Ervaringen met paard ter adoptie stellen aan particulier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Ervaringen met paard ter adoptie stellen aan particulier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 15:34

Hoihoi!

Mijn paard staat al een tijdje te koop. Nu heb ik een aantal keer het aanbod gekregen dat hij geadopteerd zal worden door een particulier. Ikzelf heb hier absoluut geen ervaringen mee, wie kan mij hiermee helpen? Wat zijn de haken en ogen van laten adopteren van je paard, hoe zit met met kostenplaatje e.d.?

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.


Westhof

Berichten: 2900
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:37

Adopteren als in leasen? Ik zou er niet aan beginnen, maar gewoon óf zelf volledig in beheer houden, óf volledig overdragen aan iemand anders (dus verkopen). Als je dit al zou doen, dan zou ik echt een goed contract opstellen. Ik ben met dit soort dingen altijd heel terughoudend, vroeg of laat komt er vaak toch gezeur van.

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ervaringen met paard ter adoptie stellen aan particulier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:45

Ik vind adopteren eerder iets voor paarden die geen eigenaar meer hebben,ergens in een opvang staan.Ben het verder eens met Westhof.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Ervaringen met paard ter adoptie stellen aan particulier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 15:48

Bedankt Westhof en Anjali voor jullie reacties! Ik ben het met jullie eens. Contracten kun je nooit geheel waterdicht opstellen ben ik bang, en dan komt er vroeg of laat toch gezeur mee.

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

Elisa2

Berichten: 36997
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen met paard ter adoptie stellen aan particulier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:59

Niet doen! daar gaat zoveel mis in/ mee.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Ervaringen met paard ter adoptie stellen aan particulier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:08

Altijd ervan uitgaan dat mensen zoiets doen om er zelf beter van te worden, niet om jou of je paard te helpen...vraag je dus goed af welk voordeel zij eruit halen en of dat overeenkomt met wat je wil voor je paard en wat hij nodig heeft.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70490
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:01

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:20

Nou ja, hier andersom, ik krijg veel aanbiedingen van gratis paarden en meest recent heb ik voor een symbolisch bedrag een paard overgenomen dat hier al twee jaar liep (zonder dat de eigenaar er naar omkeek of pensiongeld betaalde). Ik heb er veel af moeten wijzen en ben altijd blij te horen als ze alsnog goed terechtkomen. Het lot van een goedkoop of gratis paard loopt wel eens anders.

Maar adoptie is ook gewoon eigendom, het paard wordt van de mensen die het adopteren, dus je hebt dan absoluut geen rechten meer over het paard en het is raar om de adoptie "ouder" aan te kijken op welke actie dan ook. Het is feitelijk gewoon weggeven.
Er bestaat ook financiele adoptie en dan wordt er gewoon gezorgd voor een x bedrag per maand voor het onderhoud van het paard en daar staat dan al of niet iets tegenover. De ander is dan feitelijk een soort sponsor voor je paard. Het paard blijft dan gewoon bij jezelf staan.

Leasen of "on loan" geven is een heel ander verhaal. Dan blijf je gewoon eigenaar, maar het paard kan eventueel naar de gebruiker verhuizen, die ook voor alle kosten opdraait. Dit doe je gewoonlijk alleen met paarden die gewoon te gebruiken zijn.
Omdat je geen afstand hebt gedaan van het paard, heb je gewoon een vinger in de pap, daar hoef je feitelijk geen speciale contracten voor te maken om dat wettelijk hard proberen te maken, zolang je aannemelijk kunt maken dat je de eigenaar bent. Maar contracten kunnen wel handig zijn om vooraf duidelijk te maken wat kan (mag) en niet kan (mag).
Er gebeuren wel rare dingen in dit concept zoals merries drachtig maken om het veulen te houden of verduistering/ verkoop. Het is lastig om mensen te peilen met hun bedoelingen maar met een beetje rondvragen kom je meestal een heel eind.

Het komt toch neer op het nagaan met wat voor soort mensen je te maken hebt.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Re: Ervaringen met paard ter adoptie stellen aan particulier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:43

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, zijn vaak (niet altijd) mensen die er zelf beter van willen worden en het paard uiteindelijk toch verkopen.

Deze paarden belanden vaak in de handel en dat wil je denk ik ook niet.

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:57

Lusitana schreef:
Nou ja, hier andersom, ik krijg veel aanbiedingen van gratis paarden en meest recent heb ik voor een symbolisch bedrag een paard overgenomen dat hier al twee jaar liep (zonder dat de eigenaar er naar omkeek of pensiongeld betaalde). Ik heb er veel af moeten wijzen en ben altijd blij te horen als ze alsnog goed terechtkomen. Het lot van een goedkoop of gratis paard loopt wel eens anders.

