Emotionele rollercoaster ..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Onali

Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Emotionele rollercoaster ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 01:04

en ik kan niet uitstappen. -O-

Waar te beginnen, 2018 was geen leuk jaar :n Ja er zaten positieve dingen bij maar helaas ook meer dan voldoende negatieve dingen.

Een paar dagen voor kerst 2017 had Bambam gaskoliek. Gelukkig heb ik oplettende stalgenootjes en na een DAbezoekje, medicatie en een paar dagen apart staan was hij weer de oude.
Helaas kreeg hij eind januari weer koliek, tijdens een wandeling ging hij liggen rollen. In het bos dacht ik er verder niet over na, dit gebeurde vaker. Toen hij het op de terugweg op het asfalt deed schrok ik me rot. Niet weer! :\
Weer een nachtje apart, wat vasten en hij knapte weer op.


Afbeelding


Februari kwam en na een paar dagen vakantie kreeg ik een telefoontje van een vriendin waar mijn shetlander jaarling stond. Liberty stond met koliek, terwijl ik druk bezig was om mijn werk af te bellen is mijn vriendin haar trailer gaan halen om Liberty tijdelijk ergens anders onder te brengen. In eerste instantie leek hij op te knappen, maar halverwege de nacht heb ik weer de DA laten komen omdat hij toch weer achteruit leek te gaan. Pas aan het eind van de ochtend ging hij met sprongen vooruit.


Afbeelding


Maart, feestmaand. Omdat mijn ouders 40 jaar getrouwd zijn (eigenlijk pas eind april) zouden we met het hele gezin naar Disneyland Parijs gaan. Op de dag van vertrek gooide mn vader roet in het eten door een hartaanval te krijgen. Gelukkig lag hij toen al in de ambulance onderweg naar het ziekenhuis.
Mn ouders bleven aandringen dat mijn oma, mn broer en zijn gezin en ik toch op vakantie moesten gaan. Mn moeders 60ste verjaardag hebben we niet kunnen vieren omdat zij achterbleef bij mn vader.
Maar goed dit is een paardentopic geen mensenwelzijn dus we gaan weer over naar de paarden. Onze trip zou 5 dagen duren, maar mn oma en ik kwamen een dag eerder terug. Wij hadden het wel gehad met de kou en sneeuw in Disneyland. Ik ging de dag erna lekker naar mn eigen huis en stal om mn paardjes gedag te zeggen en ik lag dan ook vroeg in bed. Ik werd een paar uur later gebeld dat ik met spoed naar de wei moest komen, Liberty lag op zn rug met zn pootjes in de lucht, weer koliek. Voor mezelf had ik al besloten dat ik hem naar de kliniek wilde hebben omdat we in de weken daarvoor waarschijnlijk een navelbreuk hadden ontdekt bij hem. Ik wilde dit nog voorleggen bij de DA, maar de koliek was me dus voor.
Bij de kliniek aangekomen bleek hoe ernstig het was, zijn dunne darm was zwaar geïrriteerd. Liberty moest blijven en ik ging met lood in mn schoenen naar huis. Ik zou mn kleine man toch niet nu al kwijtraken? Ik heb geen oog dichtgedaan die nacht. |(
Gelukkig is hij de nacht goed doorgekomen en toen ik op ziekenbezoek kwam was hij bijna weer de oude. Na overleg met de DA hebben we besloten om hem na het weekend te opereren aan de navelbreuk.


Afbeelding


April, omdat alles in sneltreinvaart ging heb ik Bam en Nor verhuisd naar de wei waar Liberty stond. Alleen Liberty stond er nu niet, die moest nog een maand lang beperkt bewegen. Wat hij trouwens voorbeeldig gedaan heeft. :+


Afbeelding


Mei, alledrie mn mannen bij elkaar, wat een heerlijkheid. Liberty en Norvid die samen hun slaapjes deden en Liberty die heel erg naar grote broer Bam opkeek :+:


Afbeelding

Afbeelding


Juni. Eindelijk iets om naar uit te kijken. Bam en ik gaan naar Luxemburg! *\o/*
[ITP] Welkom in


Juli. Weer een goede maand, Bam en ik gaan naar Duitsland! *\o/*
[ITP] Terug in de tijd


Helaas ging mijn inmiddels 25 jarige fjord in gezondheid dan toch achteruit. Hij stond al apart omdat het niet klikte met 1 van de andere paarden en Nor reageerde dit af op de anderen. Ik twijfelde heel erg, laat ik hem nu, een paar dagen voor mn vakantie, inslapen of als we terug komen? Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om hem naar het logeeradres van Liberty te brengen waar hij toch weer iets opbloeide.


Afbeelding


Augustus. Bam en Liberty verhuisd naar waar Norvid stond. Nog 1 keer al mn mannen samen. Ook nog nasleep van de laatste dag Duitsland waar Bam zijn kootholte openhaalde met zijn halstertouw. Flinke brandwond van de wrijving, het geneest voorspoedig, maar 1 plek was denk ik te diep. Hier groeit geen haar meer.
Ik had eind juli een kort stukje geschreven voor het Shetlandstamboek over de avonturen met Bambam en we zijn gepubliceerd! :):)


Afbeelding


September. Het afscheid van Norvid nadert, hij trekt zich steeds meer terug, doet lelijk naar Bam en Lib. Knoop doorgehakt en afspraak gemaakt met de DA. ;(


Afbeelding


Oktober. Op de eerste dag van oktober Norvid laten inslapen. Een heel dubbel gevoel de laatste dagen, elke dag kreeg hij zijn favoriete lekkernij, een sinaasappel. Op de dag zelf was hij echt weer helemaal de oude. Lekker ondeugend en hij kwam zelfs weer knuffels halen <3 De DA kwam aan het einde van de middag, alles is mooi en rustig verlopen. Bam en Liberty hebben afscheid genomen. Dag bolle |(


