Paard vochtige plekken op de buik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barron

Berichten: 373
Geregistreerd: 22-07-07

Paard vochtige plekken op de buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 12:09

De afgelopen dagen tref ik mijn paard regelmatig vochtig aan. Hij lijkt niet echt te zweten, maar heeft een dampig laagje op zijn buik. Hij heeft geen zweet op zijn hals, achter zijn oren, flanken of achterbenen zoals gebruikelijk als hij het warm heeft. Het meer een vochtig laagje die begint halverwege zijn buik naar beneden toe. Hij oogt verder normaal. Hij eet goed, is best vrolijk etc. Mijn paard staat samen met mijn andere paard 24/7 buiten met een royale schuilstal. Mijn andere paard heeft deze vochtige plekken niet. De Paarden hebben al een behoorlijke wintervacht. Ze staan overdag vooral in de zandbak en komen vier uur per dag op de wei. Vorige jaar is mijn paard erg ziek geweest door zandkoliek. Waarschijnlijk door het natte seizoen nog in de wei staan en daardoor worteltjes van het gras met zand mee eten. Sindsdien krijgen ze alleen hooi uit netten in plastic bakken en staan ze beperkt in de wei met altijd een klein nieuw strookje gras er bij als ik ze er in laat. Toch maak ik me wat zorg en ga ik wel even overleggen met de dierenarts, maar wie weet is hier iemand die dit herkent? Of iemand die kan inschatten waardoor dit komt? Het is overigens een paard dat het sowieso erg snel warm heeft.

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Paard vochtige plekken op de buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:19

heeft hij niet gelegen? of door de vochtige lucht?

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Re: Paard vochtige plekken op de buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:34

Zelfde gedachten, heeft ie niet gewoon liggen slapen op een natte ondergrond?

Barron

Berichten: 373
Geregistreerd: 22-07-07

Re: Paard vochtige plekken op de buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 23:23

Bedankt voor jullie reacties. Nee, hij heeft wellicht geslapen, maar de grond is de bak is verre van nat. Hij had ook geen zanderige buik van het liggen. Vanavond toen ik 'm uit de wei haalde had hij het weer.

Lolaxx18
Berichten: 57
Geregistreerd: 15-10-18

Re: Paard vochtige plekken op de buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:26

Je zou denken omdat hij het warm heeft maar, daar vind ik niet de tijd van het jaar voor. Ik zou zeker de DA even vragen die weet het vaak wel en wat je kan doen.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: Paard vochtige plekken op de buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 00:28

Als je paard het zo snel warm heeft.. Kan het dan niet iets van "condens" zijn door de koudere buitenlucht?

Je paard straalt warmte af vanaf de huid, en bereikt de koude buitenlucht. En dan ontstaan er misschien vochtige druppels aan de haren?

Ik heb verder geen idee, maar dit kwam zo snel even bij me op. Weet ook niet of dit überhaupt kan

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 00:53

Mijn merrie heeft hetzelfde... voorheen maakte ik me ook wel eens zorgen.
Maar ze heeft het gewoon snel warm en zweet sneller. Met dit weer ook. Bijna alle paarden hebben dit soort plekken nu.
Verder ben je alert genoeg op andere zaken, dus daarvoor voorzie ik gwwn problemen.

Je kunt altijd eens temperaturen voor de zekerheid, maar dit klinkt niet zorgelijk

Barron

Berichten: 373
Geregistreerd: 22-07-07

Re: Paard vochtige plekken op de buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 16:25

Bedankt voor jullie reactie! Heb inmiddels ook even contact gehad met de dierenarts. Beter safe than sorry. Die denkt ook dat het toch met het wat vreemde weer te maken heeft. Toch wat warm en inderdaad wat condens wat dan neer slaat op de vacht. Daar ging ik ook al vanuit, maar wist niet of dit eigenlijk wel kon. Normaliter ben ik niet zo zorgelijk als de overige zaken nog goed op orde zijn. Na de koliek en het het verblijf op de kliniek vorige jaar ben ik een beetje extra alert. Dat was namelijk een regelrechte nachtmerrie om mee te maken en ook in deze tijd van het jaar. Net galoppeerde hij reuze enthousiast de wei in, dus ik ga er vanuit dat hij nu en dan gewoon wat nat uitslaat.