Stalrust en verveling

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lovepaarden6
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-04-18

Stalrust en verveling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 00:02

Hey, ik heb een vraagje want mijn vriendin is vandaag op buitenrit geweest. Ze moest over een plat bruggetje heen en normaal is hij harstikke braaf, maar nu schok hij en ik hij naast de brug komen te zitten. Hij heeft op 3 benen hele grote wonden. maar hij moet nu 3 weken op stal staan. Hij mag er niet eens voor 5 minuten uit. Hij verveelt zich heel erg. Weten jullie iets wat we kunnen makem zodat hij zich niet verveelt? We kunnen even niks kopen. Groetjes ons


Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78493
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Stalrust en verveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:17

Omdat dit geen fototopic is verhuis ik dit topic naar YRT.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Knorretjee

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-10-15

Re: Stalrust en verveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:05

Slowfeeder? Likit liksteen met zo'n houder?

Lovepaarden6
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 15:06

Knorretjee schreef:
Slowfeeder? Likit liksteen met zo'n houder?

Ja we gaan een hooinet op hangen. Kan je een likit houder zelf maken? Ook gaan we een slinger ophangen met fruit.

Koper

Berichten: 30219
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:07

Waarom moet hij op stal? Voor de genezing van de wonden (doorbloeding van de benen) is het juist belangrijk dat het paard vrij kan bewegen.

Likit moet je niet aan een paard geven. Dat zijn gewoon gekleurde suikerklonten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Lovepaarden6
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 15:09

Koper schreef:
Waarom moet hij op stal? Voor de genezing van de wonden (doorbloeding van de benen) is het juist belangrijk dat het paard vrij kan bewegen.

Likit moet je niet aan een paard geven. Dat zijn gewoon gekleurde suikerklonten.

Hij mag van de dierenarts er niet uit. Hij heeft te veel pijn en loopt slecht.


Kairos
Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:56

Lovepaarden6 schreef:
Koper schreef:
Waarom moet hij op stal? Voor de genezing van de wonden (doorbloeding van de benen) is het juist belangrijk dat het paard vrij kan bewegen.

Likit moet je niet aan een paard geven. Dat zijn gewoon gekleurde suikerklonten.

Hij mag van de dierenarts er niet uit. Hij heeft te veel pijn en loopt slecht.

Lang niet iedere dierenarts denkt hier hetzelfde over. Sommige vinden het bv beter op een afgezet stukje alleen in de paddock dat dat beter is, want op stal lopen ze zichzelf alleen maar op te fokken

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Lunapower
Berichten: 63
Geregistreerd: 08-10-18

Re: Stalrust en verveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:10

Ik zou gaan navragen of hij echt niet naar buiten mag. Want zo veel stalrust is wel raar. Als er nou ites gebroken was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:17

Jaren geleden heb ik eens een topic gemaakt over het zelf maken van stalspeelgoed, wellicht kan je er ideeën uit opdoen?
Shanna @ [VSW] Zelf stal-speelgoed maken.

Persoonlijk zou ik ook kijken of hij echt niet naar buiten mag, beweging en frisse lucht doet zoveel meer voor de wondgenezing dan stil staan op een (vieze) stal (want een stal wordt erg snel vies als een paard er 24/7 in staat).

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Stalrust en verveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:00

Ik vind stalrust dan weer niet zo raar bij grote wonden. Ligt heel erg waar de wond zit, maar zit het bijv op de sprong of knie, dus echt op de bewegende delen en zijn het diepe wonden zou ik me wel aan het dierenartsadvies houden. Bij beweging kan de wond zich niet goed sluiten. Vaak doet de dierenarts er dan ook verband over als dat gaat om de wonden tegen vuil te beschermen.
Mijn paard moest een aantal maanden stalrust bij een wond op de sprong. Qua verveling zou ik kijken of er steeds een vriendje bij hem op stal kan blijven en zorgen dat hij continu kan eten. Eventueel hooi gemengd met stro als hij snel te dik wordt. Meeste paarden zijn niet zo speels, niet zoals honden bijv. Dus qua speelgoed dingen als er eten uitkomt kijken ze er even naar, en met 5 minuten kijken ze er niet echt meer naar om. Ik kende ooit iemand die wat wilgentakken aan de paarden voerden. Zijn ze ook lang mee bezig

rien10
Berichten: 14557
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Stalrust en verveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:03

Waarom moet hij op stal? Omdat de DA dat zegt. Hij heeft het dier in kwestie gezien. Wij niet.
TS vraagt geen stal advies. TS vraag anti vervelings advies.

OK, on topic. TS, ik denk dat een fruitslinger snel op is :-) Je kan een hele grote wilgentak geven. Wel opletten dat het echt wilg is. Dan kan hij blaadjes knabbelen, schors eten, lekker knagen etc. Met wilg kan dit. Niet iedere boom is geschikt voor paarden.

Een hooinet is fijn. Maar nog fijner is een hooinet met kleine gaten, zodat je paard echt moet "werken" om er iets uit te krijgen. Heeft je paard een buurman? Kan hij bij zijn buurman komen om te kroelen?

En verder lekker poetsen, tutten.
Succes

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:08

Is buiten in een goed afgezette paddock in de grootte van zijn stal geen optie? Liefst aangrenzend aan een ander paard waar hij het goed mee kan vinden. Dan lekker een hooinet erbij zodat hij wat te knabbelen heeft of een wilgentak, dat werkt ook nog eens pijnstillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:10

Als ik alle adviezen van mijn DA's rechtstreeks had opgevolgd waren mn dieren er echt niet beter van geworden. Je hebt dierenartsen en je hebt dierenartsen. Er zit erg enorm veel verschil tussen plan van aanpak van arts A en van arts B. Persoonlijke voorkeur en ervaring speelt daarbij ook een enorme rol. En dierenartsen kennen vaak wel de theorie, maar lang niet allemaal de praktijk. Dus als het niet perse noodzakelijk is om een paard stalrust te geven, maar hij bijvoorbeeld ook op een kleine uitloop kan waarbij hij de anderen wel kan zien dan is dat in mijn ogen altijd beter. Want frisse lucht, en beweging (beter voor de doorbloeding en dus snellere wondgenezing).

Maar ik moet zeggen dat ik mijn paarden waarschijnlijk nog liever laat inslapen dan dat ze langdurig stalrust moeten..

rien10
Berichten: 14557
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:11

Mee eens Shanna, maar wij kunnen dat niet beoordelen vanaf een PC. Dat is mijn punt.

Dus vijf dagen op stal is geen optie? Paard moet dood? Poeh, snel hoor.

Paardenfann4
Berichten: 1332
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Stalrust en verveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:20

Ik zou je gewoon aan het advies van je DA houden. Die zal dat vast niet voor niets zo gezegd hebben. Met wonden moet je soms erg voorzichtig zijn. Als ze weer los gaan dan duurt genezing nog veel langer. Je kan hooinetten ophangen en zoals al werd gemeld wilgentakken geven en wellicht wat extra stro zodat je paard daar ook nog wat op kan knabbelen. Om een paard nu meteen te laten inslapen omdat hij tijdelijk op stal moet verblijven is wel weer het andere uiterste. De meeste paarden overleven een poosje op stal prima. Zodra ze weer naar buiten kunnen is het leed wel weer geleden.

hazehartje
Berichten: 25
Geregistreerd: 13-10-10

Re: Stalrust en verveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:34

Je kan ook altijd nog een andere DA om advies vragen wat betreft de stalrust.

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stalrust en verveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:53

Sommige wonden is stalrust belangrijk bij omdat het plaatsen zijn die veel rekken bij beweging. Bij ons op stal heeft een veulen ook 4 weken stalrust moeten hebben om die reden. Juist bij de benen, direct op de pezen, kan dat echt van belang zijn om littekenweefsel zo veel mogelijk te voorkomen. Want littekenweefsel daar kan permanente kreupelheid geven.

Voor nu zou ik zeggen onbeperkt ruwvoer vanuit een slowfeeder hooinet en geen krachtvoer, bij voorkeur wel een mineralenbrok, pavo vital (30g/100kg paard) is prima. Daar worden ze niet druk van, maar krijgen ze wel de vitaminen en mienralen mee binnen die ze nodig hebben, dat is extra belangrijk bij zieke en gewonde dieren.

Behalve als het dier moddervet is, zou ik me even minder druk maken of het dier wat aankomt van meer hooi. Het moet uiteraard niet de spuigaten uit lopen, maar eventueel een beetje aankomen lijkt me in deze situatie beter dan gaan ijsberen van verveling.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:57

Hier ook wel paarden op stalrust gehad.
Radio aan, veeeeeel hooi,als het mag wat takken om te knabbelen.
stalgenootjes die allemaal komen knuffelen.
speelbal in de Stal,likit op hangen..

Valt best veel te verzinnen

SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Stalrust en verveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:09

Wij hebben bijna onze 6 weken stalrust erop zitten. Precies om de reden die Mizora aangeeft. Bewegen zorgt ervoor dat de wond op het beweegbare stuk verergert of langzamer dicht gaat.

Ik ben gestopt met brok, en voer nu onbeperkt hooi en wissel af met compact gras, Lucerne, bietenpulp.

Hij had ook gezelschap naast in de box naast hem staan. Dat hielp enorm! Zonder zijn maatje was hij alleen maar aan het ijsberen.

En stro als bodembedekking. Om in te rommelen. Gooide daar soms een handje lucernebrokjes in het stro, die hij vervolgens ging zoeken.

Eerste twee dagen veel onrust. Inmiddels lijkt hij zich enigszins over te geven. Maar leuk vindt hij het niet. En ik ook niet. Voor de wond is het goed, geneest mooi, maar rest van het paard niet.

Eerste periode ook een klein stukje paddock afgezet:dat ging niet goed, kon op 16m2 behoorlijk sprongen maken! En tijdens het wandelingetje daar naar toe moest ik zelf ook erg uitkijken.

Denk dat het meest helder is: rust is rust en niet eruit. Hopelijk geeft hij zich er uiteindelijk aan over.

Nu mogen we weer langzaam opbouwen met naar buiten gaan. Fijn!!!

SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Stalrust en verveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:10

Oja, ook een slowfeeder erbij.

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stalrust en verveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 20:04

Ik zou overigens géén lick-its gebruiken. Hoewel het zeker tegen de verveling helpt, bestaan ze voor 99% uit puur suiker. Dat is nu net waarmee je ze knettergek krijgt.

Als je zoiets wilt, zou ik een horselyx regelen. Die bestaat uit 33% uit suiker, dus dat is al wat minder ruig en zijn paarden er minder geneigd mee om hem in één keer op te eten (sowieso is het bijten bij dit product minder t.o.v. de lick-it, maar ook het likken is minder extreem). Overigens is het dan ook een prima product om het paard zijn mineralen binnen te laten krijgen (bij een consumptie van minimaal 50g/100kg paard).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers