in Éowyns volgtopic hier op bokt?

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Fokken met een fjord kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:27

Als je er een fewspot appie op zet krijg je altijd een appie. Maar de uiting kan verschillen. Van stippen tot blanket tot roan.

sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 17:28

anjali schreef:
KuilderR schreef:
Is die niet te groot en zwaar voor deze merrie?


De merrie is nog maar 1 jaar en 7 maand. Die wordt nog groter en hoogstwaarschijnlijk ook breder. Kan het op de foto niet goed inschatten of ze breder wordt.


Klopt, ze is nog baby. Ik denk niet dat ze een breed type wordt. Verwacht eerder dat ze haar vader (kwpn) achterna gaat, maar dan wat kleiner. Ze zal zo’n 1.60 worden. Ze is nu bijna 1.50 :)

voor dagelijkse updates van Éowyn, check haar Instagram pagina!
neem je dan ook gelijk een kijkje in Éowyns volgtopic hier op bokt?

sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 17:32

troi schreef:
Als je er een fewspot appie op zet krijg je altijd een appie. Maar de uiting kan verschillen. Van stippen tot blanket tot roan.


Ja zoiets las ik idd! Dat fewspot homozygoot is! Het is zo’n enorm scala aan verschillende vachtjes dat daaruit kan komen :o
Echt een gok, maar wel een hele leuke en spannende verrassing wat er dan uitkomt (bij een wildkleur merrie) weet je een toffe hengst? :)

voor dagelijkse updates van Éowyn, check haar Instagram pagina!
neem je dan ook gelijk een kijkje in Éowyns volgtopic hier op bokt?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:34

het wild gen gaat in mijn ervaringen lang door, ben geen ervaren fokker.
mijn merrie konik, was gedekt door een paint horse en het veulen heeft ook de wild kenmerken
kennissen van ons fokten vroeger met fjorden en de kruising kinderen vererfden het wild gen ook aan de achterkleinkinderen.
Een voorbeeld op bokt is ook swepsie een fjord x appeloosa die had fjord looks met stippels op zijn billen, maar er zijn er ook weer die net als jou paard zijn uit een applx fjord

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 17:40

kwita schreef:
het wild gen gaat in mijn ervaringen lang door, ben geen ervaren fokker.
mijn merrie konik, was gedekt door een paint horse en het veulen heeft ook de wild kenmerken
kennissen van ons fokten vroeger met fjorden en de kruising kinderen vererfden het wild gen ook aan de achterkleinkinderen.
Een voorbeeld op bokt is ook swepsie een fjord x appeloosa die had fjord looks met stippels op zijn billen, maar er zijn er ook weer die net als jou paard zijn uit een applx fjord


Ja wild is echt hardnekkig he. Fijn dat je je ervaring deelt! Lastig die fjord x appy.. was ik dus ook al bang voor. Dat ik er een appaloosa op zet en dat er dan na 11 maanden gewoon een miniatuur van de mama uitkomt, zonder stippen :')

voor dagelijkse updates van Éowyn, check haar Instagram pagina!
neem je dan ook gelijk een kijkje in Éowyns volgtopic hier op bokt?

KuilderR

Berichten: 374
Geregistreerd: 19-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:41

Wat voor rassen, temperament en kleuren hengst wil je niet op je merrie hebben? Ben nu een beetje aan het rondkijken (voor de lol dan hé) maar weet niet hoe of wat je wilt.
Heb je ook nog iets wat je er in wilt houden? Karakter, beenwerk, etc.:)

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:51

Als je 100% bont wilt en wat groter en allround en een super karakter kan ik je Ceasar ter linden aan bevelen.

En met stippen een homozygoot Appaloosa hengst alleen ben ik daarin niet thuis.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:52

Als ze van mij zou zijn,dan zou ik haar laten dekken door een Akhal Teke hengst. die zijn er in hele mooie kleuren. dan krijg je echt iets exotisch.Ik denk daar zo aan omdat zij toch ook wel een beetje goudkleur heeft.

sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 17:56

KuilderR schreef:
Wat voor rassen, temperament en kleuren hengst wil je niet op je merrie hebben? Ben nu een beetje aan het rondkijken (voor de lol dan hé) maar weet niet hoe of wat je wilt.
Heb je ook nog iets wat je er in wilt houden? Karakter, beenwerk, etc.:)


Yeeey! Hulptroepen _/-\o_
Wat ik erin wil houden is:
- De aanleg voor het springen. Hoeft van mij geen numero uno te zijn, maar mag best iets sportbloed in zitten.
- Belangrijk is dat karakter van de hengst relatief rustig is (moeders is namelijk een enorm heethoofd, iets te veel temperament).
- Qua beenwerk moet de galop erg goed zijn, want die blijft bij de merrie achter.. (haar draf is subliem)
- Eowyn heeft een korte nek. Ik denk dat -door er een warmbloed op te zetten- dat sowieso beter wordt bij het veulen, maar toch , dan weet je dat :)

Wat ik niet zoek in de hengst is:
- Vlekken. Bont is vaak waar mensen het eerst an denken bij een speciaal kleurtje, maar ik vind bontjes niet altijd mooi.. Of simpel bruin (sorry! Maar ik vind het niet zo bijzonder.. tenzij bruin op wild weer iets bijzonders wordt). Kleur is iig geen doorslaggevende factor. Het zou alleen extra leuk zijn een stippel of donkere vos te kunnen fokken.
- een kleintje! Hij moet groot zijn! Minimaal 1.70. Geen pony’s dus.
- koudbloeden. Absolutely not. Ik vind ze geweldig, maar niet voor dit veulen :)
- barok liever niet, tenzij aanleg voor springen (dan juist wel! Mijn droom was vroeger altijd een Spanjaard te hebben die kon springen hihi)

Hele eisenlijst, maar ik sta open voor een heleboel! Vooral de grootte, de galop en het kleurtje zijn belangrijk voor mij!

voor dagelijkse updates van Éowyn, check haar Instagram pagina!
neem je dan ook gelijk een kijkje in Éowyns volgtopic hier op bokt?

sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 17:57

Silly1972 schreef:
Als je 100% bont wilt en wat groter en allround en een super karakter kan ik je Ceasar ter linden aan bevelen.

En met stippen een homozygoot Appaloosa hengst alleen ben ik daarin niet thuis.


Super tip! Ben niet per se op zoek naar bont, maar deze is leuk en gaat op mijn lijstje :) dankjewel!
Ja die moet ik nog even vinden, die appy homozygoot :j

voor dagelijkse updates van Éowyn, check haar Instagram pagina!
neem je dan ook gelijk een kijkje in Éowyns volgtopic hier op bokt?

sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 17:59

anjali schreef:
Als ze van mij zou zijn,dan zou ik haar laten dekken door een Akhal Teke hengst. die zijn er in hele mooie kleuren. dan krijg je echt iets exotisch.Ik denk daar zo aan omdat zij toch ook wel een beetje goudkleur heeft.


Ja ik zag Kambarbay voorbij komen.. ken je die? pracht dier! Ben alleen bang dat die wat te hoog in t bloed staat. Moet wel leuk blijven. Maar hij is zooooo mooi <3 Tot nu toe staat hij boven aan het lijstje (ondanks zn lichte kleur hihi)

voor dagelijkse updates van Éowyn, check haar Instagram pagina!
neem je dan ook gelijk een kijkje in Éowyns volgtopic hier op bokt?

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Fokken met een fjord kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:02

Een grote hengst erop zetten zegt niets over een groot veulen krijgen.
Heb je er wel eens aan gedacht om je Fjord door een Fries te laten dekken?

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:10

De kans op een wildkleur veulen is 50% gok ik zo? Alle fjorden zijn homozygoot (hoewel hier volgensmij discussie over is) voor dun (het wildkleur gen). De vader van je merrie is volgensmij gewoon bruin, dus jouw merrie is heterzygoot voor dun, dus 50% kans dat ze dat doorgeeft. Als je dus liever geen wildkleur hebt zou ik daar goed over nadenken.
Je merrie draagt sowieso 1 zwart factor aangezien ze zelf wildkleur bruin is. Grote kans ook dat ze homozygoot is daarvoor. Als ze heterozygoot is heb je met een vos hengst 50% kans op een vos en als ze homozygoot is zal je er ook alleen maar bruin of zwart uit kunnen halen.

Als je stippeltjes wilt zou je kunnen kijken bij het NAS, http://www.appaloosa-stamboek.com/hengs ... grotemaat/ Hoewel ik betwijfel of je daar met jouw merrie die 1.60 wordt een paard van minstens 1.70 eruit kan fokken.

Ik denk dat jouw beste optie is om te kijken naar een goed springpaard welke vergrotend fokt, want qua kleur wordt het lastig om iets te vinden wat aansluit op je andere wensen.


Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:16

Wat je ook doet, je hebt altijd 50% kans op wildkleur.

Met een bruine vader, heb je ook grote kans dat je merrie homozygoot voor agouti is, en dat betekent dat je geen zwart er uit kunt fokken. Is je merrie ook homozygoot voor E (zwartgen), dan komt er alleen maar bruin uit, wat je er ook op zet, al dan niet wildkleur.

Het enige wat je dan dus kunt als je die wildkleur zo min mogelijk wilt zien is er idd een few spot appie op zetten. Je krijgt dan met 100% zekerheid een appie, en met 50% zekerheid een wildkleur appie, en met tussen de 50 en 100% zekerheid ook nog eens bruin als basiskleur.

sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 18:21

Wesco schreef:
Een grote hengst erop zetten zegt niets over een groot veulen krijgen.
Heb je er wel eens aan gedacht om je Fjord door een Fries te laten dekken?