Maar adoptie is ook gewoon eigendom, het paard wordt van de mensen die het adopteren, dus je hebt dan absoluut geen rechten meer over het paard en het is raar om de adoptie "ouder" aan te kijken op welke actie dan ook. Het is feitelijk gewoon weggeven.
Er bestaat ook financiele adoptie en dan wordt er gewoon gezorgd voor een x bedrag per maand voor het onderhoud van het paard en daar staat dan al of niet iets tegenover. De ander is dan feitelijk een soort sponsor voor je paard. Het paard blijft dan gewoon bij jezelf staan.

Leasen of "on loan" geven is een heel ander verhaal. Dan blijf je gewoon eigenaar, maar het paard kan eventueel naar de gebruiker verhuizen, die ook voor alle kosten opdraait. Dit doe je gewoonlijk alleen met paarden die gewoon te gebruiken zijn.
Omdat je geen afstand hebt gedaan van het paard, heb je gewoon een vinger in de pap, daar hoef je feitelijk geen speciale contracten voor te maken om dat wettelijk hard proberen te maken, zolang je aannemelijk kunt maken dat je de eigenaar bent. Maar contracten kunnen wel handig zijn om vooraf duidelijk te maken wat kan (mag) en niet kan (mag).
Er gebeuren wel rare dingen in dit concept zoals merries drachtig maken om het veulen te houden of verduistering/ verkoop. Het is lastig om mensen te peilen met hun bedoelingen maar met een beetje rondvragen kom je meestal een heel eind.

Het komt toch neer op het nagaan met wat voor soort mensen je te maken hebt.

Maar bij adoptie van een opvang of (dieren)asiel word je,voor zover ik weet,geen eigenaar.Dat blijft het asiel. Je mag dan niet doorverkopen of zo.


Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:07

Anjalie, dat zijn zeg maar bedrijven, dierenasiels waar je een dier kan adopteren.

TS, ik zou het bij een particulier zeker weten niet aandurven om zoiets aan te gaan, ik denk dat de kans heel groot is dat het dier doorverkocht gaat worden en daar kan jij dan eigenlijk niets tegen doen, of je moet alles via een notaris vastleggen. Voor mij klinkt het als een mooi verpakte naam voor weggeven...

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:42

anjali schreef:
Maar bij adoptie van een opvang of (dieren)asiel word je,voor zover ik weet,geen eigenaar.Dat blijft het asiel. Je mag dan niet doorverkopen of zo.

En als je een kind adopteert? Of een dier uit het buitenland?
Als een bedrijf/stichting een specifieke eis stelt, wil dat niet zeggen dat het wettelijk zo in elkaar zit.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 01-11-18 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:12

Laten adopteren tegen de vraagprijs. :Y)

[/list][/size]

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Re: Ervaringen met paard ter adoptie stellen aan particulier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:27

toen ik mijn paard te koop had, kreeg ik ook deze vragen. ze wouden dan voor min. 2 maanden uitproberen etc. die mensen wouden dan wel stalling betalen Maar Verder die andere kosten niet. (ging bij mij al een Alarm af)

Mijn ex heeft toen tegen mij gezegt: verkoop hem liever dan weet je in ieder geval zeker dat je niet later een kapot en onverkoopbaar paard weer terug krijgt. want geheid willen zulke mensen er zelf van beter worden en als het paard niets Meer brengt hem als afdankertje weer terug doen.
Of inderdaad dat ze hem doorverkopen tegen hoger prijs.. mooi lekker mee verdienen.

het desbetreffende paard wat ik voor verkoop had heeft nu echt een super huisje, het Meisje is er helemaal wijs mee. ik ben heel erg blij dat ik gewacht heb tot de juiste koper. wel voor een veel lager prijs dan ik wou verkopen Maar daarvoor heeft hij een super thuis gekregen.

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:13

Lusitana schreef:
anjali schreef:
Maar bij adoptie van een opvang of (dieren)asiel word je,voor zover ik weet,geen eigenaar.Dat blijft het asiel. Je mag dan niet doorverkopen of zo.

En als je een kind adopteert? Of een dier uit het buitenland?
Als een bedrijf/stichting een specifieke eis stelt, wil dat niet zeggen dat het wettelijk zo in elkaar zit.

Mijn vriendin heeft een Roemeense straathond geadopteerd,van een stichting die dergelijke honden hier plaatst. Maar de hond blijft eigendom van die stichting. Als ze hem niet meer wil of kan verzorgen moet ze hem teruggeven.Maar zij heeft daar geen problemen mee.Bij een kind weet ik het niet,dat zal wel veel ingewikkelder liggen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 bezoekers