Paard last van buikpijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Paard last van buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 11:58

Hoi,

sinds een paar dagen heeft mijn merrie een wat opgezette buik. Aan de zeikant van dr buik mag je gewoon komen en is er niks aan de hand, maar als ik aan de onderkant van haar buik zit en langzaam naar de achterkant van haar buik beweeg, begint ze te slaan. Gister heb ik haar temperatuur gemeten op 37.5. Ze wilt wel bewegen etc maar ze is niet helemaal 100 procent fit (ook in de stal afstandelijker dan normaal). Ze mest en eet wel goed, maar toch al paar dagen dezelfde klachten en heeft ze wel vaker gehad. Ze laat wel scheetjes als ze aan het bewegen is en mest ook een paar keer. Heeft iemand soortgelijk iets mee gemaakt of weet wat het kan zijn? Voordat ik de DA er evt bij haal, doe ik het maar even op deze manier. Ze krijgt hooi in een slowfeeder dus ook snachts heeft ze inprincipe eten. Heeft iemand ideeen wat het kan zijn? Let me know.

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7


Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Paard last van buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:07

Te veel zand in de darmen misschien?

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 12:09

Chasey schreef:
Te veel zand in de darmen misschien?


Zat ik idd ook evt aan te denken, zal vandaag ff mest in water leggen om te kijken. Ze heeft vorig jaar een keer koliek gehad, maar dat was krampkoliek. Ze staan hier nog op het gras maar staat natuurlijk niet superveel meer.

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7


annibel

Berichten: 1190
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard last van buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:18

Dierenarts bellen!
Mijn mini had ook een opgezette buik en kreeg toen koliek, zand en gas.. Ze moest uiteindelijk geopereerd worden!
En slaan als je aan de buik zit zou voor mij al rede tot paniek zijn..

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 12:21

annibel schreef:
Dierenarts bellen!
Mijn mini had ook een opgezette buik en kreeg toen koliek, zand en gas.. Ze moest uiteindelijk geopereerd worden!
En slaan als je aan de buik zit zou voor mij al rede tot paniek zijn..


Snap ik! Maar punt is ook dat ze al een keer eerder koliek heeft gehad en toen was het heel anders dan nu, meste en at jouw mini wel goed?

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7

annibel

Berichten: 1190
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard last van buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:55

Eerst wel, maar uiteindelijk toen het echte koliek werd lag ze alleen maar op haar rug..
Je hebt verschillende soorten koliek, dus het kan goed dat het de vorige keer toen ze koliek had anders was dan nu!

Een zandkuur is ook nooit verkeerd..

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:03

Heeft je paard geen maagzweren?

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard last van buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:33

Ik zou kijken of er zand in de mest zit, Colosan geven, slobber i.p.v. brok of muesli, niet te veel hooi....
En dan hopen dat het snel weer opknapt. En anders wel de DA bellen.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:37

Staat ze ook nog op gras?
Mijn merrie heeft daar momenteel wat last van.
Gras is natter nu
En daar word ze ook wat gassig van en een wat opgezette buik heeft.
Bii twijfel wel de veearts laten kijken hoor

A_nouk

Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Paard last van buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:52

Hier 1,5 week geleden ook hetzelfde, niet fit, buikig en een dag later koliek met heel veel gas wat echt te maken heeft gehad met zand.

Ik zou beginnen met een kuurtje sand clear :j

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 23:10

ellepel schreef:
Staat ze ook nog op gras?
Mijn merrie heeft daar momenteel wat last van.
Gras is natter nu
En daar word ze ook wat gassig van en een wat opgezette buik heeft.
Bii twijfel wel de veearts laten kijken hoor


Ja staat idd op gras nog! Miss dat dat idd nog speelt. Ik snap wat jullie bedoelen met koliek, maar ze heeft dit sinds maandag/dinsdag en mest goed en eet ook goed heb dr van dr krachtvoer afgehaald. Krijgt nu gewoon hooi in slowfeeder. Ik ga idd ff naar mest kijken in een emmer of er zand tussen zit. Zandweg kuurtje heeft ze laatst nog gehad maar denk dat ik er nog een meepak. Ik zat idd ook heel erg te twijfelen met koliek, maar ze mest en laat scheetjes dus vond het beetje dubbel. Gaan morgen nog aankijken en dan evt verdere stappen ondernemen als het erger word. Ze is ook meer chaggerijnig maar kan ook aan liggen aan al dat gefriemel aan dr lichaam.

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 23:12

maria1990 schreef:
Heeft je paard geen maagzweren?


Heb ik ook nog aangedacht idd maar ze staat vrijwel altijd op hooi en gras dus dan zou dat onwaarschijnlijk zijn toch? Heb niet zo heel veel verstand van maagzweren maar heb mezelf wel ff ingelezen.

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Paard last van buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:16

Veel paarden hebben op dit moment wat problemen met hun darmen, dunne mest, wat opgeblazen en soms wat boos. Ik heb goede ervaringen met darmbalans van ecostyle. Brengt rust in de darmen en voert eventuele gifstoffen af.

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Re: Paard last van buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 23:40

Ik heb blijkbaar echt nooit meer gereageerd zie ik nu :'). Ze is weer helemaal de oude! Geen koliek maar waarschijnlijk gewoon veel last van de weersveranderingen etc, 2 maal per dag aan de longeerlijn heeft haar goed gedaan en dr lichaam heeft haar werk gedaan! Wel bedankt voor het meedenken allen!

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Re: Paard last van buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 20:20

Gelukkig is het niks ernstigs.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bronsveen, cinniz123, lovelucydan, nienmoon, Sjors050 en 32 bezoekers