Afbeelding


Ik wist niet wat ik kon verwachten kwa rouwen van Bam en Lib, maar ik had al besloten om weer terug te gaan naar het oude stekkie van Bam en Nor. De dag voor vertrek gaf Liberty me een hartverzakking, zijn achterknie schoot steeds op slot. :x Hij redde zich er prima mee en ik moest het een paar dagen aankijken, de verhuizing zou geen probleem zijn.
Afijn hij ging inderdaad vooruit en al snel kon ik ze bij de rest van kudde zetten.
Nor was altijd degene die een buffer was tussen andere paarden en Bam, maar nu moest Bam het alleen doen. Met zijn oude kuddegenoten ging het goed, maar 1 van de andere paarden heeft er goed de pest in. Bam heeft verschillende wondjes aan zn achterbenen, inmiddels 2 gescalpeerde plekken die opgezet en pijnlijk zijn. En omdat het nog steeds 2018 is vond ik hem vorige week met een tranend en opgezet oog. Volgens de DA heeft hij waarschijnlijk een klap op zn voorhoofd gehad, hij heeft een kleine beschadiging op zn oog, maar die moet gewoon goed genezen.

-:(-


Als het goed is heb ik nu zo'n beetje een nieuwe vleugel bij mn DA gesponsord en ik wacht dan ook in spanning de opening af.

:')


Bambam zal verder moeten zonder zijn maatje, opvoeder, zijn grote voorbeeld Y;(


Afbeelding


Maar kan nu de wijsheid van Norvid doorgeven aan de volgende generatie.


Afbeelding


Afbeelding



Verder ging mijn auto ook nog 2 keer kapot in dit jaar en had ik ook nog een lekke band. |o
Met mn vader is alles goed, hij is toen meteen gedotterd en na een aantal weken werd de andere kransslagader gedotterd. Hun huwelijk hebben we maar met een etentje gevierd en de vakantie hebben in het klein overgedaan door naar de Efteling te gaan met zn allen. ^&+



Dag knappe man :+:

Afbeelding


Op naar een beter 2019

Afbeelding

Black is the colour of my true love's hair


Gowlan
Berichten: 4974
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Emotionele rollercoaster ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 01:12

Jeetje wat een jaar, op naar een beter 2019.
Sterkte nog met het verlies van je fjordje en fijn om te lezen dat het inmiddels weer goed gaat met je vader.
En wat een leuke foto's, de gekke-bekken generatie en wijsheid is in ieder geval goed doorgekomen :))

I'm a space-bound rocketship and your heart's the moon.
And I'm aimin' right at you. <3

Onali

Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 06:37

Gowlan schreef:
Jeetje wat een jaar, op naar een beter 2019.
Sterkte nog met het verlies van je fjordje en fijn om te lezen dat het inmiddels weer goed gaat met je vader.
En wat een leuke foto's, de gekke-bekken generatie en wijsheid is in ieder geval goed doorgekomen :))


Dank je wel :+:
Norvid was meester in gekke bekken trekken :D Of hij veel wijsheid bezat betwijfel ik, maar uniek was hij wel. Ik ben blij dat Liberty hem ook nog gekend heeft ook al was het maar kort.

Bam heeft nu de taak van opvoeder en beschermer overgenomen en hij doet erg zn best.

Black is the colour of my true love's hair

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Emotionele rollercoaster ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:15

Pfoe wat een jaar.. sterkte met het verlies en vooral heeeel veel gezondheid gewenst voor 2019. Mag ook wel een keer!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Emotionele rollercoaster ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:23

Zo! Hopelijk wordt 2019 beter voor jullie!
Kan je weer even sparen. Fijn dat je vader goed gaat.
Ik vraag me af hoe het kan dat de pony’s steeds koliek hebben, iets met het voerbeleid, iets met het hooi/kuil? Wormen?
Moet toch niet zo vaak gebeuren. Succes met de rest van 2018 en verder!

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Emotionele rollercoaster ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:51

Wat een jaar zeg.. Ik hoop dat 2019 een beter jaar wordt voor jullie! :j

Throw kindness around like confetti


Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:23

Pfoe, wat een jaar zeg!

Ik hoop voor je dat 2019 een beter jaar wordt voor jullie :).

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Narcissa
Berichten: 3036
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Emotionele rollercoaster ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:53

Wat een afschuwelijk jaar is het geweest voor jou :(
Ik hoop dat 2019 een nieuw, beter begin brengt

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Emotionele rollercoaster ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:57

Jeetje wat een heftig jaar.
Op naar een beter 2019.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Onali

Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 18:06

Amalarab schreef:
Zo! Hopelijk wordt 2019 beter voor jullie!
Kan je weer even sparen. Fijn dat je vader goed gaat.
Ik vraag me af hoe het kan dat de pony’s steeds koliek hebben, iets met het voerbeleid, iets met het hooi/kuil? Wormen?
Moet toch niet zo vaak gebeuren. Succes met de rest van 2018 en verder!


Bij Bam heb ik het vermoeden dat het van bietenpulp kwam. Dat was het enige wat in zijn rantsoen anders was.

Liberty had een navelbreuk dus daar kwamen zijn dunne darmen doorheen.


Bedankt allemaal, hopelijk gaat het deze 2 laatste maanden ook weer beter #fingerscrossed

Black is the colour of my true love's hair

Kaatje_S

Berichten: 1003
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Emotionele rollercoaster ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:00

Gaat helemaal goedkomen met die 2 bij de rest van het stelletje ongeregeld! Sommige dingen vergeten we maar gewoon en op andere dingen kijken we terug met een lach en een traan :(:)

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers