Malabsorptie en maagzweren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Malabsorptie en maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 21:59

Ik ben opzoek naar soortgelijke verhalen daarbij horende mogelijkheden om nog te onderzoeken of te proberen.

Vorig naar september kocht ik mijn toen 4 jarige paard. Zadelmak gemaakt en verder grotendeels op de wei gestaan. Tonnetje rond, nuchter en erg lief. Rustig aan mee aan het werk gegaan, door zijn nuchtere karakter niet snel onder de indruk, geen conditie en daardoor erg sloom. Uiteindelijk kwam hij op conditie, verloor gewicht en zat super in zijn vel. Op wedstrijd gemerkt dat het wel een binnenvetter is maar verder nergens van onder de indruk.

Hij bleef afvallen en in maart begonnen met omeprazol, aanvullend met supplementen, luzerne en bietenpulp. Kwam snel aan en na 3 maanden zelfs weer iets te rond. Extra voer rustig afgebouwd maar helaas na 1.5 maand weer gewichtsverlies. Opnieuw omeprazol met extra voer, geen resultaat. Ondertussen werd het rijden ook steeds moeizamer, nalaten kijken maar fysiek verder in orde.

1 oktober naar de lingehoeve gebracht, verschillende kleine maagzweren en een darmopname van 72%. Minimum moet 85% zijn en veel paarden hebben rond de 100%. Er gaat dus een kleine 30% weer zijn lichaam uit zonder iets gedaan te hebben.

Omeprazol gekregen voor 2 weken, sucralfaat voor 1 week en 4 weken prednisolone. Cavalor fiberforce en maisolie. Vrijwel onbeperkt ruwvoer, luzerne en bietenpulp.
Medicatie is nu klaar maar zie echt bijna geen verschil. Soms lijkt het iets verbeterd maar de volgende dag lijkt hij zelfs dunner dan voorheen. Volgens de dierenarts zou ik met 2 maanden toch duidelijk verschil moeten zien.

Omdat ik de eerste keer na omeprazol al snel veel verschil zag maar de keer daarna niet en nu ook nog niet ondanks alle medicatie en aanpassingen maak ik me wel zorgen. Zijn problemen en symptomen passen namelijk niet bij zijn karakter maar eerder bij hete sensibele gestreste paarden. Hij staat sinds augustus op rust om alle energie te besparen maar ook dat mag niet baten.

Mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik dat graag.

henshem
Berichten: 1127
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Malabsorptie en maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:26

Ik adviseer je om je in te lezen om het ‘Maagzweer, Ervaringen’ forum. Daar zal je onder meer lezen dat 2 weken omeprazol te kort is en dat je heel langzaam moet afbouwen. Bovendien verdragen veel paarden met maagzweren geen luzerne. Mijn inmiddels vanwege hartproblemen ingeslapen paard heeft 13 jaar maag- en darmproblemen gehad en was dus helaas chronisch. Management was helemaal afgestemd op zijn problemen. Op enig moment continu op lage dosering omeprazol gehad. Het was niet anders.

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Malabsorptie en maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:30

Mag ik vragen hoe ze de malabsorptie hebben geconstateerd? Ik heb een vermoeden dat mijn paard hier ook mee te kampen heeft, maar kan me nu niet meteen inbeelden hoe die diagnose is gesteld.

Verder geen ervaring met maagzweren, dus ik hoop dat je via Bokt een antwoord vindt op je vragen.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 23:02

Het maagzweer topic heb ik gezien, echter heeft mijn paard een ander en misschien wel groter probleem namelijk zijn darm. De medicatie heb ik voorgeschreven gekregen van de internist van de Lingehoeve. Ik ga er dan ook vanuit dat dit juist is geweest, aangezien het om enkele kleine zweren ging en hij al eerder langere tijd omeprazol gehad heeft. Daarnaast heb ik ook sucralfaat gegeven voor zijn maagzweren, mag dus aannemen dat dit voldoende geweest is.

Hij is 24 uur nuchter gehouden, heeft suikerwater toegediend gekregen en hebben vervolgens ieder uur bloed getrokken om te meten wat de waardes in het bloed deden. Daarna hebben ze een scopie van de maag en darm gemaakt.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:45

Je zou kunnen overwegen contact op te nemen met Carol Hughes van Equibiome.org. Zij doet sinds kort mest testen met state of the art Miseq next generation DNA sequencing met medewerking van de Universiteit in Wales. De test geeft inzicht in wie er leeft en wat die daar doet in het totale maagdarmstelsel, waar de onbalansen zitten en vooral ook hoe ze opgelost kunnen worden. Haar website hier: https://www.equibiome.org/ . Kijk er vooral ook naar de case studies, daar vind je voorbeelden van uitslagen en antwoorden hoe er mee om gegaan kan worden.
Ze zijn begonnen met horse race industry paarden in Newmarket en nu is de test ook beschikbaar voor het publiek.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:55

Ik heb een paar vragen aan je.
Ten eerste: hoe is zijn mest? Hoe ziet zijn vacht eruit? Heeft hij ergens oedeemvorming ( bijvoorbeeld onder de buik)? Is hij wel eens ( licht) koliekerig geweest in de periode dat jij hem hebt? Is er één keer gekeken naar de maagzweren of is er een herhalingsonderzoek gedaan?
Ten tweede: is er ook een echo vanaf de buitenkant gemaakt van de dunne darm? Is er bloedonderzoek gedaan en zo ja, is dit meerdere keren geweest en wanneer was de laatste keer?

In dit soort gevallen is het voor dierenartsen ook vaak niet duidelijk wat er precies aan de hand is en zo kan het zijn dat de medicatie niet optimaal is voor dat wat jouw paard mankeert.

henshem
Berichten: 1127
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:44

Connaisseur schreef:
Het maagzweer topic heb ik gezien, echter heeft mijn paard een ander en misschien wel groter probleem namelijk zijn darm. De medicatie heb ik voorgeschreven gekregen van de internist van de Lingehoeve. Ik ga er dan ook vanuit dat dit juist is geweest, aangezien het om enkele kleine zweren ging en hij al eerder langere tijd omeprazol gehad heeft. Daarnaast heb ik ook sucralfaat gegeven voor zijn maagzweren, mag dus aannemen dat dit voldoende geweest is.

Hij is 24 uur nuchter gehouden, heeft suikerwater toegediend gekregen en hebben vervolgens ieder uur bloed getrokken om te meten wat de waardes in het bloed deden. Daarna hebben ze een scopie van de maag en darm gemaakt.


Helaas komen maag- en darmproblemen vaak tegelijk voor.
Mijn paard heb ik uiteindelijk redelijk op gewicht kunnen houden met onder meer Masters senioren slobber.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de verzorging van een paard met deze klachten heel intensief is.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Malabsorptie en maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:00

Hier inderdaad ook de ervaring dat omeprazol minstens 4 tot 6 weken gegeven moet worden wil het voldoende werken; daarna ben ik overgestapt op maagcompositum van de Paardendrogist. Werkte uitstekend. Luzerne is erg heftig voor de maag, het bijvoeren van magnesium hielp hier ook.
Waar diende de prednison voor? Over het algemeen is dat nou niet het meest optimale mbt de darmflora.
Hoe is de eetlust van je paard?

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 14:02

Jet schreef:
Ik heb een paar vragen aan je.
Ten eerste: hoe is zijn mest? Hoe ziet zijn vacht eruit? Heeft hij ergens oedeemvorming ( bijvoorbeeld onder de buik)? Is hij wel eens ( licht) koliekerig geweest in de periode dat jij hem hebt? Is er één keer gekeken naar de maagzweren of is er een herhalingsonderzoek gedaan?
Ten tweede: is er ook een echo vanaf de buitenkant gemaakt van de dunne darm? Is er bloedonderzoek gedaan en zo ja, is dit meerdere keren geweest en wanneer was de laatste keer?

In dit soort gevallen is het voor dierenartsen ook vaak niet duidelijk wat er precies aan de hand is en zo kan het zijn dat de medicatie niet optimaal is voor dat wat jouw paard mankeert.


Ik ben nog zoekende wat werkt en wat niet. In fabruari heeft hij licht koliek gehad en een maand later ben ik begonnen aan de omeprazol ivm erg mager. Omdat het onderzoek redelijk belastend is heb ik met de plaatselijke Da besproken om 5 weken lang 1/4 spuit per dag te geven in eerste instantie. Dit hielp super. Keer daarna hielp het helemaal niks. Vandaar scopie laten doen. Ze zagen een aantal plekken waar oude zweren gezeten hebben en nog een aantal kleine. Vandaar 1 week hele spuit en 2e week halve spuit per dag + 1 week sucralfaat voor het gedeelte in de maag waar omeprazol niet kan komen.

Darm hebben ze enkel getest door bloedafname met suikertest en wellicht een stukje wat ze vanuit de maag hebben kunnen zien. Adhv die test prednison gekregen. 2 weken 4 pillen en daarna 2 weken 2 pillen.

Nu medicatie klaar en 4 weken verder. Moet nog een maand afwachten om te kijken of het iets gedaan heeft. Maar wil ook niet te lang afwachten..

Mest is goed en altijd goed geweest, pas nog ontwormt en verder mestondervoek. Eetlust ook goed, alles wat hij krijgt eet hij op. En dat is echt enorm veel! Vandaar dat het zo vreemd is dat het helemaal niets doet.

Bloed getest op suikerwaarden maar weet niet of ze naar andere dingen gekeken hebben. Beetje huiverig voor een bloedtest om enkel daar vanuit te gaan omdat ze er vanalles en niks in kunnen zien en het maar de vraag is of het met mijn probleem te maken heeft.

Ik weet dat dergelijke problemen ingewikkeld en vooral tijdrovend zijn vandaar dat ik niet enkel op de Da af wil gaan maar vooral ervaringen uit de praktijk wil horen. Ik moet namelijk denken over vervolgstappen mocht het in december nog steeds niks zijn..

ikbencarmen

Berichten: 278
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Re: Malabsorptie en maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:09

Is er al gesproken over inflammatoir bowel disease? Want dat zou de slechte opname van nutrienten kunnen verklaren

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 14:11

Hij heeft 2x 5 weken 1/4 spuit ulcergold gekregen en nu dus 11 spuiten gastrogard met sucralfaat. Ik las dat abler deze producten ook heeft, goedkoper en in korrels. Maar geen idee in hoeverre dit naar eigen inzicht kan geven.

Daarnaast zal ook zijn darmproblemen opgelost moeten worden.

Al met al kosten de medicijnen en onderzoeken nogal wat dus om zomaar wat te geven of te laten onderzoeken is ook niet niks.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 14:11

ikbencarmen schreef:
Is er al gesproken over inflammatoir bowel disease? Want dat zou de slechte opname van nutrienten kunnen verklaren


Hier heb ik nog nooit van gehoord. Wat is het?

ikbencarmen

Berichten: 278
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:20

Connaisseur schreef:
ikbencarmen schreef:
Is er al gesproken over inflammatoir bowel disease? Want dat zou de slechte opname van nutrienten kunnen verklaren


Hier heb ik nog nooit van gehoord. Wat is het?


Het is een chronisch onsteking van de darm. Het kan verschillende oorzaken hebben. De gevolgen zijn oa vermageren en/of recividerende koliek.
Om te kijken of ze dit hebben wordt vaak een orale glucose intolerantie test gedaan, net zoals gedaan is bij jouw paard.
Het advies hier op de kliniek was langvezelig ruwvoer en NSAID ( maar nsaid en maagzweren is geen goede combi)

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Malabsorptie en maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:31

Maar, vanwaar dan de prednison? Heeft/had hij een ontsteking in zijn darmstelsel zitten of was de conclusie ''slechte absorptie'' en was er geen duidelijke reden?
Mijn DA heeft de goedkopere variant van GastroGuard; scheelde mij 100 euro per week destijds, ik gaf een flinke d-pony gedurende 3 weken een hele spuit(700kg) per dag, 2 weken een halve en ging toen over op een kwart spuit met ondersteuning van het maagcompositum. Dat had zichtbaar effect.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Malabsorptie en maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 16:46

De redenatie van de dierenarts was, verminderde darmopname dus dan zit er ergens een ontsteking en daarom geven ze prednison.

Ik zal eens overleggen wat zij er van denken om langere tijd omeprazol te geven. Blijft dan alleen nog dat er een deel met en zonder klieren is en je dan omeprazol moet combineren met sucralfaat om beide delen te kunnen behandelen. Hoe doen jullie dit?

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:52

Connaisseur schreef:
De redenatie van de dierenarts was, verminderde darmopname dus dan zit er ergens een ontsteking en daarom geven ze prednison.

Ik zal eens overleggen wat zij er van denken om langere tijd omeprazol te geven. Blijft dan alleen nog dat er een deel met en zonder klieren is en je dan omeprazol moet combineren met sucralfaat om beide delen te kunnen behandelen. Hoe doen jullie dit?


Waarom niet voor een week of 10 volledige dosis omeprazol én sucralfaat. Even de hele toko rust geven. Mocht dat effect hebben, daarba heel langzaam afbouwen. Prikkelend voer zoals lucerne vermijden. L-glutamine en probiotica voeren, samen met een goede hoog gedoseerde multivitamine, olie en veel ruwvoer/seniores priores.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:55

Ik vroeg me af of jouw paard een verdikte darmwand zou hebben en dat kan je dus zien op een uitwendige echo. Wij hadden een paard op stal die dat ook had. Die had dan dus af en toe koliek, vooral en voor- en najaar ( nattere periodes) als ze op het gras kwam of er van af zou moeten. Die deed het beter op droog hooi dan op voordroog, heeft een tijd muesli van Hugho gekregen, maar de opname door de darm is bij dat paard nooit verbeterd en het paard was nooit echt dik te noemen.
Er is nooit een oorzaak voor gevonden, maar ik spreek ook al van een aantal jaren geleden.
Ik zelf ben toen voor de eigenaresse wel op zoek gegaan en kwam toen dit tegen:
http://vdt.ugent.be/sites/default/files/art81106.pdf .
Het jaar voordat de klachten bij dit paard begonnen was er wel in maart ( haar eerste klachten waren in het najaar) varkensmest over het land gegaan ( dat was wel ouder dan de 6 weken die overal genoemd worden). Ik vermoed dat dit paard al een "zwakke" darm had en dat dit toch de druppel is geweest. Het fijne weet ik er niet meer van hoor, maar wel dat de dierenartsen er niet aan wilden dat dit het kon zijn, want in die tijd was het alleen maar bekend bij net afgespeende veulens.

O ja, van lucerne is bekend dat het maagzweren zou kunnen opwekken vanwege de nogal harde structuur. Dat zou ik dus ook vermijden, dan kan je misschien nog beter op een goede slobber overgaan.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Malabsorptie en maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 17:09

Een scan van de darm zou ik nog kunnen laten maken. Ik vermoed dat de Da besloten heeft eerst met dit te beginnen, omdat je natuurlijk niet alles tegelijk kan doen. Ze kwam hier iets tegen, behandelen en kijken of het beter wordt. Zo niet dan verder zoeken.


Mijn paard was juist erg dik toen hij bij mij kwam, wat dus wil zeggen dat hij niet perse altijd een slank paard hoeft te zijn. Wat ik daarnaast gek vind is dat de eerste keer de omeprazol wel gewerkt heeft en extra voer, en de keer daarna volgens zelfde principe niks meer heeft gedaan. Het staat dus niet vast dat omeprazol De oplossing is voor zijn probleem. En om dan wekenlang zonder gedegen onderzoek medicijnen erin te stoppen is voor een paard ook niet gezond.

Verder heb ik wel vertrouwen in de kennis en kunde van de Lingehoeve omdat zij toch een vooraanstaande kliniek zijn maar ben me er ook van bewust dat het een zeer lastig probleem kan zijn. Daarom vind ik het zo lastig wat nou het beste is om te doen. Zeker omdat aankomen nou eenmaal tijd kost.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:20

Ik snap jouw redeneringen wel hoor. Het is gewoonweg heel lastig als je zo'n probleem hebt en als iets eerst wel lijkt te werken en dan later niet meer.
Misschien waren in eerste instantie toen je de omeprazol de eerste keer ging gebruiken de maagzweren wel zo heftig dat dat op dat moment het hoofdprobleem was, maar kwam pas later het echte hoofdprobleem te voorschijn.

Weet je hoe jouw paard gehouden werd voordat je het kocht? Stond het in de wei, stond het veel op stal, wat kreeg het gevoerd, voordroog of droog hooi, wat voor krachtvoer en hoeveel?
En hoe was dat toen het bij jou kwam totdat hij begon met vermageren?

Is de mest ook op zand getest? Mijn vorige paard had op een gegeven moment in de winter lichte koliek, de winter daarna nog eens en vervolgens viel ze ook af. In juni kreeg ze toen een echt heftige koliek en raakte ze naar de kliniek daarmee. Toen bleek dat ze dus onwijs veel zand in haar darm had. Bij haar is nooit gekeken naar hoe de opname door de darm was, dat leek niet nodig, totdat ze geopereerd moest. Ze is dus geopereerd en daarna kwam ze wel weer goed op gewicht.

Zowel bij mijn paard als bij het andere paard waar ik het over had zag je twee dikke strengen vocht onder de buik, van achter naar voren ( of andersom), zo'n 10 cm. breed en zo'n twee cm. dik, dat was dus oedeem. Zie je zoiets bij jouw paard ook?

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 17:21

Wat betreft voer lees ik ook wisselende verhalen. De 1 zegt luzerne kan juist goed werken voor de maag de ander zegt juist niet geven. Hij krijgt een kleine hoeveelheden door zijn voer zodat hij rustiger eet. En bietenpulp voor de vulling, dit zou ik evt door slobber kunnen vervangen. Nu cavalor fiberforce hoog in vetten en laag in suikers. Maisolie voor meer body. Maar tot noch toe weet ik niet waar hij het allemaal laat maar het komt er iig niet aan.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:23

Wormen is ook naar gekeken?

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:27

Het is een heel lastig probleem hoor, ik denk alleen dat zolang die darm het voer niet goed kan verwerken en de goede stoffen niet voldoende kan opnemen, je erin kan stoppen wat je wil, maar dat hij daardoor niet echt goed aan kan komen.
Jij doet enorm je best hoor, ik hoop voor je dat je er toch achter gaat komen wat er precies mis is.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 17:27

Ik kan een keer een kuur zandweg geven dat kan natuurlijk nooit kwaad. Zal eens navragen of er ook op zand gecheckt wordt. Wormen is gecheckt dmv mestondervoek en in september nog ontwormt.

Paard stond bij de fokker aan huis, combinatie van wei en stal en in de zomertijd langere tijdbom het land. Kreeg een beetje krachtvoer en kuil.

Toen hij bij mij kwam op stal en overdag in de wei. In het begin zijn voer gegeven en langzaam over laten gaan op mijn voer. Omdat hij zo weinig deed kreeg hij 1 kg verdeeld over 3 voerbeurten en kuil.

Van 0 conditie naar lichte training is hij afgevallen, logisch zou je zeggen. Maar bleef daarna afvallen dus wellicht had hij al de nodige problemen. Het is zo'n vage situatie dat het enkel gissen is, wat het is, waar het vandaag komt en vooral hoe het weer beter wordt..

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 17:31

Jet schreef:
Het is een heel lastig probleem hoor, ik denk alleen dat zolang die darm het voer niet goed kan verwerken en de goede stoffen niet voldoende kan opnemen, je erin kan stoppen wat je wil, maar dat hij daardoor niet echt goed aan kan komen.
Jij doet enorm je best hoor, ik hoop voor je dat je er toch achter gaat komen wat er precies mis is.


Precies, daarom denk ik dat enkel omeprazol niet de oplossing is. Een opname van 72% is bijna 30% wat7 verloren gaat. Maar dat zou nu na 4 weken prednison verholpen moeten zijn.

Om het zeker te weken zou ik dus tot december aan moeten kijken. Als ik niet tevreden ben laat ik weer een maagscopie maken dan kunnen ze iig zeggen 1. Zweren zijn verdwenen dus het probleem zit ergens anders/in de darm. 2. Zweren zijn minder dus langer omeprazol of 3. Heeft niks gedaan dus moeten iets anders bedenken. En dan evt een scan van de darm ipv alleen suikertest. Dan weet je iig iets. Jammere is dat die onderzoeken kostbaar zijn en het een heel lang traject kan worden. Maar wat moet dat moet.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Malabsorptie en maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:35

Mestonderzoek zegt helaas niet alles.. zat paarden gezien die vol bloedworm zaten en wat niet in de mest naar Vorden kwam. Verder geen ronde wondjes op neus of lippen gehad?