welk kattenvoer raden jullie aan??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inverda
Berichten: 400
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: drenthe

welk kattenvoer raden jullie aan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 00:22

Hallo,

Kan iemand mij hier helpen.
Ik heb 8 katten
2 van 6jaar katers beide geholpen 1 vaak blaasontsteking.
3 van 3jaar katers, allen geholpen. 1 heeft blaasontsteking gehad september 2017
2 van 2jaar poes en kater beide geholpen, kater is blaasgruis gevoelig
1 van 5maand poes nog niet geholpen.

Nu ben ik opzoek naar voer wat eingelijk voor hun allemaal goed is zowel de blaas gevoelige katten als de rest.( Kitten heeft nog kitten brok nu.) De blaasgevoelige hebben speciaal voer maar wil het overige voer kunnen laten staan en dat het niet erg is dat deze 2 stiekem wat daarvan eten.

Het voer word 3 x per dag gegeven dmv voeder automaten. Behalve de 2 blaasgevoelige deze geef ik zelf 2 x brok 1 x nat.

Ivm werk en geen ritme daarin kan ik ze niet allemaal hun eigen voer geven wat exact is afgemeten. Vandaar dat het via voeder automaten gaat met iets extra erin.

Iemand raad met goede voer?

Zit al een tijdje rond te kijken op internet maar kom er maar niet uit.

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Re: welk kattenvoer raden jullie aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:57

Ik heb ook 'gevoelige' katten en ik voer altijd PurinaOne Urinary Care brokjes. Ik voer dit al 2 jaar en ben er zeer over te spreken! Kan je kopen bij de Alberth Heijn. Mijn katten hebben vooral last van gevoelige darmen maar deze brokken zijn speciaal gemaakt met visoliën om de blaas gezond te houden. Het is ook nog eens betaalbaar.

https://petsplace.nl/purina-one-urinary ... %20800%20g

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 01:40

talithalotje schreef:
Hallo,

Kan iemand mij hier helpen.
Ik heb 8 katten
2 van 6jaar katers beide geholpen 1 vaak blaasontsteking.
3 van 3jaar katers, allen geholpen. 1 heeft blaasontsteking gehad september 2017
2 van 2jaar poes en kater beide geholpen, kater is blaasgruis gevoelig
1 van 5maand poes nog niet geholpen.

Nu ben ik opzoek naar voer wat eingelijk voor hun allemaal goed is zowel de blaas gevoelige katten als de rest.( Kitten heeft nog kitten brok nu.) De blaasgevoelige hebben speciaal voer maar wil het overige voer kunnen laten staan en dat het niet erg is dat deze 2 stiekem wat daarvan eten.

Het voer word 3 x per dag gegeven dmv voeder automaten. Behalve de 2 blaasgevoelige deze geef ik zelf 2 x brok 1 x nat.

Ivm werk en geen ritme daarin kan ik ze niet allemaal hun eigen voer geven wat exact is afgemeten.
Vandaar dat het via voeder automaten gaat met iets extra erin.

Iemand raad met goede voer?

Zit al een tijdje rond te kijken op internet maar kom er maar niet uit.

Wat zijn de twee blaasgevoelige? Want je hebt het over twee katten met blaasontsteking en één met blaasgruis. De kater met blaasgruis krijgt speciaal voer en daar doet hij het goed op? Dan is dat dus het voer wat je veilig kunt neerzetten voor de rest zolang zij het daar ook goed op doen.

Waarom kun je twee katten wel drie maal daags hun eigen voer geven en de andere zes niet? Je bent er dan immers toch?

Alternatief: de twee die je nu apart voert zo blijven voeren, voor de andere zes katten een hok/ren/bench/ruimte maken met toegang via een chipluik en daar de automaten in plaatsen. De katten met speciaal voer kunnen zo niet bij het 'gewone' voer en iedereen kan toch 3 maal daags blijven eten.

Ander alternatief: iedere kat zijn eigen voerbakje (op chip, van surefeed) of zijn eigen voerhokje (met chipluikje) en daar hun afgepaste en eigen voer in geven.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: welk kattenvoer raden jullie aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 03:07

Toen ons kitten een half jaar oud was zo ongeveer, kreeg de volwassen kater een blaasontsteking. Ik was er vroeg bij en hij reageerde goed op de ab. Hij heeft toen een tijd op blaasgruis voer gestaan van ecostyle. De dierenarts raadde me aan dat gewoon neer te zetten voor beiden en zei dat het geen kwaad kon voor de kleine.

Nu is die kleine 1,5 en ze krijgen al even smolke rijst en vis waar ze het goed op doen allebei. Mocht die rooie weer blaas problemen krijgen, zetten we ze weer allebei op zelfde voer.

inverda
Berichten: 400
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 13:42

GDG schreef:
talithalotje schreef:
Hallo,

Kan iemand mij hier helpen.
Ik heb 8 katten
2 van 6jaar katers beide geholpen 1 vaak blaasontsteking.
3 van 3jaar katers, allen geholpen. 1 heeft blaasontsteking gehad september 2017
2 van 2jaar poes en kater beide geholpen, kater is blaasgruis gevoelig
1 van 5maand poes nog niet geholpen.

Nu ben ik opzoek naar voer wat eingelijk voor hun allemaal goed is zowel de blaas gevoelige katten als de rest.( Kitten heeft nog kitten brok nu.) De blaasgevoelige hebben speciaal voer maar wil het overige voer kunnen laten staan en dat het niet erg is dat deze 2 stiekem wat daarvan eten.

Het voer word 3 x per dag gegeven dmv voeder automaten. Behalve de 2 blaasgevoelige deze geef ik zelf 2 x brok 1 x nat.

Ivm werk en geen ritme daarin kan ik ze niet allemaal hun eigen voer geven wat exact is afgemeten.
Vandaar dat het via voeder automaten gaat met iets extra erin.

Iemand raad met goede voer?

Zit al een tijdje rond te kijken op internet maar kom er maar niet uit.

Wat zijn de twee blaasgevoelige? Want je hebt het over twee katten met blaasontsteking en één met blaasgruis. De kater met blaasgruis krijgt speciaal voer en daar doet hij het goed op? Dan is dat dus het voer wat je veilig kunt neerzetten voor de rest zolang zij het daar ook goed op doen.

Waarom kun je twee katten wel drie maal daags hun eigen voer geven en de andere zes niet? Je bent er dan immers toch?

Alternatief: de twee die je nu apart voert zo blijven voeren, voor de andere zes katten een hok/ren/bench/ruimte maken met toegang via een chipluik en daar de automaten in plaatsen. De katten met speciaal voer kunnen zo niet bij het 'gewone' voer en iedereen kan toch 3 maal daags blijven eten.

Ander alternatief: iedere kat zijn eigen voerbakje (op chip, van surefeed) of zijn eigen voerhokje (met chipluikje) en daar hun afgepaste en eigen voer in geven.


Er zitten nu nog 2 aan de medicatie en zitten appart van de rest vandaar dus 3 maal daags appart voer maar niet op vaste tijden! (Ochtend is brok en dan nat en avond brok)
Nu hebben ze nog voer van de dierenarts maar dat is om max 4 maand te voeren.

De katten hebben geen chip. Dus dat gaat niet werken overigens daar ook niet zoveel geld voor over. Ivm de kwaliteit van dat spul en te slimme katten.

Dus zoek een brok wat de blaasgevoeligen continu mogen eten en voor de andere katten een brok wat niet schadelijk is voor de blaasgevoelige

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:54

Er bestaan speciale brokjes voor katten die gevoelig zijn voor blaasgruis. bij Royal Canin heet die brok Urinary. Overigens ligt het er bij blaasgruisvoer ook aan wat voor soort kristallen het gruis vormen.

Mijn kater met neiging tot blaasgruisvorming doet het uiteindelijk het beste op Renal Special (ook van RC). Sinds hij dit voer krijgt is de ontlasting normaal (ipv keihard) en heeft hij ook geen zweertjes meer in zijn bek. Mijn jongere poes krijgt het nu ook, ze at haar eigen voer niet meer en wilde alleen nog maar de brokjes van mijn kater. Dus ze krijgen het zelfde, ook al heeft de poes geen nier/blaasproblemen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:57

talithalotje schreef:
Er zitten nu nog 2 aan de medicatie en zitten appart van de rest vandaar dus 3 maal daags appart voer maar niet op vaste tijden! (Ochtend is brok en dan nat en avond brok)

Maar nu snap ik nog steeds niet dat je de andere katten dan niet tegelijk kunt voeren, als je dan tóch die andere twee al voert.


talithalotje schreef:
Nu hebben ze nog voer van de dierenarts maar dat is om max 4 maand te voeren.

Dan kun je de komende 4 maanden dus dat voer aan alle katten voeren (na navraag bij de DA of dat voor je andere katten ook prima kan, meestal wel). Vervolgens vraag je meteen welk voer daarna aan de twee patienten gegeven moet worden en voer je dat aan allemaal.


talithalotje schreef:
De katten hebben geen chip. Dus dat gaat niet werken overigens daar ook niet zoveel geld voor over. Ivm de kwaliteit van dat spul en te slimme katten.

De kwaliteit van de chips? Sowieso is chippen wel verstandig voor het geval er ooit een kat ontsnapt, maar dat terzijde. Je hoeft maar één chipluikje aan te schaffen (en dan zes katten chippen) en er hoeven maar twee katten door tegengehouden te worden. Er zijn heel stevige en hufterbestendige chipluikjes.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:00

Purina kreeg mijn poes veel jeuk van
en ze bleef zoon beetje heel de dag om eten bedelen dus denk weinig voedstoffen.

Nu overgegaan naar eukanuba 1+ geen krabben meer en ook veel minder bedelen.


Is heel moeilijk om het juiste voer te vinden voor elke kat voelt iets verschillend.. sommige moeten van het minste gerinste ook braken etc

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: welk kattenvoer raden jullie aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:45

Je zou kunnen kijken naar Hills Urinary Stress. Volgens mij zorgt dat voor minder kans op zowel blaasontsteking als blaasgruis. Ik weet alleen niet zeker of je het veilig langdurig aan gezonde katten moet geven, dat zou je even moeten checken :)

Niqui

Berichten: 2165
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:51

Ik voer Greenheart rijst en lam, die werkt preventief tegen de blaasgruis en is ook een smakelijk voer (niet onbelangrijk). Je kan het aan alle katen voeren, ook aan de katten met een gevoelige maag.

Ik koop de 10 kg zakken en dan is het redelijk goed betaalbaar. Zie http://www.greenheart-premiums.com/voed ... b---rice//.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:52

talithalotje schreef:
Hallo,

Kan iemand mij hier helpen.
Ik heb 8 katten
2 van 6jaar katers beide geholpen 1 vaak blaasontsteking.
3 van 3jaar katers, allen geholpen. 1 heeft blaasontsteking gehad september 2017
2 van 2jaar poes en kater beide geholpen, kater is blaasgruis gevoelig
1 van 5maand poes nog niet geholpen.

Nu ben ik opzoek naar voer wat eingelijk voor hun allemaal goed is zowel de blaas gevoelige katten als de rest.( Kitten heeft nog kitten brok nu.) De blaasgevoelige hebben speciaal voer maar wil het overige voer kunnen laten staan en dat het niet erg is dat deze 2 stiekem wat daarvan eten.

Het voer word 3 x per dag gegeven dmv voeder automaten. Behalve de 2 blaasgevoelige deze geef ik zelf 2 x brok 1 x nat.

Ivm werk en geen ritme daarin kan ik ze niet allemaal hun eigen voer geven wat exact is afgemeten. Vandaar dat het via voeder automaten gaat met iets extra erin.

Iemand raad met goede voer?

Zit al een tijdje rond te kijken op internet maar kom er maar niet uit.


Wij voeren
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... oer/100612
(Bij Bitiba nog iets goedkoper)

We hebben 4 katten: een ex-kater die steeds weer blaasontsteking kreeg bij gewoon voer, een ex-kater van ruim 1 jaar, die gewoon gezond is, een poes van 18 die al eens aan blaasstenen is geopereerd, een licht gevoelige ex-kater van 3 en dan nog minstens 2 buurtkatten die hier als ze kunnen binnensluipen en eten. Ik zocht dus voer wat iedereen mocht hebben en goed was voor de probleemgevallen.

Sanabelle bevalt echt prima. Omdat het behoorlijk betaalbaar is maak ik me niet zo druk erover als andere katten ervan jatten. Volgens onze dierenarts is het prima voer voor al onze katten; ze kende het niet, maar heeft de ingrediëntenlijst en verhoudingen bekeken. Prima voer dus ook voor gezonde katten. Ze vinden het allemaal erg lekker.

De kater die steeds weer blaasontsteking kreeg, moest eerst nog wel een poosje metacam hebben, omdat het even duurt voor het voer effectief is. Maar sindsdien (nu bijna een jaar geleden, heeft hij nergens meer last van. De oude poes (die blaasstenen had gehad) gaf vaak over (nooit gevonden waardoor), maar doet dat nu ook niet meer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: welk kattenvoer raden jullie aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:17

En toen had gister de rooie een ernstige verstopping van de blaasweg, dus hij is gespoeld. Het was echt sneu, zag hem gelukkig vanuit mn raam overal gaan zitten en persen, dus gelijk de dierenarts gebeld. Hij is nog steeds stoned en van slag door narcose, maar wel rustig.

De dierenarts gaf wat proefzakjes mee van Hills c/d ocean vis, dus gaan die maar geven. Durf nu ook niks anders meer.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:23

Ik voer Applaws en ben goed te spreken hierover.
Kwalitatief goed voor, hoog vleesgehalte en geen granen etc.

Niqui

Berichten: 2165
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:20


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:48

Wij hebben 3 katten waarvan 1 vaak blaasproblemen heeft (gehad). Constant gruis en blaasonsteking. Afgelopen Mei had hij naast een hele hoop gruis zelfs iets van een gezwel in zijn blaas zitten en is geopereerd. We voerde al 2 jaar Purina One Urinary care (aan alle 3 de katten) maar dit was voor hem niet voldoende. Sinds Maart zijn we over naar Royal Canin Urinary High Dilution, die zou de gruis dat hij had misschien verpulveren zodat hij het kon uitplassen, maar het was helaas echt te veel gruis. Volgens de DA kunnen we nu ook naar de gewone RC Urinary, maar aangezien hij het zo goed doet op de High Dilution laat ik hem daar liever op staan. De andere katten zouden dat ook kunnen eten, maar aangezien het prijzig voer is krijgen hun gewoon de Purina One en krijgen ze dus apart gevoerd. :)

Ohja en wij hebben een waterfontein om ze te stimuleren met drinken!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-11-18 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:51

Nat is beter dan brok maar bij beide is het van belang het juiste te voeren.
Nat heeft wel betere cijfers ten opzichte van droog als het gaat om terugval van blaas problemen.
Ik voer nu etosha brok en probeer de katten over te krijgen naar helemaal geen brok meer. De oudste is een echte brokfanaat maar beetje bij beetje gaat ook hij meer nat eten. Nat geef ik ferenga en granata.
Op de website http://www.purrfectcat.nl/beste-blaasgruis-dieet/ staat veel informatie en ook voervergelijk lijsten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: welk kattenvoer raden jullie aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 01:27

Wij hebben ook een fonteintje en dat scheelt echt. Eerst zeurde de rooie de hele dag bij de bak water om water, dus moest ik hele dag verversen. En ze dronken uit de kraan. Nu delen 2 honden en 2 katten een fonteintje en dat gaat super.

Nat is wel een nadeel dat het niet echt kan blijven staan. Ik geef ze 's ochtends en 's avonds brokjes. Het gaat niet in 1 keer op, dus durf natvoer zeker in de zomer niet aan.

Heb de Hill's C/D urinary stress besteld. Helaas is die met kip en ze eten hier normaal brokjes met vis smaak, maar ze zullen het wel eten denk ik.
We wegen het voer af en ze hoeven er maar weinig van, dus op zich is het niet heel duur.
Het scheelde wel enorm met online of bij de da bestellen.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: welk kattenvoer raden jullie aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:57

Ik voer mijn kat, met gevoelig buikje Hill's. Ik ben er echt tevreden over, hij doet het er heel goed op. Vacht is heerlijk zacht, hij glanst, en is actief en vrolijk, en geen last meer van zijn maag. Overigens geen blaasgruis problemen hier.
Mijn moeder voerde haar kat, met blaasgruis ook Hill's, voer speciaal voor katten die dat hebben, en ze was echt heel tevreden, haar kat is 16 geworden.

Niqui

Berichten: 2165
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 00:16

Als ze de Hill's brokjes lekker vinden, dan is dat mooi meegenomen. Een van mijn vorige katten had nierproblemen en vond de Hill's U/D brokjes van de dierenarts echt niet lekker. Vandaar dat we naar andere merken zijn gaan kijken. Maar goed, dat is weer heel ander voer natuurlijk dan jij nu gebruikt ;-).

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Re: welk kattenvoer raden jullie aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:04

Van de RC urinairy zowel brok als nat kreeg mijn kat giga diarree. De andere 2 waren er ook niet blij mee, niet eten en overgeven en ik zelf vond de ingrediëntenlijst ook niks.
Ik voer nu 3x per dag kleine beetjes nat, s ochtends, rond een uur of 5 en dan voor het naar bed gaan. Daarnaast nog een klein beetje brokken voor de lastige kat maar dan wel 1 van de beste brokken die ik kon vinden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:32

Nou, hoop dat het nog beter wordt. Het kleine monster eet alles. Maar de rooie vindt de Hill's CD niet lekker en heeft gisteravond nog gespuugd. Heb een zak van 8 kg :(

Ik zie dat hij ook weinig drinkt. Naast fonteintje hebben we ook een bakje gezet die we steeds vullen als hij het ziet. Eerst zeurde hij daar echt om en toen met fonteintje ging het goed.
Maar hij is wel levendig en staat nog op ab, dus ik wacht wel even af.