Nee dat snap ik, maar een Welshje erop zetten (bij wijze van spreken) is natuurlijk vragen om moeilijkheden :)
Het is in ieder geval belangrijk dat ik zo veel mogelijk wil voorkomen dat het veulen kleiner dan moeders wordt. Want ik heb dus al een klein paard. Als het toch gebeurt, dan so be it. Maar ik kan at least proberen het te voorkomen.

Ja een Fries.. sorry ik vind ze prachtig, maar voel er verder helemaal niks bij. Lijkt me ook (uitzonderingen daar gelaten) niet geschikt voor de eventing

Bedankt voor het meedenken :)

voor dagelijkse updates van Éowyn, check haar Instagram pagina!
neem je dan ook gelijk een kijkje in Éowyns volgtopic hier op bokt?

sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 18:23

Ibbel schreef:
Het enige wat je dan dus kunt als je die wildkleur zo min mogelijk wilt zien is er idd een few spot appie op zetten. Je krijgt dan met 100% zekerheid een appie, en met 50% zekerheid een wildkleur appie, en met tussen de 50 en 100% zekerheid ook nog eens bruin als basiskleur.


Kijk, laat nou mijn eerste wens een stippel zijn :) lastig he die wildkleur.. maar toch fijn dat een appy wel kan! Ik ga er eens in duiken! Nu nog een fewspot vinden die aanleg heeft voor springen en liefst ook wat mooi beenwerk laat zien. Niks is onmogelijk :')
Bedankt voor het meedenken :D

voor dagelijkse updates van Éowyn, check haar Instagram pagina!
neem je dan ook gelijk een kijkje in Éowyns volgtopic hier op bokt?

sophiekexx

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 18:29

muntdrop schreef:
kans ook dat ze homozygoot is daarvoor. Als ze heterozygoot is heb je met een vos hengst 50% kans op een vos en als ze homozygoot is zal je er ook alleen maar bruin of zwart uit kunnen halen.

Zou het handig zijn om haar op kleuren te testen? Kijken welk gen ze allemaal draagt? Of zijn die testen overrated?

muntdrop schreef:
Als je stippeltjes wilt zou je kunnen kijken bij het NAS, http://www.appaloosa-stamboek.com/hengs ... grotemaat/ Hoewel ik betwijfel of je daar met jouw merrie die 1.60 wordt een paard van minstens 1.70 eruit kan fokken.

Ja ben ik ook bang voor, maargoed geen enkele eis is hard. Ik moet gewoon de beste middenweg vinden. Als ik een mooie hengst vindt met super sprong, stippen en beenwerk, dan is t maatje iets minder belangrijk.

muntdrop schreef:
Ik denk dat jouw beste optie is om te kijken naar een goed springpaard welke vergrotend fokt, want qua kleur wordt het lastig om iets te vinden wat aansluit op je andere wensen.

Ja precies hier geldt ook weer; als ik een goede hengst vind die dit allemaal heeft, maar geen tof kleurtje. Jammer dan :) ik ga per hengst gewoon de pro’s en con’s afwegen.

Bedankt voor het meedenken :)

voor dagelijkse updates van Éowyn, check haar Instagram pagina!
neem je dan ook gelijk een kijkje in Éowyns volgtopic hier op bokt?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:36

sophiekexx schreef:
[Wat ik erin wil houden is:
- De aanleg voor het springen. Hoeft van mij geen numero uno te zijn, maar mag best iets sportbloed in zitten.
- Belangrijk is dat karakter van de hengst relatief rustig is (moeders is namelijk een enorm heethoofd, iets te veel temperament).
- Qua beenwerk moet de galop erg goed zijn, want die blijft bij de merrie achter.. (haar draf is subliem)
- Eowyn heeft een korte nek. Ik denk dat -door er een warmbloed op te zetten- dat sowieso beter wordt bij het veulen, maar toch , dan weet je dat :)


Als je er springaanleg in wil hebben/houden moet je echt voor een springhengst of allrounder gaan.
Besef dat ze veel van het gedrag en karakter van de moeder mee krijgen.


Over die nek heb je helemaal gelijk. En inderdaad zeker niet een koudbloed of barrock paard gebruiken.

Ik raad je voor jou wensen Cream on Top aan. 50% kans op het cremegen.

http://www.creamontop.nl/

Even een zeur dingetje. Het beenwerk van je paard zijn gewoon de benen. De kwaliteit en stand van de benen. Hebben we het over een goed beenwerk dan staat het paard goed op z'n benen en straalt het kwaliteit en hardhead uit.
Als we het hebben over de stap, draf en galop hebben over de beweging van het paard.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers